Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Martijn193
30 October 2025, 23:50:15
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
BrightonBelle
30 October 2025, 23:25:16
Lodewickshaven
door
Wim Vink
30 October 2025, 23:11:40
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
30 October 2025, 23:09:28
Raadplaatje
door
Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
30 October 2025, 22:44:17
Station Roodeschool
door
Benelux795
30 October 2025, 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
30 October 2025, 22:18:36
Rangeren met een pec
door
Noordernet
30 October 2025, 22:17:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 October 2025, 22:13:40
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
30 October 2025, 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
US diorama in H0
door
Spoor010
30 October 2025, 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Karben
30 October 2025, 21:27:58
Rondom Charlois
door
Arjen52
30 October 2025, 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0
door
rolfm
30 October 2025, 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
30 October 2025, 20:20:29
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
30 October 2025, 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
30 October 2025, 16:47:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Railcontakten Wullem NS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Railcontakten Wullem NS (gelezen 3814 keer)
Wim Rosbender
Wullem NS
Offline
Berichten: 743
Railcontakten Wullem NS
«
Gepost op:
01 January 2010, 15:53:40 »
Beste treiners,,
Hier een nieuw ontwerp voor mijn railkontakten voor de terugmeldig met het Twincenter en Koploper waar ik al jaren mee werk.
Op dit moment heb ik de contakten in de baan nog liggen met 0,5 staaldraad.
Ik heb als proef van Fosforbrons 0.2 mm plaat van de firma Conrad de onderstaand prototype gemaakt.
Met een drupje seconden lijm zitten ze muurvast, wel eerst het draadje eraan solderen.
Dan een klein gaatje boren voor het draadje naar de terugmeld decoder.
Voordelen:
1: Snel en goedkoop zelf te maken
2: Geen zagen in de railstaven
3: Gemakkelijk te verplaatsen als ze niet op de juist plaats liggen
4: Bijna onzichtbaar en zeer bedrijfszeker
5: Voor 2 rail en 3 rail en alle schalen
6: Ook voor analoge schakelingen met bijvoorbeeld relais
7: Geen ombouw of werk aan locs en wagons
8: Assen tellen is mogelijk
Op de foto heb ik de contakten met rode stift gemarkeerd voor betere zichtbaarheid
Voor meer vragen mailen....
Succes en met groet,
Wullem NS
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #1 Gepost op:
01 January 2010, 16:00:59 »
Wullem,
kan je eens uitleggen hoe je dan contact maak?
Is dat tussen het stripje en de spoorstaaf?
Dan werkt dit dus alleen met metalen wielen....de oudere wagens hebben echter plastic wielen dus bij assentellen komt er wat meer om de hoek kijken.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Wim Rosbender
Wullem NS
Offline
Berichten: 743
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #2 Gepost op:
01 January 2010, 16:08:17 »
Klopt !!!
Met plastic wielen werkt het niet...
Ik knip uit de plaat rechthoeken van 30 x 8 mm daarna knip ik uit elk plaatje 2 contakkies.
Duidelijk !! ik zal er een tekening van maken als ik even tijd heb,,,
Eerst ga ik nu een uurtje of 2 wokken bij de plaatselijke Chinees
Groet,
Wullem NS
Gelogd
Wim Rosbender
Wullem NS
Offline
Berichten: 743
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #3 Gepost op:
03 January 2010, 11:45:53 »
Heren,
Hier nog een foto van hoe ik de contakten knip uit de plaatjes fosforbrons.
Succes en met groet,
Wullem NS
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #4 Gepost op:
03 January 2010, 12:44:26 »
Wullem,
kijk, das duidelijk!!!
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #5 Gepost op:
02 February 2013, 13:02:34 »
Ik zie dit draadje nu pas Wullem, en het lijkt mij een handige oplossing. Ik heb alleen nog wat vragen.
Ik begrijp er uit dat het wiel tegelijk kontakt moet maken met de rail en het stripje. Het lijkt mij dat de afstelling daarmee behoorlijk kritisch wordt, of zie ik dat verkeerd? Wordt het kontakt gemaakt met het dwarse gedeelte of met de lange zijde?
Groet,
Gerrit
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26876
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2013, 13:49:15 »
Het contact wordt gemaakt op het dwarse lipje. Dat wordt geraakt door de flens van het wiel.
Ik heb hetzelfde idee, in een andere uitvoering, gebruikt op onze clubbaan, voor het afmelden van een overweg.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
dito
Offline
Berichten: 612
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #7 Gepost op:
02 February 2013, 14:54:34 »
Kan dit ook gebruikt worden voor duurkontakten.Ik ben geen elektronicus,dus begrijp er niet alles van
Herman
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #8 Gepost op:
02 February 2013, 15:06:08 »
Als het kontakt door de flens wordt gemaakt zie ik toch een probleempje omdat de flenshoogte van mijn materieel nogal verschilt. Als je hem goed afstelt op lage flenzen zullen de oude hogere flenzen daar toch overheen hobbelen. Ik denk daarbij aan enkele oudere Fleischmann loc's.
Misschien moet ik daar eens mee experimenteren. Ik vindt het idee wel de moeite waard om dat uit te vogelen.
Groet,
Gerrit
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26876
Re:Railcontakten Wullem NS
«
Reactie #9 Gepost op:
02 February 2013, 19:19:17 »
Zo vreselijk veel verschil zal er niet zitten in flenshoogte. En eigenlijk maakt dat niet uit. Dat verende lipje moet in ruststand bijna gelijk staan met bovenkant spoorstaaf, en het moet zo flexibel zijn dat het ook door de lichtste wagens naar beneden wordt gedrukt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Railcontakten Wullem NS