Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: beveiligen uitrijwissels  (gelezen 1423 keer)

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
    • Bouw van mijn baan
beveiligen uitrijwissels
« Gepost op: 01 January 2010, 15:11:27 »
Ten eerste wens ik een ieder een gezond modelspoor jaar 2010 toe en heb ik een vraag mbt de uitrijwissels.

Hoe hebben jullie deze beveiligd?
Wat is het geval: in het schaduwstation wil ik de uitrijwissels automatiseren/beveiligen.
Deze staan niet altijd in de juiste stand en wil kortsluiting voorkomen.
Dit is al een paar keer misgegaan, maar nu kan ik er nog bij straks niet meer (zo makkelijk).
Het zijn de bekende FL-wissels met geleidend hartstuk, dit omdat het n-spoor is en ik constant problemen had met de FL-wissels met kunststof hartstuk.
De baan wordt overigens analoog bestuurd.

Alvast bedankt.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:beveiligen uitrijwissels
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2010, 15:21:06 »
Wat zou je er aan willen beveiligen?
Als je geschakelde puntstukken hebt, dan moet je in ieder geval de wissels in de goede stand sturen.
Het grootste risico is dat je een wissel wel aanstuurt, maar dat het niet om gaat.
De enige oplossing die ik daarvoor zie is een extra contact op het wissel of de aandrijving dat de werkelijke stand terugmeldt.
Het betreffende spoor geef je dan alleen spanning als de wissels echt naar dat spoor gericht staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:beveiligen uitrijwissels
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2010, 15:26:24 »
Bij Fleischmann is dat eenvoudig te beveiligen. Je gebruikt het wissel als denkend wissels, dat wil zeggen dat het spoor wat niet gekozen is spanningsloos is. Hoe dat moet staat in de beschrijving van het wissel.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2010, 15:50:12 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re:beveiligen uitrijwissels
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2010, 15:27:48 »
stop er een kleine 10 cm stroomloos spoor voor. Hier staat alleen spanning op als de wissel in de juiste stand staat...probleem opgelost...

Groeten uit Zwitserland

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:beveiligen uitrijwissels
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2010, 15:48:16 »
Oja, de optie om de wissels denkend te gebruiken had ik even over het hoofd gezien.
Dat is veel simpeler dan wat ik voorstelde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
    • Bouw van mijn baan
Re:beveiligen uitrijwissels
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2010, 20:48:19 »
Bedankt voor  de reakties.

Inderdaad kan ik er 'denkende wissels' van maken - verwijderen van de draadbrug (ook even niet aan gedacht).

De reden is om kortsluiting te voorkomen.
Heb 4 sporen in het schaduwstation die één voor één omgezet moeten worden en afgelopen week ging het mis tijdens testen (geen blijvende schade), maar wil dit wel voorkomen als dat straks dicht zit.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl