Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18

Auteur Topic: MK modelbouwstudio's  (gelezen 4308 keer)

Andries

• Offline Offline
MK modelbouwstudio's
« Gepost op: 31 December 2009, 17:26:47 »
Ik kreeg net een digitale nieuwsbrief van MK Modelbouwstudio's. Het belangrijste nieuws lijkt me dat je geen bestellingen meer kunt plaatsen voor gebouwde exemplaren. Gezien zijn motivering kan ik me dat voorstellen.

Andries

MMMark

• Offline Offline
Re:MK modelbouwstudio's
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2009, 17:38:18 »
Zeker, hij heeft zich met het leveren van kant en klare modellen wel erg veel werk op de hals gehaald.
Als ik hem was zou ik alle bestellingen annuleren en me geheel toeleggen op bouwsets. Veel leuker en het scheelt een hoop gezeur van mierenneukers aan je kop.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2009, 17:45:01 door MMM (Mark) »
NL - HO - analoge pendelbaan (Viessmann art. 5214)

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2009, 18:49:28 »
Als MKM die bestellingen zou annuleren, dan moet er opeens een hoop geld worden terugbetaald.
Persoonlijk mis ik wat avonturen in het historisch overzicht in het mailtje.  ;D
Dat er nog maar een hoop modellen moge komen.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2009, 20:29:35 »
gewoon leuk modellen ontwikkelen en de markt zorgt daarna wel weer voor verkoop van afgebouwde modellen, ja toch  ;D
met de groeten van Maarten

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2009, 22:41:26 »
't Doet me overigens goed om deze expert te horen zeggen dat voor het aanbrengen van een laagje lak op een modeltreintje helemaal geen ingewikkelde en dure airbrush-uitrusting nodig is. Voor 30,- ben je klaar:
http://mkmodelbouwstudio.nl/spuit_tips.htm
Meteen maar besteld.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2009, 22:43:50 »
alleen is de afweging 1 loc minder 1 goeie airbrush meer nog steeds hetzelfde... en locs heb je al zat, over t algemeen.

MMMark

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2009, 23:37:27 »
@Floris
Blijft een sterk argument. Alweer is de conclusie: ik heb teveel locs staan. ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2010, 00:47:01 »
je krijgt dr heus geen spijt van hoor  ;D

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2010, 00:50:50 »
Is dat mailtje anders dan het bericht op zijn site? Want dat bericht dateert al van Eurospoor. Alles wat nu verteld word, had je al lang kunnen weten. Kreeg het zelfs nog op papier mee.

Zou je de inhoud van het mailtje anders hier willen neer zetten, of anders doorsturen naar mijn mail alsjeblieft?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2010, 01:03:06 »
Zou er dan werkelijk niemand zijn die deze heer wil/kan helpen?   :-\
« Laatst bewerkt op: 01 January 2010, 02:18:15 door Gerard van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

stig

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2010, 01:05:10 »
Nee dank u, ben al werknemer bij een bedrijf... (voor wie JJ vanavond gezien heeft...)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2010, 10:03:16 »
Geachte modelbouwer,

Bij deze ontvangt u deze nieuwsbrief van MK Modelbouwstudio's.
Door vertraging in de uitlevering van de gebouwde modellen van de NS Diesel 3 treinstellen is het al ruime tijd stil wat nieuwe modellen betreft. De leverdata in de catalogus en nieuwsbrief 2008-2009 zijn hierdoor ook verschoven. Het belangrijkste nieuw voor dit najaar betreft niet de modellen maar een aangepaste werkwijze.
15 jaar MK Modelbouwstudio’s, toen, nu en in de toekomst…
Mijn eerste modellen heb ik, Maykel Kastelijn, in 1992 gemaakt. Dit waren geheel hobbymatige kleine producties van o.a. een 13,5m draaischijf en een vijftal stoomlocs serie NS 1300. Alles werd met de hand uitgetekend en zelf geëtst. Daarbij ging het in eerste plaats om het bouwen van een model voor de eigen collectie waarbij de paar extra exemplaren ervoor zorgde dat de productiekosten laag beleven.
In 1994 verschenen de grotere 17,5 tons Staatsspoor goederenwagens en de NS bananenwagens. Deze modellen waren al meteen als echte bouwsets opgezet met een uitgebreide handleiding. De ontwerpen hiervoor waren op de computer gemaakt, indertijd een nieuwigheid. Deze kits zijn te beschouwen als de eerste echte bouwsets onder de naam MK Modelbouwstudio’s.
Zo’n tien jaar geleden maakte ik de stap om fulltime in de modelspoorwereld verder te gaan. Dat betekende een wat hoger tempo van verschijnen van nieuwe modellen. Al binnen enkele jaren ontstond zo een opvallen breed assortiment. Vele tientalle verschillende modellen zijn er verschenen in nog veel meer varianten van opschriften. Bij elkaar gezet loopt dit op tot over de 200 verschillende modellen. Regelmatig probeerde ik nieuwe constructies en technieken uit wat soms de nodige tijd kostte om door te ontwikkelen. Uiteindelijk leidde dit tot de kwaliteit van de huidige modellen.
Ik probeer steeds een zo groot mogelijk bouwgemak door te voeren door handig gebruik van lipjes, pennetjes, dubbelvouwen enz. Uiteindelijk kunt u zo een authentiek Nederlands model bouwen in een redelijke bouwtijd, zonder jarenlange ervaring en zonder een luxe werkplaats met zetbankjes, mallen enz.

Afgelopen jaren is er wel e.e.a. veranderd zoals u mogelijk heeft gemerkt. Het aantal nieuwe modellen dat verscheen is beperkt gebleven. Al onze energie is in de ontwikkeling van de DE3 treinstellen gegaan. Bij de aankondiging gingen we uit van een 50 tal bouwsets en tiental gebouwde modellen voor de liefhebber, er vanuit gaande dat de bouw vrij eenvoudig zou zijn. De constructie van de prototypes was niet ideaal en werd steeds aangepast. De opzet was een eenvoudige kunststof bouwset met messing wandjes voor wat extra detail. Al tijdens ontwikkeling van het model volgde veel meer bestellingen voor de DE3 als gebouwd model dan we hadden verwacht. Toen de kits gereed waren voor levering waren ook meer dan 100 gebouwde modellen besteld. De bouwtijd viel tegen door kleine maatafwijkingen in het kunststof en het noodzakelijke plamuur- en schuurwerk om de lijmnaden weg te werken. Voor de modelbouwer die 1 kit bouwt is dit geen bezwaar maar de werkwijze was voor seriematig gebouwde modellen niet rendabel. Wat volgde is een proces van twee jaar om te zoeken naar andere bouwmethoden, bouwen van proef exemplaren, testen en meer dan eens problemen met leveranciers… Het resultaat is nu wel geheel naar onze wens en de modellen zijn nu nagenoeg geheel als messing model uitgevoerd. Ook het kortkoppel systeem werkt nu eenvoudig en naar wens en de bouwtijd is nog geen kwart van de eerste exemplaren.

Desondanks blijft de bouwtijd aanzienlijk. Het spuiten, aanbrengen van alle losse klasseborden en opschriften enz kost veel tijd en het is nog steeds niet gelukt iemand te vinden die me daarbij kan helpen. De ruwbouw tot een kaal treinstel is niet het probleem, het afwerken wel. Het komt erop neer dat ik uiteindelijk zelf ruim 150 modellen moet afbouwen en dat is niet hetgeen waarom ik voor dit werk heb gekozen. De totaal benodigde tijd voor het leveren van gebouwde modellen is zo groot dat we niet meer toe komen aan het ontwikkelen van nieuwe modellen. En daarom is er voor een verandering gekozen.

Vervallen gebouwde modellen
Alle ontwikkeling van nieuwe modellen ligt nu tot het midden van 2010 stil om de DE3 treinstellen af te leveren. Pas als deze allemaal zijn uitgeleverd ga ik weer met het ontwikkelen van nieuwe modellen verder. Tot die tijd zal de e-mail en levering van bouwsets ook herhaaldelijk vertraagd blijven door tijdgebrek. In 2010 worden naast de DE3 treinstellen alleen nog de gebouwde modellen geleverd die al in aanbouw zijn van o.a. plan E en enkele goederenwagens.

Pas ergens in 2011 verschijnen de gebouwde modellen van de OmBC motorwagens en dan alleen de exemplaren die nu al besteld staan. Voor de mat ’36 stellen is nog niet bekend wanneer de gebouwde modellen verschijnen. Pas in 2012 zullen deze aan de beurt zijn na de OmBC’s. Ook hierbij geld dat het dan alleen zal gaan om de tot september 2009 bestelde exemplaren. Nieuwe bestellingen zijn dus niet mogelijk!
Voor alle overige modellen (rijtuigen, goederenwagens, stoomlocomotieven enz) geld dat ze niet als gebouwd model geleverd worden.
Van alle aangekondigde nieuwe modellen komen voortaan alleen bouwsets uit. Indien u een gebouwd exemplaar heeft besteld van een nog te verschijnen model krijgt u bericht als de kit leverbaar is. U kunt dan kiezen uit het afnemen van een bouwset of annuleren van uw bestelling.

Ik ga me weer richten op het ontwikkelen en maken van bouwsets voor de modelbouwer. Er staan veel modellen al meedere jaren aangekondigd en ik wil deze achterstand inlopen. Deze aankondigingen zullen als eerste verschijnen maar daartussen ook enkele nieuwe verassingen!

Als u ondanks alles toch erop hoopt dat ik een goede bouwer vind die de modellen ook geheel naar mijn wens af kan werken kunt u toch uw bestelling voor een gebouwd model plaatsen (of laten staan). We zullen deze noteren maar er is geen enkele garantie dat deze ooit geleverd zullen worden.

Uiteindelijk keer ik zo terug naar de start van 15 jaar geleden: het maken van leuke bouwsets voor de zelfbouwer. We blijven de nadruk leggen op typisch Nederlandse modellen die gebouwd zijn voor 1940, een enkele uitzondering daargelaten.

Voor iedereen die een gebouwd model heeft besteld en er nu achter komt dat deze waarschijnlijk niet geleverd zullen worden: mijn excuses voor het ongemak en teleurstelling. Wellicht een mooi moment eens in te stappen in de wereld van het zelfbouwen?
En voor iedereen die al zelf modellen bouwt: veel plezier komende jaren met onze nieuwe bouwsets…

Overig nieuws
Door tijdgebrek is al ruime tijd geen nieuwsbrief per e-mail verstuurd. Enkele weken geleden is al een korte update geplaatst, deze week is de site bijgewerkt op diverse details.
Op onze homepage is de kop "verf" is uitgebreid met extra schildertips. -TIP-

Goederenloods
In samenwerking met Tilly Models is afgelopen najaar de bouwset verschenen van de Staatsspoor goederenloods die al een paar jaar stond aangekondigd. Deze loods vormt het begin van een complete lijn Nederlandse spoorweggebouwen waarvan u komend najaar nog enkele resultaten kunt verwachten. Zie http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-g04.htm voor meer informatie.
Ook zullen later komend jaar diverse onderdelen beschikbaar zijn voor de zelfbouwer van Nederlandse scenery. Dit gaat dan om messing geëtste brugdelen, portaalkranen, sierlijke gemetselde pijlers, diverse hekwerken enz. In het najaar verschijnt hierover meer bericht.

Beurzen 2010
We staan komend jaar op de volgende beurzen te Houten (onder voorbehoud): 20 februari, 1 mei, 28 augustus, 13 november en 18 december.
Verder nemen we sinds komend jaar weer deel aan de beurs Rail, eveneens te Houten van 12-14 maart. In het najaar staan we op Eurospoor (jaarbeurs Utrecht 29-31 oktober) en op de Nederlandse modelspoordagen in Rijswijk in november.

Catalogus 2010
Er is nog geen nieuwe catalogus klaar. Pas in maart (op Rail 2010) zal een nieuwe versie van de papieren catalogus verschijnen. Grote veranderingen zijn niet te verwachten.

De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt rond maart. We wensen u een prettige jaarwisseling en ook komend najaar weer veel modelspoor plezier.
Met vriendelijke groeten,

Maykel Kastelijn

MK Modelbouwstudio's

Hoogstraat 36
5258 BD  Berlicum (NL)
tel. 073 503 3331
info at mkmodelbouwstudio.nl
www.mkmodelbouwstudio.nl

---*---*----*---*---*----*---*---*----*---*---*----*---
MK Modelbouwstudio's is een eenmanszaak die Nederlandse modelspoorartikelen geheel in eigen beheer ontwikkeld en produceerd. Leverdata, verzendingen en e-mail kunnen door diverse onstandigheden achterstand oplopen omdat alles door 1 persoon gedaan wordt. We rekenen erop dat u hiervoor begrip heeft. Alle ontvangen e-mail wordt binnen 12 weken beantwoord. Indien u na deze termijn geen bericht heeft ontvangen dan graag nogmaals contact opnemen.
---*---*----*---*---*----*---*---*----*---*---*----*---
« Laatst bewerkt op: 01 January 2010, 10:04:49 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #12 Gepost op: 01 January 2010, 11:00:37 »
juist. schop onder ieders hol, kit kopen en bouwen met die donder. stelletje klaarkoopwatjes. pfft.