Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: Beginnen, en dan digitaal?  (gelezen 13324 keer)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Beginnen, en dan digitaal?
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2010, 20:23:54 »
Ik sluit mij aan bij Freddy, een Multimaus set van Roco/Fleischmann. Vaak voor een nette prijs te koop bij iemand die b.v een startset uitelkaar haalt.

Uitbreiding is mogelijk en evt. is de multimaus nog te gebruiken als extra handregelaar bij sommige andere digitale systemen.

groetjes Dion

janjans

• Voorlopig verzamelen NS tp 4/5 en CNL
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 02 January 2010, 22:14:48 »
Iemand aanwezig die zo'n soort setje te koop heeft?

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 02 January 2010, 22:18:17 »
Hallo Jan,

Ja, ik heb nog zo'n set beschikbaar. Deze komt uit een startset. Ik zal er morgen even een foto van maken en stuur je die per PB.

Groeten

Ferry

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2010, 10:58:09 »
Piko startsetjes zou ik links laten liggen. Het is toch niet de kwalitiet die Roco en Fleischmann bieden, afgezien van Piko rails. Op e-bay is Fleischmann profirails genoeg voor een leuk prijsje te koop.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Sander

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2010, 11:05:25 »
F* profi rails zou ik dan weer laten liggen omdat ik de geometrie van deze railssoort niet mooi vind. Tevens is het ballastbed mij niet reeel genoeg.

Zoals je ziet, smaken verschillen, wat een keus er niet makkelijker op maakt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2010, 11:30:34 »
Maar ja de vraagsteller zegt dat hij Profi-rails gebruikt. Hij kan ze ook gebruiken voor het schaduwstation en voor de paradebaan (als hij dat zo wil bouwen) een andere soort (bijvoorbeeld RocoLine zonder bedding). Maar ook Fleischmann modelrails voor het schauwstation is een uitkomst (niet mooi maar je ziet het toch niet op het schauwstation) en daar is nog voldoende van te koop op de tweedehands markt. Maar tweedehands Rocoline rails kom je niet zo vaak tegen. Zoals je zegt sander, er is keuze genoeg voor bijna elke beurs. Het budget bepaald de soort. Maar denk goed na, het is bepalend voor het eindresultaat van de baan.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2010, 11:43:25 »
F* profi rails zou ik dan weer laten liggen omdat ik de geometrie van deze railssoort niet mooi vind. Tevens is het ballastbed mij niet reeel genoeg.

Fleischmann Profigleis kun je als het ligt nog verder aankleden met los ballast, en dan komt het al aardig in de buurt.
Ook kun je bijvoorbeeld ertussendoor ook modelgleis gebruiken zonder bedding met houten of betonnen bielzen.
Kun je ook een grijzere soort ballast gebruiken zoals op nieuwgelegde stukken.

Kijk maar eens naar de de voorbeelden van Erwin Janssens, deze heeft trouwens ook een draadje lopen hier op BNLS.
Ik kan het alleen niet zo snel vinden.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

janjans

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2010, 11:53:53 »
En hoe gaat het eigenlijk in zijn werk, wanneer ik twee of meerdere treinen tegelijk laat rijden? Wachten die op elkaar bij wissels en kruisingen of heb ik daar ook weer aparatuur voor nodig? Heb ik dan genoeg aan een startset van roco of moet ik dan iets beters hebben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2010, 12:06:32 »
Dat hangt ervan af wat je bedoelt.

De kern van digitaal is dat iedere trein zich apart laat besturen. Je kunt dus zonder meer een trein regelen en een andere trein laten staan.

Als je bedoelt of dat voor elkaar stoppen automatisch kan, dan heb je inderdaad veel meer nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janjans

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2010, 12:07:57 »
Ja dat bedoel ik. wat komt daar nog bij kijken, en kan dit in combinatie met een roco digitaal set

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2010, 12:15:47 »
Als je zeker weet dat je zo wilt automatiseren, dan is een Roco set misschien niet de beste keuze. Zo automatiseren kan ruwweg op twee manieren.

In de duurdere centrales van de laatste generatie zitten daarvoor mogelijkheden ingebouwd: Märklin CS2, Viessmann Commander, de Raptor die Anne noemde.

Je kunt een PC op de centrale aansluiten. Wat grotere centrales hebben al sinds jaar en dag een computerinterface, maar bij de Roco Multimaus moet die apart worden aangeschaft.

Hoe je ook gaat automatiseren, er zijn terugmelders nodig. De centrale of de computer moet weten waar zich op de baan een trein bevindt.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2010, 12:19:45 »
Hoi Jan,

Naast alle enthousiaste en zinvolle adviezen, is je niet echt uitgelegd hoe digitaal precies werkt :)

Daar gaat ie, let op :  ;D

Zoals je zelf al ontdekt had, krijgen of hebben de locs decoders. Dit zijn in feite hele kleine computertjes die 'luisteren' naar hetgeen de z.g. 'Centrale' hun verteld. De centrale doet dit door in de spanning die hij *permanent* en *overal* op de baan zet infromatie te coderen. Deze informatie bestaat doorgaans uit snelheidsopdrachten. Elk computertje ( decoder ) heeft zijn eigen adres. Dwz een nummer dat uniek is voor een bepaalde locomotief. In de informatie die gestuurd wordt door de centrale wordt voorafgaand aan de opdracht ook het adres meegezonden. De decoder kijkt of een opdracht voor hem bestemd is en voert de voor hem bestemde opdrachten dan uit.

Dus, zoals je nu misschien al wel kunt begrijpen, is de centrale in staat om naar meer dan 1 locomotief opdrachten te sturen... Met andere woorden als je meerdere treinen laat rijden doen die gewoon wat de centrale hun verteld.

Mijn ervaring is, dat wanneer je twee treinen laat rijden en deze handmatig in de hand wilt houden je echt druk bezig bent. Je speelt in feite voor machinist in beide locomotieven !!

Voor wat jij beschrijft, het laten wachten voor b.v. wissels of kruisingen, wordt in het algemeen de hulp van een computer programma op een PC ingeroepen, waarin je je baan-layout ingeeft en aangeeft welke routes en welke locomotieven je hebt. Afhankelijk van de slimheid van het PC programma ( welke op zijn beurt de 'Centrale' opdrachten geeft om de diverse locomotieven te laten rijden of te laten stoppen ) kun je zo tot een volledig automatisch bedrijf van je baan komen. Dit gaat normaal gesproken altijd gepaard met het aanschaffen en installeren van extra hardweare op de baan. Dit zijn dan de z.g. terugmelders, die het PC programma vertellen waar er zich een trein bevind op je baan.

Uiteraard zijn er ook mogelijkheden door b.v. meerdere ( hand- ) regelaars op je centrale aan te sluiten. Het regelen van meerdere treinen zal dan iets eenvoudiger worden om dat je dan aan elke regelaar een andere locomotief kunt toekennen.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is, als je nog ( meer ) vragen hebt, stel ze gerust ;)

Grtzz,

Karst

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2010, 12:21:50 »
Ik dacht, ik doe het deze keer stap voor stap Karst.  ;)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #28 Gepost op: 03 January 2010, 12:23:58 »
En ik: Ik doe het in eens !  ;D ;D

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2010, 13:20:21 »
Je kunt een PC op de centrale aansluiten. Wat grotere centrales hebben al sinds jaar en dag een computerinterface, maar bij de Roco Multimaus moet die apart worden aangeschaft.

Maar dan nog is de Roco multi-Maus nog altijd de beste en de goedkoopste manier en keus om digital en via de PC te beginnen. Daar val je je geen buil aan, mocht het toch niet zijn wat je zoekt.
Zijn koppeling voor de PC kost je net zoveel als een lokdecoder.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net