Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 883340 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Boppard in N
« Reactie #285 Gepost op: 23 February 2007, 20:45:59 »
De reden weet ik niet meer, helaas, Maar nu weer on topic :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

amber

• Offline Offline
« Reactie #286 Gepost op: 24 February 2007, 11:42:01 »
@ Sicco Jan,

je hebt groot gelijk. Ik kan hoogstens voor de foto de koppeling eraf slopen tijdelijk, maar je begrijpt dat ie er dan ook direct weer opgaat. Bij mijn nieuwste aanwinst, de class 66 van KATO , is er gelukkig licht aan de horizon. Die snuggere Japanners hebben er imitatiekoppelingen bijgevoegd, die ik erop zal doen aan één kant. Tzt komt er dan een fotootje, verouderd en wel, en die zullen we hier zien.

Het is inderdaad jammer dat er bij N spoor treintjes bijna nooit imitatiekoppelingen zitten, maar wel altijd die gigakoppelingen (die gelukkig wel standaard zijn bij elke fabrikant).

De Taurus, ik vind 'm uitvergroot mooier

Die is uitvergroot ook veel mooier. Het is net echt... (zoals zoveel van jouw foto´s) Alleen....waar is de machinist gebleven? Of heeft die de trein stil gezet en een foto van zijn eigen trein gemaakt? ;) Stomme preisertjes ook altijd :P
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Anoniem

• Gast
« Reactie #287 Gepost op: 24 February 2007, 13:31:10 »
Of heeft die de trein stil gezet en een foto van zijn eigen trein gemaakt?

Precies ;D.

WillemNS

• Gast
« Reactie #288 Gepost op: 24 February 2007, 17:33:09 »
Jeroni, ik zat net door de railhobby van 1980 te bladeren...
Stond een stukje in over Boppard.
Ook reed er vroeger een hele speciale donderbus naar Boppard, eentje met allemaal circus plaatjes erop.
Als je interesse hebt kan ik het wel effe scanne!

Willem

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #289 Gepost op: 24 February 2007, 18:18:13 »
He Willem,

gaaf man, sturen die hap, ben  erg benieuwd! Heel attent van je.

@Amber,

ja, de treinbestuurder zette 'm gewoon stil, hatseklats. Moest ook wel, want er lag een camera op de rails ;)

@Teun,

Teun, blader even een paar bladzijden terug, daar staat beschreven hoe ik from scratch de wijnberg in elkaar heb gedraaid.

Qua kleur moet je bedenken wat je wil. Wil je rotsen, verf het gips dan niet in een grondkleur. Dan moet je met de gebruikelijke methode aan de slag van erop smeren en weer wegwrijven met een natte spons, je kent het wel. Weet je niet waar ik het over heb, zeg het, dan leg ik het even helemaal uit. (ik moet nu naar een feestje, vandaar .......:))

Voor wat betreft de strooisels: wees creatief!!! Kijk goed naar plaatjes, en mik dan gewoon wat door elkaar. Ik bedoel hiermee dat je geen egaal 'gazon' moet gaan maken. Ik heb oa. Heki Wintergrund, Sommerwiese, Wildgras, vlokken van 3 kleuren groen, Woodland turf enfin, Deko-sand van busch. Kortom, echt alles. Als je begint met 'groenen', doe dan rustig en van alles een klein beetje. Je kan het later altijd nog groener maken. Met het wildgras moet je gebruik maken van zo'n strooiflesje, of zo'n elektrostatisch geval. Wat ik altijd doe is gewoon wat pakken, en dat zelf in de lijm steken. Duurt het langst, maar is wel mooi. Ook hier en daar struikjes, bomen klimop weet ik veel erop doen....en klaar!

Het leuke is als je veel kleuren groen hebt en alles kriskras door elkaar pleurt, het allemaal mooi ruig en ongerept is.

Als je IJslands mos als struikjes gebruikt, let er wel op dat je daar ook eerst even wat turf o.i.d. overheen mikt, dat ziet er veel natuurlijker uit. En koop ook nooit de gele en rode variant hiervan! Deze tip heb ik zelf ook gekregen hier ergens in dit Boppard-draadje van een forumbezoeker!

Groeten,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 24 February 2007, 18:30:36 door Jeroni »

WillemNS

• Gast
« Reactie #290 Gepost op: 24 February 2007, 18:38:32 »
Jeroen, ik stuur um maandag naar je toe, omdat ik net nou de scanner heb uitgeleend :P :P

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 24 February 2007, 20:24:14 »
Jeroen, dat noem ik nog eens antwoorden :D.
Ik heb zelf al een keer geexpirimenteerd met het bekleden van een berg, redelijk goed gegaan alleen was mijn berg opeens 2.5 centimeter hoger. Geeft wel een leuk effect op de berg maar niet in de portemonnee als je een grote berg van 2.5 cm hoge begroeiing moet voorzien.
Daarom was mijn vraag ook wat voor ondergond je gebruikt, ik gebruikte namelijk ijslands mos, alleen was dit veel te dik. Ik zelf zat te denken aan normaal strooigras en daarover heen allerlei soorten 'groen/begroeiing'.

Ik wil inderdaad rotsen ja, en de manier zoals jij het zegt, heb ik wel eens van gehoord. Alleen daar blijft het dan ook bij. Dus uitleg zal ik zeer fijn vinden. :)  Ik zelf dacht om rotsen te maken, hiervoor mallen te kopen, in de vorm van een rots dus en deze op de berg te plaatsen.
Lijkt mijzelf de beste oplossing, maar als jij een betere weet. Mijn vraag is dus eigenlijk hoe jij de rotsen maakt?

Over dat ijslands mos, je zegt dat je er het beste turf over heen kan mikken. Waar is deze dan te koop, ik neem aan bij de 'plaatselijke modelbouw winkel'.

Groeten,

Teun.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #292 Gepost op: 25 February 2007, 17:50:43 »
Zo, weer opgedroogd na het feestje van gister.....,

@ WillemNS,

ja, volgende project is de aanpak van de rechterkant. Ik begin me nu echt mateloos te irriteren aan die houten spiralen. Er moet weer wat scenery gebouwd worden! Het 'probleem' is dat ik er nog niet uit ben hoe en wat ik waar wil. Ik ben bang dat ik teveel wil vs. ruimte vs "Wat is realistisch?". Kortom, geen spoorspaghetti, je kent het wel. Ben al een poosje huiswerk aan het doen, en ik probeer me dan voor te stellen hoe eea eruit komt te zien.

@ Teun,

belofte maakt schuld! Ik vind het overigens heus niet vervelend om soms een iets nadere uitleg te geven over hoe ik dingen bouw.

Goed, rotsen dus....

Altijd geklooi daarmee, de één doet het met mallen, de ander met fantasie. Ik ben van de 2e categorie. Wat erg goed werkt, is een Eisenbahn Journal kopen waar de opbouw van een baan in wordt beschreven. (=blauwe kaft, niet goedkoop, erg nuttig). Hier staan mooie voorbeelden in, oa van rotsen.

Natuurlijk moet je eerst je berg maken, dit heb ik beschreven een paar bladzijden eerder. Niet moeilijk, beetje zagen, kippengaas eroverheen wat je met wat fantasie al kunt buigen hier en daar. Dan neem ik pleepapier wat ik dan natmaak met verdunde houtlijm (het moet uiteindelijk op melk lijken). Laten drogen, en gipsen maar. Flink dikke laag, want je moet er nog rotsen uithakken straks. Als je het al een beetje ruw insmeert lijkt het al aardig op rotsen. De boetseerperiode, zogezegd. De rest moet je een beetje eruit hakken later. Doe steeds kleine stukjes, want dat ellendige gips droogt heel snel.  Niet afraffelen, goed de tijd er voor nemen.

Met mallen is het makkelijker denk ik, maar ik vind het leuk om zelf te doen, en bovendien schijnen die mallen nogal duur te zijn.

Qua kleur moet je gewoon even googlen op foto's van rotsen. Over het algemeen is het steenkleur ;), dus verschillende tinten grijs. Zelf maak ik de verf altijd dun met water. Smeer je erop, en je houdt een natte spons in je andere hand waar je het weer een beetje wegveegt. Dat doe je eigenlijk met alle tinten grijs. Zo worden  de diepere delen wat donkerder. Als laatste doe je dit met zwarte verf. Dan maak je het effect van reliëf nog wat groter. Je zou met een platte kwast bijna droge witte verf op de toppen van rotsen.

Het turf waar ik het over had, is Woodland Turf kun je gewoon bij de treinenboer kopen. Pak daar een mandje, donder er allerhande begroenzooi in, en strooien maar thuis!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #293 Gepost op: 25 February 2007, 18:15:36 »
Citaat
Goed, rotsen dus....
Altijd geklooi daarmee, de één doet het met mallen, de ander met fantasie

Ik zeg niks ::) ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #294 Gepost op: 25 February 2007, 18:24:18 »
Jeroen,

Ik hoor je al weken over het gebied boven je spiraal.
Ik dacht weet je wat je wel eens kan doen is een soort van prijsvraag houden (desgewenst zonder prijs  ;)  ;D)
Waarbij je een plattegrond tekening maakt wat er momenteel al is. En een lijstje er bij wat je wensen zijn van wat je beslist wilt en beslist niet wilt.
Dan alles hier dumpen en dan kunnen de mensen met inspiratie in b.v. paint eens flink aan de slag! En de uitkomsten hier weer posten.
Jij kan dan uit alle plannen de beste pakken of zelfs een combinatie maken van allerhanden dingen uit al die teruggestuurde tekeningen!

Is dat handig of niet?
Je maakt een tekening en een lijstje en daarvoor krijg je een berg ideeen waar je misschien nog heel wat gave ideeen en combinaties uit kan halen!

En ja, ik zal zeker hierop reageren en een paar ontwerpjes maken!  ;)  ;D

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 25 February 2007, 18:26:01 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #295 Gepost op: 26 February 2007, 01:01:59 »
Mark,

leuk idee, hoewel ik het 't liefst toch zelf ontwerp. Goede adviezen neem ik altijd ter harte, vandaar dat Boppard 1:160 virtueel is gegaan! Interactief...tja.....ik hoop hier later op terug te komen (eigenlijk wil ik hier alle computers en bureaus uit het raam mieteren, en erg nog een metertje of 3-4 bij aanbouwen, maar ja......ouders.....familie.......respect......je kent het wel.

Om je toch wat meer antwoord te geven: het gaat om het rechterdeel waar de hoofdlijn (check de foto's) de tunnel induikt. De lokaallijn moet hier prominent naar voren komen, maar niet overheerschend. Ik dacht zelf aan een halte, of misschien gewoon een paradebaanvakje......ik heb hier met forumleden (NDS) al over geOH'd.

Sec,

wat moet er komen?
Een burcht, en de lokaallijn. En het mag niet vloeken, dus geen museumlijn, draaischijf en stoomlocdepot. Kijk naar de rest van de baan: natuur, en rust. Wel moet de lokaallijn zichtbaar zijn, evt. met een halte. Ik wilde eerst een halte/station én een paradebaanvak, maar op aandringen van bepaalde mensen heb ik dat idee al uit mijn hoofd gezet. Ik was zelf trouwens ook al bang dat het teveel zou worden voor de gegeven ruimte.

Gegeven ruimte?

Ja. 1,2 m bij 0,6 m. Dit is het zichtbare deel. Je mag 1,2 bij 1,2 rekenen voor evt wat keerlussen, schaduwstations, McDonalds-drive ins, fiddle-yards, en allerhande BS, maar 60- hoogstens 80 cm mag zichtbaar zijn.

En je weet wat ik naboots....Boppard am Rhein. Dit moet logisch blijven in het hele ontwerp. Ik ben benieuwd wat jij ervan bakt, ik vind het een leuk voorstel. En ik heb al een ontwerp liggen, wat ik natuurlijk (nog) niet ga delen. Ik sta open voor opties, dus let us know (us=BoppardBSverhaal-lezers) en wie weet heb je een perfecto idee waar ik gebruik van zal maken. \

De prijs?

Kom maar langs met OBB, en we doen een biertje. Goed idee?

;D

Groeten,

Jeroen

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #296 Gepost op: 26 February 2007, 09:46:01 »
Mooie foto's weer!

Misschien iets meer scherptediepte? Dat zou het helemaal perfect zijn. Of kan je toestel dat niet aan?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 26 February 2007, 16:22:11 »
Zo, weer opgedroogd na het feestje van gister.....,
En ik eindelijk eens van carnaval ;)

@ Jeroen:
Over de rotsen, een Eisenbahn Journal ga ik zo snel mogelijk kopen. Als er tenminste iets nuttigs instaat waar ik wel vanuit ga.
Voor mallen ga ik zondag even kijken op een beurs, mischien dat ze daar iets hebben, de prijs bekijk ik ook wel. Maar als deze tegenvalt kan ik de mallen altijd nog kopen bij de 'treinboer', want daar heb ik nog een cadeau bon van.
Ik denk in ieder geval wel dat ik het met mallen ga doen, dit omdat ik al al mijn rotsen klaar heb wat betreft het gipsen.

Voor de turf en allerhande bestrooiing ook even kijken op de beurs, zo nodig weer even naar de treinboer.

Ik laat in ieder geval nog iets horen van hoe het is geworden, en met jouw advies moet dat gaan lukken.

Groeten,

Teun.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #298 Gepost op: 26 February 2007, 17:44:24 »
@ Koen,

nee helaas, daar is de camera te El Cheapo voor. Voorlopig zul je/jullie het hiermee moeten doen :(

@Teun,

het tijdschrift zal je niet teleur stellen, er staat genoeg boeiends in.

J

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #299 Gepost op: 26 February 2007, 18:05:34 »
Citaat van: Jeroni
...Nee helaas, daar is de camera te El Cheapo voor. Voorlopig zul je/jullie het hiermee moeten doen :( ....

Nou ik dacht dat we het daar voorlopig prima mee kunnen doen!
Het kwijl gehalte van de foto's is wat mij betreft toch al bijna onverantwoordlijk hoog, dus gewoon lekker zo blijven posten want het tempo is ook helemaal niets mis mee, en dan doen wij wel kwijlen!  ;D  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.