Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 882820 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2880 Gepost op: 08 January 2010, 16:37:14 »
@Peter K.,

ja, van dat 'artist fixative' wat ik ook over mijn verouderingspoeders heenspuit om de boel te fixeren. Grappig, aan de door jou aangedragen optie heb ik zitten denken precies inderdaad om die randjes weg te krijgen. Klinkt inderdaad link! De kans op verkloten lijkt me erg hoog.....toch zonde van een goed rijdend model wat zonder de transfers ook al wel mooi was  ;)

@Remco,

MicroSol...nooit van gehoord. Ik neem aan dat je dat gewoon bij de Wentinkjes of een dergelijke shop kunt kopen. Is dat een spulletje wat je op de transfer spuit (spuit? verft?) nadat je 'm om op je model hebt aangebracht, of als ie nog op het velletje zit?
Met wat voor spul lak jij die dingen af eigenlijk?

Net weer 5 graanwagons verouderd....straks weer wat picturen.....

Gr J

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #2881 Gepost op: 08 January 2010, 16:40:59 »
Hoi Jeroen,

Microsol koop je mogelijk wel bij Wentink, sowieso is het op Houten te krijgen. Je brengt de decal aan op je lok en neemt dan een kwastje en dat doop je in de Microsol en smeer je erover heen, dan kan je de decal nog perfect leggen. Hierbij moet je wel voorzichtig zijn, de decal wordt erg zacht en week en gaat zich vormen naar de lok :)

Daarna als het opgedroogd is, lak je hem af.

Ik gebruik Kleinspoor blanke lak met de airbrush (y)

Gr. Remco.

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #2882 Gepost op: 08 January 2010, 16:44:50 »
Micro Sol heb je toch alleen maar nodig voor niet-vlakke ondergronden? Door de weekmaker vormt de decal zich naar de ondergrond als je hem voorzichtig aanduwt met een penseel of wattenstaafje.
Voor vlakke oppervlakken heb je dit m.i. niet nodig.
Van een laag matte blanke lak voorzien is wel noodzaak, anders krab je de decal er zo weer af.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2883 Gepost op: 08 January 2010, 16:46:00 »
Jeroni,

graag details foto's van je verouderingen.
Ik ben benieuwd!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #2884 Gepost op: 08 January 2010, 16:47:10 »
@Jos:

Mijn ervaring is met microsol is dat ook op vlakke ondergrond het je decal net wat strakker er op legt en je randjes ook iets minder maakt :)

Gr. Remco.

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #2885 Gepost op: 08 January 2010, 17:01:00 »
Ok, zal het binnenkort ook eens proberen dan  :)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2886 Gepost op: 08 January 2010, 17:20:09 »
Citaat
Micro Sol heb je toch alleen maar nodig voor niet-vlakke ondergronden? Door de weekmaker vormt de decal zich naar de ondergrond als je hem voorzichtig aanduwt met een penseel of wattenstaafje.
Voor vlakke oppervlakken heb je dit m.i. niet nodig.

Micro-set legt het decal mooi neer, vooral op normale ondergronden.
Micro-sol is voor de hoekjes, gaatjes, richels, bochels en wat nog meer is.

Het is een setje en word als zodanig ook zo door Microscale verkocht. Zie de gebruiksaanwijzing van het spul, of op de decals van hun. Hier word vaak alleen over de sol gesproken, maar eigenlijk is dat niet correct. Ze horen wel degelijk bij elkaar.

Kas

• N-Spoor
  • Offline Offline
    • Michorius Modellbau
« Reactie #2887 Gepost op: 08 January 2010, 17:20:43 »
Hallo,

over het algemeen gebruik ik microsol (of andere weekmakers) ook alleen bij onregelmatige oppervlaktes. Ook als het spuitwerk niet al te best is aangebracht wil microsol nog wel eens helpen, om de zilveren glans die onder de decals soms zichtbaar is weg te werken.

Betere ervaringen heb ik echter, met het aanbrengen van een laagje blanke lak (glans) voor het aanbrengen van de decals. Hierna is het gebruik van Microsol eigenlijk overbodig en zorgt er alleen maar voor, dat de decals nog sneller beschadigen.

Zie ook mijn model ( http://n-umbauten.webklik.nl/page/br-101-preissystem ), ik heb hiervoor geen enkele weekmaker (of microsol) gebruikt. Als de randen van de decal nog zichtbaar zouden zijn, dan is dit meestal met een extra laagje blanke lak perfect weg te werken.

Groet,
Kas

Maikel van Velzen

• Offline Offline
« Reactie #2888 Gepost op: 08 January 2010, 17:23:25 »
Beste Jeroni,

Aanvulling op dat gene wat Remco geschreven heeft over MicroSol. Ik weet niet of je bekend bent met Krystal Clear maar MicroSol zit in een zelfde soort potje. Volgens mij is het zelfs van hetzelfde merk (fabrikant), maar dat weet ik niet 100% zeker.

Mvg Maikel van Velzen

P.s. ondanks dat ik H0 NS-verzamel (In de breedste zin des woords) heb ik na het zien van jouw Taurus "Niederlande" deze ook maar besteld. Vind dit toch ook wel een erg leuk model, zeker ook omdat ik bij de laatste wedstrijd van Oranje ben geweest in Basel. Wat een feest was dat, helaas was de einduitslag van de wedstrijd wat minder.... Maar dit even terzijde.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2010, 17:25:16 door Maikel van Velzen »

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2889 Gepost op: 08 January 2010, 17:36:38 »
Tjooow allemaal,

bedankt voor de vele tips. Voor mijn volgende 101 zal ik zeker wat van dit soort spullen gaan aanschaffen, aangezien ik nog wel eens treinen van de rails pak enzo.....het zou immers zonde zijn van de decal als die er na 5 x oppakken weer half af is.

@Maikel,

ik heb er wel eens van gehoord, maar dit is mijn eerst ervaring met decals aanbrengen. Zodoende voor mij een nieuw stuk hobby.....

@Kas,

mooie site trouwens, Kasmans. Ik ga je tips nog gebruiken....echter ben ik bij deze vergeten de ondergrond van blanke lak te voorzien  :-[ Ach, een kleinigheidje houd je altijd.

@Ronald,

dank voor de tip. Misschien dat ik morgen naar Houten ga, en als ik dan ga, ga ik zeker eens speuren naar dit soort dingen. Ook naar (@Remco) Kleinspoor blanke lak...of iets dergelijks, aangezien ik nog geen airbrush heb. Met het voorspelde rotweer kan ik me niet voorstellen dat we nog para's gaan dumpen, maar dat weten we morgen pas natuurlijk.....

@Sander,

foto's ga ik nog maken, en die komen vanavond in het draadje te staan.

Gr J

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #2890 Gepost op: 08 January 2010, 17:45:38 »
Jeroen,

Kleinspoor blanke lak is satijnglanzend.
Op Houten vind je ook Small Scale Productions, die hebben echte matte lak.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2891 Gepost op: 08 January 2010, 18:14:07 »
Dank voor de tip! Staat op het lijstje.....

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2892 Gepost op: 08 January 2010, 18:43:16 »
Citaat
@Ronald,

dank voor de tip. Misschien dat ik morgen naar Houten ga, en als ik dan ga, ga ik zeker eens speuren naar dit soort dingen.

Graag gedaan, Jeroen. Jophispoor in de linkse hal aan het eind heeft de hele collectie van Microscale, inclusief het genoemde Kristal Klear.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2893 Gepost op: 08 January 2010, 19:21:58 »
Jopiespoor?  ;D Helemaal perfect Ronald, mocht ik komen, dan ga ik daar absoluut wat aanschaffen. Is het een probleem dat ik geen airbrush heb? M.a.w.: heb ik dan ook wat aan dat spul? Zoals ik al zei zit ik wat dat soort dingen nog absoluut in de meest prille fase.....

@Sander (en de rest natuurlijk),

zoals ik al zei heb ik vandaag ook de rest van de graanwagons (Arnold) geweatherd op mijn (simpele) manier: met poedertjes en het fixatiegoedje. Ik stoorde me allang aan het contrast tussen de reeds verouderde graanwagons en het deel waar ik nog niet aan toe was gekomen. Tja, ik heb over de 150 goederenwagons en er zijn er ongeveer nog geen 50 gedaan....ik hoef me nog niet te vervelen hier op zolder! Het is natuurlijk ook zo dat ik niet altijd zin heb in verouderen. Lekker een beetje rijden is ook altijd leuk........en makkelijk :-[  :) 

Bon, naast de kolentrein is dit de 2e bloktrein die smerig rondrijdt...of de lok datzelfde lok ondergaat? Kweeniee....kneeNOGnie  8).

Los picturos....

Batsekiedee, de tunnel uit. Voorheen kon dit dus écht niet, pikzwart en felwit is gewoonweg niet mooi.

Voor Sander een paar close-upjes.....

Deze was dus ooit crémewit....nou niet meer...

Roestsporen.....alsof deze wagon een poosje in de regen heeft gestaan ergens op een of ander rangeerterrein....

Een tip van Don Roberto een poosje geleden om wat witte aanslag op de bovenkant te smeren heb ik ook in acht genomen. Het grootste voordeel van de poedertjes is dat je dus direct de 'glim' van het model weghaalt. Dat an sich doet al vrij veel voor het oog...

Mijn favoriete soort foto's. Preiserperspectief. Verzin de herrie er zelf maar bij ;) Niet te hard imiteren, want anders gaat je vrouw echt denken dat je compleet autistisch en gestoord geworden bent! ;D

Tot slot kan ik niet genoeg benadrukken om de wielen van de wagons goed schoon te maken voordat je de zooi weer de baan opzend. Anders kun je je eigen gecreëerde vuiligheid zelf weer van de baan af poetsen. En laat dat nou een klusje zijn waar ik echt een sheithekel aan heb!

Naar wens, meneer Lagerveen? ;)

J

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #2894 Gepost op: 08 January 2010, 19:28:40 »
Als jij nou mijn goederenwagons weathered, spuit ik je loks wel in de blanke lak  ;D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC