Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 20:08:24
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:58:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 19:47:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:18:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 906557 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #765 Gepost op: 29 November 2007, 16:12:33 »
@ Robert_N_Nm en Marcel,

ja, Marcel, tnx voor die foto. Dat is een beetje zoals het moet gaan worden. Dus Robert: inderdaad wat meer bebouwing, 1 rijtje huizen, en zo'n boulevard met ws een aanlegsteiger. Ik moet hier de baan aan de voorkant iets voor verbreden, maar dat is het me wel waard. Ik kan overal nog prima bij. Als ik vanachter het bureau zit is het een leuk idee, en lijkt het wel echter. Je ziet de trein zo echt het dorpje in rijden, en dan stoppen, en dan na de stop er weer uit. Die hoge bebouwing is dus wel leuk, hoewel het qua grootte van de huizen iets 'overdone' is.

De bebouwing achter het station gaat definitief op de schop. Ik moet even bedenken of ik daar heuvels o.i.d. van maak, of ook een rijtje huizen. Ik denk het eerste. HIervoor zoek ik nog wat foto's. Gaarne PM'en mocht je wat hebben.

Groeten,

Jeroen


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Boppard in N
« Reactie #766 Gepost op: 29 November 2007, 17:01:53 »
Zie ik het nou goed, die lichtbalk voorop, is die ook echt werkend? Zo ja, hoe kan je die dan instellen?

Ja maar hoe zet je dan andere tekst erin?

Dat zou wat zijn zeg!! Dat je over een tijdje decoders in de loc gooit met een lichbalk uitgang, zodat je op he ECOS kan inrammelen wat er moet komen staan en wanneer  ;D

Stel het voor bij de techneuten!  :D

Dan letten we even niet op de haalbaarheid van zoiets, maar goed  ;)

m.v.g.

Mark



love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
Re: Boppard in N
« Reactie #767 Gepost op: 29 November 2007, 17:33:48 »
Jeroen, als je heuvels zou maken achter je station, zet je daar dan nog gebouwen? Zo niet dan lijken die heuvels me geen goed plan, een dorp bestaat meestal uit meer dan een rij huizen tussen spoor en rivier. Ik weet zo even niet hoever je nog naar achteren wil of kan, maar ik denk dat het wel mooi is om de boel toch vol te bouwen achter het station. En dat kan je dan weer op een helling doen.

Nog even het grote voorbeeld :P ;D




Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #768 Gepost op: 01 December 2007, 16:42:17 »
Even een kleine tekst-update zo op de zaterdagmiddag.

De plannen beginnen langzaam maar zeker vorm te krijgen. Dankzij foto's a la Neudalhsb en anderen probeer ik van de partij huizen een Rijndorpje te vormen. Dit deel komt op de voorgrond, en zal in het begin nog demontabel zijn. Het is veel passen en meten.....de volgorde van de huizen is best belangrijk. Als ik de voorgrond afheb, ga ik de "hoge" zijde achter het station vorm gaan geven. Dit loopt wel op een helling, maar ik neem het advies van Michiel (NDS) in acht: bebouwing dus.

Op het moment van dit schrijven ben ik weer fijn wat huisjes aan het superen en weatheren. Ook wel leuk.

De werken liggen dus niet stil na het OBB-bezoek. Zie de bijbehorende rubriek.

Groeten,

J

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #769 Gepost op: 03 December 2007, 22:30:21 »
Zo dames en  heren,

leuke tijd voor mij, minder voor de forumlezers. Ik ben vandaag weer flink bezig geweest met de bebouwing opleuken.
En om de positie optimaal te bepalen, ga ik morgen (met girlie) even naar Boppard om feest te vieren, bier te drinken, (......) en natuurlijk voor de inspiratie.
 
Dus....het valt weer tegen qua updates, maar ik ben in ieder geval weer in de "doen-mode" ipv de "kijk- enlatenzien-mode". En dat is goed, want ik heb vanaf half-dec. tot eind dec. gewoon even keihard vrij, en weinig gepland. Voordat ik 1 jan. met m'n nieuwe baan begin heb ik dus nog even lekker de tijd om aan Boppard te werken.

Nutteloos bericht dus dit, geen foto's.....zal jullie wel tegenvlallen. Maar vat het zo op: ik houd jullie op de hoogte.

Donderdag of vrijdag ben ik weer terug. Eens kijken of de inspiratie direct gevolgen gaat hebben!


Gr J (&E)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Boppard in N
« Reactie #770 Gepost op: 04 December 2007, 22:07:19 »
Nou, proost dan maar.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #771 Gepost op: 07 December 2007, 18:01:07 »
Goedenavond allen,

weer teruggekeerd van het 'echie'. Was natuurlijk weer gezellig en leuk en lachen, en ook weer beetje leerzaam tbv ons aller treinhobby. Heel veel foto's heb ik niet gemaakt, ik heb vooral veel ' foto's in m'n hoofd gemaakt'.

Ik heb zodoende dus veel ideeen opgedaan, en wat eigenlijk ook wel leuk was: het Boppard wat ik aan het bouwen ben (ik ben daar sinds de bouw toch zeker 6 jaar niet geweest) verschilt natuurlijk met het echte, dat wisten jullie al. Het was immers geen replica. Maar als ik langs de Rijn rijd/loop, en ik kijk naar de heuvels en 'hoe het spoor er daar bij ligt', dan denk ik bij mezelf toch: zo lelijk en nep is het bij mij op zolder niet. Al zeg ik het zelf.

En dat is ook wel eens leuk om te zien.

Nou, ik ben inmiddels de middag al weer bezig met huizen verbeteren en verouderen/herschilderen. De nadruk gaat -vrees ik- binnenkort toch op de boulevard/de Rijnkant liggen hier in model. Toch wel even leuk. Daar heb ik nu zoveel ideeen voor, dan moet ik gewoon weer eens wat gaan proberen.

En Tjalling:

Proost it is. And was :)

J

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Boppard in N
« Reactie #772 Gepost op: 07 December 2007, 19:58:46 »
Maar Jeroen,

Je dacht toch niet ècht dat jouw baan er lelijk en nep uitzag hè, want dat is natuurlijk niet zo. Dat kan iedereen hier beamen.
Ga zo door zou ik zeggen, het wordt mooier en mooier.

Groeten,

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #773 Gepost op: 08 December 2007, 00:21:08 »
Ha Bart!

Fijn dat je het mooi vindt! Het was meer als understatement bedoeld, niet om naar complimentjes te vissen. Jammer dat er nu niet zoveel foto's te maken zijn. Dat komt binnenkort wel weer.

Truste

J

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Boppard in N
« Reactie #774 Gepost op: 08 December 2007, 01:01:28 »
Als je het liever hebt dat we zeggen dat we het twee keer niks vinden, dan doen we dat met plezier, hoor. ;D

Al denk ik niet dat veel mensen dat zullen geloven...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #775 Gepost op: 09 December 2007, 22:31:28 »
Zo,

het hele weekend is het -inmiddels- modelbouwteam Boppard (zie OBB-verslag ;) ) bezig geweest om de opgedane inspiratie om te zetten in wat praktisch werk voor de baan.

En ik kan zeggen.....we zijn goed bezig. Ik kan niet wachten om foto's te maken, maar eerlijk gezegd vind ik het wel even leuk om met Het Gezag wat te gaan drinken en wat anders te doen dan huisjes bouwen en verven etc etc etc. Want dat hebben we het hele weekend al gedaan.

Updates volgen niet binnenkort, maar ze volgen. Ik moest toch bouwen van jullie?!

Nou dan.

:)

Gr

J

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #776 Gepost op: 10 December 2007, 13:13:40 »
Nou, om het draadje iets minder suf te houden (alleen tekst is ook niet prettig) hier dan wat foto's. Je moet toch wat voor de community over hebben, nietwaar?

Stoptreintje in de bocht.....zo'n scene zie je in het echt langs de Rijn heel vaak vanaf een hooggelegen huis of kasteel o.i.d.



Oja, dat is ook weer zo'n projectje van mij. Containers van....tja....Walthers? (geen idee, poosje geleden). Die kon ik ergens los kopen. Dit ter vervanging van wat oude kinderachtige prutscontainers van Minitrix. Dat echte oude Minitrix.

Een van Maersk....



..en een van K-line. Jammer dat er in N niet zoveel verschillende containers zijn, zoals dat bij HO wel.



Aangezien de Class even in onderhoud is, schakelen we de 151 maar even in.....





Nou, ik ga weer fijn verder met klooien.




De trailers zijn ook niet echt mooi, maar met wat vervuiling lijkt me daar wel wat aan te doen. En ze zijn wel lekker licht, wat de Class 66 wel kan waarderen.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Boppard in N
« Reactie #777 Gepost op: 10 December 2007, 13:35:15 »
zou je niet een asb-groef in een van de wielen van je class 66 kunnen draaien? 1 bandje helpt vaak al heel aardig zonder dat het je alteveel stroomafname kost.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #778 Gepost op: 10 December 2007, 13:38:20 »
Tja, hij heeft 12 wielen, dus stroomafname zat. 1 bandje zou voldoende zijn....maar ik heb met groeven in wielen draaien absoluut nog geen ervaring.....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Boppard in N
« Reactie #779 Gepost op: 10 December 2007, 13:48:47 »
Het ligt eraan hoe de assen van het ding geconstrueerd zijn, maar bij de meest voorkomende constructie (metalen as met 1 volledig metalen wiel erop en 1 wiel met isolatiebusje en in t midden een tandwiel) is het niet heel moeilijk. Haal de as eruit, haal het wiel met isolatiebusje eraf, laat het tandwiel lekker zitten en span de as in in een boormachine, laat die boormachien draaien en hou een vijltje of als je meer lef hebt een stanleymes tegen het loopvlak van het wiel, beter werkt het om je vijl ook heen en weer te halen alsof je normaal aan het vijlen bent anders loopt de vijl vol. Let wel op of de kop van de boor zuiver is zodat je niet straksw een groef hebt die aan de ene kant veel dieper is dan aan de andere... En zeker als je met een stanleymes aan het draaien bent moet je wel een veiligheidsbril dragen. Dat draaien met een stanleymes heb ik ook maar proefondervindelijk bedacht, meestal is het metaal van de wielen behoorlijk zacht en gaat het prima (sneller dan met een vijl en je kunt scherpere hoekjes draaien), maar er vliegen meer splinters rond. Het is een illegale klungelmethode maar t bevalt me prima  ;D
Misschien is het wel het beste idee eerst een reserveasje te bestellen en het daarop te proberen, lukt het niet dan is er in elk geval niets verloren.