Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 884034 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Boppard in N
« Reactie #420 Gepost op: 09 June 2007, 22:24:38 »
Ik merk dat ik in het verkeerde draadje zat te vragen. Oeps. Terug naar Jeroens mooie baan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #421 Gepost op: 11 June 2007, 12:04:19 »
Jongens, let op.

Die BR 101 is wel vies, maar aan de zijkant zien we ook een schaduw van een boom op de loc! En dat is makkelijk te verwarren met vervuiling. Dus zonder de schaduw meegerekent valt het al mee met die loc.  ;)

Het ging voornamelijk om de vervuiling op het front van de lok.

Groet Petertrein81,

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #422 Gepost op: 11 June 2007, 18:02:57 »
@Mark,

topfoto! Verbaast me dat ze zelfs in NL af en toe mooie treinen hebben ;)
Gekkigheid, maar dat lijkt me wat voor hier, een dubbele 151 met dan ook een dubbele lading erts erachter. Dat trekt mijn schaduwstation helaas niet.....en om voor een sleep(je) van 18 erts karren 2 van die monsters te zetten......
Ik vind die lok wel de beste trekkracht voor die trein. Net zoals een Class 66 voor een containertrein hoort......

@ allen,

(scheldwoord) wat is het hier warm. Niet normaal, niet fatsoenlijk werkbaar. Als het vanavond na een fikse Cumulonimbus onweerswolk met haar uitwerking is afgekoeld wil ik mij nog wagen aan het verouderen van wat materieel onder het genot van gekoeld gerstenat.

Ik heb vandaag wel alvast wat met de Fleischmann 151 gereden. Hier komt, zoals ik al aangaf, een verslag van met het idee van: Trix 151 vs. Fleischmann 151.

Eerst maar even wat fotootjes. In de haast geschoten, maar dan staat er tenminste weer wat beeld hier in de discussie......

De nieuwste 151 is de meest felrode. Ik houd m natuurlijk niet zo felrood. Maar eerst een modelbespreking. Want welke is er nou het sterkst?

Groeten,

J

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #423 Gepost op: 11 June 2007, 19:08:26 »
Jeroen,

Voor mij zijn ze allebij even rood  :-[ (uitgaande van de laatste foto)
Maar aangezien ik er zelf 1 heb gok ik er op dat je de linkse nieuw hebt.
Klopt dat?

En nog even over de dubbeltractie,... dan is er toch gewoon 1 in opzending? Dan kan je 2 loc's hebben voor een niet al te lange sleep erts bakken.  ;)  't is gewoon een heel bruut gezicht, 2  6 assers voor een sleep bakken (en dan gefotografeerd als ze uit de tunnel komen  ;))

Ben ook zeer benieuwd naar je verslag!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #424 Gepost op: 12 June 2007, 14:00:02 »
Je kunt een Br 151 ook prima kwijt voor een gemengde (UIC) goederentrein, dat heb ik vaak genoeg gezien. het staat absoluut niet zo mooi als 20 ertsbakken achter hun komt aan, maar het is best een leuk gezicht en zeker als het een gemengde cargo met een flinke lengte is.

Overigens links is de FL (kun je zien aan de ruitenwissers) en rechts de Trix, als ik het goed heb.

Groet Petertrein81,

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #425 Gepost op: 12 June 2007, 16:44:12 »
Klopt,

Mark heeft wel een punt dat het verschil met name op de laatste foto eigenlijk niet te zien is. Als die 2 dingen elkaar kruisen hier op zolder kun je het verschil heel goed zien. En horen.....en dat zijn zaken voor in het verslag.

Vandaag eerder gestopt met werken, en ik heb wat plannen om te gaan bouwen vandaag.....dus wie weet schnell weer eens een échte update.

J

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #426 Gepost op: 12 June 2007, 17:11:09 »
Mooie foto's. Alleen vind ik de rechter er iets feller uit zien.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #427 Gepost op: 12 June 2007, 23:43:19 »
Ja Marcel, die foto is niet echt geworden zoals ik het voor ogen had. De rechter is wat lichter rood, de linker is echt wat feller rood. Naja, volgende keer een betere foto.

De Boppard-werken zijn weer in volle gang! Vandaag was de temperatuur chill genoeg, dus kon ik eindelijk aan de rechterkant beginnen met de onderbouw voor de lokaallijn. Dit is weer aardig veel meten, passen&meten, opnieuw meten en zagen. Er moet komende tijd (komende dagen?) aardig veel gezaagd worden. Lekker oud-Hollandsch spiralen bouwen dus......

Vandaag heb ik de achtergrond 'gezaagd'. Dit doe ik louter op gevoel. Natuurlijk moet je wel wat meten, nl. waar de gaten komen voor de sporen die achter de achtergrond in de spiraal rijden en beginnen met klimmen/dalen. Dit karweitje vergt meer denken en inbeeldingsvermogen dan het daadwerkelijke zagen.....dat is eigenlijk het makkelijkst. Je moet je voorstellen dat er nu gewoon een zooitje spiralen ligt (ligt er al, van de hoofdlijn) en dat is qua baan nu het hoogste deel. Daarboven moet de lokaallijn dus nog komen.....vergt een beetje denken en 3D-inleven. Dus loop ik met een kasteel (reeds gebouwd) op en neer te slepen, alsmede een bruggetje, dat ik al een poosje van gips in elkaar had gedraaid. Dat bruggetje was een oefen-projectje voor het grotere viaduct wat er komen gaat. Voor foto's daarvan verwijs ik jullie in deze discussie naar een paar bladzijdes hiervoor.

Enfin, het is op het moment dus geen Biertrinken-und-fahren-Boppard, maar een Baustelle-Boppard.

Ik kan overigens niet wachten om de scenery te gaan vormgeven. Dat viaduct....daar zie ik trouwens VER-SCHRIK-KE-LIJK tegenop. Wat dat betreft kan ik mezelf al weer geestelijk gaan voorbereiden op een paar uren, pardon, dagen, krassen. Want dat bruggetje wat ik inmiddels al heb gebouwd is weliswaar niet mislukt, maar zou hoogstens een stroompje kunnen overspannen waar de gemiddelde kikker zijn dorst niet mee zou kunnen stillen.

Dus het moet wel een beetje een gelijkend viaduct worden....een rotwerk dus, qua bouwen.Maar dat soort karweitjes.....daar heb je later wel de meeste eer van. Ik wil er ook zo'n curve in hebben, als bij het origineel. Dat vergt weer extra werk, maar ik ben ervan overtuigd dat het nogal een blikvanger wordt.

Voorlopig is het dus nog niet zover. Komende tijd wordt beetje zagen en lijmen, dat soort werk. Foto's zullen rap volgen......

Goed,

Trusteeeeeeeee

J

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #428 Gepost op: 14 June 2007, 09:08:08 »
Klinkt goed Jeroen!

De weerberichten lijken ook gunstig want het word de komende dagen veel regen aldus Erwin K.

Dus ik zit vast klaar voor de foto's  ;D

Nog even een kleine tip.
Je hebt een praachtig perron... En dan staat daar in eens een wel heel schone lantaarnpaal.   Misschien ook even een behandeling geven als de meeste treinen al hebben gehad?  ;)

m.v.g.

Mark

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #429 Gepost op: 14 June 2007, 12:01:43 »
Ja, van die lantaarnpaal baal ik ook enorm. Hij is erg schoon, maar wat ik erger vind is dat verschrikkelijke voetje onderaan. Dit is een vervanger, want de eerste was helemaal ingebed, maar die was afgebroken door mijn LGB-vingers die aan het N-station gingen werken.... ::)

Ik houd je aan wat foto's, en ik zal straks die lantaarnpaal eens wat gaan verbeteren hier en daar.

J

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #430 Gepost op: 14 June 2007, 14:27:13 »
Kun je dat voetje niet gewoon afsnijden of werkt de lantaarnpaal dan niet meer.
Voor grootspoorfoto's zie site

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #431 Gepost op: 14 June 2007, 14:42:23 »
Voetje moet er meestal wel makkelijk af kunnen zonder enig probleem alleen is het neerzetten dan wat lastiger.
Het voetje stabiliseerd de paal namelijk in het gat, dus zonder voetje geen stabilisatie. Maar wellicht bied een druppeltje constructie lijm een uitkomst? Deze zet namelijk lekker uit zodat alles flink word aangedrukt. in de tijd dat de lijm moet drogen de paal even steunen met iets dat je makkelijk voor handen hebt of even op de plek houden met wat schilderstape en wat creative omwentelingen.  ;)
Dan later onderaan wat afwerken met grassprietjes en groen, en de paal even vol poederen met wat roodbruine en donker grijze tinten en klaar.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 14 June 2007, 14:43:54 door mmhajvth »

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #432 Gepost op: 14 June 2007, 18:12:48 »
@Mark,

ja, dat is ook mijn idee. Ik zat te denken om van het voetje een plantenbak te maken, en anders gewoon oudhollandsch 'laten begroeien'. De lantaarnpaal krijgt welzeker een verouder-beurt.....maar eerst.....

Het grotere werk

Gedreven door de inspiratie van de laatste dagen, en wachtend op "goed" weer, sinds 2 dagen begonnen met het zagen van de ondergrond voor de sporen van de lokaalbaan. Natuurlijk is het vandaag weer véél te warm om wat te doen, maar ik ben gewoon FF stug doorgegaan. Daarbij is mijn werkplek niet bepaald groot (met gevoel voor understatement) en moet ik voor zaagwerk weer richting de tuin (let erop! MDF stoft echt als de hel, kan je na het zagen 3 dagen je baan gaan stofzuigen, en je weet hoe relaxed dat is...... >:(). Elk koud biertje dat ik naar boven sleep is ongeveer halflauw als ik eraan begin....pffff......

U hoort het, de modelbaan bezorgt de bouwer menigmaal een zware bevalling! Over bevallingen gesproken.....laatst had ik mijn vriendinneke mee naar huis genomen, en bij toeval zag ze Boppard hier boven op zolder. Ik houd dat normaal enigszins stil, want vrouwen vallen over het algemeen niet als een blok voor mannen met modeltreinambities.......en dan heb ik het niet over de ruimte die die zooi in de (nabije) toekomst gaat innemen! ;) Enniewee, zij boorde mijn voorzichtige fierheid de grond in met de woorden:"Ja, wel leuk zeg. Maar ik heb dit bijvoorbeeld na 5 minuten wel gezien. Maar, ik moet toegeven: wel mooi gebouwd"

Ik hoef haar dus niet uit te nodigen om eens een gezellig winters-avondje te besteden aan het in elkaar zetten van boompjes 'voor de trein'. Pffff.....

Maarrrrr, ik zal aan deze momenten terug denken als de boel naar behoren werkt. Met een glimlach....

Alle kletsverhalen terzijde......wat is er gebeurd?

Daar heb ik natuurlijk wat fotootjes van gemaakt!

Als eerste ben ik bezig met een klein railspiraaltje voor de zijlijn. Hierin wint de trein hoogte om over het viaduct heen te rijden.

De spiraal moet achter het achtergrondschot komen....onder het schuine dak en boven de andere spiralen. Ik kan jullie vertellen dat dat niet echt ruim is. Ik kan hem niet te ver 'naar voren' halen, want anders heb ik geen ruimte voor het viaduct. Dat krijgt straks lange poten, en dus heb je een soort van dalletje nodig....een dal kun je niet bouwen als er ondergrondse sporen liggen. Snap je het 3D denken? Word je niet echt vrolijk van zo af en toe......

...en vanaf de zijmuur even bekeken waar het moet komen. Klein, krap.....bah. Dit valt me niet mee om te bouwen. De spiraal moet ook nog ondersteund worden door iets......en toch plan ik niks! Want van plannen blijf je plannen en ga je nooit bouwen. Tevens is mijn ervaring dat je toch nooit met alles rekening kunt houden. Althans, ík niet. ;)

...nou, en hier het Prins Clausplein van Boppard.....en daar komt dus nog wel wat spoor bij..... ::)

Goed, Jeroentje is dus nog wel FF bezig. En als die ondergrondse onzin klaar is kan ik even fijn een half miljoen steentjes gaan krassen......jaja.....leg dat maar eens uit aan je vriendin dat dat leuk is........

Okay! Ik houd jullie op de hoogte!

WillemNS

• Gast
« Reactie #433 Gepost op: 14 June 2007, 18:28:42 »
Ziet er weer prachtig uit Jeroen!
Als je zo doorgaat, word het net zo mooi als de rest van de baan!
Kun je niet ook een keer een plaatje maken van al je materieel bij elkaar?
Lijkt me een mooi gezicht!

Willem

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #434 Gepost op: 14 June 2007, 18:36:10 »
Tussen al het zagen, vijlen en zere vingers slaan zag ik nog kans mijn foto-creativiteit wat bij te houden door de 101 te fotograferen. Zijn EC schiet niet echt op vandaag, aangezien er dus werkzaamheden zijn.......

....en ja dan krijg je dus gewoon keihard een rood sein.

Oh, en Willem,

dat het zo lang geduurd heeft voordat ik begon komt, afgezien van de temperatuur, ook door het vele nadenken dat aan dit bouwen vooraf ging. De bedoeling is in ieder geval dat het net zo mooi of -liever- nog mooier wordt dan de rest van de baan.

Een plaatje van al mijn materieel? Oei, dat wordt moeilijk, want ik weet niet waar alles bij elkaar moet. Misschien een keer een locomotievenparade, dat moet wel lukken.

Groeten,

J