Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 883311 keer)

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
Re:Boppard in N
« Reactie #3480 Gepost op: 04 June 2010, 17:19:00 »
 ;D Bierdrinken geeft weer inspiratie.

Maar de foto's zijn er weer gaaf uit! (vooral die mini cooper ,past er goed bij)

Gr Bruce

Passat driver:)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3481 Gepost op: 05 June 2010, 13:28:01 »
Zelfde verhaal als vorige post. Mooi weer. Drank. Vrouwen. Zonnetje. Blablabla......maar niet voordat ik jullie een paar fotootjes heb gegeven van wat moderne loks die van alles door het Rijndal slepen....

Deze Re482 van Minitrix sleept een zooitje ketelwagons, ook Minitrix. Volgens een tip van een andere N-spoorder heb ik deze wagons lichter gemaakt door het gewicht eruit te slopen. Het is niet dat de lok het letterlijk en figuurlijk niet meer trok (de Trixjes zijn véél sterker dan de divisie Vleeschmans) maar waarom zou je dom gewicht over de baan gaan slepen? Bovendien kunnen andere loks nu ook de complete trein voortsleuren.

De link naar deze simpele ingreep heb ik nu even niet voorhanden, maar als iemand 'm weet: shoot!

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #3482 Gepost op: 05 June 2010, 13:31:56 »
Tis op de achtergrond wel erg donker voor een zonnige dag... 8)
Die crossrail staat in H0= nog op mn lijstje (y)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #3483 Gepost op: 05 June 2010, 15:03:34 »
Hallo Jeroni,

Je bedoelt zeker deze site van Rob Fongers, een hele mooie baan heeft Rob.

http://fantasia.nordkappe.nl/ballast-waarom-.html

Groeten, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

m de deugd

• Gast
« Reactie #3484 Gepost op: 05 June 2010, 15:21:11 »
Hoi Jeroen.

Het verschil tussen wagons met een dood eigengewicht.
Merk je als je er wat wagens tussen zet zonder dood gewicht.
In bochten hebben de wagons zonder gewicht snel de neiging om te kapseizen of te ontsporen..
Door de trekkracht die wordt uitgevoerd door het gewicht van de wagons met een dood eigen gewicht.
Dat is mij ook opgevallen, of allemaal niet of allemaal wel.
Maar daar is de fabrikant nog niet uit.
Gesloten wagons hebben wel gewicht, dan is er niets mis.
En open wagons, waar je zelf lading in kan freublen missen dat.
Terwijl er in praktijk ook vaak lege wagons in de trein mee rijden.

Martin.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #3485 Gepost op: 06 June 2010, 20:26:22 »
Martin,

Ik kan je verzekeren met de beperking van mijn lengtes, tot 135 cm, er geen enkele wagon omgaat, Erger nog de tankwagons van Minitrix rijden met gewicht slechter als zonder. Hier tekt een Flm Traxx een ballastloze set van 29 wagons over de baan met Helixen van 2,8% steiging R2 en een R1 van 90° zonder dat er ook maar iets omgaat.
34 wagons was teveel dus 2de Traxx als voorspan erbij, tja en toen gingen beide Traxxies om en de wagons stonden nog in de Helix :o.

Hier een filmpie

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Pjedro

• Offline Offline
« Reactie #3486 Gepost op: 07 June 2010, 13:47:09 »
Hee Jeroni,

Ik zat zo kijkend naar oude fotos van je baan te denken. Heb jij nu niet een stuk spoor dat niet meer bereden kan worden behoudens een pendel. Het gaat over je zijlijntje. Je hebt het stationnetje veranderd naar 2 doorgaande sporen en en klein zijspoortje. Maar je zijlijn is niet meer aangesloten op de hoofdbaan, of heb je ergens aan de achterkant een aansluiting gemaakt? Wordt die mooie brug aan de rechterkant nog wel bereden. Dat vroeg ik me eigenlijk een beetje af.
Verder ziet het er allemaal weer mooi uit, maar dat zijn we natuurlijk inmiddels wel gewend van je.

Keep up the good work,
Peter.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3487 Gepost op: 09 June 2010, 20:31:54 »
Martin, Rob,

ik kan de mening en ervaring van Rob slechts delen. Het weghalen van het gewicht heeft geen negatief effect op de wagons, en dan heb ik nog niet eens een spiraal met R1/R2 bogen erin. Het loont dus de (kleine!) moeite om het gewicht weg te halen. Als ik een wagon niet leeg zou kunnen rijden vind ik het een 'zonde van de aankoop' verhaal, hoewel ik snap wat je bedoel: vroeger legde ik mijn spoor(banen) veel lomper neer, zonder de precisie van nu. En zelfs nu is het niet 100% oké, want ik heb zo nu en dan nog wel eens stress met de modellen van LSModels. Hier probeer ik zowel naar het spoor als naar de wagons te kijken. Het frustreert natuurlijk wel dat de rest er keurig doorheen dendert, en de LS'jes niet. Enfin, we verzinnen er wel wat op.

@Peter,

de zijlijn heeft niet op het prioriteitenlijstje gestaan, nooit eigenlijk. Ik plan inderdaad niets meer dan een automatisch pendel-gevalletje over de 2 zichtbare stukken die de zijlijn nu telt: een overweggetje en inderdaad het viadukt aan de rechterkant. Die vind ik nl. zelf ook te mooi om 'zomaar' neer te leggen. Of dit een getrokken dieseltje wordt, of zo'n mal nieuw tram-achtig fluttreintje weet ik nog niet. De diesel heb ik al wel namelijk......

@all,

na wat heen-en-weer-bellen email met de postbezorger (een verschrikkelijke bokkelul werkte daar bij TNT aan de telefoon! >:() kwam een buurmeisje mij mijn pakketje brengen waar ik al even op zat te wachten. De bezorger had kennelijk het briefje vergeten dat het ergens anders in de bus was beland....ach ja, kan gebeuren.
Ook had ik nog wat bestellingen op te halen in Arnhem, bij de W'tjes. Toen ik het allemaal had uitgepakt en geïnspecteerd stond er net na het half-8 journaal toch weer een nieuwe en oersaaie  :-* combinatie op de sporen hier.

Tja, wat is er leuker aan 2 SBB Cargo-TRAXX'en? 3 van die hokken! Uiteraard is deze wel anders, want het is de nieuwere (decimal 2) versie met verbeterde bots-eigenschappen. Ofzo. Meer details, beter gedetailleerd, en dezelfde prijs als de vorige Minitrix-versie. Enfin, de Re 482 dus. Reed rond na:

-het weghalen van nutteloze elektrische componenten
-het weghalen van de totaal nutteloze, want slecht functionerende, stekkeraansluiting voor de decoder
-het erin fikken van de decoder
-het aanbrengen van de Kuswa-remschijven

BAM!

Het saaie wat ik net aanhaalde was als commentaar bedoeld voor de containerwagons erachter. Het is nu nog een te kort treintje, maar in ieder geval hebben 8 containers dezelfde kleur; die van MSC. Ze staan op de nieuwe wagons van Rocky Rail. En dit soort combi's zie je heel vaak rijden langs de Rijn, zo met dezelfde containers in grote hoeveelheden op één trein.

De wagons zijn overigens prima in orde. Hier en daar een klein trapje rechtbuigen, maar dan heb je een goed rijdende gelede containertrein. Iets wat bij de Hobbytrain-versie niet altijd vanzelfsprekend is.

De lok en wagon even in close-up. Nice! Hier ga ik morgen zeker meer foto's van maken.

Vanavond staan er andere plannen op het progamma, en mits ik morgen niet wordt opgeroepen en de temperatuur het een beetje toelaat zit ik lekker op zolder te klooien. Ik heb ook een fles blanke spuitlak aangeschaft waarmee ik wat transfers wil gaan bewerken. Ook wat succesvolle poedervervuilprojectjes wil ik hiermee vereeuwigen, want die vuile treinen doet het hier aardig goed. Uiteraard staan de RockyRailtjes ook nog op de lijst om een vervuilbeurt te krijgen.

Grtz,

JJ

m de deugd

• Gast
« Reactie #3488 Gepost op: 09 June 2010, 21:03:59 »
Hoi Jeroen.
Complimenten
Ik heb net kostelijk moeten lachen om je prachtige verhaal bij die geweldige foto,s
Dit leest echt met plezier, helemaal top Jeroen.

Trouwens ik heb per experiment ook eens wat wagons ontdaan van nutteloze last.
Dat rijdt echt veel beter, dan met die platen ijzer tussen de wielen.
Bedankt.

Martin

ZwaanBaan

• Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
« Reactie #3489 Gepost op: 09 June 2010, 21:27:37 »
op de laatste foto is de loc nog veels te schoon  :D

MVG

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #3490 Gepost op: 09 June 2010, 21:36:17 »
Hee J,

Dat je het volhoudt op die zolder, zeker veel regen gehad in Ede ;D. Overigens zien die RR-containerwagens er inderdaad prima uit (al hoewel ik ze alleen van foto's ken). Ik mag aannemen dat ze qua rijeigenschappen beter zijn dan de HT-wagens (die meer over de baan heen stuiterde door het ontsporende-vermogen van die dingen, voor de wieltjeswisseltruc dan he)?

Overigens past de witte crossrail lok het beste voor deze wagens met de gele containers, immers de wagens zijn geregistreerd in België bij DLC wat tegenwoordig Crossrail Benelux heet. Dus maar ff gauw een paar kloppen Pica's uit die camera kloppen ;).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3491 Gepost op: 09 June 2010, 22:22:19 »
(even tussen de uitslagen door....)

Ja, dat lijkt mij ook een mooie combinatie. Ik wist niet dat dat zo zat, dus hartelijk drank voor de info. De wisseltruc ga ik morgen even uitvoeren, incl. pica's natuurlijk. Ben benieuwd of de rest ook rap uit komt, want het zijn goede wagons! Rijden lekker licht, en zonder flauwekul van ontsporingen (wat je zegt: vóór het wisselen van de wielen, ja).

Oh ja, even een word of advice: ook bij deze wagons zitten er magneetjes in de containers, en die moet je er wel eerst even uitslopen mocht je reedcontacten op je baan hebben zitten. Kwestie van schroefjes losdraaien, een weinig kracht zetten en hoppa!

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #3492 Gepost op: 10 June 2010, 09:18:02 »
Of dit een getrokken dieseltje wordt, of zo'n mal nieuw tram-achtig fluttreintje weet ik nog niet. De diesel heb ik al wel namelijk......

Ik zal je een leuk weetje vertellen Jeroen, Boppard-Emmelhausen rijdt nog steeds met grote diesel + stuurrijtuig, ivm problemen met de remmen van het tram-achtige fluttreintje. Dus je kunt nog gewoon heen en weer dieselen met je 218 diesel.

MvG Peter,

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3493 Gepost op: 10 June 2010, 11:31:35 »
Ja, ik las het hier een poosje geleden in dit draadje. En terecht!!! Veel nicer dan die moderne busachtige rommel. Geeft mij trouwens wel weer ideëen vwb het zijlijntje, wat een beetje is vergeten sinds ik de laatste grote verbouwing op mijn modelbaan heb toegepast, en waar ik nog steeds mee bezig ben. Ik moet alleen even een bezetmelder aan de ECoS hangen, want dat apparaat kan de volautomatische functie van een pendelbaan op zich nemen. Ik ga me daar binnenkort toch eens in verdiepen.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3494 Gepost op: 10 June 2010, 13:38:16 »
Op verzoek dus van Roberto de Crossrail 185 met de MSC-shuttle.

Kikvors-view....

En nog even een overzicht. Je ziet dat er rechts nog geen begroeiing/rivier/details te zien zijn, enkel gereedschap. Ja, zelfs met een kleine baan is er veel werk te doen!

Straks meer foto's. Ik moet ook even wat huishouden regelen en tevens ben ik bezig met wat decals icm. blanke lak.

Grtz,

J

PS: toch wel een gaaf gezicht, zo'n relatief 'saaie' containertrein. Nog wat spoorstof erop, en het lijkt weer wat echter allemaal nadat het landschap ook eens compleet af is gemaakt!  ::)