Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Bert55
Vandaag om 22:15:51
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
Vandaag om 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
Vandaag om 21:15:08
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:08:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Albert de Heer
Vandaag om 19:15:54
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 907893 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #30 Gepost op: 10 December 2006, 18:32:24 »
Oke, hier wat pogingen om enige duidelijkheid en overzicht te verschaffen in het sporenplan. Zoals ik eerder aangaf, heb ik nooit precies via een Drail of Winrail gewerkt, dus een echt sporenplan heb ik niet. Wel ergens, maar nog niet met deze huidige staat. Mijn spiralencircus rechts staat nergens op papier.

Alhier de schematische voorstelling van het railplan:

Voor het grotere plaatje:
http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/schematischsporenplan.jpg
Een overzichtsfoto, helaas is de kwaliteit/zoom/weetikveel-functie van mijn camera niet zo hoog.

Wat zien we hier dan? Boppard heeft zijn plek gevonden op een L-vormige tafel. Linksonder dus de Loreleyrots met het stuk vrije baan waar ik al wat foto's van heb laten zien. Na de inrijwissels volgt een rechterbocht met daaraan het perron. Links van de inrijwissels (de grijze rots) duikt de enkelsporige lijn richting Emmelshausen de berg in. De hoofdlijn slingert zich verder naar rechts (de bovenkant van de L) en zal daar een tunnel inrijden. Dit deel is heden ten dage nog kaal hout, zoals je kan zien. 

Voor de geinteresseerden (betekent: de mensen die na dit schrijven nog steeds interesse hebben om verder te lezen)
De hoofdlijn die rechts de berg inrijdt daalt uiteindelijk en mede via 1 spiraalronde af naar -12 cm, om onder de Loreley rots een 4-sporig schaduwstation in te rijden. Dit is eind nummer 1 van het hondenbot. Vervolgens klimt de trein via dezelfde route weer omhoog, komt rechts uit de tunnel, rijdt weer het station in, en vervolgt zijn weg weer naar links, om bij de rots de tunnel in te rijden. (zijn jullie er nog....?)

Na de tunnelingang rijdt de trein dalend (initieel naar -12 cm) richting de spiraal om hier uiteindelijk via 4 rondes af te dalen naar een hoogte van 45 cm boven de vloer. Hier aangekomen rijdt hij om de spiraal heen (op de foto is dit dus het meest rechtse en meest lage spoor) en rijdt zo een 8-sporig schaduwstation in. Dit is het andere eind van het hondenbot, en zo is het rondje compleet.

Voor de diehards, oftewel de mensen die nu nog wakker/bij bewustzijn zijn:

Het 8 sporige schaduwstation bevindt zich dus achter het stationnetje, 40 cm lager en met een klein paadje ertussen, zodat ik erbij kan.

Over de lokaallijn: hier heb ik al plannen voor. Die ben ik nu aan het testen op haalbaarheid, en of het, wanneer die er eenmaal zijn, ze de hele aanblik niet te druk maken. Ik houd namelijk niet van een spoorspaghetti.

Sorry mmhajvth, volgende keer meer foto's . ;)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #31 Gepost op: 10 December 2006, 18:49:05 »
@ RJ, mmhajvth,

heb er nader naar gekeken en jullie hebben gelijk. Ik heb getracht toen ik deze scene aan 't bouwen was om hier rekening mee te houden. Ben alleen de wisseltong vergeten. Ik zal dit vanavond eens gaan aanpassen. Ik doe hier nog een foto bij van de huidige situatie....misschien vinden jullie nog meer!


En die kritiek is juist nuttig!! Hoef je je absoluut niet voor te verontschuldigen, hou op zeg!! ;)
Voor wat betreft Mark's opmerking aangaande de bovenleidingsmast: je redenering was juist! Ik heb hier dus expres geen rekening mee gehouden. Er staat 1 zandwagon op het spoortje, die zeg maar......eh...vergeten is.....


Tja, kleinigheidje hou je altijd......

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Boppard in N
« Reactie #32 Gepost op: 10 December 2006, 19:44:16 »
Staat er nu ook een locje op het vergeten spoortje?
Duur grapje!  ;D

Overigens ziet die wagon er nog wel netjes uit voor een vergeten wagon. Wellicht kan je er wat zwart stof op poederen met een kwastje? Ik doe dat ook bij mijn loc's en treinen om ze wat te verouderen.
Dat fijne stof blijft namelijk op allerhanden randjes zitten, waardoor details meer naar voren komen en het materieel z'n plastic look kwijt raakt en nog beter bij het lanschap past.

Maar de sfeer die het geheel uitademt lijkt wel uit de foto de kamer in te komen! erg gaaf!

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 10 December 2006, 19:46:24 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Boppard in N
« Reactie #33 Gepost op: 10 December 2006, 20:11:36 »
:o












Ben er sprakeloos van!
gewoon perfect gemaakt!

m.v.g.

Mark


Ik citeer Mark maar. Verder ben ik alleen nog opzoek naar slabbertje hier.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Boppard in N
« Reactie #34 Gepost op: 10 December 2006, 20:22:32 »
Geweldig! Mooi gedetailleerd, en mooi kleurgebruik.
Fraai uitgewerkt thema! Daar mag je nog vééé'l meer foto's van plaatsen.
No dress rehearsel, this is our life.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Boppard in N
« Reactie #35 Gepost op: 10 December 2006, 23:06:27 »
*Kwijl*, ik sluit me maar gewoon aan bij Jeroen.

Einfach GEIL, jah!

Ennem meer foto's, ik heb er geen bezwaar tegen. ;)

Groeten, Henk
K.Bay.Sts.B

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #36 Gepost op: 10 December 2006, 23:29:17 »
Meer foto's ga ik regelen. Ik heb hier een fotootje voor Mark van het 'vergeten' karretje. Ik dacht: er heeft jaren geleden zand in gezeten, en dus staat hij op dit achterafspoortje al jaren weg te roesten. Zand. Roest. Dus ik besloot met weatheren niet de kleur zwart te gebruiken. Dit is een close-up van het wagentje in kwestie........Mark (en anderen natuurlijk!) graag je/jullie mening:



Kan ook groterhttp://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/verlorenkarretjecloseup.jpg

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Boppard in N
« Reactie #37 Gepost op: 10 December 2006, 23:46:15 »
Ziet er goed uit! Misschien zou je nog meer sfeer krijgen als de wagen helemaal doorgezakt zou zijn. Dus zo krom als een hoepel. Alleen hoe je dat op een fatsoenlijke manier voor elkaar moet krijgen, zou ik niet weten. Hard drukken misschien? Alhoewel je bak zou kunnen gaan torderen en dat is iets minder fraai.
En wellicht die koppelingsschachtjes wegsnijden, die vallen nu wel erg op, maar ja ik ben natuurlijk ook niet N gewend.
Trouwens leuk dat staal (of is het toch hout) op de voorgrond.
K.Bay.Sts.B

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Boppard in N
« Reactie #38 Gepost op: 11 December 2006, 00:01:42 »
Die grote foto is een geweldig idee en dat mag je vaker doen van me!!

Even wat ideeen voor een nog ouder uitziende wagon.
- oud vet zwart langs de wielen
- wat verbleekte sporen van verwerig door water dat er in de loop der jaren de lak heeft verschaalt
- oude bijgewerkte plakken die in kleur net afwijken van het overige bruin, en zich kenmerken door de kleine rechthoeken en vierkanten die als een lappendeken willekeurig op de wagon aanwezig kunnen zijn.
- En als laatste en meest omstreden de grafittie doet het goed op verpauperde modellen!

oude wagon wel eens waar hout maat wel leuke kleur verschillen

oude sik goed voorbeeld van verpaupering

oude sik met veel zwate sporen op de neus

Enkele plan V's. Die nogal vaak een lappen deken hebben van reparatie plekken op de neus.
Wel goed kijken want het valt op foto's niet vaak op.
de foto met het volgende bijschrift is het duidelijkst naar mijn mening.
"Mat 64 909 en 921 komen Zutphen binnen.
23 juni 2006"


Foto's van Manuel spot en Nicospilt

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 11 December 2006, 00:06:09 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #39 Gepost op: 11 December 2006, 00:06:29 »
Dat is wel een leuk ideetje! Was ooit hier op dit forum een draadje over, ik zal het eens opzoeken; dat ging geloof ik over het slopen van een auto. (overigens niet zonder fervente aanhangers dat je spullen niet moedwillig zou moeten slopen).

Nog voor het slapen gaan, op de valreep 2 foto's.

De ene van het verbeterde wissel, nu met vervuilde afbuigende spoorstaaf


En de ander van alweer een waarschuwingsbordje, ditmaal bij een bruggetje

Bij de laatste kun je ook zien dat zelfs de bovenleiding het moest ontgelden qua vervuiling. Ik heb hier een vies kauwgombalgroen kleurtje voor gebruikt. Dat moet het roesten van het koper imiteren (slaat nl. groengrijs uit). Ik vond dit mooier dan het matzwart, dat vaak voor weathering van de draden wordt gebruikt. Het effect is erg mooi: de draden vallen veel minder op.

Morgen weer meer!

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Boppard in N
« Reactie #40 Gepost op: 11 December 2006, 00:08:03 »
Zeker mooi !

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #41 Gepost op: 11 December 2006, 00:21:00 »
Trouwens leuk dat staal (of is het toch hout) op de voorgrond.

Staal, ik heb hier wat oude spoorrailsen neergegooid. Nouja, ik heb ze wat geholpen met 'oud' worden ;)

Nog een zootje rails:


...en een smerige Silberling (in turkoois kleurstelling). Niet echt scherp, maar het verschil met 't dieselboemeltje dat net uit de wasserette komt moet wel te zien zijn. Ik zal morgen eens een 'grotere' foto ervan proberen te nemen.....


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Boppard in N
« Reactie #42 Gepost op: 11 December 2006, 00:59:56 »
Ik hoop niet dat het corps webmasters en moderators link worden van het teveel aan foto's, of de grootte daarvan. Anders hoor ik het graag!

Eh, nee, we zitten nog steeds met open mond te kijken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Boppard in N
« Reactie #43 Gepost op: 11 December 2006, 08:46:18 »
Wij gaan altijd in de zomer vakantie ver duitsland in Oostenrijk of Zwitserland. En op de terug weg hebben wij met de vouwwagen Boppard als tussen stop. En blijven we daar voor zo'n 5 dagen. Heb jij overigens camping Sonneneck (dacht dat het zo heet) ook op de baan.

Ziet er heel mooi uit. Ik herken wel het 1 en ander van het echt.

Overigens als er een droogte op de baan heerst dan moeten er wel stenen in de rijn zicht baar zijn.

mvg,
Marcel

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #44 Gepost op: 11 December 2006, 10:41:03 »
Te toevallig!

Camping Sonneneck is de camping waar we ook altijd heen gingen! Ik wil die er eigenlijk ook op hebben, maar ik ben bang dat ik daar te weinig ruimte voor heb, en ik wil er geen "propproject" van maken.