Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 885238 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2640 Gepost op: 20 October 2009, 14:09:05 »
Bas, Peter,

interessant. Ik wist nog wel dat er niet zo'n touw in het midden van de rails lag (dus geen LZB). Dat dat door de snelheden kwam, wist ik echter niet. Al was het wel zo geweest, dan zou ik het ook niet nabootsen. Niet te doen man. Waarschijnlijk lijkt het dan op Märklin met die gruwelijke puntcontacten/middelrail. Het zou in N gewoonweg teveel opvallen. De treinen in het Rijndal rijden tussen de 90-130 km/h zo'n beetje.

Op de volgende door mij gemaakte foto zie je inderdaad dat er geen LZB aanwezig is, en dat 160 km/h rijden niet zo'n best idee is hier.


Railion 151 sleurt een zooi containers kreunend en piepend door een scherpe bocht, enkele seconden voordat hij de Loreleytunnel induikt op de rechter Rijnoever.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2641 Gepost op: 20 October 2009, 18:40:17 »
Oké, als je dan -voorlopig- uitgekrast bent, dan ben ik altijd wel weer even blij. Overigens typisch zo'n klusje dat je even moet oefenen. En niet doen als je haast hebt.....nu wachten tot het gips droog is, en dan kleuren. Dan wordt het echt nice. Hoop je dan.... ::)



Ik ben op dit moment druk met zagen, plaatsen huizen verouderen en van alles en nog wat. Vanmiddag zag ik tussendoor nog even kans om een fotootje te maken van de Tulpenlocomotief met een staaltrein.





@Bas (HLN 737 met Caravan)

ILS is geen beveiligingssysteem. Het is een baken dat zowel laterale als verticale geleiding geeft voor de nadering op een vliegveld. Je zou het meer kunnen vergelijken met de rails!  ;D  Voordat iedereen apeshit en offtopic gaat, kun je even kort uitleggen wat het doet? Beveiliging en/of locatiebepaling van de treinen?

@Tinussie,

als je de ILS affietst, is het al bijna tijd voor P-ILS inderdaad!!!  ;D  ;D \

@ons aller Wijnsnuiver,

ik vlieg ook wel eens met een caravan. Moet ik eigenlijk zeggen "Grand Caravan".... 8)



Zo, dan ben ik weer uitge-o-w-h'd.

Roberto, ging jij nou nog die Minitrix-baan foto's posten?  Heb ik uiteraard wel interesse in.....

Snel weer updates.

Gr J

Anoniem

  • Gast
Re:Boppard in N
« Reactie #2642 Gepost op: 20 October 2009, 19:21:38 »
ik vlieg ook wel eens met een caravan. Moet ik eigenlijk zeggen "Grand Caravan".... 8)

Maar daarmee mag je niet over de Autoroute du Soleil naar de Costa Brava hobbelen met z'n allen tegelijk in ganzenpas... met die van Bas wel ;D.

Of je dat moet willen is overigens een tweede... 8)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Boppard in N
« Reactie #2643 Gepost op: 20 October 2009, 19:25:18 »
Als Bas het goed vindt. Heb ik er wel een verhelderende link (uiteraard wel in het Duits) over LZB.

Groet Peter,

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5773
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Boppard in N
« Reactie #2644 Gepost op: 20 October 2009, 19:31:47 »
Hey J,

Daar is mijn favoriete trein weer van de Boppard,die heerlijke ranzige staaltrein. (y) (y) (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

m de deugd

  • Gast
Re:Boppard in N
« Reactie #2645 Gepost op: 20 October 2009, 19:58:04 »
Goeden avond Jeroen.

COMPLIMENTEN voor je baan, en wat een werk die muur
En het ziet er zeer goed uit.
Dit gedeelte van de baan wordt weer net zo mooi als we van jou gewend zijn.
Heel veel oog voor detail,s ,Geweldig grote klasse.


        Groeten van martin.

     Die tulpenloc gaaf man.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Boppard in N
« Reactie #2646 Gepost op: 20 October 2009, 19:59:28 »
@ Jeroni

Ik doelde hier idd meer op het geleidingsprincipe van ILS als op beveiliging zoals we dat kennen bij LZB...Het stuk wat ik rij in DB-Systeem met de 185, 485 en 486 doen we alleen maar met PZB, omdat wij slechts tot Weil am Rhein of Basel Badische RangierBhf rijden. Vanaf daar neemt dan een Railion of SBB Cargo GmbH collega de trein over.

@ Peter

Tuurlijk, geen enkel probleem...laat maar zien hoor. Ik heb weliswaar een boel informatie over het systeem zelf, maar komt allemaal uit de opleidingsdocumenten die ik gebruik voor opleiding...en die zijn ook in het duits   ;)

Ik ga in ieder geval wel kijken dat ik een LZB-kabel tussen mijn rails kan leggen. Met een klein plastich evergreenprofieltje moet het lukken denk ik.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Boppard in N
« Reactie #2647 Gepost op: 20 October 2009, 20:30:29 »
Wat foto's. Ze zijn met een hele gare oude cybershot gemaakt in 2005 alweer. De kleuren kloppen echt van geen kant maar voor het idee he.







Het stukkie in hun eigen magazine heb ik nog niet terug kunnen vinden overigens

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Boppard in N
« Reactie #2648 Gepost op: 20 October 2009, 22:07:50 »
De link is gewoon de uitleg die te vinden is op de Duitse Wikipedia:

http://de.wikipedia.org/wiki/Linienzugbeeinflussung

Ook alle trajecten in Duitsland met LZB zijn hierbij vermeld. Om het kort samen te vatten is het een systeem dat in de cabine de signalering doorgeeft. De hoofdlijn van het systeem is de afstand tot de volgende snelheidswijziging en de aard van deze snelheidswijziging, deze wordt aangegeven in de snelheidsmeter van de trein rechts ernaast. De genoemde kabel tussen het spoor zorgt ervoor dat eventuele wijzigingen meteen door de trein worden ontvangen.

Eventueel kun je aan de linker kant bij "In anderen Sprachen" ook nog Engels en Nederlands vinden, maar deze zijn naar verhouding veel minder uitgebreid.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 20 October 2009, 22:19:49 door Petertrein81 »

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re:Boppard in N
« Reactie #2649 Gepost op: 20 October 2009, 22:08:22 »
Blijft leuk werk toch, vond 't zelf niet zo erg.

Krijg wel pijn in je klauwen, maar je hebt wel vrij vlot resultaat!

Blijf t een mooi ding vinden die Tulpenloc

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Boppard in N
« Reactie #2650 Gepost op: 20 October 2009, 22:40:05 »
Eventueel is zo'n LZB-kabel ook te imiteren
met grijs gesschilderd visdraad...

Lekker dun en geen Marklin-effect ;D

Mvg,

Tis
********

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Boppard in N
« Reactie #2651 Gepost op: 21 October 2009, 13:09:08 »
@ Lokboss Bas :),

leuk verhaal! Dat jullie daar toch nog loks wisselen valt me eigenlijk beetje tegen/mee. Hmm....boeiend wel.

@Petert,

tnx voor de link. Ingewikkeld verhaal nog wel over een touwtje tussen de spoorstaven. Absoluut interessant.

@R.,

ja, foto's zijn niet de beste, maar het zijn wel nieuwe foto's van deze baan....althans voor mij. Die toren op de foto's is wel leuk, doet me denken aan St. Goarshausen, staat ook zo'n toren. Is geloof ik van Vollmer, dat ding (stuk brandweerkazerne als ik me niet vergis). Verder zie ik veel bekende gebouwen ;)

@Dave,

tsja, als je er even goed voor gaat zitten dan is het wel te doen en duurt het nog niet eens zo lang. Overigens is mijn nieuwste ervaring dat het vaak niet verkeerd is het eerst een paar uur te laten drogen voordat je begint met krassen. Op voorwaarde dat je dan wel houtlijm door het gipsmengseltje hebt gedaan, anders droogt het te snel.

@Tis,

tsja, ik vrees dat het dan nog steeds te dik is. Zeker als je van die Peco rails pakt. En dan moet je het nog een beetje netjes leggen....neuh, ik denk dat ik dat niet zou doen. Maar goed, dat moet ieder lekker voor zich weten.

Ik heb gisteravond veel zitten klieren aan de baan. Oa. heb ik een klein tunneltje (eerder besproken) onder sporen gemaakt. Nu voorzien van kleur én verlichting!



Nu ik dus bij dit stukkie dorp aan ben gekomen is mijn werkplek nóg kleiner, en ook mijn stalruimte van gereedschap en bebouwing.....dus zet je het maar neer waar er wel plek is  8)



Ja, ik ga weer verder.....

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Boppard in N
« Reactie #2652 Gepost op: 21 October 2009, 13:19:39 »
Hoi Jeroen, leuk tunneltje, zo kan je straks ook het tunneltje naar de perrons maken, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re:Boppard in N
« Reactie #2653 Gepost op: 21 October 2009, 14:20:09 »
Een Prachtige baan heb je gemaakt Jeroni  (y) ,

Jij hebt mij de inspiratie gegeven over te stappen van H0 naar N.
Ik heb ruim 20 jr gelden ook eens een baantje gehad in N,
dat was destijds geen succes, te veel op een te kleine oppervlakte.

Boppard geeft de kracht van het N spoor zeer goed weer,
een zeer ruime opzet op een oppervlakte die in H0,
althans voor de meesten onder ons onhaalbaar is.

Vandaar dat ik teruggegaan ben naar spoor N,

En ja in 20 jr tyd is spoor N veel verbeterd wat techniek ed betreft.

Een nieuwe wereld is voor mij opengegaan.
Voorlopig komt er hier geen baan ivm een toekomstige verhuizing,
ik hou me op het moment alleen bezig met het verzamelen van spoor N materieel.

Ik zal graag je verrichtingen blijven volgen,
het doet mij iig goed te zien dat Spoor N volwassen is geworden,
wat zeker te danken is aan mensen zoals jij Jeroni.
Bedankt hiervoor  (y)

Mvg Tino




Anoniem

  • Gast
Re:Boppard in N
« Reactie #2654 Gepost op: 21 October 2009, 14:48:45 »
Plek genoeg in de Rijn, maar de bewoners van Boppard in N hebben momenteel wel een beetje last van wateroverlast... dan kun je toch maar beter op de brug van Jaap wonen ;D. Woon je ook nog eens een stuk groter 8).

Dat tunneltje heeft precies de juiste groezelige sfeer (y).