Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco wagon openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:08:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:01:14
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:02:43
Piko 2025
door
Corné81
Vandaag
om 09:45:40
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0
door
Huup
Vandaag
om 09:38:52
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid
door
Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0
door
spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum
door
Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Onervaren wat betreft N spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Onervaren wat betreft N spoor (gelezen 4691 keer)
Renate86
Nieuwe gebruiker
Onervaren wat betreft N spoor
«
Gepost op:
30 December 2009, 01:46:01 »
Goedenacht alle,
Zoals me onderwerp al zegt ben ik onervaren wat betreft N spoor. Hier valt dan ook echt alles onder, zelfs in de termen ben ik niet thuis.
Wat is nu het geval: mijn vriend, die hier overigens ook lid van is (vissie), wil weer beginnen met zijn modelspoor. Hij is al een tijdje met zijn baanplan bezig. Hij probeert mij erbij te betrekken bij zijn hobby wat ik overigens wel heel leuk vindt. Daarom wil ik me wat gaan verdiepen wat het N spoor betreft. Want iedere keer als hij me iets uitlegt moet ik weer vragen wat hij precies bedoeld. Ik denk niet dat hij dat erg vindt maar ik vindt het voor mezelf toch ook wel fijn als ik er enigzins iets van snap.
Wat ik tot nu toe weet is dat hij digitaal wil gaan rijden en dat hij als spoor minitrix wil gaan gebruiken. O ja, hij wil ook zoveel mogelijk zelf gaan doen en dingen gaan maken. Maar verder ben ik dus helemaal balanco.
Er zal wel genoeg uit te leggen zijn vermoed ik, maar zou het misschien in simpele termen kunnen?
In ieder geval al vast bedankt.
Groeten Renate
Renate Rijkers
Rob Bogers
Re:Onervaren wat betreft N spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2009, 09:27:40 »
Gezien het tijdstip van je vraag, zit he je wel dwars geloof ik en dat is wel te prijzen alhoewel je moet er je nachrust niet voor opgeven. Het is een beetje jammer dat je niet aangeeft welke termen je uitgelegd wilt hebben, dan kan ik proberen het je uit te leggen. Ik zou als je nog niet veel hebt op modelspoorgebied niet de keuze maken voor Minitrix. Ik heb in het verleden een kennis gehad die nogal wat locjes wilde digitaliseren en die Minitrix dingetjes kunnen wel eens rottig in elkaar zitten. Omdat het toch al een crime is deze locjes te digitaliseren, zou ik vanwege de degelijkheid gaan voor Fleischmann, Roco. Over de Minitrix rails kan ik weinig negatiefs zeggen maar ik zou v.w.b. de locjes een andere keuze maken (maar dat is mijn mening natuurlijk) Misschien zijn er andere gebruikers die lovender zijn over Minitrix maar ik ken ze niet. Ik zou voor een startset gaan van Fleischmann of Roco. Als digitale centrale heb je dan tegenwoordig voor beide merken een Multimaus, iets wat na het samengaan van Fleischmann en Roco gemeengoed is geworden. zo'n set is te koop vanaf ongeveer 250 Euro. je kunt dan in ieder geval rijden. waar je op moet letten bij het maken van het baanplan is dat je vantevoren bepaald welke railssoort je gaat gebruiken. In de bochten tussen diverse merken kan nogal een verschil zitten in bochtradius (grootte van de bocht gerekend vanaf het middelpunt van de cirkel naar het midden van de rails) Je mag mij ook een privemailtje sturen (profiel) dan kan ik jouw vragen misschien beter toelichten.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Renate86
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2009, 22:54:16 »
Zo erg zit ik er niet mee hoor
Ik ga meestal pas rond twee uur naar bed.
Maar ik denk dat je het niet helemaal snapt. Ik ga zelf niet beginnen met het bouwen van een baan maar me vriend is dat weer aan het oppakken. Hij heeft dat een aantal jaren terug ook al gedaan, maar na zijn laatste verhuis is het er niet meer van gekomen en nu heeft hij de ruimte er weer voor. En hij vindt het leuk om mij erbij te betrekken en ik zelf natuurlijk ook. Vandaar dat ik er dus meer over wil weten. Wat precies zou ik zo 1 2 3 niet kunnen zeggen omdat ik er eigenlijk niks vanaf weet. Dus ik zou zeggen begin maar bij het begin
Renate
Renate Rijkers
Johan Vermij
Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2009, 23:13:08 »
If you can't beat them, join them
Hoi Renate, welkom. Voor spoor N zijn er eigenlijk helemaal geen bijzondere termen.
Spoor N
is de benaming voor de schaal, door mijn vrouw wel eens grappend spoor
Nietig
genoemd, behoorlijk klein dus (1:160), hoewel spoor Z nog weer kleiner is
Qua terminologie zijn alle dingen voor Spoor N hetzelfde als voor Spoor Z, H0 (half Nul) 0, 1 en grootspoor (het echte werk buiten in de vrieskou). We hebben rails, dwarsliggers (ja die balken. Hier op het forum hebben we ook wel een paar andere soorten dwarsliggers
). We hebben seinpalen, bovenleidingen en al dat soort dingen die we in het echt ook tegenkomen.
Met andere woorden, qua schaal maakt het dus niets uit, dus (nagenoeg) alle informatie die je hier vindt en termen zijn toepasbaar op Spoor N. Lees wat rond en als je vriend stoer gaat doen met grote spoorweg termen, zoek het hier even na
Om een idee te krijgen van wat modelspoor eigenlijk is zou ik je aanraden om eens wat draadjes te lezen van die kluizenaars die op hun zolder leven in het Topic "
Wat zijn we aan het bouwen
".
groet,
Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery
Jos001
N en G rijder
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2009, 23:15:39 »
Leuk dat jullie de hobby samen gaan beleven
Je kunt hier een hoop vinden, er is ook een forum specifiek voor N-spoor:
http://www.n-spoorforum.nl/index.php
Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
racer
www.hondavriendenclub.nl
«
Reactie #5 Gepost op:
30 December 2009, 23:17:40 »
Gewoon eens samen naar een beurs gaan waar veel banen zijn of naar een echte showbaan zoals WWunderland in Hamburg. Dan kan hij dingen aanwijzen voor je als je iets niet begrijpt
Zo zijn mijn vrouw en ik er ook samen ingerolt
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf
vissie
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2009, 23:20:11 »
mijn doel is om samen naar ontrax te gaan. ze kan me alles vragen maar ja wat ik niet weet of niet zeker weet kanz e hier weer vragen
mvg vincent
vincent bogers
Rob Bogers
«
Reactie #7 Gepost op:
31 December 2009, 10:31:24 »
Ik had wel begrepen dat je jouw vriend wilde bijstaan in de modelbouw. Daarom vond ik het wel leuk om je vraag te beantwoorden. Ook mijn vrouw helpt mij waar ze kan en dat gebeurd nogal eens. Goed een aardige stap om te beginnen is een aantal hele leuke sites over modelspoor:
http://www.nproject.org/nl/
of Avontuur in miniatuur
http://www.floodland.nl/aim/
of zoals aangegeven diverse beurzen te bezoeken. Zowel in H0 (1:87) als N (1:160) is het rijden zowel analoog (met een trafootje) als digitaal mogelijk. Op digitaal gebied heb je bij tweerail systemen te maken met DCC (Digital Command Control) de benaming gelijk weer vergeten want niet zo interessant op zich. Jullie kunnen dus met alles werken op het gebied van DCC. Alle componenten die met dit protocol werken kun je toepassen. Je hebt als eerste een centrale nodig, daar zijn er genoeg van: Tams master Control, Intellibox van Uhlenbrock o.i.d. Mulimaus van Fleischmann of Roco. Daarnaast heb je wisseldecoders nodig om digitaal via de centrale de wissels te schakelen en natuurlijk bezet/terugmelders, zodat je weet waar je treinen zich bevinden. Je kunt behalve met een centrale ook met een computerprogramma gaan werken van waaruit je alle treinen bestuurd en regelt. Dit is wel makkelijker als je met meerdere treinen tegelijk wilt gaan rijden. Op dit gebied is er het gratis Koploper maar ook andere fabrikanten leveren zo'n programma maar die zijn niet gratis maar dat heeft ook weer voordelen. Nou voorlopig kun je wel vooruit denk ik zo. Een beginnetje.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Renate86
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #8 Gepost op:
06 January 2010, 14:30:58 »
Hoi alle,
Bedankt voor jullie reacties
Ik ga er zeker ook wat mee doen. Al zal dat pas volgende week zijn denk ik haha.
Heb nu echt een schoonmaak en opruimwoede dus daar ga ik eerst mee aan de slag, wat me vriend denk ik niet erg vind, haha
Mochten er nog meer tips zijn of uitleg dat is altijd welkom en ik ben zeer benieuwd naar die beurs waar me vriend me mee naar toe wil nemen. Heb er al zin in.
Groetjes Renate
Renate Rijkers
Marcel (BR643 Talent)
«
Reactie #9 Gepost op:
13 January 2010, 10:20:54 »
Hoi Renate,
Een beetje dezelfde situatie als bij mij dus, hoewel mijn vriendin hier nog niet zelf actief is op het forum. In ieder geval kan ik je zeker aanraden om samen met je vriend naar beurzen of grote modelspoorbanen (zoals het al genoemde Miniatur Wunderland, maar er zijn er veel meer) te gaan. Dat helpt zowel jou als je vriend om een beeld te krijgen van wat er allemaal is en kan en waar je voorkeur naar uitgaat.
Een groot voordeel van N-spoor is dat alles gewoon op elkaar past. Treinen van alle merken kunnen dus gewoon op rails van alle merken rijden, en alle merken gebruiken ook dezelfde koppelingen (om de treintjes aan elkaar te hangen). Als je vriend digitaal gaat rijden (waarbij je dus meerdere treinen op dezelfde baan los van elkaar kunt besturen), dan kom je bij N-spoor waarschijnlijk inderdaad uit op het DCC systeem, wat ook weer bruikbaar is voor alle merken. Je schrijft dat je vriend veel zelf wil gaan maken. Als elektronica daar ook bij hoort, dan kan dat ook erg goed voor het DCC systeem. Hoewel de decoders voor in de locs (die nodig zijn om digitaal te rijden) wel erg klein zijn (en ik die dus maar gewoon koop), zijn decoders voor wissels en andere onderdelen van het systeem wel goed zelf te maken.
Dan wat de keuze van het merk betreft: ik heb op dit moment treinen van Fleischmann, Minitrix, Arnold, Roco, Kato en Hobbytrain. Roco maakt eigenlijk geen N-spoor meer, maar een deel van de modellen van Roco komt dit jaar terug bij Fleischmann. Wat treinen betreft ben ik over Fleischmann, Minitrix en Kato erg te spreken. Ik ben het niet met Rob eens dat Minitrix locs moeilijk te digitaliseren zijn. De meeste locs van Minitrix hebben tegenwoordig gewoon een stekkertje waar je een decoder in kunt prikken. Hetzelfde geldt ook steeds meer voor de andere merken. Persoonlijk vind ik de treinen van Fleischmann meestal het mooist, maar die zijn ook het duurst. Minitrix heeft wat dat betreft een betere prijs kwaliteit verhouding. De Roco en Hobbytrain locs vind ik net wat minder (ze zien er wat goedkoper uit), hoewel er bij Hobbytrain duidelijk verbetering te zien is.
Wat rails betreft zou ik niet voor Fleischmann of Minitrix kiezen, omdat deze rails erg duur is. Ik ben zelf met Fleischmann rails begonnen, maar ben nu sterk aan 't overwegen om de rails te vervangen door Peco. Die rails ziet er veel mooier uit, en is bovendien een stuk goedkoper.
Ik hoop dat ik jou en je vriend hiermee wat verder heb kunnen helpen...
Groeten, Marcel
vissie
«
Reactie #10 Gepost op:
13 January 2010, 17:44:18 »
heb van de week ook besloten van minitrix rails over te stappen naar peco
zal mijn schoonzus leuk vinden dat ik haar flex niet ga gebruiken op ijn baan haha.
mvg vincent
vincent bogers
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord