Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 21:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 21:13:07
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:07:55
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 21:05:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:03:01
Albert's fantasie in schaal 0e door defender
Vandaag om 20:38:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:34:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 20:27:40
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
  

Auteur Topic: Philips treintje Eindhoven  (gelezen 5449 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Philips treintje Eindhoven
« Gepost op: 29 December 2009, 16:46:01 »
Ik stel deze vraag voor een forum lid op een ander forum

Vroeger als klein jongen denderde er achter het huis van mijn grootouders
in Eindhoven een diesel trein van Philips langs. Zij woonden op de
Bezuidenhoutseweg. Meestal trok hij een hele berg van die gewone bruine
gesloten wagons voort. Als kind vond ik dit een machtig gezicht. Zover ik
uit mijn herinnering kan putten moet het gegaan zijn om een locomotief die
de NS ook had, een 500 of 600 serie.

Wie o wie heeft meer gegevens en/of foto's of informatie?
Ik wil deze drie-assige machine namelijk graag gaan nabouwen.

Wie kan hier meer over vertellen of heeft meer info?

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 21:52:57 door Huibert van Noord »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2009, 17:00:45 »
Dan moet hij hier bij de website van Nico Spilt eens kijken?

(te snel geantwoord zie ik, daar had hij al gekeken :-\)
« Laatst bewerkt op: 29 December 2009, 17:03:01 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2009, 17:04:17 »
@Bob
De website van Nico Split heeft hij al bekenen ;).

Groetjes edwin

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2009, 17:04:50 »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6557
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2009, 21:06:35 »
Hallo Edwin,

Ik woonde vroeger in het Philipsdorp. Mijn vader werkte op het hoofdkantoor van Philips als hoofd van de internationale concernexpeditie per spoor. Het thema Philips uitwerken op een modelspoorbaan lijkt me erg leuk.

Philips had aan de Mathildelaan een bescheiden rangeerterrein. Treinen konden er komen door een hellingbaan aan de oost-zijde. die het rangeerterrein verbond met het Eindhovense hoogspoor. Feitelijk was het rangeerterrein een overblijfsel van de vroegere laagspoor-verbinding tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch. Het rangeerterrein was aan de oostzijde ter hoogte van het PSV stadion geheel beklinkerd, en bevatte drie of zelfs vier sporen die dood liepen op stootblokken. Aan die zijde was ook een weegstation aanwezig op het voorste spoor. Aan de linkerzijde liepen twee sporen, evenwijdig aan het hoogspoor, dood op stootblokken. Hier waren geen klinkers aanwezig. Meestal stonden er wat wagons met remmershuisjes - die zich perfect leende als speeltuin. Je kon als kind namelijk gemakkelijk op en in de wagons komen, want het hele terrein was niet omheind.

Vanaf het rangeerterrein liep een enkel spoor door het parkje aan de Olmenlaan naar de "Glaspoort", de belangrijkste ingang van het immense Philips fabrieksterrein in Strijp. Links van deze glaspoort lag de Glasfabriek, waar Philips de glazen bolletjes voor haar lampen fabriceerde.

De treinen (meestentijds zo'n twee of drie wagons) werden getrokken of geduwd door de groene Philips Locomotoren A, B en C of door een rode vrachtwagen voorzien van een stootbuffer.
De wagons konden langs de "Hoge Rug" naar het Veemgebouw, of verder door - over het terrein van de machinefabrieken naar de TV-fabriek of nog verder naar Acht. Bij het verlaten van het terrein van de machinefabrieken was de oversteek aan de Bezuidenhoutseweg, direct langs het Philips-de Jongh wandelpark. De treinen reden dan door en langs het park naar het expeditieterrein in Acht.

In de late zestiger jaren werd steeds vaker gebruik gemaakt van vrachtwagens in plaats van treinen.
Het Philips spoorwegemplacement ging daarbij "gaten vertonen". Met name was dat het geval bij de fabrieken die meer in het centrum van Eindhoven lagen. De oplossing daarvoor was de wagon op een speciale meer-assige trailer zetten, en de wagon over de weg vervoeren. De wagon kon direct van het spoor op deze trailer, voorzien van spoorstaven, worden gereden. Ik heb me wezenloos gezocht op het web, maar kan geen foto vinden, helaas.

Om de Philips locomotoren na te bouwen, kun je gebruik maken van de volgende tekeningen. (Maar de Philips machines wijken wel een beetje af):

Zie voor de Philips A en B (type Deutz A8L714): http://www.industriespoor.nl/tekeningDeutzKK130B.htm
De Deutz A8L714 had echter kleine rechte ruiten, en de aan de zijde twee dichte panelen zoals rechts op de tekening.

Zie voor de Philips C (type Deutz A12L714): http://www.industriespoor.nl/tekeningDeutzA12L714.htm
Deze machine heeft tussen de voor- en achteras een soort vliegwiel. Bij draaien kan dat makkelijk op een derde wiel lijken.

Zie voor een foto van de rode vrachtwagen: http://www.nicospilt.com/dia/dia1451_groot.JPG

grzz,

Hans

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2009, 21:08:46 »
Hans bedankt voor deze info hie maak ik iemand heel blij mee

Groetjes edwin

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2009, 21:19:15 »
In de jaren 50 werd er ook een 500 van de NS gehuurd. Bron: Industrielocomotieven van H.
Kolkman, "Motorlocomotieven op Nederlandse raccordementen en industriesporen"
Daar staat misschien nog wel meer in.
Dat moet hem dus zijn, geen eigendom van Philips.
Wel makkelijker nabouwen  ;D, kan hij beter een Deutz gaan nabouwen, is meer "eer" aan te behalen.
Vr. groeten,
Bob

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2009, 22:02:03 »
Hans wat een super link !!!   (y)
Geweldig die tekeningen,daar kan ik wat mee !!!
Staat bij favorieten...
Modelspoorder in winterslaap

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2009, 13:39:07 »
Beste Hans en anderen,

Een aanvulling op je verhaal: het rangeerterrein aan de Mathildelaan was niet echt een overblijfsel van het oude laagspoor, want ook in de tijd van het laagspoor lag er al een rangeerterrein.
http://www.theoldhometown.com/eindhoven/picture/number22994.asp

Na de afbraak van het laagspoor werd het rangeerterrein opnieuw aangelegd:
http://www.theoldhometown.com/eindhoven/picture/number23018.asp
http://www.theoldhometown.com/eindhoven/picture/number3536.asp

Nadat Philips het spoorvervoer beƫindigd had is het rangeerterrein nog jarenlang gebruikt als parkeerterrein. In de loop van de jaren '90 werd vanwege de spoorverdubbeling Eindhoven-Boxtel, de uitbreiding van het PSV-stadion, de aanleg van de HOV-buslijn en de daarmee samenhangende herinrichting van de Mathildelaan het laatste restant van het rangeerterrein opgeruimd. Als aandenken is in de middenberm van de Mathildelaan ter hoogte van de Olmenlaan een paar meter bestraat spoor terug gelegd.

Een overzicht van de sporen van Philips:

Bron; (vermoedelijk) Op de Rails.

De locomotiefjes A, B en C werden voornamelijk ingezet vanuit Acht en kwamen via de enkele kilometers in de berm van de Achtseweg Noord gelegen spoorlijn op complex Strijp 2 uit (linksboven op het overzicht, de vierkantjes linksonder de sporendriehoek zijn de huisjes aan de Bezuidenhoutseweg). Gezien het bestand van drie eigen locomotiefjes zal de inzet van een 5/600 uitzonderlijk zijn geweest, wellicht bij defecten of onderhoud van de eigen machines. De 5/600 was wel vaste gast op de paar honderd meter lange spooraansluiting Emmasingel, rechts op het overzicht (een restant van het 'Bels lijntje' naar Valkenswaard en Achel (B)).
De vrachtwagens met stootbuffers reden voornamelijk op Strijp 1.

Het transport van wagons op trailers was naar het magazijn in het spoorloze Veldhoven. Omdat het toch wel een dure grap bleek heeft dat vervoer niet lang bestaan.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 16:13:38 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6557
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2009, 13:58:42 »
Nou Olaf, dat zijn mooie aanvullingen.
De foto van de aanleg van het rangeerterrein aan de Mathildelaan, had ik inmiddels ook gedownload. Voor de modelbouwers. De wagons werden door de Nederlandse Spoorwegen afgeleverd met een bruine NS 2400. Een enkele keer reed deze de wagons tot op het rangeerterrein, maar meestentijds bleef deze op of onderaan de helling staan.
Trouwens ook de NS 2000 was er wel eens te zien.

De groene Philipslocs reden wel degelijk ook over de Olmenlaan naar Glaspoort. Maar met het korter worden van de treinen, werden steeds vaker de rode vrachtwagens ingezet.

grzz,

Hans

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2009, 14:52:37 »
Olaf, die tekening komt volgens mij uit een 'Op de Rails', waar een aantal bijdragen over het Philips spoorwegbedrijf in stonden. Wel zeventiger jaren denk ik.
Groet, Frank

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6557
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2009, 15:23:08 »
Voor de modelbouwers... Bijgaand enige scenery details:

http://www.theoldhometown.com/eindhoven/picture/number13461.asp
Glasfabriek, gebouwd in 1915

http://eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=19831
Hier een kijkje op het plein bij de Glaspoort aan de Olmenlaan en Glaslaan.
Let op de vele fietsers.
Onderaan staan twee "rode vrachtwagens" met stootbumpers, die als locomotor dienst deden.

grzz,

Hans

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2009, 16:12:46 »
http://eindhoveninbeeld.com/foto.php?foto=19831
Hier een kijkje op het plein bij de Glaspoort aan de Olmenlaan en Glaslaan.

Thans alleen nog te herkennen aan de huizen op de achtergrond...
Het stukje spoor direct naast de bomen links heeft er tot de reconstructie van de Mathildelaan ook nog jaren gelegen overigens en vormde een mooie parkeerstrook tijdens voetbalwedstrijden in het PSV-stadion.

De vrachtwagens werden voornamelijk op Strijp 1 gebruikt (begreep ik, heb het nooit zelf gezien) omdat de locomotiefjes daar niet handig waren vanwege de vele kopsporen zonder omloopmogelijkheid aan het eind. Dat de locomotiefjes daar ook werden ingezet geloof ik meteen, kijk maar: http://www.theoldhometown.com/eindhoven/picture/number14746.asp ;D

Blauwe 2400'en kwamen ook op het rangeerterrein aan de Mathildelaan:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/160921

@Spoorzeven: bedankt, is aangepast.
Meer NS in spoor 1!

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2009, 21:40:29 »
Ik heb van de persoon voor wie ik dit vraag twee foto's gekregen die ik hier plaats.


Hij vermoed toch dat het een 500 of 600 serie moet zijn geweest.
nu wil hij graag weten hoe deze eruit hebben gezien
*Groen met een gele bies die voor en achter in een V eindigen, of
*Groen zonder bies, maar met geel zwarte strepen onderaan rondom.
Op die tekening van de plattegrond woonden mijn grootouders in het bovenste blokkie aan de bezuidenhoutseweg. Ook dat mag je er wel bij zetten, dan hebben de kijkers op beneluxspoor ook een beter beeld.
Ik hoop dat jullie hier op deze vraag een antwoordt hebben dan maak ik je weer blij als een klein kind  (y)

Groetjes edwin


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6557
Re:Philips treintje EindhovenGeplaatst: ma 28 dec 2009, 16:21
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2009, 21:48:43 »
Als het dan al een 500/600 loc is geweest, dan vermoed ik dat deze machine zonder 'vishaken' heeft gereden.

Grzz,

Hans