Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
1200blauw
Vandaag
om 15:44:30
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:29:48
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:25:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen
door
tothebeach
Vandaag
om 15:14:56
Welke decoder is dit?
door
Ben
Vandaag
om 15:09:20
Terschellinger Spoor
door
Keska
Vandaag
om 15:06:31
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Gouda
Vandaag
om 14:58:20
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen
door
serie1200
Vandaag
om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 13:59:34
Da's Daz 2
door
tothebeach
Vandaag
om 13:59:20
Kato ETA 515
door
mamory
Vandaag
om 13:42:14
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 13:16:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley (gelezen 1417 keer)
Rsd1000
Offline
Berichten: 155
Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Gepost op:
29 December 2009, 15:16:07 »
Al lange tijd stond er op mijn verlanglijstje een stoomrit over de Britse hoofdlijnen. Geprikkeld door diverse uitgaven die met grote woorden vertelden over het bestormen van de vele hellingen, waarbij de stoomlocs met zware slagen hun vaak lange stam met rijtuigen naar boven sleurt. Of de ritten waarbij de stoomloc de snelheid van 75 mph aantikt. Dingen die we in de Benelux niet vaak of nooit tegen komen. Dit jaar moest het er van komen. Aangezien mijn weekeinde voor 2010 beperkt zullen zijn.
De keuze viel dus op de Christmas Tynesider. Deze rit, op 19 december georganiseerd door The Railway Touring Company, werd gereden door stroomlijnloc 60007 "Sir Nigel Gresley" uit de A4 klasse. De route voor de dag: Londen Kings Cross - York - Newcastle en terug. De rit voerde over de East Coast Main Line (ECML) Voor de heenrit was de Sir Nigel Gresley gesteld. Voor de terugrit een dieselloc.
Dus zo stond ik op 19 december om 6:30u in de morgen te blauwbekken op Kings Cross. De stoomdampen krinkelde in witte wolken rond de blauwe loc. De vrieskou zorgde voor mooie effecten. Na mijn gereserveerde plaats gevonden te hebben achter de dichtgevroren ruiten was het tijd voor vertrek. Met zware slagen vertrok de loc met 12 rijtuigen onder de kap van het Londense station vandaan. Dit gebeurde niet voor de show, de machinist wist wat er kwam. Direct na het station beginnen een aantal hellingen die de loc en personeel direct op de proef stellen. Terwijl de loc met zware slagen zich door diverse tunnels baant slippen de wielen van tijd tot tijd met hoge snelheid door op het gladde spoor. Terwijl de machinist de regulateur dicht zet en opnieuw stoom op de cilinders zet laat de machine zijn driecilinderslag nog eens goed horen. Het is duidelijk wat de Britten van plan zijn. De krappe dienstregeling moet gehaald worden. Ook tijdens deze dag. De dag na de zwaarste sneeuwval in jaren.
Na een uurtje worden de Londense wijken achter ons gelaten en volgt er een redelijk vlakke route door het witte Britse landschap. Hier en daar een dorpje met karakteristiek Engels kerkje. Hier krijgt de loc ook weer goed de sporen. Ergens hier moet de 75 mph aangetikt zijn. De snelste stoomrit die ik ooit heb meegemaakt.
De verdere rit verliep goed. Juist na Doncaster hadden we last van een vastgevoren wissel. Hierdoor liepen we 20 minuten vertraging op.
Enkele Youtube filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=tgjp73yH5Bo
en
http://www.youtube.com/watch?v=gCXTtWPcPmo
Opvallend was dat de rit zeer proffesioneel verliep. Het was het personeel aan gelegen om het de reizigers naar de zin te maken. Een uitgebreid assortiment in het buffet en een kerstman voor de kinderen. Daarnaast een uitgebreid programmaboekje met uitleg over de bereden lijnen. Toeristische info over de gepasseerde plaatsen en achtergrondinfo over loc en rijtuigen. En heel handig ook een kaartje met alle hellingen. Het reizende publiek bestond niet alleen van de categorie "spotter" maar ook het grote publiek. Voor de meeste mensen een jaarlijks dagje uit.
Sir Nigel Gresley wacht op vertrek te York
Detail van de machine
Detail programma boek.
Vriendelijke groet,
Arno V.
MSV Post B, Roosendaal
Gelogd
Website:
http://www.fotostop.be
Flickr:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Fotoalbum Evelinnez - Arneaux:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/albums/72157648837672058
Lid MSV Post B,
https://www.msvpostb.nl
Fleischmann94
Schönblick
Offline
Berichten: 436
65 018
Re:Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2009, 17:07:35 »
Ah een trein die naar mij vernoemd is
Toch leuk die Britse machines
Edit: Zit net dat 2e filmpje te kijken
Prachtig om te zien!
Mvg Nigel
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2009, 17:16:40 door Fleischmann94
»
Gelogd
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff
Kabouter
Offline
Berichten: 167
Re:Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Reactie #2 Gepost op:
29 December 2009, 17:09:12 »
Arno,
Ziet er zeer mooi uit, mijn complimenten!
Zelf kan ik de vraag niet onderdrukken...... heb je misschien, zou je event...... ach,
meer foto's!!!
Groeten Paul
Gelogd
Rsd1000
Offline
Berichten: 155
Re:Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Reactie #3 Gepost op:
31 December 2009, 10:04:45 »
Hoi mannen,
Helaas niet meer plaatjes. Onderweg mocht er niet gefotografeerd worden dus ik moest mijn kans te York pakken. Weer een reden om terug te gaan...
gr,
Arno
Gelogd
Website:
http://www.fotostop.be
Flickr:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Fotoalbum Evelinnez - Arneaux:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/albums/72157648837672058
Lid MSV Post B,
https://www.msvpostb.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley