Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Ronald69
Vandaag
om 18:31:23
Wat zit er in deze tender?
door
Ronald69
Vandaag
om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:08:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
guus43
Vandaag
om 18:08:25
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Carl
Vandaag
om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:22
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:53:59
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram
door
Huup
Vandaag
om 09:17:30
Roco 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley (gelezen 1445 keer)
Rsd1000
Offline
Berichten: 174
Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Gepost op:
29 December 2009, 15:16:07 »
Al lange tijd stond er op mijn verlanglijstje een stoomrit over de Britse hoofdlijnen. Geprikkeld door diverse uitgaven die met grote woorden vertelden over het bestormen van de vele hellingen, waarbij de stoomlocs met zware slagen hun vaak lange stam met rijtuigen naar boven sleurt. Of de ritten waarbij de stoomloc de snelheid van 75 mph aantikt. Dingen die we in de Benelux niet vaak of nooit tegen komen. Dit jaar moest het er van komen. Aangezien mijn weekeinde voor 2010 beperkt zullen zijn.
De keuze viel dus op de Christmas Tynesider. Deze rit, op 19 december georganiseerd door The Railway Touring Company, werd gereden door stroomlijnloc 60007 "Sir Nigel Gresley" uit de A4 klasse. De route voor de dag: Londen Kings Cross - York - Newcastle en terug. De rit voerde over de East Coast Main Line (ECML) Voor de heenrit was de Sir Nigel Gresley gesteld. Voor de terugrit een dieselloc.
Dus zo stond ik op 19 december om 6:30u in de morgen te blauwbekken op Kings Cross. De stoomdampen krinkelde in witte wolken rond de blauwe loc. De vrieskou zorgde voor mooie effecten. Na mijn gereserveerde plaats gevonden te hebben achter de dichtgevroren ruiten was het tijd voor vertrek. Met zware slagen vertrok de loc met 12 rijtuigen onder de kap van het Londense station vandaan. Dit gebeurde niet voor de show, de machinist wist wat er kwam. Direct na het station beginnen een aantal hellingen die de loc en personeel direct op de proef stellen. Terwijl de loc met zware slagen zich door diverse tunnels baant slippen de wielen van tijd tot tijd met hoge snelheid door op het gladde spoor. Terwijl de machinist de regulateur dicht zet en opnieuw stoom op de cilinders zet laat de machine zijn driecilinderslag nog eens goed horen. Het is duidelijk wat de Britten van plan zijn. De krappe dienstregeling moet gehaald worden. Ook tijdens deze dag. De dag na de zwaarste sneeuwval in jaren.
Na een uurtje worden de Londense wijken achter ons gelaten en volgt er een redelijk vlakke route door het witte Britse landschap. Hier en daar een dorpje met karakteristiek Engels kerkje. Hier krijgt de loc ook weer goed de sporen. Ergens hier moet de 75 mph aangetikt zijn. De snelste stoomrit die ik ooit heb meegemaakt.
De verdere rit verliep goed. Juist na Doncaster hadden we last van een vastgevoren wissel. Hierdoor liepen we 20 minuten vertraging op.
Enkele Youtube filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=tgjp73yH5Bo
en
http://www.youtube.com/watch?v=gCXTtWPcPmo
Opvallend was dat de rit zeer proffesioneel verliep. Het was het personeel aan gelegen om het de reizigers naar de zin te maken. Een uitgebreid assortiment in het buffet en een kerstman voor de kinderen. Daarnaast een uitgebreid programmaboekje met uitleg over de bereden lijnen. Toeristische info over de gepasseerde plaatsen en achtergrondinfo over loc en rijtuigen. En heel handig ook een kaartje met alle hellingen. Het reizende publiek bestond niet alleen van de categorie "spotter" maar ook het grote publiek. Voor de meeste mensen een jaarlijks dagje uit.
Sir Nigel Gresley wacht op vertrek te York
Detail van de machine
Detail programma boek.
Vriendelijke groet,
Arno V.
MSV Post B, Roosendaal
Gelogd
Website:
http://www.fotostop.be
Flickr:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Fotoalbum Evelinnez - Arneaux:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/albums/72157648837672058
Lid MSV Post B,
https://www.msvpostb.nl
Fleischmann94
Schönblick
Offline
Berichten: 436
65 018
Re:Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2009, 17:07:35 »
Ah een trein die naar mij vernoemd is
Toch leuk die Britse machines
Edit: Zit net dat 2e filmpje te kijken
Prachtig om te zien!
Mvg Nigel
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2009, 17:16:40 door Fleischmann94
»
Gelogd
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff
Kabouter
Offline
Berichten: 167
Re:Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Reactie #2 Gepost op:
29 December 2009, 17:09:12 »
Arno,
Ziet er zeer mooi uit, mijn complimenten!
Zelf kan ik de vraag niet onderdrukken...... heb je misschien, zou je event...... ach,
meer foto's!!!
Groeten Paul
Gelogd
Rsd1000
Offline
Berichten: 174
Re:Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley
«
Reactie #3 Gepost op:
31 December 2009, 10:04:45 »
Hoi mannen,
Helaas niet meer plaatjes. Onderweg mocht er niet gefotografeerd worden dus ik moest mijn kans te York pakken. Weer een reden om terug te gaan...
gr,
Arno
Gelogd
Website:
http://www.fotostop.be
Flickr:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Fotoalbum Evelinnez - Arneaux:
https://www.flickr.com/photos/spoorstad/albums/72157648837672058
Lid MSV Post B,
https://www.msvpostb.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Christmas Tynesider met Sir Nigel Gresley