Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstart / geluid door Ronaldk
Vandaag om 18:29:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 18:11:59
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 18:04:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 18:03:22
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 18:02:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
  

Auteur Topic: containerdraagwagens Overnight Express  (gelezen 8432 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
containerdraagwagens Overnight Express
« Gepost op: 15 december 2009, 16:14:09 »
Ik heb zaterdag in Houten m'n ONE-bagagewagen van Reel-Cees opgehaald. Heel mooi geworden.
Nu wil ik de trein 'compleet'  gaan maken; dwz een bloemlezing die een soort herkenbare samenvatting moet geven in 4 of 5 bakken. Ik heb al een couchetterijtuig type Bcmvh van LS models, en koop er een keer een restauratierijtuig ex-Grill Express of een ' Allegro'  bij, en evt ooit een zitrijtuig. Veel informatie staat op de site van Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl/overnightexpress.htm).
Blijft over de containerdraagwagens. Weet iemand welk type dat is en of daar een H0-model van bestaat?

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2009, 20:53:06 »
Wagons zijn speciaal ontworpen voor deze trein als ik het goed heb...
Om veilig de snelheid van 160 km/h te halen icm passagierswagons.


Verkeerde intepretatie. Dit ging om de gesloten goederenwagons Dm.
Type: Sffggmrrss

Geloof dat er 20 á 30 gebouwd zijn.

Toen de Sffggmrrss erbij kwam is simpelweg het tijdschema aangepast omdat deze max. 120 km/h kunnen

Ik heb er een verhaaltje over. PB me maar bij interesse.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2009, 21:28:38 door remarkable »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2009, 21:10:13 »
Ah, veel dank. Van dat type kan ik een mdoel van Brawa vinden, dat wel behoorlijk duur is.

http://www.british-ho.freeserve.co.uk/showcase/freight-wagons/brawa_sffggmrrss_1.htm



fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2009, 21:14:26 »
hoeveel van deze wagen waren in een trein? Ik kan mij aan een plaatje met een overnightexpress trailer herinneren, klopt dit?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Gert1

  • Gast
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2009, 21:15:53 »
Maar die inderdaad wel hoge prijs geldt dan wel voor zo'n gekoppeld setje, zoals je dat op de foto van Brawa ziet. Ik wist overigens niet dat het deze wagens waren die in de ONE meereden.

Kan iemand bevestigen dat NS deze wagens van AAE huurde?

mvg,
Gert

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2009, 21:30:13 »
hoeveel van deze wagen waren in een trein? Ik kan mij aan een plaatje met een overnightexpress trailer herinneren, klopt dit?

Groet

Bernd

In eerste aanleg de trein was samengesteld uit 8 passagiers wagons en 7 goederenwagens (oude duitse postwagons dus)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2009, 21:31:54 »
en later?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Gert1

  • Gast
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2009, 21:33:44 »
Wat die trailer betreft die Bernd noemt, was er dat niet een met producten die gekoeld moesten worden? Ik kan me wel herinneren zoiets gezien te hebben.

mvg,
Gert

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2009, 21:37:51 »
Wat die trailer betreft die Bernd noemt, was er dat niet een met producten die gekoeld moesten worden? Ik kan me wel herinneren zoiets gezien te hebben.

mvg,
Gert

Ja het ging inderdaad om bloemen enzo.

* is het toegestaan het complete verhaal hier te posten... ik weet niet meer hoe ik er aan kom, heb geen bron :-\
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Gert1

  • Gast
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2009, 21:39:27 »
Plaats het maar en vermeld er dan nadrukkelijk bij dat je niet meer weet hoe je er aan komt en dat je bereid bent onmiddellijk de naam van de auteur(s) vermelden zodra zich die meld(en).

Lijkt me waardevolle informatie, dus ik ben benieuwd!

mvg,
Gert

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2009, 21:43:49 »
De uitdaging voor het vervoer per spoor-gebaseerde diensten te integreren en verschillende logistieke eisen van de verschillende marktsegmenten te combineren (bv. belasting eenheden die moeten worden vervoerd, vertrek hoge frequenties, temperatuur-gecontroleerde vervoersketens gedefinieerde tijdvensters, korte doorlooptijden, hoge betrouwbaarheid, lage deur-tot-deur-kosten). Een andere mogelijkheid is om passagierstreinen te combineren (hoge frequentie, snel) met goederenwagons. Vooral op dit gebied interessante ontwikkelingen plaatsvinden.

Een trein tussen Amsterdam Airport Schiphol en Milaan dat de gecombineerde passagiers-en vrachtvervoer begon 28 mei 2000. Volgens het tijdschema van de vertrek-en aankomsttijd was respectievelijk 17.21 uur en 7.50 uur (volgende dag). De hoge gemiddelde snelheid is bereikt, omdat het aantal commerciële stops beperkt was. De trein werd de Overnight Express (Rail Magazine, 2000).
In eerste aanleg de trein was samengesteld uit 8 passagiers wagons en 7 goederenwagens. De goederenwagons werden gerenoveerd Duitse Mail wagens die geschikt waren om te draaien met een maximumsnelheid van 160 km / uur. Deze snelheid is vergelijkbaar met personenauto wagens. Op het eerste, het laden en lossen van deze wagons vond plaats in het havengebied van Amsterdam, maar werd later verplaatst naar een locatie in de buurt van de luchthaven. Echter, de klanten waren niet tevreden met deze wagens en had moeite de ruimte delen met anderen. Bovendien, in geval van bloemen niet had, luchtregeling.
Dus werden de postwagens vervangen op 4 maart 2001 van goederenwagens zijn uitgerust voor wissellaadbakken van 13,6 meter (Rail Magazine, 2001). Bovendien werden twee belangrijke wijzigingen van het systeem nodig. Op het eerste, de maximale snelheid van deze wagens, type Sffggmrrss, is 120 km / uur. Dit betekende slechts geringe wijzigingen in het tijdschema en in de praktijk was dit geen grote handicap. Ten tweede kan de overslag van wissellaadbakken niet plaatsvinden op dezelfde locatie, omdat de juiste apparatuur niet beschikbaar was. In plaats daarvan werd een terminal in de haven van Amsterdam voor de overslag, maar al snel daarna werd overlading mogelijk gemaakt op de oorspronkelijke locatie. Een voordeel van deze site is de locatie, ten zuiden van het spoor van de luchthaven station waar de Overnight Express begon haar dienst. Om te bereiken het station de trein moest een tunnel passeren. Bij verordening, is de tunnel verboden voor goederentreinen en diesel tractie. Sinds de mail wagens werden vervangen door container wagens, was het onmogelijk om de Overnight Express betreft uitsluitend als een passagierstrein. Binnen een korte tijd de overslag van de wissellaadbakken was eens verplaatst weer naar het havengebied. Dit leidde tot onaanvaardbare cut-off tijden voor verladers in de regio Amsterdam: zendingen worden afgeleverd moest een paar uur voor vertrek, terwijl de verladers levertijden vereist als laat in de middag mogelijk te maken.
Ook aan het andere eind van de gang van het gebruik van wissellaadbakken veroorzaakt een hoop bureaucratische en de Italiaanse staat Railway Company geweigerd de lading te behandelen. Deze impasse duurde ongeveer drie weken.

In april 2001 ging het beter te gaan en de bezettingsgraad nam toe, maar de service was nog steeds niet rendabel. Wanneer de plannen voor de annulering werd het publiek belemmerd de positieve ontwikkeling van de vracht deel van de Overnight Express ook al een grote wegvervoerder gegarandeerd het gebruik van 50% van de ruimte. Andere partijen, alsook in een veel inspanning om de dienst te ondersteunen, maar in augustus de rail operator (Railion) begonnen om de contracten te beëindigen en gestaakt na 27 oktober 2001.

* Bron onbekend. Ooit van internet afgehaald. Mocht de auteur zich melden dan schrijf ik dit er direct bij of verwijder het stuk naar zijn of haar wens.
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2009, 21:44:42 »
Ik heb toen eens een plaatje gevonden, niet van mij helaas geen bron :-\



zo te zien, minst 3 van de brawas in de trein, iemand een plaatje van de wagen in Overnightexpress kleuren?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2009, 22:02:41 »
Goed hoor, zo komen we toch verder. Ik ben een keer met deze trein naar Italië geweest (vandaar mijn belangstelling voor het model), en toen kon je aan de bezettingsgraad al zien dat het niet lang meer zou duren. Het personeel deed niettemin z'n uiterste best. Er is toen ook heel veel reclame voor gemaakt. Een ander kort verhaal staat hier
http://www.docstoc.com/docs/13819101/OverNight-Express_-Amsterdam---Milano-in-14-hours

En een minder positieve reiservaring hier:
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article869100.ece/Overval_in_de_non-stoptrein

Gert1

  • Gast
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2009, 22:18:21 »
Mooie verhalen Jan! Blijft jammer dat die trein er niet meer is.
Het valt bovendien niet mee om er informatie over te krijgen.
hooguit het stug doorspitten van oude Railmagazines zal misschien nog wat opleveren.

mvg,
Gert

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:containerdraagwagens Overnight Express
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2009, 23:01:17 »
In het eerste verhaal, als geplaatst door Remarkable, zie ik dit staan wat niet lijkt te kloppen:

"Dus werden de postwagens vervangen op 4 maart 2001 van goederenwagens zijn uitgerust voor wissellaadbakken van 13,6 meter (Rail Magazine, 2001). Bovendien werden twee belangrijke wijzigingen van het systeem nodig. Op het eerste, de maximale snelheid van deze wagens, type Sffggmrrss, is 120 km / uur."

Op de hier geplaatste foto staan de Sffggmrrss-en samen met de verbouwde postwagens. Volgens hebben die ex-postwagens ook tot het eind meegereden.