Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: ...gewoon een reisje met de nederlandse trein...  (gelezen 6867 keer)

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Gepost op: 13 December 2009, 22:38:57 »
Hallo allemaal

Afgelopen week dinsdag was ik weer eens op dienstreis naar Nederland. Vertrek in Zwitserland...op tijd natuurlijk. Overstappen op de ICE van Basel naar Mannheim...vertrek op de minuut precies. In Mannheim overstappen naar Keulen. Weer op de minuut...Keulen naar Venlo. Ik kon mijn horloge erop scherp stellen. In Venlo overstappen voor de Intercity naar Rotterdam. Vertraging bij vertrek in Venlo...10 Minuten. Waarom? Geen idee...geen info. Deze vertraging werd alleen maar meer en meer. Geen info...In Deurne plotseling een mededeling...."Dames en aanwezige heren (de HC had zijn lolbroek en grapjas aangetrokken blijkbaar), u heeft het inmiddels al door.....we hebben vertraging en daardoor zullen we nu de rol van stoptrein tot Eindhoven overnemen. Super.

Na bij iedere boom gestopt te zijn eindelijk in Eindhoven, waar we nog weer op aansluiting moesten wachten van een andere vertraagde trein. Dit hoorden we toevallig door de omroepster op het station....in de trein zelf niets. Welnu...we zijn uiteindelijk met 40 Minuten vertraging in Rotterdam aangekomen. Van Venlo tot Rotterdam heb ik geen HC gezien???? Geen kaartcontrole niets....te gek voor woorden in mijn ogen. Misschien gewoon gevalletje pech gehad.

Toen ging ik met de trein van Rotterdam naar Den Haag met de stoptrein, vertrek 8.30. Tot Den Haag geen HC gezien. Terug weer naar Rotterdam...een wonder...de HC komt eraan......en loopt voorbij richting Mcn. Geen controle...

Vrijdag...weer terug naar huis. In Rotterdam staat het op het perron zwart van de mensen die op de IC naar Venlo wachten, die al met 10 minuten vertraging aankomt. Al deze mensen moeten in...een vierdelige IRM???  Proppen dringen en schelden om plek te vinden. Gelukkig in de eerste klas genoeg plek. In Breda stapt een "medelander" in de eerste klas binnen. Deze heeft het nodig om iedereen in de eerste klas mee te laten genieten van de muziek die uit zijn koptelefoontje komt. Op de vraag van een mevrouw of het misschien iets zachter zou kunnen kwam het "bek houwe" tevoorschijn. Regelmatig stoppen we bij de verschillende stations en stappen er mensen in en uit. met inmiddels 20 minuten vertraging komen we in Eindhoven aan. Hier komt ineens een omroepbericht: Ivm een storing aan dit treinstel worden we allemaal verzocht zo snel mogelijk over te stappen in het gereedstaande treinstel voor ons. Weer een VIRM...Met 25 minuten vertraging uiteindelijk in Venlo aangekomen, alwaar ik kon instappen in de RE naar Düsseldorf...die gewoon op tijd reed. Vanaf daar was er ook niets meer aan de hand tot in Reichenbach aan toe. Tot mijn grote verbazing echter heb ik van Rotterdam tot Venlo ook hier weer geen enkele HC gezien. Mijn vermoeden dat het zich bij HC's om zeldzame bedreigde werknemersoorten handelt bleek ongegrond. In venlo stapten 2 HC's en de Mcn gezellig kletsend uit de cabine en gingen er meteen vandoor....ze hadden nu pauze....

Eind januari ga ik weer op dienstreis naar Amersfoort, daar een dagje de simulatoren van de NS bekijken en ervaringen uitwisselen met hun. Ben benieuwd wat ik dan allemaal weer op reis zal meemaken  ;-)  Is er gewoon zo weinig controle in treinen of tref ik het net met het nooit zien van HC's`

Groeten uit zwitserland

Bas

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2009, 22:40:37 »
Die conducteurs in Nederland zijn net drugshonden... Ze ruiken het gewoon. Heb je netjes kaartje bij je, zie je ze niet, maar o wee.... als je geen kaartje bij je hebt...
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2009, 22:48:19 »
Op bezoek bij RIO???  ;D Ik zit dan een paar 100 meter verder bij Arcadis. Zal tegen die tijd net beginnen aan mn afstudeeronderzoek  ;)

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2009, 23:27:41 »
Tja ... na lange tijd vorige maand ook nog eens met de trein gereisd. Staat heel het perron vol komt er een koploper aanhobbelen. Iedereen paste er net in (er werd nog net niet gevochten om de ruimte in het bagegerek). Roept de machinist om tijdens het rijden ... "mensen u heeft het vast wel gemerkt, we missen vandaag een treinstel, onze excuses voor het ongemak ...". Bij Rotterdam de aansluiting gemist (hoe moet je met zovelen in een korte tijd de trein verlaten ???). Eerste verbinding pas half uur later en dan ook nog een stoptrein ...

Gr, Marc

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2009, 00:14:36 »
Het zijn inderdaad het drugshonden, al vraag je je af waar die in dit vrije landje nog voor nodig zijn, maar dat terzijde. Ver verheven boven hun taak van het controleren van vervoersbewijzen steekt echter een veel belangrijker taak boven alles uit en dat is het drukken van de snor. Begrijp me goed, ik zou geen conducteur willen zijn, eeuwig uitleggen wat er nu weer aan de hand is, vooropgesteld dat de conduccteur in kwestie dat überhaupt van zijn baas te horen krijgt, is niet echt mijn ambitie. Een hondebaan, laten we wel wezen. Maar iedere psycholoog kan je vertellen dat mensen heel veel kunnen verdragen mits ze weten waarom. Het omgekeerde geldt ook: zet een trein een half uur zonder ventilatie in een weiland en vooral zonder informatie en het lot van Van Oldenbarnevelt en de gebroeder De Wit is nog heilig vergeleken met wat de conducteur aangedaan gaat worden als ze hem te pakken krijgen. Het probleem ligt dus ergens anders.
Aan de communicatie-apparatuur kan het niet liggen, in de 21e eeuw, dus waarschijnlijk meer in de onmacht [of onwil!!!!] van hogere machten om de conducteur te informeren, die op zijn beurt de reizigers op de hoogte kan stellen wat er aan de hand is. Afhankelijk van zijn/haar karakter en vooral humeur, kan dat met een lach, en iedereen lacht mee, of het kan met volstrekte stilte. Doodse stilte. Stilte voor de storm. Enfin, je kent het wel.

Overal in de keten kan het misgaan, maar aangezien het zo vaak misgaat moeten we kennelijk de oorzaak zoeken in een meer structurele vorm van eh misdaad. [Ik zocht even naar een ander woord maar dit is toch het beste]. Persoonlijk, maar dat ben ik, wijt ik alles aan een bepaalde generatie van f***ing managers [zij die wat ouder zijn zullen ongetwijfeld glimlachen met een ietwat verbeten trekje] en wel diegenen die geleerd hebben te managen maar niet wat ze precies moeten maganen.We hebben het hier namelijk wel over mensen. Geen reizigers. Geen klanten. Geen cliënten. Geen melkkoe. Mensen. Mensen die op één of andere manier hun gram gaan halen. Van Oldenbarnelvelt here we come [het moet natuurlijk wel in het Engels, anders begrijpen de managers het niet].
Kortom: ik geloof dat voorgaande een ietwat gevoelige snaar heeft geraakt bij  mij. Heel begrijpelijk dat een conducteur de plaat wil poetsen als hij/zij weer eens gen**id wordt door het systeem, maar het kan echt niet zo doorgaan. Vandaag reed de eerste HST met een flinke vertraging naar Parijs. Moeten de reizgers dan via het veelgeprezen internet achterhalen waarom ze eigenlijk vertraging hebben ? Hoeveel klanten wil zo'n spoorbedrijf eigenlijk hebben, vraag je je nederig af.

Voordat ik dit stukje in een politiek pamflet verander [dit is niet de plek maar ik wil zo graag...] wil ik even aanhalen dat ik in de zomer van 1985 aan het loket der NS kaartjes verkocht en in die tijd was net een actie gaande om de reizigersaantallen wat op te krikken, want die waren net onder de 9 miljard reizigerskilometers gezakt. Intussen zijn ze bijna verdubbeld! Ik hoor de automobilisten al, maar zoals die reclamespot op Radio Mi Amigo al zei: Niet te geloven en toch waar. Dan weet ik ook, gezien de beperkte infrastructuur in dit kleine landje, dat er wat fout zal gaan, en jarenlang. Verlet niet, met uitroepteken, dat iemand ergens toch eens zijn/haar vingers uit zijn/haar neus moet halen en moet gaan doen waar hij/zij toch f*cking voor betaald wordt.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat de Pino Grigio per 75cl slechts 2,89 euro kost [crisis, ja...], maar nuchter wil ik het gevecht ook wel aangaan. En ik geef meteen toe dat ik graag Wouter Bos eens in een donker steegje klem zet en via een "mind-meld" hem eens duidelijk maakt wat dit volk nou eigenljk wel wil. Maar laat ik hier volstaan met volstrekte sympathie voor wat de starter van dit draadje wil aanhalen. Zolang echter gewapende opstand in dit landje illegaal blijkt te zijn, verblijf ik met de woorden: sterkte.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2009, 00:20:15 »
Zullen we het dan maar voorstellen aan de NS: Geld terug als je kaartje niet geknipt is?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Jojo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2009, 00:38:07 »
Ik vrees dat NS zich zal verschuilen achter het feit dat het gehele defensiebudget ook niet teruggegeven is aan de burger toen de Russen achteraf gezien toch niet bleken te komen. Maar het blijft het gouden vondst. Petje af. Wij zullen dit herdenken tot de OV-chipkaart de conducteur overbodig maakt en daarmee het probleem van de slechte informatievoorziening ook meteen oplost.

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2009, 00:52:48 »
Je koopt geen kaartje om gecontroleerd te worden,
je koopt een kaartje omdat je gebruikt maakt van een dienst!!!!!!

Ik ben zelf buschauffeur en je moet er zelf wat van maken
want vertragingen en rituitval wordt totaal niet opgevangen.
Wij werden gewoon op de bus gegooid en we konden het zelf
uitzoeken jl sept.. En dat vond ik nog leuk ook  :),maar het lijkt natuurlijk nergens op.
Het enige waar het om draait bij de bedrijven is geld en dat zal nooit meer veranderen.

gr Ed.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2009, 00:55:45 »
wel grappig dat iedereen altijd weet wat een ander fout doet  ;D
Ik zeg gewoon, als zelfstandig ondernemer met zo min als mogelijk personeel..... er motten gewoon meer trappen onder de bipsen gegeven worden.
Oja, sinds het afvoeren van de laatste trekschuit ga ik al niet meer met het openbaar vervoer  8)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2009, 01:00:09 door marty »
Mvg Marty,

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2009, 00:58:32 »
Oh,maar ik weet ook wel wat ik zelf fout doe!
Maar ik kan niet zo snel typen en ik moet naar bed weltrusten (y)

gr Ed.

Jojo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2009, 01:02:58 »
Mijn baas wist ook altijd wat ik fout deed. Jammer dat hij er zo vaak naast zat.
Zelf maakte ik overigens nooit gebruik van de trekschuit. De fiets bleek immer sneller te zijn.

True North

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2009, 05:22:40 »
Het verhaal van Bas komt ook mij heel bekend voor.

Ik kom eens per jaar voor zaken/familie naar Nederland en verbaas mij iedere keer over verloedering, agressie etc. in het O.V. (en niet alleen daar trouwens)
Traditioneel ga ik tijdens zo'n bezoek altijd met mijn vader per trein vanuit Helmond naar Railz in Rotterdam.
Vertraging(en), geen HC, geen info etc. zijn eerder regel dan uitzondering.

Typerend dat Bas beschrijft dat e.e.a. vanaf de grens ineens anders is; op tijd vertrekken etc.
Hetzelfde geldt hier in Calgary waar ik woon of Vancouver waar ik regelmatig kom.
Het O.V. hier rijdt op tijd (zelfs als de blaadjes vallen of tijdens sneeuwval), is schoon en er is controle.
Agressie in het O.V. hier leer je snel af; met de politie of RCMP (Mounties) is het kwaad kersen eten en deze vormen nog een echte autoriteit.

Edwin

Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2009, 07:51:21 »
Juist Edwin

Zelf ben ik ook spoorwegmedewerker, en zie dat het bij ons WEL gaat. Controle in de trein, Na iedere halte loopt de conducteur door de trein en controleerd. Hij is zichtbaar en aanwezig. Wij hebben in Zwitserland ook bladeren en rails. In NL loopt blijkbaar bijna niets meer....wij rijden gezellig verder zonder problemen. Sneeuw?? Hebben we meer dan genoeg van in de winter, en pas een lawine geeft problemen om verder te rijden, omdat dan de rails en bovenleiding weg is, anders zouden ze nog steeds kijken hoe we kunnen rijden.

Het gaat me er hier niet om, om te zeggen dat het bij ons beter is of zo. Ook wij kennen wel problemen. Maar de houding bij het spoor verbaasd me iedere keer weer. Verstoppertje spelen lijkt het wel. Ik wil echt niet alle medewerkers over een kam scheren hoor, ik heb gewoon altijd het geluk dat ik bijna nooit word gecontroleerd.

Ik denk persoonlijk dat er een veiliger gevoel en bovendien schonere treinen zouden zijn als er meer presentie in de treinen aanwezig zouden zijn. Misschien een wespennest waar ik me nu in begeef, maar ik zie dat het ook anders kan. En net zoals bij Edwin...zeg hier maar eens kl...k tegen een agent, nou je weet niet hoe snel je de cel van binnen kunt bekijken en je voor de rechter staat.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2009, 08:28:36 »
Nederland is erg moeilijk vergelijkbaar met landen als Zwitserland en (zeker) Canada.
De wonen per vierkante kilometer nou eenmaal meer mensen hier dan in in veel andere landen.
Zelfs als je naar het oosten gaat merk je al een groot verschil in mentaliteit.
Als ik in Canada ben dan pas ik me ook aan aan de mentaliteit, meestal om dat mogelijk is.

Wat bladeren betreft, in Nederland heeft men ervoor gekozen om minder te snoeien (beter voor de natuur ???).
Vergelijk maar eens foto's van vroeger en nu.
Vr. groeten,
Bob

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2009, 08:45:25 »
De laatste 2 keren dat ik fikse vertraging had (5 minuten vertraging heb ik haast elke week wel als ik de trein Venlo-Den Haag CS neem naar Breda) werd, zoals het hoort!, netjes omgeroepen wat de oorzaak was en met hoeveel minuten de vertraging steeds opliep.