Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 703618 keer)

Dave.......

• Offline Offline
Re: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #2910 Gepost op: 06 August 2023, 14:25:55 »
Omdat het niet alleen locs zijn, maar duizenden artikelen op de gemiddelde webshop.
Je zal je verbazen over hoeveel werk automatisering geeft.

Het blijven altijd mensen die in en exporteren en daar gaat het vaak mis.
( los van bijvoorbeeld de diefstal hierboven aangehaald)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #2911 Gepost op: 06 August 2023, 15:43:31 »
Klopt helemaal Dave, automatisering betekent niet dat alles vanzelf gaat ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #2912 Gepost op: 06 August 2023, 16:32:48 »
Ja, maar toch.
Kan begrijpen dat je niet elke kleine prul in je automatisch stocksysteem steekt zodat koppeling winkel en webshop up to date is.
Maar gewoon de loks en wagons van de bekende merken .... lijkt me toch niet zo onoverkomelijk.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #2913 Gepost op: 06 August 2023, 17:08:38 »
Het kan zeker goed Falcon10, twee van mijn vaste leveranciers, Huider en Modelbouwcompagnie hebben het absoluut goed op orde.
Maar ik weet van beiden hoeveel werk dat achter de coulissen betekend.
Obdam

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2914 Gepost op: 06 August 2023, 20:46:31 »
@ Ericb: toch niet helemaal. Ik vind de zoekmachine van Huider echt heel vaag. Ik ken geen enkele andere webshop die zoek-opdrachten in de webshop zelf opslaat en op basis van het aantal keer dat er op die termen gezocht wordt in diezelfde webshop, deze termen ook toont als suggesties, terwijl het betreffende artikel niet bij ze verkrijgbaar is.
Misschien dat het in de laatste paar maanden opgelost is, maar het is dé reden dat ik maar niet meer bij die winkel zoek.
Op 21 april kocht ik op Ebay.IT een auto-accu voor een Lexus hybride en betaal zoals gewoonlijk met PayPal, (209,99euro).
[...]
Ondertussen heb ik bij een garage in de buurt een batterij besteld en 's anderendaags was ze in mijn bezit, weliswaar 250euro...
Nu, kijk, ik weet natuurlijk niet hoe ver je daarvoor moet reizen en hoe groot de kans is dat die accu niet op voorraad is, maar is die 40 euro besparing het dan allemaal waard? Nu koop je bij een lokale garage, bezorg je hen (hopelijk) enige winst én je hebt meteen wat je nodig hebt.
Ik verkoop regelmatig online en snap nog steeds niet hoe mensen tot een marktplaats beoordeling komen. Recente voorbeelden:
Ik vind het Marktplaats-systeem dan ook totaal krankzinnig. Bij Ebay krijg je pas de mogelijkheid tot een beoordeling nadat je het object in bezit hebt gekregen. Bij Marktplaats krijg je echter ook een beoordelingsverzoek als je het artikel niet eens gekocht hebt.

Recent bijvoorbeeld op Marktplaats geprobeerd een adapter voor een videocamera aan te schaffen: het semi-professionele exemplaar wat ik heb heeft een (natuurlijk) speciaal stekkertje, maar de bewuste aansluiting is ook op heel veel consumenten-camera's gebruikt. Om de camera uit een andere, grotere accu te kunnen voeden, wou ik dus dat stekkertje met een stukje snoer hebben. Dan kan je een vervangende adapter kopen, maar ik vind het een beetje stom om een nieuwe vervang-adapter te kopen en daar dan meteen de draad van doormidden te knippen.

Dus, ik zoeken of er defecte videocamera's met die bewuste adapter verkocht werden. Uiteindelijk iemand gevonden die zowel camera als adapter verkocht. Dus contact gezocht en m'n prijs genoemd, waar de verkoper akkoord mee ging.
Ik kreeg een betaalverzoek, zag dat na een minuut of 15 en wou net gaan klikken toen het weer ingetrokken werd.

Ik vroeg of er wat misgegaan was en kreeg toen terug dat de camera niet aan ging. Ik heb nog gezegd dat dat niet erg was omdat het toch alleen maar om de adapter ging. Het bleef enkele uren stil. Ik vroeg toen nog eenmaal of mijn bericht wel aangekomen was en kreeg vrijwel meteen reactie: 'heb de camera niet meer, werkte niet'.

Máár... direct daarna kreeg ik wél een verzoek om een beoordeling achter te laten wat betreft het 'handelen'...

Idem voor een lens waar ik laatst interesse voor had, maar waarvan de verkoper mij netjes meldde dat iemand anders mij net voor was geweest. Gewoon een nette, vriendelijke communicatie over en weer, niets mis mee. Maar dan wel kort daarna het dialoog van Marktplaats: 'Je toonde interesse in [object]. Laat weten hoe je het handelen met [verkoper] hebt ervaren!'

Tja... wat moet ik daar in die gevallen nu mee? Waarom krijg je die beoordelingsverzoeken überhaupt als je niet eens wat aankoopt? In het eerste geval heb ik wél een beoordeling achtergelaten vanwege de vreemde gang van zaken, maar bij die tweede zag ik het nut niet.
Ok, die laatste is blijkbaar iemand die het echt niet begrijpt... En natuurlijk zullen er echt wel dingen mis gaan en toegegeven, de handel tussen particulieren is niet gereguleerd en daarom soms lastig. Maar enige redelijkheid en billikheid is toch wel te verwachten...
Naar mijn mening maak je je druk om niets. Want komt het zo vaak voor dan dat het de overhand krijgt? Het voordeel van het systeem vind ik dat je al snel een indruk krijgt van iemand. Als ik bij jou zou kijken en 20 positieve beoordelingen zie en 1 uiterst negatieve, dan denk ik al snel aan een azijnpisser/raar persoon.

Maar een tijd terug had ik echter iets gekocht, na vriendelijke en duidelijke communicatie en ik had de verkoper nog gezegd van: 'niet als een malle naar het postkantoor rennen, het heeft geen haast. Als het over 2 of 3 dagen of zo pas op de post gaat, is dat ook goed.'

Verkoper bevestigde: dinsdag (het was zaterdagavond) ging het op de post.

Vrijdag stond het pakket echter nog steeds op 'niet ontvangen door PostNL'. Bericht gestuurd. Geen reactie.

Zaterdag een bericht gestuurd, geen reactie. Zondag een bericht gestuurd. Nog steeds geen reactie. Toen kreeg ik argwaan en stond op het punt Marktplaats in te lichten. Maar Toen besloot ik even naar de beoordelingen te kijken: 'Komt afspraken niet na' stond met stip op nummer 1 in elke beoordeling.

Nog een bericht gestuurd: nadrukkelijk gezegd dat het zoals gezegd geen haast had en dat als hij of zij ziek was geworden ik daar best begrip voor had, maar als dat niet zo zou zijn, een bericht wanneer het dan wél op de post zou gaan op prijs gesteld werd.

Binnen een minuut of zo bericht terug: 'Maandag gaat het op post. Zat anderhalve week in het buitenland en kon dus niet versturen'

Nou, die heeft dus ook geen goede beoordeling van me gekregen. Als ik zeg dat het geen haast heeft vind ik het prima als het wat langer duurt, maar als je beloftes gaat doen die je niet waar kan maken, wordt het een ander verhaal.

Nee, op Ebay is het naar mijn mening beter geregeld.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2023, 20:50:02 door Menno »

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #2915 Gepost op: 07 August 2023, 10:28:10 »
........Maar nu mijn vraag: is het tegenwoordig gebruikelijk dat je artikelen kunt bestellen die niet op voorraad zijn al zegt de website van wel......

Antwoord (al ICTer), ja dat kan. Er zijn voorraadsystemen die een artikel in het winkelmandje leggen en deze, zolang de betaal actie niet is doorlopen of volledig is afgerond, het artikel op voorraad laten staan. Oorzaak van dit geheel zit in de klant, die nog geen klant geworden is of dit achteraf gezien ook helemaal niet wil worden.
Als dit principe niet gevolgd zou worden dan bestaat de mogelijkheid dat je artikelen bij een winkellier uit voorraad kunt halen door een winkelmandje aan te maken en deze vervolgens niet af te nemen.

Gelukkig gaat dit meestal wel goed, omdat een winkelmandje vaak snel wordt afgerekend en de voorraden van (goede) winkeliers vaak voldoende zijn om dit op te vangen.
Overigens kun je dit fenomeen ook bij Amazon, Bol.com ect signaleren. Hier zitten ook shop in shops in die exact op deze manier werken.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 10:30:59 door Montanbahn. Reden: typo hersteld »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #2916 Gepost op: 07 August 2023, 13:48:47 »
@ Ericb: toch niet helemaal. Ik vind de zoekmachine van Huider echt heel vaag.

Klopt Menno, de zoekfunctie is echt @#$@, dat geeft Ernst zelf ook toe.
Als ik daar iets zoek doe ik het via Google of met het keuzemenu, maar dat is behoorlijk omslachtig.
Maar ik doelde specifiek op voorraadbeheer  :)
Obdam

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2917 Gepost op: 17 August 2023, 14:09:45 »
Mededeling van de moderatie: Het is niet toegestaan winkeliers te bespreken! de post hierover zijn dan ook verwijderd! dit topic is alleen voor platforms als Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #2918 Gepost op: 17 August 2023, 15:59:31 »
Hmm, wat zijn dan webshops (zoals in de titel staat)?

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2919 Gepost op: 17 August 2023, 16:28:43 »
je hebt gelijk, ik heb het een beetje onhandig verwoord. Het gaat om het delen van de ervaring.
dat mag wel. je mag dus wel posten dat je een bestelling gedaan had waarbij dit of dat voor gevallen is.
maar het mag niet te herleiden zijn naar de betreffende winkelier (zie regels).
Dus zeggen dat je ergens iets besteld had en dat je je geld pas terug kreeg na tussenkomst van de consumentenbond is ok.
maar zeggen dat je iets besteld had bij een bekende winkel in Tietjerksteradeel mag niet omdat het dan direct de winkelier impliceert.
Uiteraard mag het benoemen van de winkel ook niet ;)

ik zal nog eens in de groep gooien of het handig is de titel te wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2023, 16:30:46 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2920 Gepost op: 17 August 2023, 21:24:39 »
In overleg de webshops maar uit de titel gehaald. Goed idee :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #2921 Gepost op: 17 August 2023, 22:43:41 »
Goede avond,

Foutjes in de webshop (automatisch of niet) kunnen er altijd insluipen na mijn idee. Zo had ik aan het begin van mijn vakantie bij een shop 3 goederenwagons van fleischmann besteld en netjes betaald. Ik zou een mail krijgen als de status van de bestelling zou veranderen en ook via die site kon je dit bekijken. Na een paar dagen bleef de status maar onveranderd en kreeg maar niks. Ik heb de desbetreffende webshop opgebeld en kreeg een vriendelijke man aan de lijn. Ik moest hem even op weg helpen over welke bestelling het ging en na een paar woorden, stonden we op hetzelfde spoor. Hij wilde de volgende dag al contact met mij opnemen omtrent de bestelling want de nummers die ik bestelde, had hij niet meer door een fout in zijn administratie. Hij kon mij wel andere nummers van diezelfde type als vervanging leveren maar dat waren nummers die ik al heb. Maakt dat veel uit? Voor een wel en voor ander niet. In mijn geval, maakt dat wel iets uit. Anyway, hij zou diezelfde dag of direct de volgende dag in het magazijn spitten of hij mij van dienst kon zijn en zou mij het hoe dan ook laten weten hoe of wat. Diezelfde dag/nacht kreeg ik nog een mailtje van de beste man met de mededeling dat hij mij helaas niet kon helpen en dat ik het geld teruggestort krijg. Ik heb dat nog niet gecheckt maar denk ik wel dat dit goed zit. Wel heb ik gekeken of de webshop is aangepast met deze wagens en dat was het geval ook wat mij vertrouwen geeft.

De webshop van de eerder genoemde winkel met genoemde eigenaar heb ik om eerlijk te zijn nooit echt last van gehad. Bij hun kan ik niet anders dan lovend zijn. Ik had enkele maanden geleden bij hun via de webshop een stuurstandsrijtuig gezien en omdat ik enkele dagen later toch in de buurt was, gelijk meegenomen. Het was er nog maar een die ze hadden. Toen ik thuis kwam gewoon voor de nieuwsgierigheid gekeken of die er al af was en ja hoor, voorraad ''0''. Waarschijnlijk al aangepast toen ik nog geen voet buiten de deur had gezet.

De moderatoren mogen mij erop wijzen als ik het verkeerd omschrijf. Een winkel die besproken is vond ik persoonlijk eerst een fijne winkel. Sinds er een nieuwe eigenaar erin zit, is het minder geworden. Ik vind het namelijk onprofessioneel dat ook al is het warm, als eigenaar ga je niet in een open blouse in de winkel staan en zo heb ik wel meer ervaren over deze winkel. Klein voorbeeld, meerdere keren willen stoppen met N-spoor omdat het niet loopt en alles in de uitverkoop gooien om vervolgens toch weer door te gaan. Wel leuk detail, door deze actie een flinke korting gekregen op de Minitrix 16372 (SVT 137 225 digitaal/full sound) omdat deze anders toch maar zou blijven liggen.

Groetjes, Hielke1501 nog steeds vanuit vakantieadres

C-rails

• Gast
« Reactie #2922 Gepost op: 18 August 2023, 06:26:04 »
... Tietjerksteradeel ...

Niet om het één of ander, maar is dan een plaatsnaam noemen, niet net zo richting gevend als de naam van een bedrijf?

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #2923 Gepost op: 18 August 2023, 09:50:13 »
Cor, waar Tietjerksteradeel staat moet je eigenlijk Kutschubbeveen of Nergenshuizen lezen.    8)

Bor

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2924 Gepost op: 18 August 2023, 10:02:37 »
En lezen dat je de plaatsnaam niet mag noemen:

zeggen dat je iets besteld had bij een bekende winkel in Tietjerksteradeel mag niet omdat het dan direct de winkelier impliceert.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.