Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 13:35:43
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 563700 keer)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2009, 15:08:03 »
Marktplaats is vrijheid blijheid. Prima toch? Als je vastigheid wil, moet je ebay hebben.

Dan zelfs moet je ook opletten. Met name de soms toren hoge verzendkosten voor items waarvan je niet weet hoeveel de verzend kosten zijn. Heb daar een hele nare ervaring mee gehad, had een item gewonnen koopje $ 2,50 verzendkosten $ 15. Natuurlijk protest aangetekend bij verkoper en hem soort gelijke verzendingen voorgelegd, waarbij ik gemiddeld 4 a 5 dollar kwijt was. Ebay erbij, die gaf mij gelijk, maar verkoper weigerde om tegen goedkopere tarief te verzenden. Uiteindelijk koop ontbonden na 3 maanden touw trekken. Nu stuur ik een bericht als het niet duidelijk is. Als de verzend kosten dan redelijk uitvallen dan ga ik pas bieden.

Waar ik mij altijd wel over verbaast is de soms toren hoge prijzen op zowel MP als EBay. Prijzen waarvan je weet dat het product nieuw nooit zoveel heeft gekost. BV op MP een Lima BR80 notabene uit een startset dus 1 aandrijfstang € 80,00 terwijl zo'n setje nooit meer dan een gulden of 25/30 heeft gekost. Op EBay is er een Nederlander die modeltreinen verkoopt die vraag voor een Lima Hondekop gerust € 200, terwijl die setjes nooit duurder waren dan 150 gulden. Belachelijk. Zulke lui verzieken de markt en mogen van mij figuurlijk tegen de muur samen met de kopers van zulke overprijsde items.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 15:12:28 door Maasdam »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2009, 15:08:39 »
Tot nu toe allen ervaringen met treinboeken via MP en dat ging perfect. Soms helpt het om de aanbieder actief te benaderedn als een bod een tijdje staat, en ik heb ook wel meegemaakt dat er geen enkele reactie komt. Het is net de echte wereld....
Nadeel van MP blijft wel dat het "goed vertrouwen gehalte" erg hoog is, het is allemaal erg vrijblijvend. Marktplaats is eigenlijk geen veilingsite maar een forum.
No dress rehearsel, this is our life.

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2009, 15:18:52 »
Pas vooral goed op adresgegevens. Ik ben twee keer belazerd op MP en beide keren toonden ze grote gelijkenis in manier van handelen:

Oplichters (verkopers die geen waar leven terwijl je wel het geld hebt overgemaakt) plaatsen vaak om vertrouwen te wekken een afzendadres in de mail. Dat blijkt vervolgens een niet bestaand adres te zijn of een industrieterrein te zijn. Daarmee denken ze een stap vooruit. Controleer dus altijd het adres en vraag naar telefoonnummers.

Oplichters suggereren altijd woonachtig te zijn in de uithoeken van het land. In het ene geval op Vlieland, de andere keer in het uiterste puntje in Limburg. Hiermee verleiden ze de kopers om het artikel te verzenden ipv af te halen.






ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2009, 15:23:22 »
 ???Niet alle MP-verkopers uit ZL zijn oplichters hoor, ik woon er ook!
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2009, 15:29:42 »
daarom haal ik het altijd af bij de koper. weet ik zeker dat ik niet wordt opgelicht
Helemaal mee eens, wegens verhuizing had ik vele spoorspullen in de aanbieding en het viel mij op dat nagenoeg een ieder alles door de brievenbus wilde hebben. Men neemt geen enkele moeite om persoonlijk langs te komen om het aangebodene te bekijken en af te rekenen. Zelfs een stoomloclamp moest door mij worden ingepakt, nou ik dacht het dus niet..........

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2009, 15:33:30 »
Dat is niet echt netjes, heb het ook al meegemaakt dat ik met een persoon bezig was om een trein te kopen ,en dat de verkoper het aan een andere verkocht had omdat hij er meer voor kon krijgen.Heb wel nog een mailtje ontvangen dat nog maar vindt het wel***.
Inderdaad, zelfde meegemaakt terwijl in de advertentie nadrukkelijk bij stond; 'alleen bieden via MP'. Voel je je toch behoorlijk belazerd. Was overigens een BNLS gebruiker, (zelfs ) dat zegt dus niet alles  ;D .

(EDIT: overigens geen erg actieve gebruiker en zeker niet één die in dit draadje al gereageerd heeft)
« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 23:28:14 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2009, 15:34:02 »
De enige keer dat ik echt m'n geld kwijt was voor een aankoop was op Ebay UK. Wel op Marktplaats vaak meegemaakt dat je de vraagprijs biedt voor een artikel en de verkoper niet reageert omdat-ie er eigenlijk meer voor wil hebben. Of gewoon helemaal nooit reageert, en dan vraag je je af of diegene überhaupt wel wil verkopen. Waarmee je toch geneigd bent te blijven hangen bij iemand die je bekend is of al veel langer met dezelfde naam adverteert, dan is het geen eendagsvlieg. Met verkopen heb ik eigenlijk geen problemen gehad, behalve dan met fopbieders die niet reageren op je akkoord, gelukkig kun je dan zonder kosten je spullen opnieuw adverteren: het is alleen lastig omdat het meer tijd kost.

Wat betreft hoge prijzen op Ebay vraag je je af wat de mensen bezielt: het lijkt de bedoeling om zo met elkaar de prijzen kunstmatig zo hoog mogelijk te houden, vooral een aantal Duitse handelaren heeft daar een handje van. Dat houdt vanzelf op wanneer ze nooit wat verkopen en hun rekening krijgen voor het adverteren met zulke prijzen, Enay is tenslotte niet gratis...
RETROBAHN A.G.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2009, 15:36:50 »
Hi Rob,
Ik laat zelf meestal alles sturen. Het komt inderdaad meestal uit het midden of bovenste helft van het land. Dan is de auto vanuit het zuiden veel te duur in vergelijk met het aangeschafte spul. En ja, je loopt altijd wel risico, maar het is dan ook afwegen bij wat je koopt of je het gaat halen of laat sturen.
mvgr Ruud
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2009, 16:08:37 »
En een nadeel van Marktplaats of E-Bay is dat je vaak niet weet in welke staat je de spullen kunt ontvangen. Soms moet je gewoon op je gevoel afgaan. 9 Van de 10 keer is het meestal wel in orde maar soms...

Ooit had ik eens via E-bay geboden op een dvd en muziek cd. Daarbij ging ik er vanuit dat het orginele exemplaren waren. Echter was de verkoper zo dom om de spullen op te sturen voordat ik het geld had overgemaakt. Toen ik de spullen éénmaal in huis had bleek het om gekopiëerde cd's te gaan. De verkoper kon zoals jullie wel zullen begrijpen fluiten naar zijn centen.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

hoefhaan

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2009, 16:53:49 »
Uit bovenstaande verhalen blijkt maar weer hoe belangrijk het is de verkoper "de oren van het lijf te vragen", zeker als het om duurdere of "moeilijke" spullen  gaat.
Vraag detailfoto's, neem geen genoegen met foto's van andere sites.
Vraag hoe intensief iets gebruikt is.
Vraag welke gebruikssporen erop zitten, met evt detailfoto's, zeker als het dure modellen betreft
Vraag, in geval van motorische modellen hoe de motor functioneert

Hou het niet bij: "is hij in goede staat" want wat de één goed vindt is voor de ander troep...

En nogmaals: controleer de gegevens die iemand opgeeft via bv. http://www.spyderweb.nl
Hierop is niet alles te vinden maar wel veel.

EN NOGMAALS: GEBRUIK MARKTPLAATS NIET ALS JE NIET BEREID BENT EENS MET JE NEUS TEGEN DE DEUR AAN TE LOPEN!!!

Uit ervaring weet ik (afgelopen jaar voor honderden euro's verkocht en gekocht via o.a. marktplaats) dat het meestal echt wel goed gaat, maar er zit wel eens een missertje tussen. Helaas, maar voor het geld wat je ondertussen bespaard hebt door niet te rijden of geen nieuw model te kopen is het de moeite waard, zeker als je vaak koopt en verkoopt.

En dan mijn laatste tip: gebruik zeker ook de lokale "marktplaats" sites, daar kom je soms leuke dingen tegen oor leuke prijzen en je kunt nog zelf afhalen ook. een goed voorbeeld is "PRIKBORD" van Zeelandnet, heb ik echt al hele leuke dingen af gehaald!

Johan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2009, 16:56:27 »
ging mis

« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 16:58:19 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2009, 16:59:15 »
Precies mijn ervaring.

Bieden op iets, volgens de site ben ik de hoogste bieder en dan opeens weg advertentie.
Geen mailtje, niets. Erg onduidelijk allemaal. Laats nog met 5 SSN rijtuigen.

Erich

Heb ik gehad met Palo
die had 3x 3700 rvs hobbyloks met tender op mp staan (misbaksels) ;D
wekenlang hoogste bieder geweest .
ineens advertentie verwijderd
hoor ik hier dat iemand anders er wel een heeft kunnen kopen?????????

Nou ja zojuist wel een artitec plan E uit Groningen opgehaald voor een nette prijs
gr jan

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #27 Gepost op: 11 december 2009, 17:02:23 »
Omdat je de hoogste bieder bent betekent het nog niet dat je de nieuwe eigenaar bent!!!!

Neem contact op met de verkoper, dan weet je vast meer.
Mocht hij niet reageren, voortaan zijn advertenties mijden.

Zo moeilijk is dat toch niet? Zo blijven de goede verkopers vanzelf over......

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21667
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #28 Gepost op: 11 december 2009, 17:03:45 »
Uit bovenstaande verhalen blijkt maar weer hoe belangrijk het is de verkoper "de oren van het lijf te vragen", zeker als het om duurdere of "moeilijke" spullen  gaat.
Vraag detailfoto's, neem geen genoegen met foto's van andere sites.
Vraag hoe intensief iets gebruikt is.
Vraag welke gebruikssporen erop zitten, met evt detailfoto's, zeker als het dure modellen betreft
Vraag, in geval van motorische modellen hoe de motor functioneert

Ik zeg niet eens dat je ongelijk hebt, maar het zou zomaar kunnen gebeuren dat ik in de rol van verkoper afhaak bij zoveel wantrouwen, zeker als er een andere aspirant koper is.
Mij valt eigenlijk vooral op dat het vrijwel altijd goed gaat. Zeg nou zelf, iedere dag maken duizenden mensen geld over in het vertrouwen dat er een paar dagen laten een pakje wordt verstuurd, en dat is ook bijna altijd zo. Laat ik me liever door leiden dan door de keren dat het fout gaat. Zelf bij marktplaats nog niet meegemaakt, bij ebay wel, dat is in de beleving een stuk anoniemer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hoefhaan

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #29 Gepost op: 11 december 2009, 17:10:24 »
Ja, je kan hebben dat een verkoper afhaakt, maar dat is dan jammer maar helaas. Als een verkoper mij geen gegevens wil geven dan wil ik het niet vertrouwen. En je zal als verkoper ook wel wat moeten doen om van je spullen af te raken. Maar dan kun je inderdaad makkelijker kiezen voor de bieder die geen eisen stelt.

Wat betreft het bieden:

Men denkt op marktplaats vaak dat het een soort ebay is, maar na een tijd de hoogste bieder te zijn op de site betekent echt niet dat je de nieuwe eigenaar wordt.
Misschien bied je wel veel lager dan de verkoper in gedachten heeft, en dan kan je dus wel de hoogste bieder zijn, maar je zult nooit wat horen.
Of er komen via de mail van de verkoper hogere biedingen binnen, dit kun je bij marktplaats niet tegen houden.
Dus niet bieden en rustig afwachten, nee, gelijk een mail naar de verkoper. Dan krijg je vaak wel reactie.

En als verkoper is het echt niet te doen om op alle te lage biedingen te reageren, als je wat meer te koop hebt staan zou je daar een dagtaak aan hebben. Er zitten vaak echte onzinbiedingen tussen.

En om dit hele gezeur niet te hebben verkoop ik vaak met een vaste prijs.

In dit draadje staat trouwens ook nog wat info over wel of niet kopen via marktplaats:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17488.0.html

Johan
« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 17:20:52 door Hoefhaan »