Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 11:05:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
  

Auteur Topic: Vastlopen Marklin motor na ombouw  (gelezen 6426 keer)

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Gepost op: 03 december 2006, 21:05:40 »
Hallo Heren,

Ik heb recent twee marklin locs aangeschaft. Het betreffen 2 nmbs serie 55 diesellocs (5531 en 5541). Ik rijdt echter gelijkstroom, dus heb ik via de firma keuterman de benodigde onderdelen besteld om de locs om te bouwen.
Om de locs digitaal aan te sturen heb ik de standaard driepolige ankers moeten vervangen door vijfpolige ankers. Geen probleem en een simpel klusje.
Ook de assen waren geen probleem en zijn vervangen door trix exemplaren.
Nu heb ik in beide locomotieven een lenz silver decoder gezet, omdat ik eerder hier gelezen heb dat dit een verstandige keus is. Nu viel mij direct tijdens het testen op dat de ene loc (5531) meer motorlawaai gaf dan de andere. Ook na het olieën van de asjes en de ankerasjes bleef dit het geval. Ik dacht dat dit tijdens het inlopen wel los zou lopen. De locs rijden in dubbeltractie en zijn via stroomgeleidende koppelingen electrisch (stroomafname) met elkaar verbonden. Na de eerste rondjes voorzichtig te hebben gekeken of alles werkte heb ik de locs een tijd op halve kracht rondjes door de kamer laten rijden om de boel in te laten lopen. Het klonk allemaal prima en het reed lekker soepel. Echter na ongeveer een half uurtje hoorde ik plotseling het geluid veranderen. Dus ik naar mijn twincenter toe. Toen ik daar aangekomen was staakte de achterste loc (5531) en begon gelijk te roken. Ik dacht meteen aan de decoder en drukte gelijk de noodknop van de twincenter in. Flinke stank ontwikkelde zich en ik kon nog snel de kap verwijderen. Gelijk de decoder gechecked, maar daar was nix loos mee. Hij was gewoon hand warm en stonk niet. Het probleem was de motor zelf. Het was de motor die al meer lawaai maakte die nu compleet was vastgelopen. Na handmatig de tand wielen te draaien kreeg ik de motor weer los, maar lekker draaien deed hij via mijn twincenter niet meer.
Vervolgens heb ik het motorschild verwijderd en zag gelijk dat de collectoren waar de koolborstels over lopen aardig warm waren geweest en dat er flinke klompen koolstof op vast waren geplakt. Na deze verwijderd te hebben en de collectoren te hebben gereinigd, heb ik het anker weer gemonteerd, maar lopen doet hij zeer slecht. De motor komt niet meer op gang en ik moet de motor handmatig op gang helpen. Ik heb ook het idee dat de collectoren die contact hebben met de koolborstels niet helemaal rond lopen, maar ovaal. Dit is gewoon op het blote oog te zien.
Nu is mijn vraag aan jullie, kan dit de oorzaak zijn van het ineens vastlopen van de motor?  ???
Ik ga nu in ieder geval een nieuw ankertje opsnorren. Totdat ik een nieuwe heb rijdt mijn 5531 als dummie.

Ik verneem graag jullie expertise

Groeten Alex  8)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2006, 22:23:38 »
Alex,
 Kijk eens of de collector wel goed op de ankeras zit,en niet is verdraaid.
Of draait het anker ook van zich zelf al zwaar?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2006, 23:07:35 »
Alex,

klinkt naar, ruikt als  :'( een doorgebrand anker...

Heb het zef gehad met een F* sprinter, had op stand 3 (van de 128) tegen een andere trein staan duwen (motor en wielen draaiden wel !).

Heb jij niet gedaan, maar wel in dubbeltractie laten rijden. Mogelijk is de ene motor overbelast omdat de 'lastregeling' van de ene loc het snelheids verschil met de andere wil compenseren en daardoor de motor vol open stuurt, die dan vervolgens niet op toeren komt vanwege de antislipbandjes... voila een overbelaste motor met als gevolg een doorgebrand anker.

Kijk eens aan de achterkant , achter de collector, daar waar het tandwiel zit of er 'blaasjes' op de ankerspoelen zit.

Ik vrees voor je dat je aan een nieuw anker vast zit :(

Grtzz,

Karst

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2006, 09:35:17 »
 Je kan het ook ruiken,als ie verbrand is.
Dat mist nooit.  :(
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2006, 10:38:12 »
Alex,

Dat is vreselijk balen. Gelukkig heb je de kap er op tijd af kunnen halen zodat die in ieder geval niet is beschadigd. Ik denk inderdaad dat je ankertje het haasje is. Misschien is door de warmte van je anker de isolatie van de koperdraden gedeeltelijk weggesmolten en heb je een "kortsluiting" ergens in je anker. Of het tegenovergestelde, een slechte verbinding. Ik heb het zelf met een motorpost gehad waarbij 1 van de aanhechtingen niet goed gesoldeerd was en ook erg warm werd. Ook deze wilde niet uit zichzelf starten.

Ik denk dat de enige mogelijkheid een nieuw anker is. Tevens omdat je aangeeft dat de collector is vervormd (waarschijnlijk door de warmte van je spoelen). Ik zou dan gelijk een nieuw setje koolborstels installeren en de loc even rustig laten inlopen zodat de koolborstels zich goed kunnen vormen tegen de contacten.

Succes.


Groeten, Marnix.

zuylen

  • Gast
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2006, 10:50:34 »
Je kunt nog even controleren of de ankerdraden door de hitte zijn losgeschoten van de collector. Door opnieuw solderen kan het anker weer gerepareerd zijn! ;)

groeten,
André van Zuylen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2006, 11:10:15 »
Mss was een van de draden aan de collektor al voor  het probleem los geraakt.
 Als je een multimeter hebt,meet dan eens tussen de 3 lamellen op de collector. Hoeveel de waarde moet zijn weet ik niet zo gauw,maar ze moeten praktisch even veel zijn.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2006, 20:12:53 »
Hallo Heren,

Bedankt voor jullie reacties!

@Peter Het anker draaide handmatig lekker soepel. Het betreft een 5 polig anker, dus zijn er ook 5 collektoren i.p.v. 3. Ruiken doet hij zeker  :-|

@Karst De twee locomotieven zijn identiek aan elkaar, ook de decoders zijn gelijk (Lenz silver) en gelijk geprogrammeerd (op het adres na). Zou dan toch nog de lastregeling het probleem kunnen zijn?

Heb het anker even goed bekeken en er zijn verschillende spoelen die zwart zien onderaan bij de bevestingsdraden naar de collektoren. Ik ben er even mee wezen klooien en zag ook dat de draden naar de collektoren goed warm zijn geweest. Anker is naar de eeuwige zeg maar magenetische velden  :). Ik heb vandaag even met Keuterman kontact gehad en die heeft me gevraagd het ankertje op te sturen. Ga ik maar even doen, dan kunnen zij misschien achterhalen wat hier fout is gegaan. Het blijft vreemd dat een nieuw anker na een half uur inrijden al vastloopt! Ik moet toegeven dat ik geen nieuwe koolborstels had geplaatst, omdat de koolborstels in de 'oude' marklin situatie ook alleen maar een paar testrondes hebben gedraaid. Dit moet toch het probleem niet zijn lijkt mij. Heb helaas het anker voor montage niet gecontroleerd op afwijkingen, ga ik bij het nieuwe anker wel doen.
Het zou mooi zijn dat Keuterman me tegemoet komt met een nieuw anker, we zullen zien.
De oorzaak blijft nog steeds duister.
Wordt in ieder geval vervolgd!

Groeten Alex  8)
« Laatst bewerkt op: 04 december 2006, 20:19:41 door Alex Langenkamp »

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Vastlopen Marklin motor na ombouw
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2007, 17:45:03 »
Hallo mensen,

Hier dan eindelijke het vervolg.
Nadat ik het defecte anker met een begeleidende brief naar Keuterman had gestuurd, bleef het een tijdlang stil. Onderdeel was niet op voorraad bleek.
Heb inmiddels een nieuw anker onder garantie gekregen. Goede service dus van Keuterman. Helaas blijft de oorzaak nog duister. Ga binnenkort het nieuwe anker inbouwen en dan kijken of deze het langer uithoud! Mag het hopen.
Laat de loc nu wel in zijn uppie warmlopen en niet gekoppeld.

Groeten Alex  8)