Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:36:28
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
RobbertJan
Vandaag
om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 19:25:37
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 19:24:41
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:18:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:10:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 19:08:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 19:01:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 18:42:49
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren
door
Eric v C
Vandaag
om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Silvolde
Vandaag
om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Michiel2
Vandaag
om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:50:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 13:32:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:13:04
modulebaan in spoor 1
door
Mark D.
Vandaag
om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:55:28
Line-up foto's van modellen
door
Ben
Vandaag
om 12:50:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Stap voor stap digitaler
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stap voor stap digitaler (gelezen 1645 keer)
Cambalou
Stap voor stap digitaler
«
Gepost op:
09 December 2009, 14:30:21 »
De afgelopen week ben ik aan het bekijken hoe ik mijn baan het beste kan besturen. Wellicht dat jullie nog nuttige tips hebben. Ik heb een aantal concrete vragen die ik onderaan dit bericht heb gezet. Eerst even wat achtergrond informatie. Mijn baan is een H0 baan naar Frans voorbeeld en ziet er als volgt uit:
In het kopstation komen twee enkelsporige spoorlijnen bij elkaar, die aan de andere kant van de baan samen komen in een schaduwstation waaraan een keerlus is gekoppeld. Het besturen van loks en wissels doe ik nu via mijn Roco Lokmuis 2. De wissels worden aangestuurd via LDT schakeldecoders die ik nu nog aanstuur via een lokadres. De keerlus werkt met de keerlustprint van Wim Ros.
Nu wil ik in mijn baan verder digitaliseren. Hierbij hanteer ik de volgende uitgangspunten:
- ik wil de loks zoveel mogelijk zelf bedienen via een handregelaar, bijvoorbeeld de Lokmuis of Multimaus. Ik heb (nog) geen behoefte aan automatisch verkeer, behalve misschien 1 pendeltrein. Het treinverkeer is vooralsnog te beperkt (maximaal 1 trein tegelijk aan het rijden) voor een volledig automatisch verkeer. Wel wil ik, in de ondergrondse delen van de baan alvast rekening houden met blokken en terugmeldsecties. zodat ik de mogelijkheid om automatisch te rijden niet onmogelijk maak.
- ik wil mijn schaduwstation (3 opstel + 1 doorrijdspoor) zoveel mogelijk automatiseren zodat een trein automatisch een vrij spoor kiest en tot stilstand komt. Het uitrijden doe ik zelf wel; ik wil wel volgens dienstregeling rijden.
- wat ik wel zoveel mogelijk wil automatiseren is het inleggen van rijwegen/stellen van wisselstraten omdat het handmatig omzetten van veel wissels achter elkaar teveel tijd kost, helemaal omdat het nu via de Lokmuis moet.
Nu zie ik voor mezelf de volgende opties:
- Het laten rijden van de treinen doe ik in eerste instantie met 1 of 2 Lok- of Multimuizen. Voor het stellen van de wissels en wisselstraten maak ik bijvoorbeeld gebruik van de Multimuis of wellicht de routecontrol van Roco. In het schaduwstation verzin ik wel een oplossing om bezette sporen te detecteren, bijvoorbeeld via een webcam of een eenvoudige bezetmelding.
- Een volgende stap is het koppelen van de Lokmuis/Multimuis besturing aan een PC, bijvoorbeeld via de s88 interface. Ik wil de PC vooralsnog uitsluitend gebruiken voor het schakelen van wissel/wisselstraten en het stellen van wissels in het schaduwstation, zodat ik handmatig met mijn handregelaar de treinen bestuur. Hierbij zat ik te denken aan Koploper, maar misschien zijn er andere mogelijkheden als ik de PC uitsluitend als een soort seinhuis (dus alleen de bediening van wissels) wil laten functioneren?
Een alternatief voor deze stap is het aanschaffen van een Ecos. Ik heb hier op de beurs wel eens mee gespeeld en dat beviel prima. Helaas is de nieuwe Ecos pas in Q1 2010 leverbaar.
- In de (verre) toekomst wil ik het treinverkeer verdere automatiseren door bijvoorbeeld het uitgebreider gebruik maken van Koploper om treinen automatisch te besturen. Op dit moment is dat dus echter nog niet van belang, ik vind het zelf rijden met handregelaars veel te leuk.
Vraag:
- wie kent er alternatieven voor Koploper als ik de PC uitsluitend wil gebruiken voor het bedienen van wissels, handmatig of via wisselstraten? Misschien dat er eenvoudige 'seinhuissoftware' software bestaat waarmee ik de wisseldecoders kan aansturen?
- zijn er bezetmelders (met ingebouwde stroomdetectie) die ik in eerste instantie kan gebruiken voor optische signalering en later kan gebruiken voor bezetmelding richting centrale/PC?
- is het automatiseren van het schaduwstation eenvoudig mogelijk? Ik stel me voor dat de wissels automatisch bediend worden en dat, zodra de trein een stopsectie nadert, de decoder een seintje krijgt en de trein stopzet. Het werken met stroomloze secties is voor mij geen optie, omdat ik geen analoog en digitaal bedrijf wil mixen. Ik vermoed dat het besturen van een schaduwstation met Koploper mogelijk is, maar misschien zijn er eenvoudiger oplossingen denkbaar?
- last but not least: ik zou wel eens een geautomatiseerde thuisbaan in actie willen zien. Is er wellicht iemand in de regio Eindhoven/Tilburg/Breda waar ik een keer kan kijken?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Wim Ros
BHV
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Stap voor stap digitaler
«
Reactie #1 Gepost op:
09 December 2009, 16:45:32 »
Remco, de volgende logische stap zou een s88XPressnetLI zijn met bijbehorende terugmelders met stroomdetectie.
Je kunt dan via koploper handmatige wisselstraten aanmaken die je via de muiskunt bedienen, en je lok kun je dan of via de handregelaar van blok naar blok rijden. Een automatisch schaduwstation is een kwestie van de gegevens in koploper opgeven en die laten doen waar die goed in is.
Ook kun je een NX bedieningspaneel maken waarbij je alleen je station met de handbediend door zelf de routes te kiezen. Mogelijkheden te over dus, om invloed te hebben of te houden op je treinverkeer, en het spel element te behouden.
TIP.: Koploper downloaden, die in testmode zetten en met je sporenplan gaan spelen en kijken wat er allemaal mogelijk is, en dat is veel meer dan je in je stoutste dromen kunt bedenken.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|