Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 12:21:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Remco vM
Vandaag om 12:16:17
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
Show je werkplek door Biessendorf
Vandaag om 11:47:47
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 11:40:21
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:28:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42

Auteur Topic: Siebenlust - (Baanplan H0)  (gelezen 5123 keer)

John Spoor

• Offline Offline
  • beter 5 keer gevraagd dan helemaal niet
Siebenlust - (Baanplan H0)
« Gepost op: 08 December 2009, 18:25:51 »
Hallo allemaal mijn zoon en ik hebben ons eerste baanplan af het is 3.00 bij 2.40. We rijden digitaal met PIKO A, we willen epoche III/IV gaan rijden veel rangeren, twee industrie gebieden mijnen en hout rechts op de baan. We hebben een groot station waarvan naar d.e linker kant ook nog een pendeldienst de bergen ingaan. Graag jullie positieve of negatieve (maar dan weer positief bedoelde) opmerkingen
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 06:30:39 door Hans van de Burgt »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Ons allereerste echte baanplan!!! Nog geen naam
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2009, 18:49:59 »
Ik weet niet vanaf welke kant je wilt gaan rancheren.
Echter nu kom je vrijwel altijd uit op de hoofdbaan.

Laat eventueel je pendelspoor hoger in je station uitkomen, of uitkomen op de hoofdbaan. En leg een langer spoor neer om vanaf daar te rangeren.
Daarnaast is het nu niet mogelijk om eenvoudig naar je rechter middengedeelte te komen.
Laat vanaf spoor 3 de wissels d.m.v. Engelsmannen doorlopen naar rechts.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2009, 18:55:23 »
Ik ontwerp een baan(tje) altijd in combinatie met het landschap. In het echt is er immers eerst een landschap en dan pas een spoorweg. Ik ben dus benieuwd naar de invulling van het landschap, op het eerste oog is het nu vrij vol met sporen.
Verder zijn de rijmogelijkheden als je linksom rijdt vrij beperkt. Een trein die vanaf rechts het station inrijdt kan maar op 2 sporen binnenkomen en moet om op andere sporen te komen altijd rangeren op de hoofdbaan of deze oversteken.
De wissels in het station lijken er nu vrij willekeurig te liggen.
Verder is een schaduwstation te overwegen. Er kunnen nu geen treinen 'uit het zicht' opgesteld worden. Ze komen na een rondje gelijk weer terug in het station. Met een schaduwstation kun je het rijden wat spannender maken.

Succes uiteraard!

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2009, 20:37:35 »
Heb een kleine aanpassing gemaakt in je baanplan.
Nu hoef je niet meer te rangeren op je hoofdbaan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2009, 20:51:23 »
Ok bedankt voor jullie tips en uitleg je ziet wel dat ik nog een echte noob of newbee ben en ik met dat soort zaken dus ook totaal geen rekening had gehouden ik ga morgen mijn plan nog even iets aanpassen, ik zit ook te denken aan een schaduw station, maar met alleen dit idee heb ik al dagen liggen worstelen.
Even over de rijrichting ik wilde de buitenste baan rechtom rijden en de binnenste links om of andersom, hier is toch niks mis mee? Over het landschap, links komt een berg met kabelbaantje dus de baan is daar grotendeels niet te zien alleen de pendel naar het bergje waar een kapelletje komt. Aan de rechterkant komt een kolenmijn en een houtwinnerij. aan het einde van die 2 lijntjes komt een houtzagerij en een kolenopslag.
Linksboven tot aan het station moet het dorp verschijnen. een hoop werk ook omdat ik er modules van wil maken, en ik nog helemaal niet bekend ben met het aansluiten van electriciteit. Dus er komen nog genoeg vragen van me.

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2009, 18:44:32 »
ik heb hier de wijzigingen door gevoerd even de uitleg bij de kleuren
blauw: lijntje naar de bomen kap en naar de kolenmijn
groen: pendeltje berg op naar het kapelletje cq ski oord
roze  : schaduw station onder de berg
geel en licht blauw: ligt ook onder de berg
oranje : de hoofdbaan

graag op en aanmerkingen

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2009, 19:48:16 »
Hallo John,

Een interessant plan. Toch heb ik een paar aanpassingen. Ik heb in jouw ontwerp met zwart mijn aanpassingen aangegeven.

[klikbaar]

• De functie van de wissels midden in het station kan ik nog niet ontdekken. Deze wissels maken de stationssporen erg kort. Misschien wel te kort.
  • Om het "bovenste" stationsspoor nog langer te maken kun je de linker en rechter wissel omdraaien. Zie 1 en 2.
  • de overloopwissels tussen buiten- en binnenbaan heb ik een andere locatie gegeven. Als een trein uit de mijn vertrekt, kan hij sneller op het juiste spoor komen.
.
Succes!

Groet,
Basilicum

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2009, 20:29:23 »
Ik ben van mening dat je schaduw station erg korte opstelsporen heeft.

Tevens geef je aan van modules gebruik te gaan maken, is dit uit noodzaak, of ben je van plan om met de baan langs beurzen te gaan.

Indien die niet uit noodzaak, maar uit vrije wil is, zou ik aanraden om onder de berg het spoor verder naar rechts te leggen. Hierop zou je dan een aparte aansluiting kunnen maken voor een losse Fiddle Yard.
Ook zou eventueel een soort van katrol gebruikt kunnen worden.
Ik heb dit al op beurzen gezien. De gehele trein rijdt dan een transport houder met rails in, deze zouden dan in de berg gepositioneerd kunnen worden. Aangezien er altijd wel een houder leeg is heb je dan ook een sluitend doorgaan spoor.

Verder zou ik de overgang wissels mogelijk toch hoger leggen. Mogelijk zelfs in de bocht. Nu kun je er links namelijk zeer moeilijk bij lijkt mij.

Dan nog een andere tip. Heb je ook aan de bereikbaarheid gedacht in verband met de, vrijwel, onvermeidelijke ontsporingen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Sander

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2009, 20:46:58 »
Het groene pendelspoor zou ik toch ergens anders aan leggen
Ik heb dit in mijn lpaatje zwart gemaakt.
Zo komt het dichter bij je stationsporen te liggen.

Het groene spoor is nu uitloop spoor voor je blauwe aansluiting.
Je kan nu rangeren, of treinen binnen laten komen om te rangeren, zonder dat je ander treinverkeer stoort.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

BAMA

• Offline Offline
  • Bart
« Reactie #9 Gepost op: 09 December 2009, 21:09:32 »
Hallo
Als jullie zoveel ruimte hebben heb ik de volgende tips.

1 Probeer het station buiten de hoofdbaan te maken,als een trein een rondje heeft gereden komt hij niet weer in het station.
Als je de lengte opmeet van de hoofd baan en je vermenigdvuldigd met 87 als jullie op schaal  1 a 87 ( HO ) rijden,dan kun je uitrekenen hoeveel rondjes je moet rijden om een redelijke afstand tussen 2 stations te overbruggen. Neem bijvoorbeeld het station in jullie woonplaats en het eerst volgende station,

2 De inrichting van de door jullie aangegeven stationsporen zal  nog eens  bekeken moeten worden.
Zoals andere forumleden al aangeven moet er een uithaalspoor komen voor het rangeer gedeelte waardoor je het hoofdspoor vrij houd voor het overige treinverkeer
Verder moet er voor de goederentreinen een mogelijkheid zijn om zowel naar links of rechts te kunnen vertrekken.  In het hoofdspoor moeten er overloop wissels komen om de goederen trein op het juiste rechterspoor te laten rijden.
Bij binnen komst van de goederentrein van rechts zullen er ook voor het station overloopwissels moeten komen
Als laatste moeten er extra opstelsporen  komen om locomotieven, die voor het trekwerk op de hoofdbaan zorgen,op te stellen die vanaf dat spoor op een gemakkelijke manier aan de goederen trein gekoppeld kunnen worden.

3 Voor voorbeelden uit het grootbedrijf staan  in Sporenplan.nl alle stations in Nedeland uitgewerkte tekeningen

Tot slot wens ik jullie veel plezier met de bouw van de baan
Met vriendelijke groet
Bart

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2009, 21:56:10 »
Bedankt voor al jullie suggesties morgen weer achter de tekentafel, de bereikbaarheid daar is aan gedacht door dat ik met modules werk, en overal zogenaamde kijkgaten wil maken waar ik met gemak bij de rails en locs kan komen moet dat geen probleem zijn.
Ik weet nog niet of ik ooit op een beurs ga staan met de baan ik wil met modules werken zodat ik in etappes de boel kan afmaken. Ik maak wel de modules al klaar op maat maar ga ze een voor een opbouwen. Maar eerst moet mijn baanplan goed zijn dus eerst weer terug naar de tekentafel!!! ;D

BAMA

• Offline Offline
  • Bart
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2009, 22:58:19 »
John
Kun je mij vertellen hoe je het tekenwerk op de PC maakt
MVG
Bart

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2009, 07:55:09 »
met anyrail

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 December 2009, 12:25:37 »
ik heb flink gestoeid met de aanwijzigingen, ik heb een rangeer station gemaakt wat geheel buiten het zicht zal liggen, ik ben met de wissels bezig geweest. Hier het resultaat:

John Spoor

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2009, 17:35:38 »
Mijn zoon en ik hebben besloten om met het volgende plan te gaan rijden, we hebben hem zoveel mogelijk aangepast zodat het lijkt op een realistisch traject echter staat voor mijn zoon en mij het plezier van het bouwen en het rijden boven het feit of het nu wel of niet tot in detail klopt. Dit is overigens geen verwijt naar jullie maar eerder onkunde van mij ik ben nu eenmaal nog niet thuis in de materie van het modelspoor cq grootspoor. Toch even een kleine uitleg:

Geel: station
rood: onder de berg
groen: rangeer (zichtbaar in dal)
bruin: bergtreintje
blauw: werkspoor naar houtkap/verwerking kolenmijn/verwerking dit loopt ook omhoog
roze: overig spoor gedeeltelijk getunneld waarschijnlijk.

graag toch nog wat opmerkingen.