Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
04 October 2025, 23:56:52
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
04 October 2025, 13:28:44
  

Auteur Topic: Wissel Marklin K rail  (gelezen 3047 keer)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Wissel Marklin K rail
« Gepost op: 07 December 2009, 23:47:57 »
Wie heeft er ervaring met slecht werkende electrische bediening van de Marklin K wissel

Op mijn spoorbaan  met schaduw station heb ik een electrische wissel die bediend word door een  locomotief die over een schakel rail rijd.
Tegelijkertijd worden 2 seinen bediend. 1 x rood en 1 x groen.
Als ik de wissel bekijk op het moment dat hij omgelegd moet worden zie je wel een kleine reactie maar hij word niet omgelegd.
Ik heb de aansluitdraden zorgvuldig gecontroleerd op draadbreuk maar dat is niet het geval.
Als ik met een vinger het palletje van de schakel rail bedien werkt het wissel perfect.
Wie weet er een oplossing
Met vriendelijke groet
Bama

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Wissel Marklin K rail
« Reactie #1 Gepost op: 08 December 2009, 01:10:40 »
Bama? of wie je ook bent?
Hele volksstammen hebben daar last van. Oorzaak slechtwerkende eindafschakeling, oplossing deze buitenwerking stellen, dus overbruggen. Zoek maar eens op die items op dit forum, dan wordt er een behoorlijke beerput opengetrokken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Wissel Marklin K rail
« Reactie #2 Gepost op: 08 December 2009, 01:19:03 »
Bama,

Drie electromagnetische verbruikers op een schakel rail is mischien wat veel van t goed.
Als je ruimte hebt kun je de boel opsplitsen met een tweede schakel rail, voor de enkele wissel.
Mocht je daar de ruimte niet voor hebben, kun je inplaats van een schakelrail een kontakt rail maken. Dit geeft langer een puls en zal dan eerst de lichte omschakeling doen (seinen) en dan al t vermogen aan wenden voor de wissel.
De bij de digitale rijders toegepaste verwijdering van de eindafschakeling, zou ik je hier niet aanraden. Mocht de trein perongeluk op t kontaktrail blijven staan, heb je kans dat de boel door brand.
Een voedings punt dicht bij de schakelrail wil soms ook helpen. Op die mannier heb je dan een groot gedeelte van t vermogen over om te schakellen, en kan de trein toch nog rijden.

In t kort drie opties;
Een extra schakelrail.
Een kontaktrail ipv schakelrail
Een extra voedingspunt in de buurt van de schakelrail (minst werkzame oplossing).

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re:Wissel Marklin K rail
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2009, 08:01:09 »
Ik neem aan dat je bedoeld een schakelrail ipv een contactrail.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Wissel Marklin K rail
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2009, 19:25:19 »
Olav,

Nee, ik gebruik bewust beide termen.
Wissels schakellen door de blauwe draad aan de 'massa'/ bruine draad te koppellen via een moment kontakt. Door t gebruik van een kontakt rail (één zijdig geïsoleerd spoor) doe je dus t zelfde. De lengte van t kontakt rail in combinatie met de lengte van de trein en de snelheid geeft je een massa puls die je voor t omzetten van de wissel en seinen kan gebruiken.
Bij niet aangepaste wissels kan t geen kwaad, die hebben eind afschakeling, bij de seinen moet je even oppassen dat de treinen er niet op blijven stil staan. Want das niet cheot  ;) voor de aandrijving van de seinen.
Schakelrail geeft een massa puls die een stuk korter is, doordat alleen de tijd die de sleper over de schakelrail gaat de massa puls genereerd.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re:Wissel Marklin K rail
« Reactie #5 Gepost op: 08 December 2009, 21:26:43 »
Jan Peter,

Ik bedoel in het verhaal :

In t kort drie opties;
Een extra schakelrail.
Een kontaktrail ipv schakelrail
Een extra voedingspunt in de buurt van de schakelrail (minst werkzame oplossing).
.

Verder niets.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Wissel Marklin K rail
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2009, 14:36:38 »
Jan Peter
Bedankt voor je tips
Ik wil nog wel weten als ik de schakelrail vervang door Reed contacten of ik dan de zelfde problemen heb.

Met vriendelijke groet
Bart Marklin  (Bama)