Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:25:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 15:14:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 15:13:29
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Terschellinger Spoor door Keska
Vandaag om 15:06:31
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Gouda
Vandaag om 14:58:20
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 13:59:20
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
  

Auteur Topic: De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR  (gelezen 1813 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR
« Gepost op: 07 December 2009, 19:51:30 »
In Engeland hanteren we een wat andere tijdperk indeling dan hier op het vaste land. In een ander draadje (over ballasten) is geheel off topic al eens die indeling voorbijgekomen:

Citaat
1804 - 1875.     Pioneering. era 1   
1875 - 1922.    Pre-Grouping.    era 2
1923 - 1947.    The Big four - GWR, LMS, LNER and SR.    era 3
1948 - 1956.    British Railways - Early Emblem. era 4
   
1957 - 1966.    British Railways - Late Crest.    era 5
1967 - 1971.    British Railways - Blue Pre TOPS*.    era 6
1971 - 1982.    British Railways - Blue TOPS*. era 7
1982 - 1994.    British Railways - Sectorisation.    era 8
1995 - to date.    Post Privatisation.  era 9


Er zijn maar weinig modellen op de markt uit die eerste twee perioden, maar nummer drie is bijzonder interessant. Honderden kleine spoorwegmaatschappijen smelten samen in vier grote jongens: (in willekeurige volgorde)
  • GWR - Great Western Railway
  • SR - Southern Rail
  • LNER - London & North Eastern Realway
  • LMS - London, Midland and Scotland Rail
Uit deze vier ontstond in 1948 de British Railways (BR)
Deze vier maatschappijen zijn over het algemeen goed herkenbaar aan hun livrei (livery) maar toch werden de kleuren nog wel eens door elkaar gebruikt.

In dit draadje wil ik de vier maatschappijen bij langs gaan en ook graag input van de experts hier over de mogelijke samenstellingen
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:De Big Four: LNER, GWR, LMS en SR
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2009, 19:57:01 »
De London Midland en Scotland Railway (LMS) staat bekend om zijn rode livrei. De LMS is opgericht op 1 januari 1923 als gevolg van de Railroad Act van 1921 en was de grootste van de 'Big Four'.

Citaat
Each of the constituent companies of the LMS had their own liveries for locomotives and rolling stock. The board of directors of the LMS was dominated by former Midland Railway officers, and the company adopted the "crimson lake" livery for coaching stock as had been used by the Midland and Glasgow & South Western Railways prior to grouping (with the North Staffordshire Railway using a very similar shade). The livery worked well, proving to be hard wearing and practical

Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery