Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 14:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
3d printen van ns daglichtseinen door grove den
Vandaag om 14:21:53
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:21:14
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:09:53
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:20:29
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
  

Auteur Topic: Rangeerloc Deutz ON1?  (gelezen 6304 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 993
  • narrow minded and proud of it
Re:Rangeerloc Deutz ON1?
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2012, 23:17:52 »
Ik ben nog nooit dieper onder de grond geweest als de diepte van een grote parkeergarage en mijn mijnkennis is dan ook erg beperkt, maarre zijn de Oranje Mijnen dan geen staatsmijnen?
En hadden die mijnen allemaal hun eigen materieel?
Zo komen er overigens wel steeds meer leuke en aparte loctypes voorbij.  (y)

Gerrit F

Staatsmijnen waren Maurits, Emma, Hendrik, Wilhelmina en de nooit in exploitatie gekomen Beatrix. Die schachten zijn nog lang (of nog steeds?) in gebruik (geweest) als trainingscentrum voor diep duiken.

Particulier waren er de Oranje Nassau (ON) I t/m IV, dit was de grootste particuliere mijn en de ON I was de laatste mijn die sloot in 1974. In de schacht is nu het Mijnmuseum gehuisvest. Daarnaast nog Laura & Julia, die waren ook van één maatschappij, Willem-Sophia en de Domaniale Mijn, met een flink aantal schachten verspreid over Kerkrade, die de oorsprong al ergens in lang vervlogen tijden had toen de abdij Rolduc nog de scepter zwaaide over de koolwinning in de regio, terwijl de rest vrijwel allemaal rond de vorige eeuwwisseling werden opgericht.

Van de Julia is de kolenwasserij nog heel lang in gebruik geweest om duitse kolen te wassen, en  de Beerenbosch schacht van de Domaniale heeft tot het eind van de duitse kolenproduktie nog als pompschacht gediend om het water in de duitse mijnen weg te houden. Het perceel staat overigens bij het Kadaster nog steeds op naam van de Eschweiler Bergwerksverein, de duitse exploitant....
Maar goed, het gaat al lang niet meer over de gevraagde diesel.

Qua spoorbreedte zal het bovengronds allemaal normaalspoor zijn geweest, wel zo handig als je je product verder het landelijke spoorwegnet op wil sturen.
Het ondergrondse smalspoor verschilde geloof ik nog van mijn tot mijn (en had natuurlijk ook een bovengronds deel op de materiaallaadplaatsen e.d.) waarbij volgens mij 500 en 550 mm. het meest voorkwamen. Maar anders even nameten mij de diverse monumentjes die er staan in het Zuid-Limburgse of bij de pretpark-mijn in Valkenburg, dan weet je het zeker.



Lucien

(die overigens voor zijn stage tot 1035 meter in een duitse kolenmijn is gegaan en elke dag genoot van de treinritten ondergronds, naast de bus, stoeltjeslift en transportband.....5 prachtige weken!)
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 23:25:31 door Lucien »
Lucien

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Rangeerloc Deutz ON1?
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2012, 09:29:02 »
Vergeet ook niet dat de Nieuwe 65 MW hogedruk elektrische centrale van de "Julia"( geopend in 1965 ) tot 1986 in bedrijf is geweest.. Tot 1974 voor de voeding voor het ondergrondse bedrijf en vanaf 1974 voor de direct over de grens gelegen Duitse steden. In 1986 verliet de "laatste" mijn locomotief Nederland, toen de centrale werd stil gelegd en ontmanteld...


Loc Laura en Vereniging 2 verlaat in 1986 voorgoed het mijnterrein. Na de sluiting van de centrale was er geen werk meer voor deze loc...


Meer over de hoge druk centrale:
http://laura.domanialemijn.nl/history1.php
Met vriendelijke groet,

Bart