Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 17:11:40
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Rangeerloc Deutz ON1?  (gelezen 6100 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re:Rangeerloc Deutz ON1?
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2012, 23:17:52 »
Ik ben nog nooit dieper onder de grond geweest als de diepte van een grote parkeergarage en mijn mijnkennis is dan ook erg beperkt, maarre zijn de Oranje Mijnen dan geen staatsmijnen?
En hadden die mijnen allemaal hun eigen materieel?
Zo komen er overigens wel steeds meer leuke en aparte loctypes voorbij.  (y)

Gerrit F

Staatsmijnen waren Maurits, Emma, Hendrik, Wilhelmina en de nooit in exploitatie gekomen Beatrix. Die schachten zijn nog lang (of nog steeds?) in gebruik (geweest) als trainingscentrum voor diep duiken.

Particulier waren er de Oranje Nassau (ON) I t/m IV, dit was de grootste particuliere mijn en de ON I was de laatste mijn die sloot in 1974. In de schacht is nu het Mijnmuseum gehuisvest. Daarnaast nog Laura & Julia, die waren ook van één maatschappij, Willem-Sophia en de Domaniale Mijn, met een flink aantal schachten verspreid over Kerkrade, die de oorsprong al ergens in lang vervlogen tijden had toen de abdij Rolduc nog de scepter zwaaide over de koolwinning in de regio, terwijl de rest vrijwel allemaal rond de vorige eeuwwisseling werden opgericht.

Van de Julia is de kolenwasserij nog heel lang in gebruik geweest om duitse kolen te wassen, en  de Beerenbosch schacht van de Domaniale heeft tot het eind van de duitse kolenproduktie nog als pompschacht gediend om het water in de duitse mijnen weg te houden. Het perceel staat overigens bij het Kadaster nog steeds op naam van de Eschweiler Bergwerksverein, de duitse exploitant....
Maar goed, het gaat al lang niet meer over de gevraagde diesel.

Qua spoorbreedte zal het bovengronds allemaal normaalspoor zijn geweest, wel zo handig als je je product verder het landelijke spoorwegnet op wil sturen.
Het ondergrondse smalspoor verschilde geloof ik nog van mijn tot mijn (en had natuurlijk ook een bovengronds deel op de materiaallaadplaatsen e.d.) waarbij volgens mij 500 en 550 mm. het meest voorkwamen. Maar anders even nameten mij de diverse monumentjes die er staan in het Zuid-Limburgse of bij de pretpark-mijn in Valkenburg, dan weet je het zeker.



Lucien

(die overigens voor zijn stage tot 1035 meter in een duitse kolenmijn is gegaan en elke dag genoot van de treinritten ondergronds, naast de bus, stoeltjeslift en transportband.....5 prachtige weken!)
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 23:25:31 door Lucien »
Lucien

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Rangeerloc Deutz ON1?
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2012, 09:29:02 »
Vergeet ook niet dat de Nieuwe 65 MW hogedruk elektrische centrale van de "Julia"( geopend in 1965 ) tot 1986 in bedrijf is geweest.. Tot 1974 voor de voeding voor het ondergrondse bedrijf en vanaf 1974 voor de direct over de grens gelegen Duitse steden. In 1986 verliet de "laatste" mijn locomotief Nederland, toen de centrale werd stil gelegd en ontmanteld...


Loc Laura en Vereniging 2 verlaat in 1986 voorgoed het mijnterrein. Na de sluiting van de centrale was er geen werk meer voor deze loc...


Meer over de hoge druk centrale:
http://laura.domanialemijn.nl/history1.php
Met vriendelijke groet,

Bart