Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ruben90
Vandaag om 19:11:07
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
  

Auteur Topic: Rangeerloc Deutz ON1?  (gelezen 6192 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • narrow minded and proud of it
Re:Rangeerloc Deutz ON1?
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2012, 23:17:52 »
Ik ben nog nooit dieper onder de grond geweest als de diepte van een grote parkeergarage en mijn mijnkennis is dan ook erg beperkt, maarre zijn de Oranje Mijnen dan geen staatsmijnen?
En hadden die mijnen allemaal hun eigen materieel?
Zo komen er overigens wel steeds meer leuke en aparte loctypes voorbij.  (y)

Gerrit F

Staatsmijnen waren Maurits, Emma, Hendrik, Wilhelmina en de nooit in exploitatie gekomen Beatrix. Die schachten zijn nog lang (of nog steeds?) in gebruik (geweest) als trainingscentrum voor diep duiken.

Particulier waren er de Oranje Nassau (ON) I t/m IV, dit was de grootste particuliere mijn en de ON I was de laatste mijn die sloot in 1974. In de schacht is nu het Mijnmuseum gehuisvest. Daarnaast nog Laura & Julia, die waren ook van één maatschappij, Willem-Sophia en de Domaniale Mijn, met een flink aantal schachten verspreid over Kerkrade, die de oorsprong al ergens in lang vervlogen tijden had toen de abdij Rolduc nog de scepter zwaaide over de koolwinning in de regio, terwijl de rest vrijwel allemaal rond de vorige eeuwwisseling werden opgericht.

Van de Julia is de kolenwasserij nog heel lang in gebruik geweest om duitse kolen te wassen, en  de Beerenbosch schacht van de Domaniale heeft tot het eind van de duitse kolenproduktie nog als pompschacht gediend om het water in de duitse mijnen weg te houden. Het perceel staat overigens bij het Kadaster nog steeds op naam van de Eschweiler Bergwerksverein, de duitse exploitant....
Maar goed, het gaat al lang niet meer over de gevraagde diesel.

Qua spoorbreedte zal het bovengronds allemaal normaalspoor zijn geweest, wel zo handig als je je product verder het landelijke spoorwegnet op wil sturen.
Het ondergrondse smalspoor verschilde geloof ik nog van mijn tot mijn (en had natuurlijk ook een bovengronds deel op de materiaallaadplaatsen e.d.) waarbij volgens mij 500 en 550 mm. het meest voorkwamen. Maar anders even nameten mij de diverse monumentjes die er staan in het Zuid-Limburgse of bij de pretpark-mijn in Valkenburg, dan weet je het zeker.



Lucien

(die overigens voor zijn stage tot 1035 meter in een duitse kolenmijn is gegaan en elke dag genoot van de treinritten ondergronds, naast de bus, stoeltjeslift en transportband.....5 prachtige weken!)
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 23:25:31 door Lucien »
Lucien

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Rangeerloc Deutz ON1?
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2012, 09:29:02 »
Vergeet ook niet dat de Nieuwe 65 MW hogedruk elektrische centrale van de "Julia"( geopend in 1965 ) tot 1986 in bedrijf is geweest.. Tot 1974 voor de voeding voor het ondergrondse bedrijf en vanaf 1974 voor de direct over de grens gelegen Duitse steden. In 1986 verliet de "laatste" mijn locomotief Nederland, toen de centrale werd stil gelegd en ontmanteld...


Loc Laura en Vereniging 2 verlaat in 1986 voorgoed het mijnterrein. Na de sluiting van de centrale was er geen werk meer voor deze loc...


Meer over de hoge druk centrale:
http://laura.domanialemijn.nl/history1.php
Met vriendelijke groet,

Bart