Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Gezelligheid of stilte in de trein...  (gelezen 9369 keer)

jeepney

• Offline Offline
Re:Gezelligheid of stilte in de trein...
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2009, 14:44:08 »
Mijn dochter en ik durfden geen enkel woord met elkaar te wisselen...

Beste Huub, ondanks het afkeurenwaardige gedrag van de beschreven dame moet me toch 1 ding van het hart, als groot fan en dagelijkse gebruiker van 1e klas stiltecoupe's............het is niet een kwestie van niet durven te praten, het is een kwestie van niet mogen praten.............het is een STILTEcoupe

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2009, 15:00:03 »
eeuhm, ik ben nog even aan het zoeken, maar volgens mij staat er ergens: "geen luidruchtig lawaai", en NIET "géén lawaai".
Maar nogmaals, ik ben nog even aan het zoeken...

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2009, 15:10:26 »
Het is al gezegd, met de trein gaan mensen van heel verschillende pluimages mee; de één houdt van stilte en de ander van een goed gesprek, nog een ander houdt van dollen. Ik hou op z'n tijd van alle drie, al wordt het dollen met de leeftijd wat gematigder. Ik kan me wel aanpassen en schikken naar de omstandigheden.

Het kan nog gekker. Met mijn dochter een dagje op en neer naar moeder/oma geweest. Oude Pekela - Lisse VV. Op de heenweg vier en een half uur op reis geweest, op de terugweg waren we in een bomvolle intercity gestapt. Op zoek naar een plekje in de 1e klas, vonden we alle coupé's bomvol, op een na... het was een stiltecoupé voor zes personen, waar één mevrouw pontificaal middenin zat met een laptop op haar schoot. Toen wij aanstalten maakten om binnen te gaan, keek ze heel boos en dreigend onze kant op, en wij lieten ons daardoor intimideren en zaten even later in de tweede klas. De conducteur kwam langs en zei dat we recht hadden om in de 1e klas coupé te gaan zitten. Zo gezegd zo gedaan. De enige mogelijkheid was dus om bij die mevrouw te gaan zitten. Haar eerste reactie was: zeg kunnen jullie niet ergens anders gaan zitten? Ik ben hier aan het werk! We zullen heel stil zijn, beloofde ik en ik voelde me een klein jochie bij een boze juf in de klas. Bah, wat een verwaande trut, dacht ik. Egoïstische madam, ze wilde niet dat ik op de middelste stoel tegenover haar ging zitten, omdat ze anders niet haar voeten op de bank kon leggen om de laptop beter te kunnen steun geven. Ik ging wel tegenover haar zitten en zei dat ik de conducteur erbij wilde gaan halen. Daarna was het de rest van de rit pijnlijk stil, hoewel... de dame zat zo driftig op de toetsen van de laptop te tikken (net als ik op dit moment, nu ik er aan terugdenk...) zodat er eigenlijk helemaal geen sprake was van stilte. Mijn dochter en ik durfden geen enkel woord met elkaar te wisselen... We waren blij dat we aan het eind van de rit verlost waren van deze kwelling. Achteraf hadden we beter in de tweede klas kunnen zitten, daar was het domweg veel gezelliger. Ik wou maar zeggen dat er soms één persoon roet in het eten kan gooien en het voor de ander ongeriefleijk kan maken. De trein, ik blijf het een noodzakelijk kwaad vinden. Maar goed dat ze rijden, dat wel, en als je mee reist, verstand richting nul en blik op oneindig, dan kom je er wel.

De wereld op zijn kop, jullie zijn nog meegaand. Bij de eerste boze blik had ik al gewoon naar binnen gestapt en gaan zitten. Tikgeitje had dus een moeilijke aan mij. Je ziet het vaker in de trein. Maakt niet uit 1e of 2e klas. Zo heb ik een hekel als er een groep ouderen de trein inkomen (ik bedoel nu niet alle ouderen, niet boos worden) seconden voor vertrek en dan boos worden dat zij niet bij elkaar kunnen zitten. Tijdje terug redelijk drukke trein 2 ouderen kunnen bij elkaar zitten maar niet bij raam. Gaan ze daar tegen twee meisjes tekeer dat zij bij het raam willen zitten. De twee meisjes waren best bereid om te verschuiven. Maar meneer vond dat niet genoeg, want hij vond dat zij dat uit hun zelf moesten doen. De meisjes waren echt overdonderd. Heb toen maar ingegrepen en die man verteld zijn grote mond te houden tegen over de dames. Hij kon toch gewoon zitten, tja druk geen raam plaatsen dus tevreden zijn met waar je wel kan zitten. Stoppen of de conducteur erbij. Was niet nodig want die was al in de coupé. Ouwe klagen, maar haalde tot zijn woede bakzeil. Was daarna wel erg stil.  

Stilte coupe's werken dan als het ook duidelijk is dat mensen zo'n coupé betreden. Want dat is nu niet het geval. Waardoor er verwarring ontstaan. Betere aanduiding van deze coupe's is noodzakelijk. Maar als ik het goed begrijp word daar aan gewerkt.

Gr. Ben.

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2009, 15:13:21 »
Beste Huub, ondanks het afkeurenwaardige gedrag van de beschreven dame moet me toch 1 ding van het hart, als groot fan en dagelijkse gebruiker van 1e klas stiltecoupe's............het is niet een kwestie van niet durven te praten, het is een kwestie van niet mogen praten.............het is een STILTEcoupe

Je mag niet mobiel bellen. Maar je mag wel praten, maar op normale conversatie nivo. Je kan namelijk eenvoudig weg mensen niet verbieden om te praten. Grond wettelijk kan dat gewoon weg niet.

Gr. Ben.

SjoerdB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2009, 15:15:31 »
Van NS.nl (vraag en antwoord)

Huisregels in Stiltezone
In de stiltezone reist u rustig, zonder dat u uw medereizigers stoort met geluidsoverlast. Fluisteren en naar muziek luisteren is natuurlijk toegestaan, zolang medepassagiers er geen last van hebben. Als iemand wegens te weinig zitplaatsen toch 'gedwongen' met een medereiziger in een stiltezone zit, dient hij vanzelfsprekend hiermee rekening te houden.

ps. de buitenkant van de ge-restylde DD-AR in de presentatie van Daan! (dia17) moet ik toch even aan wennen! Voor mijn gevoel zou het al meer kloppen als het dak grijs is...
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 15:19:02 door SjoerdB »

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 03 December 2009, 15:17:03 »
@maasdam:fluisteren...........en dus niet praten op normaal conversatie niveau, nou snap ik hier de NS niet want er staat toch duidelijk "stilte/silence" en fluisteren hoort daar toch echt niet bij, sterker nog, het lokt weer allerlei onduidelijkheden, discussies en irritaties uit.........laat de regel gewoon zijn zoals het icoontje vermeldt en zoals de tekst op de ramen luidt: STILTE

@bert van gelder: geen luidruchtig lawaai geldt voor de gehele trein
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 15:18:45 door jeepney »

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #21 Gepost op: 03 December 2009, 15:19:50 »
@maasdam:fluisteren...........en dus niet praten op normaal conversatie niveau, nou snap ik hier de NS niet want er staat toch duidelijk "stilte/silence" en fluisteren hoort daar toch echt niet bij, sterker nog, het lokt weer allerlei onduidelijkheden, discussies en irritaties uit.........laat de regel gewoon zijn zoals het icoontje vermeldt en zoals de tekst op de ramen luidt: STILTE

@bert van gelder: geen luidruchtig lawaai geldt voor de gehele trein

Ja dat bedoel ik ook. SjoerdB is mij al voor had ook de regels opgezocht zat er iets naast.

Huisregels in Stiltezone
In de stiltezone reist u rustig, zonder dat u uw medereizigers stoort met geluidsoverlast. Fluisteren en naar muziek luisteren is natuurlijk toegestaan, zolang medepassagiers er geen last van hebben. Als iemand wegens te weinig zitplaatsen toch 'gedwongen' met een medereiziger in een stiltezone zit, dient hij vanzelfsprekend hiermee rekening te houden.

Gr. Ben.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2009, 15:27:28 »
Ben (maasdam): ik twijfel er niet aan dat de regels zijn zoals ze hier geciteerd worden, maar je zal het toch met me eens zijn dat dit grond geeft tot een gebed zonder eind, want definieer jij maar eens fluisteren.......en dan nog, dan ook nog zodanig fluisteren zodat de medepassagier er geen last van heeft...........zal jij net wat doof zijn en zal die medepassagier een heel scherp gehoor hebben plus snel uit zijn/haar concentratie zijn........gaat een eindeloze discussie worden

en de tekst "stilte/silence" kan je dan ook wel van de ramen afhalen, want fluisteren en muziek luisteren is toch echt niet gelijk aan stilte..........alsmede het icoontje waar toch duidelijk een persoon afgebeeld staat met een wijsvinger voor z'n mond........als mijn moeder vroeger naar mij dit gebaar maakte was het toch echt de bedoeling dat ik stil was en m'n mond hield

vraagje: mag ik nu dus ook fluisterend bellen in de stiltecoupe?

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 December 2009, 15:36:44 »
Als iemand wegens te weinig zitplaatsen toch 'gedwongen' met een medereiziger in een stiltezone zit, dient hij vanzelfsprekend hiermee rekening te houden.

Dit is ook een interessant punt: ik reis regelmatig per veewagon trein en krijg nu niet het idee dat er een overschot aan zitplaatsen is. Is NS stilletjes bezig om het X-jaarlijkse "materieelgat" te creëren of is er toch niet helemaal nagedacht over dit idee?

Daarnaast denk ik dat als het huidige concept “stiltecoupe” veel duidelijker weergegeven kan worden door bijvoorbeeld een andere kleurstelling van de gehele coupe in plaats van de huidige stickers op de ramen (die in veel gevallen gescheurd/"verdwenen" zijn).

Martin
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 16:16:44 door Tinus Trein »

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #24 Gepost op: 03 December 2009, 15:45:49 »
Enfin, kennelijk denkt NS dus bij de herinrichting van de dubbeldekkers dat precies de helft van de reizigers behoefte heeft aan stilte en de helft niet. Da's knap. En hoe had NS gedacht dat te gaan handhaven ? Hoewel, je kunt natuurlijk de chip in de OV-chipkaart zodanig aanpassen dat het registreert of je gepraat hebt in een stilteruimte en bij het uitchecken er een boete aan verbinden. Zo kan ik ook wel een bonus bij elkaar bedenken. Mensen die slecht ter been zijn en liever niet de trap naar boven oplopen, worden overigens zo veroordeeld tot de lawaai-afdeling. De mensen die boven zitten moeten, gezien de beroerde ventilatie, 's zomers dus ook heel stilletjes voor zich uit puffen. En zo lust ik er nog wel een paar.
Zou hier nou een gedegen marktonderzoek aan ten grondslag liggen of denken ze in Utrecht nu al aan 1 april ?

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 December 2009, 15:47:41 »
Tinus, misschien erg flauw maar toch even vermeldt: het treinkaartje is een vervoersbewijs en geen zitplaatsreservering.

Logistiek is het m.i. nou eenmaal in de praktijk onmogelijk om in de spits iedereen een zitplaats in de trein te garanderen. Theoretisch kan het natuurlijk maar dan ga je het hele materiaalpark vergroten/afstemmen op 4 a 5 uurtjes bedrijfsvoering op een totaal van 19 uur bedrijfsvoering hetgeen niet rendabel te maken is zonder prijsverhogingen.

Dan heb ik het nog niet gehad over de beperkingen die het spoorwegennet en de stationsinfrastructuur opwerpen bij het exploiteren van (nog) langere treinen. Op Den haag CS in de spits rijden de intercities met 10 rijtuigen, langer kan niet want dan heb je een stuk perron tekort............en dan nog moeten er mensen staan.

Maar ik ga een beetje off-topic geloof ik.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 03 December 2009, 15:51:03 »
Ik klaag ook niet, noem het maar een staat van lijdzaam afzien / pure berusting ;). Ik (en aan oa de reactie van Jojo te zien niet alleen) vraag me alleen hardop af of er serieus over dit idee nagedacht is of dat dit het zoveelste "concept" is.

Martin

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 December 2009, 15:55:18 »
Tinus, het idee an sich vind ik ook beroerd, er lijkt me geen behoefte aan 50% stiltecoupes. Wat Jojo aangeeft, dat mensen die slecht ter been zijn niet op het bovendek en dus niet bij de stiltecoupes kunnen komen is eigenlijk al realiteit.........de intercity dubbeldekkers hebben volgens mij alleen maar de stiltecoupe boven

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 03 December 2009, 15:58:01 »

Jeepney, daar word ik wel even stil van. Eigenlijk waren we niet op onze plaats in die coupé, zoals gezegd. "We" waren met z'n tweeën en daar horen nu eenmaal wat gesproken woorden bij. Heb je deze al gelezen? Ja al drie keer! Jij nog een spoepje snoepje?* Nee dank je, ik lust helemaal niks meer! We voelden ons erg ongelukkig en doen dit nooit meer. Tenzij de kunst van de telepathische conversatie ons eigen wordt. Een stiltecoupé is voor mensen die alleen op reis zijn en in alle rust hun geruisloze dingen doen - of laten. We zouden eerste klas reizen. Maar er was alleen maar die stiltecoupé. Maar je hebt helemaal gelijk, stilte is stilte.

edit: *tikfoutje hersteld
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 16:42:25 door HuubvG »
Ik heb al een trein

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #29 Gepost op: 03 December 2009, 16:05:55 »
Tinus, het idee an sich vind ik ook beroerd, er lijkt me geen behoefte aan 50% stiltecoupes. Wat Jojo aangeeft, dat mensen die slecht ter been zijn niet op het bovendek en dus niet bij de stiltecoupes kunnen komen is eigenlijk al realiteit.........de intercity dubbeldekkers hebben volgens mij alleen maar de stiltecoupe boven

Toch heb ik het idee dat als ze niet op het bovendek kunnen komen, ze ook moeite hebben met het benedendek. Zijn toch allebei alleen per trap bereikbaar.