Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Gezelligheid of stilte in de trein...  (gelezen 9371 keer)

hoefhaan

• Gast
Gezelligheid of stilte in de trein...
« Gepost op: 03 December 2009, 09:26:30 »
Leuk nieuwtje van Nu.nl

NS splitst herrie en stilte in trein
Uitgegeven: 3 december 2009 09:08
Laatst gewijzigd: 3 december 2009 09:08

AMSTERDAM - In dubbeldekkers van de NS moeten mensen voor een rustige plek binnenkort boven zijn en voor gezelligheid beneden. De NS gaat de treinen zo inrichten dat het onderscheid tussen stiltecoupés en plekken voor gesprekken en ontmoetingen duidelijk zichtbaar wordt.

Dat zegt een NS-woordvoerder donderdag in het AD. Het interieur van de dubbeldekkers wordt flink aangepast. In de 'praatcoupés' beneden komen loungebanken en meer vierzitters.

De langwerpige loungebanken die dwars in de cabine worden geplaatst moeten ontmoetingen en gesprekken bevorderen, is het idee. Bovendeks staan de stoelen achter elkaar voor privacy.

De NS heeft nu ook al stiltecoupés, maar die zijn minder duidelijk herkenbaar. Niet iedereen houdt zich aan het stiltegebod dat op stickers op ramen en deuren wordt aangehouden.

Zones

Wanneer de aanpassingen in de treinen worden gedaan is nog niet bekend. De details van de plannen voor de 'zone voor ontmoeten en gezelligheid' en de 'zone werken en rust' moeten nog worden uitgewerkt.

Hmmm, vraagt om andere ideetjes, bruine kroeg, loungeroom, snoezelruimte

Nog meer gezellige ideeen?

Daan!

• Offline Offline
Re:Gezelligheid of stilte in de trein...
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2009, 09:31:07 »
De NS moet zich niet bezig gaan houden met al die poespas. Zo snel mogelijk en comforttabel van A naar beter komen, dat is belangrijk. Niet of je kunt kletsen met je buurman. Het artikel gaat naar alle waarschijnlijkheid over de modernisering van de DD-AR, die straks DDZ gaat heten. Z van zones.

Voor impressies:klik

Bart-1967

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2009, 09:54:13 »
Lijkt mij een strak plan.
Als ik naar Schiphol ga, dan pak ik mijn auto, ook al weet ik dat het incl. parkeren veel duurder is als met de trein. Ik doe dit enkel en alleen omdat ik niet meer in het g.o.h. van hele volksstammen wil zitten.

Anoniem

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2009, 09:58:03 »
Still... it might not be a bad idea. Immers:
Zo snel mogelijk en comfortabel van A naar beter komen
, da's doorgaans met de auto vanwege de aanreis naar het vertrekstation en de vervolgreis vanaf het aankomststation. In mijn optiek moet je dus meer bieden dan alleen maar 'zo snel mogelijk' - dat verlies je vaak toch van de auto - en moet je het gebrek aan comfort dat ontstaat door eventueel overstappen, stukken moeten wandelen e.d. compenseren. Dat kan bijvoorbeeld met dergelijke initiatieven.

Ik zeg niet dat dit specifieke idee gaat werken, dat weet ik ook niet... maar het lijkt me niet zo dat deze zaken compleet irrelevant zijn.

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2009, 10:36:37 »
Laten ze dan ook maar zorgen voor kofffie
en een rookruimte dan ga ik ook weer mee! ;D

gr Ed.

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2009, 11:37:15 »
Ondanks dat ik ook een roker ben hoef het voor mij niet terug te komen in de trein hoor, ook geen rokersruimte.
Maar die koffie is "must" . Die mag/moet van mij ook weer terug in de trein. En dan niet die bucht die ze op het perron verkopen maar echte koffie!

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2009, 12:27:45 »
Ik kies dus echt voor de stilte. Na mijn werk vol vergaderingen heb ik geen zin om nog meer onzin aan te moeten horen van wie dan ook. Ik verbaas me telkens weer over het type gesprek dat ik verplicht wordt om mee te luisteren. Ik ben daar wel klaar mee dus. Voor mij is de stilte coupe een uitkomst. Nu nog die tuthola's even er op wijzen dat er een stilte coupe is.

Indien er enige frustratie gelezen wordt, dat klopt!  >:( Het wordt tijd dat mensen zich eens realiseren dat de stilte coupe bestaat en dat er mensen zijn die daar bewust voor kiezen.

Groeten,

Edsko

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2009, 12:44:01 »
Het enigste wat voor mij belangrijk is, is BEENRUIMTE voor de rest maakt het me niet uit.
Daarom ben ik ook iets teleurgesteld dat de Plan T niet echt is verdwenen na september...
Als je lang bent dan moet je zijwaards zitten (als de 2 aan 2 zitplaatsen bezet zijn) en als klein bent lijkt het alsof je in een dwangbuis zit...

Maar stilteruimtes zijn er zowiezo niet voor stoptrein reizigers ::)
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2009, 12:50:14 »
Hallo Edsko,

Het kan nog erger; enige tijd geleden ging ik in Utrecht in een nog lege trein in een stilte-coupé zitten. Vervolgens kwamen er 4 heren via de (eveneens lege) gewone afdeling (!) vrolijk binnenvallen en gingen gezellig zitten babbelen in een uitgelaten stemming. Nu maakt het mij niet zoveel uit, maar iemand anders sprak hen er op aan dat ze in een stilte-coupé zaten. Ja, dat wisten ze en vervolgens gingen ze gewoon door met hun gesprek. Even later vroeg de man nogmaals of ze stil wilden zijn en hij werd zo ongeveer uitgelachen. Daarop sprak ik hen aan dat zij ook gewoon in de nog lege gewone coupé konden kletsen zoveel ze wilden, dat zij de keuze hadden en wij niet. "Ga je me vertellen dat ik hier mijn bek moeten houden, dan?" was het commentaar. "Ja, dat is nou net de essentie van een stiltecoupé", was mijn antwoord. En toch bleven ze gewoon zitten, al was het volume al een stuk lager. Het waren geen hooligans o.i.d. maar "gewone" mensen, maar kennelijk niet in staat om begrip op te brengen voor het feit dat iemand anders geen prijs stelt op gekwetter, ringtones en ander opgedrongen geneuzel. Sterker nog, ik denk dat er "leuke" mensen straks de bovenverdieping gaan opzoeken om daar de boel wat op te vrolijken, al die saaie stille mensen daar..... Mensen zijn soms gewoon zóóó dom....

Frustratie, ook bij mij  ::)?

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2009, 13:28:31 »
@Carlo,

heel bekend verhaal. Hoe vaak ik al niet ben uitgelachen, uitgescholden, belachelijk gemaakt, noem maar op. Ook door ouderen.

Toegegeven, de NS heeft het niet echt duidleijk gemaakt. Er zijn ook zat mensen die het domweg niet zien. Eenmaal erop gewezen zijn ze dan duidelijk teleurgesteld en het er niet mee eens. Afgelopen maandag kwam er nog schooljeugd binnen in de stilte coupe en die hadden gelijk door dat ze in "zo'n stilte ding" terecht gekomen waren. Ze zijn gewoon gaan zitten en hebben de hele reis zitten praten, ondanks mijn herhaalde verzoeken. Ik begrijp dat onbeschofte gedrag gewoon niet. Is het echt zo moeilijk om stil te zijn in een stilte coupe? Die dingen zijn er niet voor niets.Van de acht tot twaalf verdiepingen in een dubbeldekker, zijn er twee aangemerkt als stilte coupe... En toch....

Daarom ben ik ook erg blij met dit initiatief van de NS. De kleurverschillen zullen mensen hopenlijk doen beseffen dat er zoiets bestaat als een stiltecoupe. Nu maar hopen dat het werkt en dat mensen de stiltecoupe ook gaan accepteren.

Groeten,

Edsko

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2009, 13:58:15 »
Zoiets werkt dus alleen als je er een strafmaatregel aan verbindt, EN een hoge "pakkans".

Zien jullie dat zitten en is het uitvoerbaar?
Nee dus, hooguit dat het na verloop van tijd langzaam een beetje ingeburgerd raakt.

En wat is een stilte coupe eigenlijk? Mag je helemaal niet meer praten, helemaal niet meer bellen? Staat nergens duidelijk aangegeven, dus blijft het onduidelijk. Die pictogrammen zijn niet voldoende.

Bert

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2009, 14:18:28 »
Het is al gezegd, met de trein gaan mensen van heel verschillende pluimages mee; de één houdt van stilte en de ander van een goed gesprek, nog een ander houdt van dollen. Ik hou op z'n tijd van alle drie, al wordt het dollen met de leeftijd wat gematigder. Ik kan me wel aanpassen en schikken naar de omstandigheden.

Het kan nog gekker. Met mijn dochter een dagje op en neer naar moeder/oma geweest. Oude Pekela - Lisse VV. Op de heenweg vier en een half uur op reis geweest, op de terugweg waren we in een bomvolle intercity gestapt. Op zoek naar een plekje in de 1e klas, vonden we alle coupé's bomvol, op een na... het was een stiltecoupé voor zes personen, waar één mevrouw pontificaal middenin zat met een laptop op haar schoot. Toen wij aanstalten maakten om binnen te gaan, keek ze heel boos en dreigend onze kant op, en wij lieten ons daardoor intimideren en zaten even later in de tweede klas. De conducteur kwam langs en zei dat we recht hadden om in de 1e klas coupé te gaan zitten. Zo gezegd zo gedaan. De enige mogelijkheid was dus om bij die mevrouw te gaan zitten. Haar eerste reactie was: zeg kunnen jullie niet ergens anders gaan zitten? Ik ben hier aan het werk! We zullen heel stil zijn, beloofde ik en ik voelde me een klein jochie bij een boze juf in de klas. Bah, wat een verwaande trut, dacht ik. Egoïstische madam, ze wilde niet dat ik op de middelste stoel tegenover haar ging zitten, omdat ze anders niet haar voeten op de bank kon leggen om de laptop beter te kunnen steun geven. Ik ging wel tegenover haar zitten en zei dat ik de conducteur erbij wilde gaan halen. Daarna was het de rest van de rit pijnlijk stil, hoewel... de dame zat zo driftig op de toetsen van de laptop te tikken (net als ik op dit moment, nu ik er aan terugdenk...) zodat er eigenlijk helemaal geen sprake was van stilte. Mijn dochter en ik durfden geen enkel woord met elkaar te wisselen... We waren blij dat we aan het eind van de rit verlost waren van deze kwelling. Achteraf hadden we beter in de tweede klas kunnen zitten, daar was het domweg veel gezelliger. Ik wou maar zeggen dat er soms één persoon roet in het eten kan gooien en het voor de ander ongeriefleijk kan maken. De trein, ik blijf het een noodzakelijk kwaad vinden. Maar goed dat ze rijden, dat wel, en als je mee reist, verstand richting nul en blik op oneindig, dan kom je er wel.
Ik heb al een trein

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2009, 14:38:39 »
De trein is een prima vervoermiddel, Huub, alleen die medepassagiers... ;D. Op de weg is het zeker zo erg, de ene middelvinger, bumperklever of andere aso-actie na de andere, dus dat is voor mij geen reden om de trein te mijden. Hoe (auto)mobieler hoe asocialer, denk ik wel eens.

De mevrouw met haar laptop, die ken ik ook. Mijn baas is zo vriendelijk mij 1e klas te laten reizen, maar het is geen pretje in de spits, met stropdassen en mantelpakjes die eerder van hun werk weggaan en dan vervolgens nog even kantoor houden in "hun" coupé. Liefst op een volume dat je doet vermoeden dat hun telefoonpartner slechthorend is.

Ik denk wel eens, zou een trein met 1-persoonscoupé's een oplossing zijn? Gewoon je eigen hokje, zonder medepassagiers?

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2009, 14:39:27 »
Huub,

Helaas zijn er van die mensen.. Tijd dat eens iemand haar de waarheid zegt, gaat ze vanzelf weg, misschien wel naar de 2e klasse. Ze heeft één vervoersbewijs gekocht (en niet eens een zitplaats, want dat is het kaartje niet), dus evenals al die tassen op de bank in de spits, weg ermee.

Gr, Bert

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2009, 14:41:37 »
Dat harde getik op toetsen borden is idd erg irritant. Dat er gewerkt wordt op een laptop is niks mis mee, maar sommigen maken er idd een sport van om dwars door dat toetsenbord heen te rammen. Geen idee wat de gedachte daarachter is.  :) Als je zacht typt, werkt het ook.  ;)

Ik kijk ook vaak boos als ik mensen pratend hoor binnenkomen. Het is het enige dat lijkt te werken. Ik doe het liever niet, want zo zit ik niet in elkaar. Helaas ben ik aardig goed geworden in het inschatten van welke types gaan praten en welke stil zullen zijn.

@Bert, in een stilte coupe mag je dus idd niet praten, bellen en ook geen muziek luisteren op een niveau dat anderen er last van hebben. Stilte is stilte. Ik heb het eens laten uitleggen aan medereizigers door een conducteur toen er dus echt niets gedaan werd met mijn verzoeken om stilte. De pictogrammen zijn toch wel duidelijk vind ik. Ok, die muziek staat er dan wel niet. Maar de regels staan nergens uitgelegd, dat ben ik helemaal met je eens. Dat zou bijvoorbeeld afgedrukt kunnen worden op de tafeltjes. (totdat er een scholier met een zwarte stift langs komt...) Ik heb slechts één keer een actie van de NS gezien om de stilte coupe onder de aandacht te brengen. Toen liepen er twee jonge studentes in de stiltecoupe om een papier aan de reizigers uit te delen met de spelregels van de stilte coupe. Symapthiek idee, maar het bereik is veel te klein. Ze hadden in de hele trein die pamfletten moeten uitdelen. Dan bereik je een groter publiek. En wellicht zelfs al op de perrons zelf. Nog beter. Maar ja, ik werk niet bij NS.  :)

Een straf op lawaai maken in de trein? Hoe wil je dat vormgeven? Mij lijkt het niet nodig. Het is niet meer dan begrip opbrengen en rekening houden met elkaar. Per slot van rekening zijn alle reizigers de gasten van de NS en deze laatste bepaald de spelregels. Als gastheer mag de NS overigens wel wat beter omgaan met de stiltecoupe, want ik heb nog geen enkele conducteur gezien die reizigers die lawaai maken er uit zichzelf op wijzen dat ze zich in een stilte coupe bevinden. Dat zou NS wel sieren.

Groeten,

Edsko