Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965  (gelezen 4254 keer)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Gepost op: 01 December 2009, 19:52:18 »
Mijn NS 1100 loc van Marklin is een echte hardloper in vergelijking met mijn andere locomotieven. Dit is erg lastig bij stroomloze rail gedeelten bij seinen .Oplossing kan zijn om het stroomlozegedeelte langer te maken, of om de spanning van de trafo te verlagen (Ik rij nog annaloog)
Nadeel van deze oplossingen zijn dat andere locomotieven te vroeg stoppen op het stroomloze gedeelte,waardoor deze treinen minder lang kunnen zijn.
Nu kom ik tot mijn vraag. Is het mogelijk om een electrische vertraging in de loc in te bouwen waardoor hij langzamer gaat rijden
Groet BAMA

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2009, 20:18:12 »
electrische vertraging? wil je de stroom minder snel laten stromen? ;)
een weerstandje tussen de stroomafname en de motor is een (wat minder fraaie) oplossing

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2009, 21:13:22 »
Daniel
Bedankt voor je reaktie
Ik vraag me wel af of een lagere spanning door een weerstand niet nadelig is voor het omkeerrelais. Deze heeft 24volt nodig.
Bama

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #3 Gepost op: 01 December 2009, 21:25:49 »
Dan zou je weerstanden tussen relais en veldspoelen moeten plaatsen, maar weerstanden hebben wel meer nadelen.
Hoeveel te hard gaat het model? Anders geformuleerd, hoeveel volt moet je denk je wegwerken?

Andere vraag. Hoeveel wil je in de loc veranderen? Uhlenbrock heeft een bouwsteentje, De FRU-M, die de plaats van het rijrichtingrelais kan innemen en waarme je de maximum snelheid kan instellen. Iets dergelijks is te bereiken met een geschikte decoder (functioneren ook prima analoog).
« Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 21:31:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #4 Gepost op: 01 December 2009, 21:34:17 »
Henk
De loc rijd zeker 20 a 25% harder
In volts kan ik het niet aangeven maar ik denk 20 a 25 %
Bama

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2009, 21:56:57 »
Henk
Dit klinkt interesant.
Ik heb echter een probleem,ik ben een modelspoorliefhebber maar geen techneut.Ik kan wel jouw voorstel bij mijn handelaar W in  Apeldoorn neerleggen . Ik ben benieuwd naar zijn antwoord om dat ik mijn vraag al eerder bij hem heb neergelegd met een negatief antwoord.
Groet Bama

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2009, 22:01:23 »
Hmm, dan moet je al gauw 3 tot 4 volt wegwerken. Dat is een tikkie veel.
Kijk, een gangbare methode om een paar volt weg te werken is met zogenaamde antiparallel geschakelde diodes. Je zet een paar diodes in serie en iedere diode knijpt pakweg 0,6 volt van de spanning af. Omdat er wisselstroom doorheen moet zet je precies zo'n sliert diodes maar dan omgekeerd geschakeld parallel aan de eerste sliert. Om dan 3 volt weg te werken heb je dus twee keer 5 diodes nodig.

Wim Ros toonde hier pas het volgende schema.



Dat zijn dus twee keer twee diodes, maar het idee zal duidelijk zijn. Die weerstand kun je vergeten.

Als het relais bij 20 volt ook nog werkt, dan kun je de sliert diodes direct op de sleper aansluiten. Werkt het relais dan niet betrouwbaar, dan moeten de diodes tussen relais en veldspoel. Er zijn twee veldspoelen dus dan zou je bij elkaar 20 diodes moeten wegwerken.
Kan wel, maar zo'n bouwsteentje lijkt me handiger en netter. Het gaat om de Uhlenbrock 55700. Ik weet overigens niet of het bouwsteentje genoeg vermogen kan leveren voor zo'n oude motor. Anders werkt een oude Märklin decoder voor veldspoelmotoren ook, een oude C80 bijvoorbeeld. Die worden bij bosjes weer uit locs verwijderd.

« Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 22:08:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2009, 22:38:20 »
Henk
Bedankt voor je antwoord en denkwerk
Ik ga er mee naar mijn handelaar en vraag hem e.e.a te realiseren.
We moeten het hierbij maar even laten.
Het resultaat zal ik je laten lezen
Groet Bama (Bart Marklin)

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2009, 21:54:03 »
Vervolg op mijn antwoord van 1-12-09 -22.30

Ik heb besloten niets aan mijn locotief te laten veranderen.
Het probleem bij de seinen ga ik als volgt oplossen.
Voor het stroomloze gedeelte bij rood sein ga ik 1 a 1½ raillengte (18cm) electrisch scheiden en aansluiten op een aparte trafo met een lagere spanning waardoor alle treinen incl. de hardloper langzamer gaan rijden om vervolgens te stoppen op de ongeveer de zelfde plaats waardoor de treinen even lang kunnen blijven.
Groet
Bama