Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
Vandaag
om 00:23:50
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Deetrein
Vandaag
om 00:07:24
Rondom Charlois
door
Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool
door
hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten
door
Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com
door
Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven
door
Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2
door
Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed
door
N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG
door
Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb
door
Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
06 November 2025, 15:53:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965 (gelezen 4308 keer)
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Gepost op:
01 December 2009, 19:52:18 »
Mijn NS 1100 loc van Marklin is een echte hardloper in vergelijking met mijn andere locomotieven. Dit is erg lastig bij stroomloze rail gedeelten bij seinen .Oplossing kan zijn om het stroomlozegedeelte langer te maken, of om de spanning van de trafo te verlagen (Ik rij nog annaloog)
Nadeel van deze oplossingen zijn dat andere locomotieven te vroeg stoppen op het stroomloze gedeelte,waardoor deze treinen minder lang kunnen zijn.
Nu kom ik tot mijn vraag. Is het mogelijk om een electrische vertraging in de loc in te bouwen waardoor hij langzamer gaat rijden
Groet BAMA
Gelogd
Daniel.
Offline
Berichten: 414
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #1 Gepost op:
01 December 2009, 20:18:12 »
electrische vertraging? wil je de stroom minder snel laten stromen?
een weerstandje tussen de stroomafname en de motor is een (wat minder fraaie) oplossing
Gelogd
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #2 Gepost op:
01 December 2009, 21:13:22 »
Daniel
Bedankt voor je reaktie
Ik vraag me wel af of een lagere spanning door een weerstand niet nadelig is voor het omkeerrelais. Deze heeft 24volt nodig.
Bama
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22646
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #3 Gepost op:
01 December 2009, 21:25:49 »
Dan zou je weerstanden tussen relais en veldspoelen moeten plaatsen, maar weerstanden hebben wel meer nadelen.
Hoeveel te hard gaat het model? Anders geformuleerd, hoeveel volt moet je denk je wegwerken?
Andere vraag. Hoeveel wil je in de loc veranderen? Uhlenbrock heeft een bouwsteentje, De FRU-M, die de plaats van het rijrichtingrelais kan innemen en waarme je de maximum snelheid kan instellen. Iets dergelijks is te bereiken met een geschikte decoder (functioneren ook prima analoog).
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 21:31:50 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #4 Gepost op:
01 December 2009, 21:34:17 »
Henk
De loc rijd zeker 20 a 25% harder
In volts kan ik het niet aangeven maar ik denk 20 a 25 %
Bama
Gelogd
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2009, 21:56:57 »
Henk
Dit klinkt interesant.
Ik heb echter een probleem,ik ben een modelspoorliefhebber maar geen techneut.Ik kan wel jouw voorstel bij mijn handelaar W in Apeldoorn neerleggen . Ik ben benieuwd naar zijn antwoord om dat ik mijn vraag al eerder bij hem heb neergelegd met een negatief antwoord.
Groet Bama
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22646
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #6 Gepost op:
01 December 2009, 22:01:23 »
Hmm, dan moet je al gauw 3 tot 4 volt wegwerken. Dat is een tikkie veel.
Kijk, een gangbare methode om een paar volt weg te werken is met zogenaamde antiparallel geschakelde diodes. Je zet een paar diodes in serie en iedere diode knijpt pakweg 0,6 volt van de spanning af. Omdat er wisselstroom doorheen moet zet je precies zo'n sliert diodes maar dan omgekeerd geschakeld parallel aan de eerste sliert. Om dan 3 volt weg te werken heb je dus twee keer 5 diodes nodig.
Wim Ros toonde hier pas het volgende schema.
Dat zijn dus twee keer twee diodes, maar het idee zal duidelijk zijn. Die weerstand kun je vergeten.
Als het relais bij 20 volt ook nog werkt, dan kun je de sliert diodes direct op de sleper aansluiten. Werkt het relais dan niet betrouwbaar, dan moeten de diodes tussen relais en veldspoel. Er zijn twee veldspoelen dus dan zou je bij elkaar 20 diodes moeten wegwerken.
Kan wel, maar zo'n bouwsteentje lijkt me handiger en netter. Het gaat om de Uhlenbrock 55700. Ik weet overigens niet of het bouwsteentje genoeg vermogen kan leveren voor zo'n oude motor. Anders werkt een oude Märklin decoder voor veldspoelmotoren ook, een oude C80 bijvoorbeeld. Die worden bij bosjes weer uit locs verwijderd.
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 22:08:48 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #7 Gepost op:
01 December 2009, 22:38:20 »
Henk
Bedankt voor je antwoord en denkwerk
Ik ga er mee naar mijn handelaar en vraag hem e.e.a te realiseren.
We moeten het hierbij maar even laten.
Het resultaat zal ik je laten lezen
Groet Bama (Bart Marklin)
Gelogd
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #8 Gepost op:
03 December 2009, 21:54:03 »
Vervolg op mijn antwoord van 1-12-09 -22.30
Ik heb besloten niets aan mijn locotief te laten veranderen.
Het probleem bij de seinen ga ik als volgt oplossen.
Voor het stroomloze gedeelte bij rood sein ga ik 1 a 1½ raillengte (18cm) electrisch scheiden en aansluiten op een aparte trafo met een lagere spanning waardoor alle treinen incl. de hardloper langzamer gaan rijden om vervolgens te stoppen op de ongeveer de zelfde plaats waardoor de treinen even lang kunnen blijven.
Groet
Bama
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965