Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 23:07:40
Goede wensen voor 2026
door
Hans Reints
Vandaag
om 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
Vandaag
om 22:53:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
Thom
Vandaag
om 22:52:48
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 22:39:39
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
Vandaag
om 22:11:59
Train o Matic smart power pack
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 22:05:54
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 21:45:50
Raadplaatje
door
Sikko
Vandaag
om 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
Vandaag
om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
San-Markos
Vandaag
om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
Vandaag
om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
Vandaag
om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
Vandaag
om 18:45:05
herrmann
door
Eric B
Vandaag
om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
Vandaag
om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:52:51
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen
door
Paulus
Vandaag
om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
minilocomaster
Vandaag
om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 15:10:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965 (gelezen 4344 keer)
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Gepost op:
01 December 2009, 19:52:18 »
Mijn NS 1100 loc van Marklin is een echte hardloper in vergelijking met mijn andere locomotieven. Dit is erg lastig bij stroomloze rail gedeelten bij seinen .Oplossing kan zijn om het stroomlozegedeelte langer te maken, of om de spanning van de trafo te verlagen (Ik rij nog annaloog)
Nadeel van deze oplossingen zijn dat andere locomotieven te vroeg stoppen op het stroomloze gedeelte,waardoor deze treinen minder lang kunnen zijn.
Nu kom ik tot mijn vraag. Is het mogelijk om een electrische vertraging in de loc in te bouwen waardoor hij langzamer gaat rijden
Groet BAMA
Gelogd
Daniel.
Offline
Berichten: 414
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #1 Gepost op:
01 December 2009, 20:18:12 »
electrische vertraging? wil je de stroom minder snel laten stromen?
een weerstandje tussen de stroomafname en de motor is een (wat minder fraaie) oplossing
Gelogd
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #2 Gepost op:
01 December 2009, 21:13:22 »
Daniel
Bedankt voor je reaktie
Ik vraag me wel af of een lagere spanning door een weerstand niet nadelig is voor het omkeerrelais. Deze heeft 24volt nodig.
Bama
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22763
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #3 Gepost op:
01 December 2009, 21:25:49 »
Dan zou je weerstanden tussen relais en veldspoelen moeten plaatsen, maar weerstanden hebben wel meer nadelen.
Hoeveel te hard gaat het model? Anders geformuleerd, hoeveel volt moet je denk je wegwerken?
Andere vraag. Hoeveel wil je in de loc veranderen? Uhlenbrock heeft een bouwsteentje, De FRU-M, die de plaats van het rijrichtingrelais kan innemen en waarme je de maximum snelheid kan instellen. Iets dergelijks is te bereiken met een geschikte decoder (functioneren ook prima analoog).
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 21:31:50 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #4 Gepost op:
01 December 2009, 21:34:17 »
Henk
De loc rijd zeker 20 a 25% harder
In volts kan ik het niet aangeven maar ik denk 20 a 25 %
Bama
Gelogd
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2009, 21:56:57 »
Henk
Dit klinkt interesant.
Ik heb echter een probleem,ik ben een modelspoorliefhebber maar geen techneut.Ik kan wel jouw voorstel bij mijn handelaar W in Apeldoorn neerleggen . Ik ben benieuwd naar zijn antwoord om dat ik mijn vraag al eerder bij hem heb neergelegd met een negatief antwoord.
Groet Bama
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22763
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #6 Gepost op:
01 December 2009, 22:01:23 »
Hmm, dan moet je al gauw 3 tot 4 volt wegwerken. Dat is een tikkie veel.
Kijk, een gangbare methode om een paar volt weg te werken is met zogenaamde antiparallel geschakelde diodes. Je zet een paar diodes in serie en iedere diode knijpt pakweg 0,6 volt van de spanning af. Omdat er wisselstroom doorheen moet zet je precies zo'n sliert diodes maar dan omgekeerd geschakeld parallel aan de eerste sliert. Om dan 3 volt weg te werken heb je dus twee keer 5 diodes nodig.
Wim Ros toonde hier pas het volgende schema.
Dat zijn dus twee keer twee diodes, maar het idee zal duidelijk zijn. Die weerstand kun je vergeten.
Als het relais bij 20 volt ook nog werkt, dan kun je de sliert diodes direct op de sleper aansluiten. Werkt het relais dan niet betrouwbaar, dan moeten de diodes tussen relais en veldspoel. Er zijn twee veldspoelen dus dan zou je bij elkaar 20 diodes moeten wegwerken.
Kan wel, maar zo'n bouwsteentje lijkt me handiger en netter. Het gaat om de Uhlenbrock 55700. Ik weet overigens niet of het bouwsteentje genoeg vermogen kan leveren voor zo'n oude motor. Anders werkt een oude Märklin decoder voor veldspoelmotoren ook, een oude C80 bijvoorbeeld. Die worden bij bosjes weer uit locs verwijderd.
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 22:08:48 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #7 Gepost op:
01 December 2009, 22:38:20 »
Henk
Bedankt voor je antwoord en denkwerk
Ik ga er mee naar mijn handelaar en vraag hem e.e.a te realiseren.
We moeten het hierbij maar even laten.
Het resultaat zal ik je laten lezen
Groet Bama (Bart Marklin)
Gelogd
BAMA
Offline
Berichten: 341
Bart
Re:Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965
«
Reactie #8 Gepost op:
03 December 2009, 21:54:03 »
Vervolg op mijn antwoord van 1-12-09 -22.30
Ik heb besloten niets aan mijn locotief te laten veranderen.
Het probleem bij de seinen ga ik als volgt oplossen.
Voor het stroomloze gedeelte bij rood sein ga ik 1 a 1½ raillengte (18cm) electrisch scheiden en aansluiten op een aparte trafo met een lagere spanning waardoor alle treinen incl. de hardloper langzamer gaan rijden om vervolgens te stoppen op de ongeveer de zelfde plaats waardoor de treinen even lang kunnen blijven.
Groet
Bama
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Marklin NS 1100 loc bouwjaar 1965