Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24

Poll

Hoe zien we het feest graag?

Net als bij het 150 jarig bestaan!
79 (25.6%)
Net als 150 maar dan met meer!!!!
165 (53.6%)
Boeit me niet als het maar gevierd wordt
44 (14.3%)
Liever geen feest!!!!
20 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 302

  

Auteur Topic: 2014: viering 175 jaar spoorwegen  (gelezen 144235 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2009, 13:51:30 »
Dat overzicht heet www.nmld.nl
Ik denk inderdaad dat er van de NS niet zoveel verwacht hoeft te worden, in elk geval geen happening als in 1989. Het zou wel mooi zijn als er ergens op een centrale locatie een bijeenkomst van alle museumorganisaties georganiseerd zou worden met een overzicht van wat er bewaard is en hoe dit door vrijwilligers gerestaureerd en onderhouden wordt.

Eelco

Gert1

  • Gast
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2009, 13:58:06 »
Was dat niet 1964? ;)

U gaat door voor de koelkast!
Inderdaad 1964. Toen was ik nog veel kleiner, nog geen twee turven hoog.  :D

mvg,
Gert

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5360
  • Team Mitropa - OHMB
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #17 Gepost op: 01 December 2009, 14:02:05 »
Ach, ik was nog in de moleculaire fase toen.... ;D
Dit wordt trouwens weer een heerlijk draadje met gevulde speculaas, het zou leuk zijn als we tzt ook wat concrete bevestigingen hierin krijgen. De link naar het onderhoud aan de 1122 is een leuk begin!

Bessel
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8238
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #18 Gepost op: 01 December 2009, 14:50:38 »
De 1100 is sinds die uit dienst zijn toch verbannen van het Nederlands spoor omdat die te veel wiebeld ?
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #19 Gepost op: 01 December 2009, 15:00:16 »
Nee, maar de max.snelheid is teruggebracht naar 100 km/u. Dat maakt inzet op drukke lijnen wat moeilijker. Overigens typisch dat die loopeigenschappen nu zo "gevaarlijk" worden gevonden, daar werd in de afgelopen halve eeuw niet moeilijk over gedaan, terwijl ze toen nog veel onrustiger waren.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5360
  • Team Mitropa - OHMB
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #20 Gepost op: 01 December 2009, 15:19:21 »
Het 1100 boek geeft aan dat er eind jaren '70 uiteindelijk een afdoende oplossing was gevonden, anders was men niet eens overgegaan tot reviseren en het aanbrengen van een botsneus. Hiermee was de lok nog niet ideaal maar het zgn comfortgetal was laag genoeg om het ziekteverzuim onder 1100 machinisten terug te brengen...
Omdat het oorspronkelijke ontwerp bedoeld was om 100 km/u te rijden, zal dat wellicht een rol spelen bij eventuele herkeuring.
100 km/u is bovendien de maximale snelheid voor veel museaal materieel wat volgens vergelijkbare criteria wordt gekeurd, zoals bv de blokkendozen.
RETROBAHN A.G.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #21 Gepost op: 01 December 2009, 16:13:50 »
De 1100 is sinds die uit dienst zijn toch verbannen van het Nederlands spoor omdat die te veel wiebeld ?

Jaja dat was ook een van de redenen. Later kregen de Mcn'en gordels omdat het gewiebel zo erg werdt.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 16:17:22 door Bruce!!! »
Passat driver:)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #22 Gepost op: 01 December 2009, 18:23:55 »
mooie site,nmld.
Stond een hoop op wat ik echt niet wist.
Klopt dus idd wel dat de 1111 gesloopt wordt om de 1122 (1125) weer rijvaardig te maken.
Voor wat ik kon vinden zijn er van de gewone plan E nog maar 2 stuks over,voor de rest een paar post/fiets rijtuigen.
Heeft acts eigenlijk nog 1200en??
Groetjes Patrick

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #23 Gepost op: 01 December 2009, 18:25:31 »
Ja, 4 stuks als ik het me goed herinner. Samen met de plan E's, W's en de plan K's kan je dan een mooie blauwe stam maken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #24 Gepost op: 01 December 2009, 18:27:56 »

Klopt dus idd wel dat de 1111 gesloopt wordt om.....

...........
Heeft acts eigenlijk nog 1200en??

ten eerste de 1111 is compleet geplukt en staat in middels bij de sloper, is ergens een draadje over op het nmld forum.

en ten tweede acts heeft nog wel 1200 den 4 waarvan ze alle 4 buiten dienst zijn.

MVG Fridzie

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #25 Gepost op: 01 December 2009, 18:41:44 »
eentje rijvaardig en geel grijs schilderen,dan zijn behalve de bruine alle varianten aanwezig (y)
Zijn er nog plannen met die 4 locs??
Groetjes Patrick

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #26 Gepost op: 01 December 2009, 18:51:02 »
Heb jij nog een sok met inhoud liggen dan...? ;D
Tbinnebarretije…

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #27 Gepost op: 01 December 2009, 19:03:46 »
eentje rijvaardig en geel grijs schilderen,dan zijn behalve de bruine alle varianten aanwezig (y)
Zijn er nog plannen met die 4 locs??

Bedoel je de 4 Acts locs? Zoja ja ,daar zijn plannen mee. Verschillende stichtingen krijgen deze locs als ik het goed heb begrepen van me oom.
Passat driver:)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #28 Gepost op: 01 December 2009, 19:04:47 »
Is er eigenlijk nog wel genoeg plan E over voor een stammetje??
Zoveel zijn er toch niet meer.
Is er niet ergens een overzicht wat aangeeft wat er nog van welk materieel aanwezig is?


Tijdje terug in de IC Rotterdam/Zwolle op Amersfoort wachtend zag ik bij toeval enkele plan E staan. Naast de NS simmulator gebouw. Geen camera bij mij en camera in mijn mobiel gebruiken was geen optie te ver weg. Als ik mij goed herinner stonden er een stuk of 3 en nog een plan W.
Ik denk dat er nog genoeg zijn om een mooie stam te maken kijk hier even (even naar beneden scrollen) http://www.martijnhaman.nl/resterend_staal.htm Natuurlijk na het een en ander te hebben gerenoveerd.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2009, 19:07:00 door Maasdam »

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #29 Gepost op: 01 December 2009, 19:04:38 »
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zo veel van; de commercie regeert en dat zal over vijf jaar alleen nog maar meer zijn en commercieel gezien is zo'n viering natuurlijk helemaal niet interessant, iets wat in 1989 veel minder speelde.

Daarnaast was er in 1989 gewoon op het gebied van veiligheid, ritorganisatie, spontaniteit en dergelijke veel meer mogelijk. Neem nu zo'n langste reizigerstrein, in geen miljoen jaar zal zoiets meer georganiseerd kunnen worden, ook omdat de discipline van het publiek er 25 jaar later niet veel beter op is geworden.

Anders dan in 1989 zijn er in 2014 wel veel meer organisaties en stichtingen die oud materieel beheren dus hopelijk zijn zij het die deze keer het vuurtje op gaan stoken en met wat lobby-werk "Utrecht" toch ook een beetje mee krijgt.


Wordt het toch nog gezellig!