Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53

Poll

Hoe zien we het feest graag?

Net als bij het 150 jarig bestaan!
79 (25.6%)
Net als 150 maar dan met meer!!!!
165 (53.6%)
Boeit me niet als het maar gevierd wordt
44 (14.3%)
Liever geen feest!!!!
20 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 302

  

Auteur Topic: 2014: viering 175 jaar spoorwegen  (gelezen 146555 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #270 Gepost op: 03 January 2014, 09:05:45 »
Ik denk bij deze viering 175 jaar spoorwegen meer aan een statische expositie in het NSM, zoiets als de recente exposities over koninklijke treinen en treinen naar het front.
En verder zaaltjes met atributen, zoals Flehite bij 150 jaar spoor in Amersfoort had.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #271 Gepost op: 03 January 2014, 09:29:54 »
Feestje vieren hoeft niet onhaalbaar te zijn als je maar gebruik maakt van de bestaande middelen:

De museumlijnen, die zijn echt wel zo slim gebruik te maken van dit jubileum denk ik. :)

O.a. de VSM, SSN en ZLSM zouden rondritjes kunnen maken in teken van het jubileum door het land.

NSM/NS zouden de replica van de Arend weer op een stukje tijdelijk spoor (bijvoorbeeld voor het station van Haarlem) kunnen laten rijden.

O.a. Eurospoor zou het als thema kunnen gebruiken (ik ken een module die daar heel geschikt voor is  ;D

Je kan in de Jaarbeurs een (commerciële) tentoonstelling van hedendaagse spoorwegen kunnen houden (deden ze in 1989 ook).

Kortom dit hoeft niet beperkt te blijven tot een thema in het SNM
En waarom buitenlandse locomotieven naar Nederland halen, het is toch een Nederlands jubileum ?
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #272 Gepost op: 03 January 2014, 10:22:59 »
Een feestje vier je met gasten. Buitenlandse locs in dit geval.  ;)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #273 Gepost op: 03 January 2014, 10:49:11 »
Ach, de meeste "Nederlandse" stoomlocomotieven zijn eigenlijk buitenlands (laatst nog de 52 3879 in het NSM)  ;D

Maar dat zou het mooiste zijn uiteraard.
Vr. groeten,
Bob

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #274 Gepost op: 03 January 2014, 17:04:10 »
Ach,je kan gerust nog hoofdlijnritten maken,alleen niet met zo'n verscheidenheid aan stomers als in 1989 (dat was toen ook niet de bedoeling,de 3737 zou ze nagenoeg allemaal rijden,maar die was steeds defect).
Er zijn evengoed mogelijkheden genoeg qua hoofdlijntoegelaten stomers.
Tevens hebben we nu een Mat 46,een groene Mat.54 ,er kan een Plan V omgeschilderd in groen worden (OK,dit is dan niet historisch correct.)rode DE 3's.een 1202 in blauw,wellicht een 1100 in het turkoois,een blauwe engel. Misschien dan geen stoom allemaal,maar genoeg historisch materieel.
Sowieso kan je al een line up van diverse locs maken,immers,een 1000,een 1100 met en zonder neus,een 1200 in bruin,blauw,turkoois en ACTS kleuren,een 1300 in geel,een 1500 en een 1600,sik,400,hippel 2200 en 2400 zijn allemaal in NL aanwezig,in 89 grotendeels nog in normale dienst maar inmiddels allemaal historisch,dus tsja,ook met de mogelijkheden van nu is er nog iets heel moois van te maken.
Vergeet ook niet dat de doelgroep verandert,in 1989 waren er nog genoeg mensen die de stoomtijd bewust hebben meegemaakt,nu 25 jaar later zijn dat er veel minder,en zullen heel veel mensen juist een warm gevoel krijgen van een hondekop,mat 46 of een 1200,en stoom alleen maar van museumlijnen kennen.
Groetjes Patrick

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #275 Gepost op: 03 January 2014, 17:28:03 »
Als fotograaf hoop ik vooral op een paar leuke ritten en misschien iets als museum materieel in reguliere diensten zoals men in Duitsland deed bij DB 175 en zoals ook in Nederland af en toe het geval was bij bijvoorbeeld de 1312 met Berlijn IC. Maar goed ik wacht rustig af, als er iets leuks komt zal ik zeker gaan zo niet dan vermaak ik me prima met andere dingen. Een fotograaf brengt nu eenmaal geen geld in het laatje dus zal niet de eerste doelgroep zijn.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #276 Gepost op: 03 January 2014, 18:48:51 »
Ach,een hondekop op Halfweg zou wel weer eens leuk zijn,of gewoon een 1300 met ICR.
Jammer dat de 1211 niet in NL zijn en de 1122 en 1501 niet rijvaardig/toegelaten zijn.
Neem aan dat de 2 1100en van de SGB ook al dusdanig lang niet meer gereden hebben,dat daar nog wat mee kan (OK,wellicht statisch).
Groetjes Patrick

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #277 Gepost op: 03 January 2014, 19:31:24 »
Een feestje vier je met gasten. Buitenlandse locs in dit geval.  ;)

Zo is dat en een opstelling met De Arend en wat vroeg negentiende eeuwse soortgenoten uit het buitenland lijkt me geweldig. Kan allemaal prima in het museum zelf. En een beetje heen en weer crossen tussen het museum en Blauwkapel met wat materieel moet ook te doen zijn. Ben ik dik tevreden.

Het museum had trouwens een prima jaar in 2013 en wil dat in 2014 nog verbeteren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #278 Gepost op: 03 January 2014, 20:04:13 »
Ach,je kan gerust nog hoofdlijnritten maken,alleen niet met zo'n verscheidenheid aan stomers als in 1989 (dat was toen ook niet de bedoeling,de 3737 zou ze nagenoeg allemaal rijden,maar die was steeds defect).

Volgens mij is dat niet helemaal correct. De 3737 is wel eens uitgevallen tijdens NS 150 en vervangen door een andere loc, maar het was bij mijn weten zeker niet de bedoeling dat de 3737 alle ritten zou gaan rijden...

Eelco

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #279 Gepost op: 03 January 2014, 23:02:40 »
@eelco OK,dat was mij niet bekend,ik had destijds begrepen dat in principe de 3737 + de stam plan E nagenoeg alle ritten zou rijden (tot groot ongenoegen van de hobbyisten en fotografen) maar dat er door defecten  aan de loc vaak gastlocs voor de stam stonden. (zo heb ik foto's van de 03 1010,de C 5/6 van SBB,de 141R,de 52 3879 (toen net in NL),de 41 104,de Pt 47 van de PKP en de blauwe albatros van de CSD (de mooiste Skoda ooit gezien (y)
Al met al was NS 150 een feest om nooit te vergeten,maar zoals al gezegd,we zijn nu 25 jaar verder en er is nu een hele nieuwe generatie spoorweghobbyisten die de stoom niet meer heeft meegemaakt en nostalgische gevoelens heeft bij het NS materieel dat in met name de jaren 90 buiten dienst is gegaan. Immers,in 1989 ben ik naar NS 150 gegaan in een Hondekop,nu bijna 20 jaar historie en voor mij een belevenis om weer eens me te reizen (al zegt de groene 386 me van buiten niet veel,al vindt ik m wel mooi).
Groetjes Patrick

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #280 Gepost op: 04 January 2014, 22:35:08 »
Ach,een hondekop op Halfweg zou wel weer eens leuk zijn,of gewoon een 1300 met ICR.
Jammer dat de 1211 niet in NL zijn en de 1122 en 1501 niet rijvaardig/toegelaten zijn.
Neem aan dat de 2 1100en van de SGB ook al dusdanig lang niet meer gereden hebben,dat daar nog wat mee kan (OK,wellicht statisch).
Al was de 1211 in NL, die zal nooit geen meter meer rijden op eigen kracht, daar is ie wat te incompleet voor inmiddels, een aantal zaken daarvan leeft voort in de 1202  ;)

Daarnaast, 1200'en genoeg toch in NL :)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #281 Gepost op: 05 January 2014, 10:11:04 »
Absoluut waar dat er genoeg 1200en zijn,ik doel ook meer op het geel/grijs zijn ervan.
Dat is toch de kleur waarin de serie het langst heeft gereden.
Groetjes Patrick

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #282 Gepost op: 05 January 2014, 11:38:29 »
Ik zou niet teveel rekenen op stapels grote buitenlandse locs, zoals gezegd levert dat flinke toelatingsproblemen op. Bovendien, hoeveel locs denk je in het museum kwijt te kunnen? Er kan ook niet onbeperkt materieel naar Blerick verhuizen... verder zal de milieuvergunning vermoedelijk ook geen stoomdepot gedurende 8 weken mogelijk maken :)
Het zal ongetwijfeld leuk worden. En wat er verder gebeurt? Dat zullen we vanzelf zien.

lokpaint

  • Gast
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #283 Gepost op: 05 January 2014, 13:32:46 »
Sowieso kan je al een line up van diverse locs maken,immers,een 1000,een 1100 met en zonder neus,een 1200 in bruin,blauw,turkoois en ACTS kleuren,een 1300 in geel,een 1500 en een 1600,sik,400,hippel 2200 en 2400 zijn allemaal in NL aanwezig,in 89 grotendeels nog in normale dienst maar inmiddels allemaal historisch

Je vergeet de Fyra.  ;D

Bart

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #284 Gepost op: 05 January 2014, 14:35:42 »
Absoluut waar dat er genoeg 1200en zijn,ik doel ook meer op het geel/grijs zijn ervan.
Dat is toch de kleur waarin de serie het langst heeft gereden.
Als je de twee uitvoeringen geel/grijs bij elkaar rekent dan heb je wel gelijk ja.