Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 22:33:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
Vandaag om 22:31:32
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
  

Auteur Topic: Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500  (gelezen 67548 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #225 Gepost op: 30 May 2011, 17:11:20 »
Fraai, zo met een geheel donker frame, erg goed geslaagd Jeroen!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #226 Gepost op: 30 May 2011, 17:15:23 »
Mooi Jeroen, tot wanneer heeft de 2408 daarmee gereden? (Sorry, boek is wel besteld, maar mag m pas lezen op mn verjaardag)

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #227 Gepost op: 30 May 2011, 17:20:49 »
Dank je JAB! ;) Het heeft een stoerder uiterlijk gekregen zo tussen de 2400/2500'n met gele chassisrand.
De wielen heb ik een likje zijdeglans zwarte verf gegeven (humbrol 85) , deze waren me te glimmend.


Jeroen
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #228 Gepost op: 30 May 2011, 17:27:07 »
Hey DirkJan.  ;D

Als het goed is tot 1980. Daarna kreeg ze een grote revisie en werden de chassisranden wel van een gele laag voorzien.
De reden dat de grijze randen lang te zien waren geweest had te maken met de crisis in die tijd en dat er dus weinig gele verf op voorraad was.
Men moest immers flink bezuinigen en dat deed de NS destijds op de verf. Dat valt te lezen in het boek.

Wat moet dat een lijdensweg voor je zijn, om pas met je verjaardag dit prachtige boek in handen te hebben!?  ;)

Jeroen


We're all riders on this train.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #229 Gepost op: 30 May 2011, 18:59:36 »
Heel mooi Jeroen, en een variant die Roco inderdaad nog moet maken. Op je model moet wel nog de PEN-radio trouwens (pagina 95 boven)

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #230 Gepost op: 30 May 2011, 19:36:04 »
Mooi Jeroen, tot wanneer heeft de 2408 daarmee gereden? (Sorry, boek is wel besteld, maar mag m pas lezen op mn verjaardag)

dirkjan
ken dit,hoelang nog.
lijd met mee.
gr.theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #231 Gepost op: 30 May 2011, 20:30:19 »
Nou heren Roco.. doe er uw voordeel mee!

En dan niet de mal van de 2418/2426 pakken hè?

@ Jeroen; mooi geworden; kan je wat meer vertellen over de nieuwe "daklijn"? (misschien in een andere draad), en waarom eigenlijk de 2408?
Grtz!
Tedo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #232 Gepost op: 30 May 2011, 21:44:39 »
Zaterdag heb ik het boek ook gekocht. Ik verbaasde me onmiddelijk over de omvang en het is in mooi diesel-bruin.

Een omvangrijk naslagwerk waarvoor complimenten voor Sicco en Davy  (y) En wat ik leuk vind is de andere insteek dan de Uquilair materieel boeken met vooral aandacht voor de inzet op locaties en voor specifieke treinen. Het is bepaald geen dubbeling met het 2400 boek van vorig jaar en er is nu nog zeker plaats voor een 2200 boek van Uquilair in de voor hen gebruikelijke stijl.

Maar ook een paar vragen: waarom is er zo'n groot lettertype gebruikt (vind ik afbreuk doen aan het geheel) en niet het gebruikelijke lettertype van alle Alk spoorwegboeken tot dusver? En ik vind de afdrukken van de foto's minder goed dan ik gewend ben van de Alk. Misschien heb ik een misdruk te pakken? Met name de zwart-wit foto's zijn vaak erg donker afgedrukt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #233 Gepost op: 30 May 2011, 22:04:03 »
Maar ook een paar vragen: waarom is er zo'n groot lettertype gebruikt (vind ik afbreuk doen aan het geheel)
Sja, smaken verschillen. Wij wilden heel bewust een mengeling tussen een klassieke indeling (het gaat immers niet over Traxxen of iets dergelijks) en een moderne uitstraling. Zelf vind ik het erg mooi en uitermate geslaagd in die opzet, hoewel het lettertype wel wat groter is dan ik van tevoren gedacht had.... maar dat is in mijn ogen alleen maar goed.

Citaat
en niet het gebruikelijke lettertype van alle Alk spoorwegboeken tot dusver?
Waarom altijd weer hetzelfde?  ;)

Citaat
En ik vind de afdrukken van de foto's minder goed dan ik gewend ben van de Alk. Misschien heb ik een misdruk te pakken? Met name de zwart-wit foto's zijn vaak erg donker afgedrukt.
Op een enkele uitzondering na zie ik dat echt niet zo en bovendien vind ik de kwaliteit enorm veel beter dan sommige misbaksels uit het verleden. Misschien ook verschil van smaak (of heb je echt een misdruk?  ;))?

groeten Sicco

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #234 Gepost op: 30 May 2011, 22:22:19 »
Dag Sicco,

Supersnelle reactie zeg!

De eerste 2 is inderdaad een kwestie van smaak en over smaak valt niet te ........ Juist dus dat doen we maar niet en is ook helemaal niet nodig, want het blijft een mooi boek.

Het 3e ga ik wel uitzoeken in de winkel met een ander exemplaar, want de kwaliteit van de afdrukken vallen mij gewoon tegen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #235 Gepost op: 01 June 2011, 22:16:50 »
Vandaag is het boek ook hier gearriveerd. Mooi dik boek maar begrijp de reactie van Ivo, het begint al bij de kaft.

Maar ga er nu toch echt ff van genieten ;D

Groet Maurice

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #236 Gepost op: 01 June 2011, 22:24:57 »
Veel lees/kijkplezier Maurice! Als je bij pagina 325 bent, kijk dan hier in dit draadje even op terug.  ;D

Jeroen
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #237 Gepost op: 01 June 2011, 22:27:43 »
@ Sicco,

Dank voor je reactie. Goed dat je het zegt van die PEN-radio!  ;) Helemaal over het hoofd gezien. Alleen is het wel moeilijk te achterhalen wat de juiste positie is van die ondingen op het dak. Enig idee?

Jeroen
We're all riders on this train.

Gert1

  • Gast
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #238 Gepost op: 01 June 2011, 23:13:04 »
waarom is er zo'n groot lettertype gebruikt

Misschien houden ze er bij de Alk rekening mee dat hun lezers veelal 45+ zijn?
[zelfspotmodus]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat 45-plussers het leuk vinden als ze ook eens een boek kunnen lezen zonder een leesbril op te zetten.
[/zelfspotmodus]

mvg,
Gert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #239 Gepost op: 01 June 2011, 23:17:48 »
 ;D
We're all riders on this train.