Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500  (gelezen 67105 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #165 Gepost op: 23 May 2011, 00:16:37 »
Normaal ben je ook niet te beroerd om foutjes op detailniveau te bespreken als het gaat om modellen (zoals onlangs bij de 93) en nu is het ineens ongepast... Ik zou bijna gaan denken dat je mee hebt gewerkt aan de totstandkoming van dit boek...
Van mij hoef je de fouten hier ook niet te benoemen maar ga een ander niet betichten van zout-op-slak-leggerij...  Kennelijk wil je hier in deze kolom de Grote Goed Nieuwsshow zonder enige vorm van kritiek... De auteurs krijgen hier alle lof en respect, ook van mij maar je bent m.i. zwaar aan het overdrijven.
Ongepast noemt ie dat... ::)  
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 00:23:19 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #166 Gepost op: 23 May 2011, 07:38:26 »
Een model van honderden euro's vind ik in dat opzicht toch een ander verhaal dan een boek van een paar tientjes. En ja, ik heb belangeloos meegewerkt (maar niet aan de tekst), dat kan iedereen erin lezen, dus da's niet zo lastig. Mensen die dicht bij bijvoorbeeld Artitec staan komen ook in het verweer als er kritiek komt op dat merk. Logisch. Maar goed, met sommigen hier moet en wil je de discussie eenvoudigweg niet aangaan...
Grtz!
Tedo

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #167 Gepost op: 23 May 2011, 08:12:14 »
Hebben we nu echt een discussie over foutjes die nog niet eens gevonden zijn?  :o ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #168 Gepost op: 23 May 2011, 08:36:46 »
Inmiddels niet meer: blz 333: loc 2521 vs mat 46 te Geldrop. Het betrof hier treinstel 233 i.p.v. 223.

Logisch.

Nee, niet logisch als ik zie hoe dat gebeurd is in de afgelopen jaren...
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 08:58:12 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #169 Gepost op: 23 May 2011, 08:45:55 »
Zo, afgelopen weekend heb ik het boek ook echt gelezen. Dat doe ik niet vaak met boeken in dit genre. Het boek geeft niet alleen informatie over de 2200 en 2400, maar is eigenlijk ook een goede inleiding in de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland zo in jaren '50 tot '90. Vooral het goederenvervoer snap ik nu een stuk beter.
Ben zondagavond ook gelijk lekker treinsamenstellingen gaan maken op basis van de foto's. Kom wat geelbanders tekort.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #170 Gepost op: 23 May 2011, 09:01:14 »
Zaterdag ook het boek ontvangen. Natuurlijk eerst mijn bijdrage opgezocht  :P en daarna lekker bladeren. Zoontje van tweeënhalf naaast me op bank die bij elke foto tevreden constateerde: Trein!

Geweldig boek en wat een schat aan beeldmateriaal! Ik hoop dat mijn pluim er nog bij past,maar het is verdiend heren!

Eelco

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #171 Gepost op: 23 May 2011, 09:21:45 »
Op beneluxspoor.net wordt door modelspoorders nogal eens de vraag gesteld: Wat kan ik achter mijn 2200 (of 2400) aan goederenmaterieel hangen.

Die vraag stel je nooit meer, wanneer je dit boek in je bezit hebt !!!! 

Alles wat je wilt weten over de inzet van deze loc's in het stukgoederen-, wagenladingen- en treinladingenvervoer wordt hierin uitvoerig beschreven en met een schat aan foto's ondersteund.

Een grandioos boek, welk elk ander boek in dit genre in de schaduw zet.



jakop

  • Gast
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #172 Gepost op: 23 May 2011, 10:12:54 »
Zoontje van tweeënhalf naaast me op bank die bij elke foto tevreden constateerde: Trein!

Kijk, dat noem ik opvoeden!  (y)

groet,

Jakop

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • *
    • Flickr
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #173 Gepost op: 23 May 2011, 16:29:22 »
Overigens ; aan alle (toekomstige) schrijvers zou ik willen verzoeken om eens goed te kijken naar de geweldige tabel achterin het 2200/2400 boek, met alle data in een mooie tabelvorm. Perfect ook voor de modelbouwers die strikt tijdperk rijden (y)
Die is nog uitgebreider dan wat in het 2400 boek staat?
Als ik kijk naar de tabel levenslopen, is deze niet uitgebreider dan wat in het 2400 boek staat qua revisiedata. Maar desalniettemin een goede bron om de afleverdata van de 2200 en om 2400 te vullen met data.
Spoorgroet, Martin

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #174 Gepost op: 23 May 2011, 16:39:57 »
Wat ik dan wel mis, en dat komt misschien omdat er maar weinig foto's van zijn en deze al in andere boeken staan, is een 2400 in voorspan met een stoomloc., een 2400 die defect door een stoomloc. wordt getrokken en een 2400 die een stoomloc trekt.
Combinaties met stoom dus, ik heb alleen een museumcombinatie met een Duits exemplaar van de SSN ontdekt, maar dat vind ik dan weer niet echt.

De kleurenfoto op pagina 63 is erg fraai gerestaureerd, ik heb het plaatje eerder gezien maar daar waren de kleuren al grotendeels verdwenen.

En klopt het dat in de tabellen wel de data van vergeling maar niet de data van verbruining (van de blauwen) staan, en zo ja is dat ergens anders in het boek terug te vinden?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 16:42:04 door prutser »

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #175 Gepost op: 23 May 2011, 19:35:54 »
Dank jullie allemaal voor de leuke reacties!

Wat ik dan wel mis, en dat komt misschien omdat er maar weinig foto's van zijn en deze al in andere boeken staan, is een 2400 in voorspan met een stoomloc., een 2400 die defect door een stoomloc. wordt getrokken en een 2400 die een stoomloc trekt.
Combinaties met stoom dus, ik heb alleen een museumcombinatie met een Duits exemplaar van de SSN ontdekt, maar dat vind ik dan weer niet echt.

Je geeft inderdaad de reden al aan...de foto's die we ervan gezien hebben, zijn al gepubliceerd. Het kon natuurlijk ook maar in een erg korte periode, van net 4 jaar. Een tijd waarin goede fotograferen helaas zeldzaam waren...de treinen en spoorlijnen talrijk en de door jou gevraagde combinaties ongetwijfeld al een relatieve zeldzaamheid.

Citaat
En klopt het dat in de tabellen wel de data van vergeling maar niet de data van verbruining (van de blauwen) staan, en zo ja is dat ergens anders in het boek terug te vinden?

Op bladzijde 64 staat beschreven dat de 2401-2403 al in april en mei 1955 tijdens het uitvoeren van enkele constructiewijzigingen roodbruin werden geschilderd. De rest (2404-2409, 2411-2415 en 2417-2422) volgde in 1956 en 1957 bij hun eerste kleine revisies. Helaas hebben wij uit de archieven van NS niet meer kunnen herleiden dan deze info.
 
In het boek van Martin van Oostrom staan in de tabel wel wat H2 revisies genoemd in kwartalen van deze jaren. Het zou best kunnen dat tijdens die revisies de loks zijn omgeschilderd, maar noch wij, noch Martin heeft dat in de archieven bevestigd gezien. Vandaar ook dat wij geen exacte data kunnen noemen. Dat is toch wel een beetje jammer: de archieven van NS zijn alleen te fragmentarisch.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 20:46:29 door Davy Beumer »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #176 Gepost op: 23 May 2011, 19:40:43 »
vandaag het boek ontvangen; het lijkt schitterend. Ik ga er eens lekker voor zitten  (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #177 Gepost op: 23 May 2011, 19:45:11 »
vandaag het boek ontvangen; het lijkt schitterend. Ik ga er eens lekker voor zitten  (y)

Heb het boek nu ook, echt schitterend.
Toch 1 foutje kunnen ontdekken.
Men heeft het steevast over ertstreinen, ook die van Awhv.
En dat zijn nou juist kolentreinen, iets anders dan erts.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3567
    • Flickr
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #178 Gepost op: 23 May 2011, 19:46:00 »
Dus omdat er NU kolentreinen rijden van Awhv waren dat toen ook kolentreinen?
Voordat je zoiets zo stellig beweert, moet je het stuk wellicht toch eerst eens lezen  (y)
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 20:12:57 door Sicco Dierdorp »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Boek DE-locomotieven 2200/2300 en 2400/2500
« Reactie #179 Gepost op: 23 May 2011, 19:56:03 »
Ik heb het voor je opgenomen, Sicco. Maar kennelijk geldt hier; wie kritiek* uit, zal hoe dan ook kritiek* ontvangen. Daar leggen we ons dan maar bij neer.

*opbouwend dan wel neersabelend
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 19:58:50 door Tedo. Reden: Iets te provocerend »
Grtz!
Tedo