Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 13:14:10
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 13:10:04
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:49
Dat overkomt mij niet. door saskia
Vandaag om 12:36:33
Bauarbeiten im gange door saskia
Vandaag om 12:35:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 12:29:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
  

Auteur Topic: Plan T nog in dienst?  (gelezen 68488 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #180 Gepost op: 05 March 2010, 23:07:16 »
Gisteren een gezien als stoptrein op Rotterdam Alexander om ca. 12:30 (nummer niet kunnen zien).

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #181 Gepost op: 06 March 2010, 11:41:36 »
Binnenkort komt er weer een Vier Vrijheid treinstel op het spoornet. Nu niet een Hondekop maar een Plan T die in rood/wit/blauw livrei door Nederland gaat crossen ter gelegenheid van 65 jaar bevrijding.

Roco krijgt er dus weer een Plan T-variant bij t.z.t.  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #182 Gepost op: 06 March 2010, 12:58:57 »
DAn staat die dus op dit moment bij de locatie van het tROM te Tilburg.
Ik zag daar vorige week 2 kopbakken staan en vannacht 2 tussen bakken.

Kon in eerste instantie niet terugbrangen van welk type het was { Plan U of Plan T}
en dacht dat ze een Plan T gingen bewaren voor het spoorwegmuseum,maar nu weet ik dus wat de bedoeling ermee is.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #183 Gepost op: 06 March 2010, 13:34:14 »
staan al foto's van in de telegraaf
Marklin NS tijdperk V

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #184 Gepost op: 06 March 2010, 18:03:40 »
Het treinstel wat gebruikt wordt, is de 520. Ook het interieur zal aangepast worden.
Spoorgroet, Martin

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #185 Gepost op: 06 March 2010, 18:54:34 »
Heeft iemand al foto's van de 520 die hier geplaatst kunnen worden? Weet iemand wanneer het stel in dienst komt?

Groetjes,

Martijn

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #186 Gepost op: 06 March 2010, 19:57:00 »
Volgens mij zou dat pas eind maart, begin april gaan worden. Dus je moet nog even wachten.
Spoorgroet, Martin

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #187 Gepost op: 06 March 2010, 20:05:40 »
in grote lijnen: ene kop rood, andere kop blauw en daartussen witte zijwanden met grote zwarte opschriften. Tenminste dat was de 'artists impression' een week of twee geleden. Ik begrijp dat die montage nu ook in de kranten heeft gestaan.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #188 Gepost op: 06 March 2010, 20:23:57 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #189 Gepost op: 07 March 2010, 20:05:29 »
DAn staat die dus op dit moment bij de locatie van het tROM te Tilburg.
Ik zag daar vorige week 2 kopbakken staan en vannacht 2 tussen bakken.

Kon in eerste instantie niet terugbrangen van welk type het was { Plan U of Plan T}
en dacht dat ze een Plan T gingen bewaren voor het spoorwegmuseum,maar nu weet ik dus wat de bedoeling ermee is.

groetjes Chris
Het NSM zal zeker geen plan T gaan bewaren, veels te groot zo´n stel en ook verre van afleverstaat.
Een Victor is naast een mooiere representatant van deze serie´s een stuk handiger en handzamer in het bewaren.
Immers neemt die maar de helft van de ruimte in, hoef je maar twee bakken te onderhouden, en zijn deze veelal in betere staat dan de oudere Tinussen.

mat64fan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #190 Gepost op: 08 March 2010, 04:16:39 »
Zaterdag 6 maart wegens spoorwerkzaamheden bij Delft toch maar ff een andere weg gekozen naar Amsterdam
Dit werd de lijn via Gouda met als eindbestemming Uitgeest...
Daar stond een plan T voor me klaar...de 519 met vertrektijd 16.55
Lekker gezeten in de voormalige fietsenstalling op een paar oude nog gestoffeerde banken.
Ik heb voor de liefhebber nog wel een paar foto´s maar het lukt me hier niet om die te plaatsen...

Groet..Mat 64 fan

mat64fan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #191 Gepost op: 08 March 2010, 05:06:03 »
Was ff te vergeten te melden dat dit vanaf Rotterdam C.S. was..sorry  ;)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #192 Gepost op: 08 March 2010, 10:08:51 »
...de 519 met vertrektijd 16.55
Lekker gezeten in de voormalige fietsenstalling op een paar oude nog gestoffeerde banken.

Groet..Mat 64 fan

Hoi Mat'64 fan,

Hoezo in de voormalige fietsenstalling op oude nog gestoffeerde baneken gezeten?

De gereviseerde Plan T stellen hebben direct achter de cabines nog de oude banken staa, die inderdaad opgenieuw bekleed zijn. In de rest van het treinstel staan "nieuwe" stoelen. Dus als je nog op de oude banken heb gezeten, moet dat achter de cabine geweest zijn.
In tegenstelling tot een groot deel van Plan V, heeft Plan T op die plek echter nooit een fietsenafdeling gehad. Plan T had vroeger een bagage-adfeling in het middenrijtuig waar GEEN 1e klas zit. Dat was voor de revisie het BD rijtuig (2e klas met bagage-afdeling). Nu heet dat rijtuig B, omdat de bagage-afdeling verdwenen is.
De banken achter de cabine, stonden er voor de revisie ook al, alleen waren het toen twee coupés van elk 8 zitplaatsen 2e klas. Bij de revisie heeft men het tussenschot en de wanden met schuifdeuren verwijderd. Overigens kun je nog een stukje van het tussenschot terugvinden tussen de beide banken die met de ruggen tegen elkaar aan staan.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mat64fan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #193 Gepost op: 08 March 2010, 11:15:19 »
Sorry..mijn fout ..vergeef ´t de newbie..weer wat geleerd  :)

Ik noem t fietsenstalling omdat ik daar vroeger heen werd gestuurd met mn fiets..
Maar dat kan ook de bagageruimte zijn geweest.
Dat dit verschillend was bij plan T/V wist ik niet.
Het is al een tijd geleden dat ik de fiets nog wel eens meenam.
En bij plan V kun je die ruimte nog goed herkennen.

Zoals je kunt lezen in mn post even voorstellen ben ik ook geen fanatieke treinspotter.
Ik heb alleen de laatste tijd wat door zitten lezen op internet omdat ik een berichtje tegenkwam
dat mn favoriete treinsoort eruit ging..
Toen ik ook deze post tegenkwam op dit forum en dus ook in een plan T terrecht kwam afgelopen zaterdag
Dacht ik..ik meld het even..doe ik anderen een plezier mee...meer was t niet.

Ik heb idd achter de cabine gezeten..en t viel gewoon op die banken..
Wat me ook opviel dat niemand voorin ging zitten maar wel opgevouwen op die nieuwe banken..
Ik had alle ruimte..

Mvg Erwin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Plan T nog in dienst?
« Reactie #194 Gepost op: 08 March 2010, 11:43:59 »
Hoi Erwin,

En dan te bedenken dat de meeste Plan V's weer geen begage-afdeling, maar een postafdeling hadden......

Plan T (treinstel 501-531) en Plan V-1 - V3 (treinstel 401-438) hadden een bagage-afdeling. Dit zijn de eerste series Mat'64 die gebouwd zijn. Vervolgens kwam er een serie V4- V6 (treinstel 441-483). Deze stellen hadden geen bagage-afdeling, maar een extra compartiment voor reizigers (dus gewoon banken).

NS wilde nog wel meer Plan V's hebben, en besloot tot het bestel;len van V8, later gevolgd door V9 t/m V13. Deze stellen kwamen in de serie 801-965. Deze treinstellen hadden allemaal een Postafdeling, kleiner dan een bagage-afdeling.

In de loop van de jaren kwamen de verbouwingen van het materieel bij revisies:

Bij de serie V1-V3 (401-438) ging rond 1995 de bagage-afdeling eruit en kwam er een ruimte met klapzitjes. De schuifdeuren werden uit de zijwanden gehaald en hier kwamen enkele ramen voor terug.   

Deze actie begon men enkele jaren laterook toe te passen bij V7-V13. Ook hier zijn er veel treinstellen die hun schuifdeuren hebben ingeruild voor ramen. Ondertussen (rond 2000) moest ook Plan T eraan geloven. Hier werd helemaal een grote verbouwing doorgevoerd, want naast de bagage-afdeling, verviel ook de al jaren buiten gebruik zijnde keuken. Ook hier verdwenen de schuifdeuren en kwamen er ramen voor terug en zelfs een normall balkon met deurpartij.

Tijdens de revisie van V7-V13 heeft men echter besloten dat de ingreep om de schuifdeuren te vervangen voor ramen, wel een dure is t.o.v. de verwachte restlevensduur van het materieel. Men besloot daarom om de schuifdeuren vooraan te vergrendelen, maar wel te laten zitten.

Het verwijderen van bagage- en postafdelingen had twee redenen: 

1) meer zitplaatsen creëren
2) relatief storingsgevoelige schuifdeuren uitbannen

 
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974