Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: Oude spoorbaan en locs, Temsi trafo > geen beweging in te krijgen - Marklin H0  (gelezen 7221 keer)

stgermain

• Offline Offline
Hoi,

Iemand een idee voor mijn prangend probleem?  ???

Ik tracht mijn (zeer) oude en stoffige spoorbaan eens te testen. Ik had echter geen trafo meer en heb mij dan maar een 2dehands Temsi gekocht.
Ik krijg maar van één loc een teken van leven. Knipperende lichtjes en wat gezoem en dan weer gedaan. Geen testritjes dus.

Ik heb ook mijn traject bekeken op onderbrekingen maar denk niet dat die er zijn. Heb ik dan de kabels vh aansluitspoor verkeerd aangesloten of wat? Heb ook al van alles gecombineerd hiervoor.

Als iemand een oplossing denk te weten, graag!
Bedankt.

Bart-1967

• Gast
Re:Oude spoorbaan en locs, Temsi trafo > geen beweging in te krijgen - Marklin H0
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2009, 17:43:44 »
Begin bij het begin zou ik zeggen en maak rail en wielen eens grondig schoon met wasbenzine.
En, is die travo wel geschikt voor dit werk ?

stgermain

• Offline Offline
Re:Oude spoorbaan en locs, Temsi trafo > geen beweging in te krijgen - Marklin H0
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2009, 17:46:08 »
Begin bij het begin zou ik zeggen en maak rail en wielen eens grondig schoon met wasbenzine.
En, is die travo wel geschikt voor dit werk ?
Het zou moeten, heb hem gekocht van iemand die er ook mee reed. En ja, kuisen dan maar zeker?

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2009, 17:46:50 »
Tja, zijn de sporen schoon en niet roestig, idem voor de wielen. Zitten de draden goed aangesloten, geeft de trafo eigenlijk wel spanning...

Dat zijn een paar basisdingen om in ieder geval te zorgen dat de motor spanning kan krijgen. In ieder geval zouden de lampjes dan ook moeten gaan branden.

Of de motor dan wil lopen, is een volgend punt. Als de koolborstels van de motor versleten zijn, of de motor is zelf vervuild, dan zal hij ook niet lekker rijden. Een inwendige schoonmaak- en smeernbeurt kan dus ook nodig zijn.
Reinier

arentjan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2009, 17:49:52 »
Toch eerst duidelijkheid over die trafo!

Dat iemand anders er ook mee reed...prima...dat kan. Trafo's gaan ook zelden kapot. Maar dat was ook een Markin-rijder? Of is er toch sprake van een misversand en heb je een 2-rail / gelijkstroom trafo in gebruik? Reed hij wellicht met Fleischmann treinen?
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2009, 17:49:59 »
Als je lok inderdaad van Märklin is dan zou die moeten rijden, onverschillig of je een AC of DC trafo hebt angesloten.
Conclusie, als het licht van je lok  brandt dan krijgt ie wel spanning dus dan kan het zijn dat het rijrichting-relais niet meer werkt. Ik zou zowiso de rails & de puntcontacten eens goed met een railgum. Ook de wielen van de lok mogen waarschijnlijk van een laagje vuil worden ontdaan.
Succes!
De groeten van Rob

stgermain

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2009, 18:00:21 »
Toch eerst duidelijkheid over die trafo!

Dat iemand anders er ook mee reed...prima...dat kan. Trafo's gaan ook zelden kapot. Maar dat was ook een Markin-rijder? Of is er toch sprake van een misversand en heb je een 2-rail / gelijkstroom trafo in gebruik? Reed hij wellicht met Fleischmann treinen?

Het was een Marklin rijder (met M-rail, zoals ik nu wil testen)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2009, 18:09:16 »
Goed, als het licht wel brand, en er zit geen beweging in je lokje, dan zit je motor en je tandwielen vast door uitgedroogte olie. Dat is nu hars geworden. Even nieuwe olie erop, dan komt het los, en daarna het geheel schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

stgermain

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2009, 19:55:31 »
Goed, als het licht wel brand, en er zit geen beweging in je lokje, dan zit je motor en je tandwielen vast door uitgedroogte olie. Dat is nu hars geworden. Even nieuwe olie erop, dan komt het los, en daarna het geheel schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.

Ja, dat zou kunnen, die locs zijn al niet meer gekuist sinds de 80ies en stonden gewoon op de sporen in het stof.
Kan iemand me zeggen of de wielen van een loc ook meedraaien als je er met de vinger over gaat? Die van mij zitten in elk geval vast zo lijkt het.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Oude spoorbaan en locs, Temsi trafo > geen beweging in te krijgen - Marklin H
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2009, 21:06:29 »
Die wielen kan je niet laten draaien als je dat met je vingers probeert. Die zitten met tandwielen aan de motor "vast".

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2009, 22:36:22 »
om eens te kijken wat er precies aan de loc mankeert kun je de draden die van de trafo naar de rails gaan eens loshalen en die draden direct op de loc houden: de ene op een metalen deel van het frame of op een wiel ofzo en de andere op de sleper. dan trafo opengooien en eens kijken of er al wat leven in het locje komt.

stgermain

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2009, 13:43:50 »
om eens te kijken wat er precies aan de loc mankeert kun je de draden die van de trafo naar de rails gaan eens loshalen en die draden direct op de loc houden: de ene op een metalen deel van het frame of op een wiel ofzo en de andere op de sleper. dan trafo opengooien en eens kijken of er al wat leven in het locje komt.

Lijkt een interessant experiment.....eum, ga ik hier rode vingers aan overhouden??  :o

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2009, 13:55:56 »
Niet je vingers op het wiel houden natuurlijk.  8)
Alleen de draadjes er tegenaan houden.
Eventueel 1 draadje met een klemmetje aan de sleper vastzetten (geen sluiting met het chassis maken) en de andere tegen 1 van de wielen. Houdt je nog een hand over om de trafo te bedienen.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric