Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Meerkerk - (Baanplan H0)  (gelezen 2647 keer)

Mats

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Meerkerk - (Baanplan H0)
« Gepost op: 25 November 2009, 09:00:59 »
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben René en woonachting in Meerkerk , aan de Cota de A27!
Sinds enkele weken heb ik een Roco startset gekocht van de NS 1100 met de geoline rails.HO
Het is een digitale startset.
Na het aanschaffen van het progromma Anyrail ben ik een aantal dagen achter elkaar intensief bezig geweest met het ontwerpen van een baanpplan.
De kamer heeft de grote van 3,5 meter bij 3,5 meter. Ik heb reeds twee modules gemaakt van1,2o bij 1,20 met roofmate erbovenop en ruimte eronder van 25 centimeter voor evenuteel een schaduwstation.
In any rail heb ik het volgende pal gemaakt.

Vraag: kunnen jullie hierop schieten en je ongezouten mening geven?

Thanks,

René


« Laatst bewerkt op: 27 November 2009, 22:28:21 door Hans van de Burgt »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2009, 09:30:23 »
Allereerst welkom op het forum.

Gezien de startset ga je rijden met H0. dat is in ieder geval duidelijk.
Maar verder wat voor thema wil je gaan hanteren en welk tijdperk.

Mijn "ongezouten" mening:

Als ik je baanplan zo zie heb ik daar toch wel wat twijfels bij.

1 Wat is de functie van de 4 overloopwissels links.
2 Idem voor de overloopwissels rechtonder.
3 Wat voor treinen wil je laten rijden want het station is wel erg aan de korte kant. De 1100 met rijtuigen passen daar niet op, Er is hooguit ruimte voor een lokaaltreintje.
4 Het station is maar in 1 richting te berijden alleen via de binnen baan.
5 Het station ligt daar maar een beetje verloren in de hoek met doorgaande sporen over het "stationsplein".

Je kunt het station beter langs de rechterzijde leggen. Dan kan je langere perronsporen maken.

Gr.
Eric

« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 09:57:48 door Remunj »
Gr.
Eric

Mats

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2009, 09:48:59 »
Hoi bedankt voor je opmerkingen, het is inderdaad een HO baanplan. Mijn idee was met de bovenste bochtwissel een spoor te maken die dan in de toekomst naar beneden kan gaan naar een later te maken schaduwspoor.
De overloopwissels zijn er gemaakt om van baan de 2 naar 1 te rijden en vica versa, dit dus om van 2 naar het station te kunnen rijden.
Ik denk dat ik niet speciek kies voor een tijdperk, ik denk wel dat de omgeving Nederlands/duits wordt.
De ronde heb ik gemaakt zodat ik twee lange parade banen krijgen met wat lengte in de baan.

Hoe moet ik dan het station bouwen+sporen?

Thanks,

rené

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2009, 10:02:53 »
Ok dan kan ik de overloopwissels links plaatsen.
Maar de overloopwissels rechtsonder hebben totaal geen functie. Die zul je zo nooit gebruiken. Je kunt ze wel andersom leggen, dus van buiten naar binnen. Dan kan je vanaf de buitenbaan wel het station bereiken.

Houdt met een schaduwspoor/station wel de helling in de gaten. Max 3% (- 3 cm per meter stijgen/dalen). Je zult dus de ruimte onder het station al nodig hebben om te dalen en dan komt pas het schaduwstation wat je dan dus ergens langs de rechterwand kunt leggen. Dat zullen dan wel kopsporen worden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Mats

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2009, 14:40:50 »
Hierbij een aangepast versie met meer passeer banen. de wissel rechtsonderin andersom en een langere sporen bij het station om lange intercities kwijt te kunnen.
Is dit beter? of ben je hier in de praktijk snel op uitgekeken qua rijden?


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2009, 14:52:56 »
Je station is er in ieder geval op vooruit gegaan en vanaf beide zijden bereikbaar.
Ik zou alleen die twee sporen voor eht station weghalen. Nu staat het stationsgebouw tussend e sporen in en is onbereikbaar voor de reizigers.  8)
Kan je beter verplaatsen naar de ruimte tussen het bovenste perronspoor en het lokloodsspoor.

Het spoor naar de lokloods tak je na af van de hoofdbaan. Dat zou ik vanaf het station doen, vanaf het bovesnste perronspoor bijvoorbeeld. Nu moet je altijd rangeren over de hoofdbaan om met een lok in het station te komen.
En als je dan in het donkergrijze gedeelte een kort uithaalspoor legt kan je zonder over de hoofdbaan te rijden alle perronsporen bereiken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Mats

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2009, 15:05:52 »
Hoi,
Bedankt, toch even maar het station op de lange zijde gelegd en het idee losgelaten van een schuin liggen station.  dit geeft veel meer ruimte voor de sporen en voor een klein stuk industrieterrein en dorpje.
Dit is nog beter denk ik.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2009, 15:34:10 »
Het is in ieder geval realistischer dan het schuine station.
Ik zou voor het mooie wel het onderste perron weghalen. Wordt anders iets te veel van het goede vindt ik. Houdt je nog 5 perronsporen over.

Ander puntje waar je op moet letten is de bereikbaarheid. Je armen hebben maar een beperkte reikweidte  :D Als er nu wat in het station gebeurt kan je daar moeilijk of niet bij. Denk dat je de plaat een stukje smaller moet maken.

Verder heb je linksboven nog dat korte spoortje naar je eventuele schaduwstation. Aangezien je daar een helling moet maken krijg je een probleem omdat je dan dwars door het station heen gaat.
Kan je die aftakking beter naar rechtsonder verplaatsen. Dan kan je daar langzaam zakken tot onder het station.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Baanplan "Meerkerk"
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2009, 16:13:18 »
Nog van harte welkom op de site en ik volg een beetje je baanplan ontwikkeling vanuit Noordeloos.
Ik zelf ben nooit zo bezig met baanindelingen maar hou mij graag bezig met de technische kant daarvan.
Mijn eigen baan is nagenoeg klaar en rij computer gestuurd.
Er zijn leuke nog technische zaken op je toekomstige baan denk ik.
Links onder een automatische brug planning?

wil.