Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
Vandaag
om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:51:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 21:01:35
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
Vandaag
om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
Vandaag
om 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Meerkerk - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Meerkerk - (Baanplan H0) (gelezen 2656 keer)
Mats
Offline
Berichten: 17
Meerkerk - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
25 November 2009, 09:00:59 »
Hoi allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben René en woonachting in Meerkerk , aan de Cota de A27!
Sinds enkele weken heb ik een Roco startset gekocht van de NS 1100 met de geoline rails.HO
Het is een digitale startset.
Na het aanschaffen van het progromma Anyrail ben ik een aantal dagen achter elkaar intensief bezig geweest met het ontwerpen van een baanpplan.
De kamer heeft de grote van 3,5 meter bij 3,5 meter. Ik heb reeds twee modules gemaakt van1,2o bij 1,20 met roofmate erbovenop en ruimte eronder van 25 centimeter voor evenuteel een schaduwstation.
In any rail heb ik het volgende pal gemaakt.
Vraag: kunnen jullie hierop schieten en je ongezouten mening geven?
Thanks,
René
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2009, 22:28:21 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #1 Gepost op:
25 November 2009, 09:30:23 »
Allereerst welkom op het forum.
Gezien de startset ga je rijden met H0. dat is in ieder geval duidelijk.
Maar verder wat voor thema wil je gaan hanteren en welk tijdperk.
Mijn "ongezouten" mening:
Als ik je baanplan zo zie heb ik daar toch wel wat twijfels bij.
1 Wat is de functie van de 4 overloopwissels links.
2 Idem voor de overloopwissels rechtonder.
3 Wat voor treinen wil je laten rijden want het station is wel erg aan de korte kant. De 1100 met rijtuigen passen daar niet op, Er is hooguit ruimte voor een lokaaltreintje.
4 Het station is maar in 1 richting te berijden alleen via de binnen baan.
5 Het station ligt daar maar een beetje verloren in de hoek met doorgaande sporen over het "stationsplein".
Je kunt het station beter langs de rechterzijde leggen. Dan kan je langere perronsporen maken.
Gr.
Eric
«
Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 09:57:48 door Remunj
»
Gelogd
Gr.
Eric
Mats
Offline
Berichten: 17
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #2 Gepost op:
25 November 2009, 09:48:59 »
Hoi bedankt voor je opmerkingen, het is inderdaad een HO baanplan. Mijn idee was met de bovenste bochtwissel een spoor te maken die dan in de toekomst naar beneden kan gaan naar een later te maken schaduwspoor.
De overloopwissels zijn er gemaakt om van baan de 2 naar 1 te rijden en vica versa, dit dus om van 2 naar het station te kunnen rijden.
Ik denk dat ik niet speciek kies voor een tijdperk, ik denk wel dat de omgeving Nederlands/duits wordt.
De ronde heb ik gemaakt zodat ik twee lange parade banen krijgen met wat lengte in de baan.
Hoe moet ik dan het station bouwen+sporen?
Thanks,
rené
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #3 Gepost op:
25 November 2009, 10:02:53 »
Ok dan kan ik de overloopwissels links plaatsen.
Maar de overloopwissels rechtsonder hebben totaal geen functie. Die zul je zo nooit gebruiken. Je kunt ze wel andersom leggen, dus van buiten naar binnen. Dan kan je vanaf de buitenbaan wel het station bereiken.
Houdt met een schaduwspoor/station wel de helling in de gaten. Max 3% (- 3 cm per meter stijgen/dalen). Je zult dus de ruimte onder het station al nodig hebben om te dalen en dan komt pas het schaduwstation wat je dan dus ergens langs de rechterwand kunt leggen. Dat zullen dan wel kopsporen worden.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Mats
Offline
Berichten: 17
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #4 Gepost op:
25 November 2009, 14:40:50 »
Hierbij een aangepast versie met meer passeer banen. de wissel rechtsonderin andersom en een langere sporen bij het station om lange intercities kwijt te kunnen.
Is dit beter? of ben je hier in de praktijk snel op uitgekeken qua rijden?
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #5 Gepost op:
25 November 2009, 14:52:56 »
Je station is er in ieder geval op vooruit gegaan en vanaf beide zijden bereikbaar.
Ik zou alleen die twee sporen voor eht station weghalen. Nu staat het stationsgebouw tussend e sporen in en is onbereikbaar voor de reizigers.
Kan je beter verplaatsen naar de ruimte tussen het bovenste perronspoor en het lokloodsspoor.
Het spoor naar de lokloods tak je na af van de hoofdbaan. Dat zou ik vanaf het station doen, vanaf het bovesnste perronspoor bijvoorbeeld. Nu moet je altijd rangeren over de hoofdbaan om met een lok in het station te komen.
En als je dan in het donkergrijze gedeelte een kort uithaalspoor legt kan je zonder over de hoofdbaan te rijden alle perronsporen bereiken.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Mats
Offline
Berichten: 17
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #6 Gepost op:
25 November 2009, 15:05:52 »
Hoi,
Bedankt, toch even maar het station op de lange zijde gelegd en het idee losgelaten van een schuin liggen station. dit geeft veel meer ruimte voor de sporen en voor een klein stuk industrieterrein en dorpje.
Dit is nog beter denk ik.
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #7 Gepost op:
25 November 2009, 15:34:10 »
Het is in ieder geval realistischer dan het schuine station.
Ik zou voor het mooie wel het onderste perron weghalen. Wordt anders iets te veel van het goede vindt ik. Houdt je nog 5 perronsporen over.
Ander puntje waar je op moet letten is de bereikbaarheid. Je armen hebben maar een beperkte reikweidte
Als er nu wat in het station gebeurt kan je daar moeilijk of niet bij. Denk dat je de plaat een stukje smaller moet maken.
Verder heb je linksboven nog dat korte spoortje naar je eventuele schaduwstation. Aangezien je daar een helling moet maken krijg je een probleem omdat je dan dwars door het station heen gaat.
Kan je die aftakking beter naar rechtsonder verplaatsen. Dan kan je daar langzaam zakken tot onder het station.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
willem22
Offline
Berichten: 1544
Re:Baanplan "Meerkerk"
«
Reactie #8 Gepost op:
25 November 2009, 16:13:18 »
Nog van harte welkom op de site en ik volg een beetje je baanplan ontwikkeling vanuit Noordeloos.
Ik zelf ben nooit zo bezig met baanindelingen maar hou mij graag bezig met de technische kant daarvan.
Mijn eigen baan is nagenoeg klaar en rij computer gestuurd.
Er zijn leuke nog technische zaken op je toekomstige baan denk ik.
Links onder een automatische brug planning?
wil.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Meerkerk - (Baanplan H0)