Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Voske
Vandaag om 21:55:20
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:49:34
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07

Auteur Topic: echte beginner dus geen ervaring  (gelezen 3746 keer)

brian

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
echte beginner dus geen ervaring
« Gepost op: 24 November 2009, 12:00:40 »
beste lezer,

ik ben een echte beginner op dit gebied. hoe ik op het idee kom om iets met treinen te beginnen? in mijn vroege jeugd (nu 33) had mijn vader samen met een oom een modelspoorbaan in mijn kamer. Deze baan was kamerbreed met centraal een uitsparing in het midden. Die baan was middels touwen en tegengewichten naar het plafond te trekken. Nu heb ik een zoon van bijna twee jaar en die vindt een bewegend treintje op een spoor van nog geen meter in het rond al heel leuk.

Als ik nu begin met veel doe het zelf dat kan ik op een redelijke leeftijd klaar zijn met het spoor zodat hij ervan kan genieten en samen kan aanpassen. Ik heb een zolderkamer tot de beschikking alleen met een  puntdak dus een constructie zoals in mijn jeugd zit er niet in. De constructie is niet eens het grootste probleem ik zit nu meer met de afmeting van het spoor en dergelijke.

Ik heb het een en ander gelezen over de normeringen Ho en N e.d. maar de ene site zegt dat van Ho meer tekrijgen is en de andere heeft het over N. Ik weet dat ik baan wil met bergen, landschappen en huisjes. Het hoeft wat mij betrreft niet een kopie te zijn van de werkelijkheid. Met N kan ik meer op een oppervlak dan met Ho dus van berg naar zee bijvoorbeeld.

Wie kan mij op weg helpen. De realiteit is niet van toepassing evenals de leeftijd van de treinen die over de rails rijden. Bij mij mag een oude loc op hetzelfde spoorrijden als een nieuwe trein. Tijd is niet van belang, ik wil graag van alles wat inculsief sceney over het beschikbare oppervlak hebben rijden.

henk

• Offline Offline
Re:echte beginner dus geen ervaring
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2009, 12:26:39 »
Er is in schaal H0 veel meer te koop dan in schaal n, maar de vraag is of dat er in jouw geval veel toe doet. Als je een specifiek tijdperk van een specifieke maatschappij wil nabootsen, dan is dat in schaal H0 al gauw veel gemakkerlijker. Als je wil kopen wat je mooi vindt, dan is het aanbod in schaal n ruimschoots voldoende.

Iets anders is of schaal n wel bij zo'n kleine jongen past. Maar dat kun je alleen zelf beoordelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marcel

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2009, 12:32:53 »
Hallo,

Welkom in de hobby.
Als je wel eens in de bekende modelspoor bladen leest of kijkt, en op beurzen als eurospoor komt of bent geweest, dan zie je veel grote maar ook kleine banen/baantjes.
Als je wilt gaan voor een mooi landschap en niet eindeloos wilt bouwen, en na verloop van tijd iets nieuws wilt proberen, zou ik zeggen: Maak een betrekkelijk klein ontwerp.

Hoeft geen 1 bij 1 mtr te zijn, ik zelf ben aan het knutselen op een zoldertje met een afmeting van 330 bij 170 cm.
Wordt een rondlopende baan met wat industrie en een lokaal station van ca 90 cm lang.
Dit alles in H0.

Kun je veel voldoening uit halen, heb je er geen zin meer in of ben je erop uitgekeken, maak je een nieuw ontwerp met landschap.

Ik zo zeggen H0, als je veel zelf wilt knutselen, is net wat handelbaarder dan in N.
Maar ik zeg het als H0 rijder, een N rijder zal iets anders zeggen denk ik.
Dat zal een keuze zijn die je zelf moet maken.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

brian

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2009, 12:35:27 »
kijk dat is een vraag wat je niet kan vinden op google. Hij moet kijken en wat later wat aan kunnen passen. Nu is alleen kijken wel erg moeilijk! maar ik wil veel zelf doen dus ik heb een redelijke termijn. Maar wat maakt de schaal uit voor een klein kind, wat maakt het dan uit of het h0 of N is?  ik zie het verschil niet?

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2009, 13:23:33 »
@Brian,

Staar je niet blind op een trein voor je kind. Zoals hij nu treintjes leuk vind hoeft niet zo te blijven, hij wil waarschijnlijk als hij gaat puberen hele andere dingen willen dan zijn vader.
Zolang hij het leuk vind is het prima maar het zal waarschijnlijk niet altijd zo blijven.
Mijn zoon heeft ook vroeger samen met mij met de treinen geknutseld en gereden maar nu heeft hij (28) totaal andere interesses en heeft zijn treintjes in een draagtasje bij mij neergezet.

Mijn advies: kies H0, ga direct voor digitaal en vooral bouw een treinbaan voor jezelf en laat (over een paar jaar) hem met zijn eigen treintje op jouw baan rijden.

Groet, ervaringsdeskundige op dit onderwerp, Albert (y)

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2009, 13:28:02 »
Hallo Brian,

om te beginnen wens ik je veel plezier met de hobby.

Voor een kind van 2 jaar is alles wat beweegt natuurlijk leuk, maar als hij het ook vast wil pakken dan denk ik eerder aan een LEGO trein of LGB om te beginnen.
Zelf bouwen/slopen en fantasie erop los laten. Daar kan dan van alles bij, ongeacht de schaal.

Wordt de kleine wat ouder kun je verder gaan met een 'echte' trein op schaal. Zelf heb ik voor H0 gekozen voor mijn zoon.
Hij was namelijk gek op Thomas de trein en deze is ook verkrijgbaar. O.a. van Hornby.
Dit kun je uitbreiden met allerlei treinen en auto's uit de serie.
Als rails heb ik voor Trix C-rails gekozen. Gemakkelijk in en uit elkaar te klikken.
Deze rails zijn later ook te gebruiken voor een baan met meer realistische treinen.

mvg,
Erich

Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2009, 14:00:09 »
Wellicht kan een goede (digitale) startterset je helpen in je keuze.
Dan heb je meteen een goede basis voor een digitaal gestuurde baan.

Roco heeft een breed scala aan startersets. Laat je informeren bij een winkelier die weet er (als het goed is ) ook genoeg van!

Succes!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2009, 14:03:22 »
Mijn dochter van 4 vind mijn treinen (en trams uiteraard) razend interesant en wil er graag mee spelen. Dat enthousiasme wilde ik uiteraard niet de grond in boren, maar ik wilde haar niet om mijn eigen treintjes loslaten. Op de beurs in Houten (voor de leken; een grote beurs die ongeveer elke 2 maanden wordt gehouden met een groot aanbod van nieuw en tweedehands) heb ik vervolgens een eenvoudig Amerikaans locje met twee wagons aangeschaft. Op een houten plaat heb ik een ovaaltje gespijkerd, vervolgens nog een tunneltje aangeschaft en een paar eenvoudige huisjes en rijden maar. Met een eenvoudige rijregelaar heeft ze hiermee veel plezier, en het is echt haar trein. Kosten; een paar tientjes.
Een eenvoudige analoge startset (deze bijvoorbeeld bij  Conrad, of kijk rond deze tijd bij de Lidl, Karwei of aanverwanten) is natuurlijk ook een optie.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2009, 14:21:15 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2009, 16:21:55 »
Mijn dochter van 4 vind mijn treinen (en trams uiteraard) razend interesant en wil er graag mee spelen.

Hee, grappig is dat. Mijn kleinzoons van 6 en 4 vinden mijn treinen heel interessant en weten nu ook dat ze alleen met de oogjes mogen kijken en niet met de handjes. Maar toen ik een ovaaltje met inhaalspoor en 2 wissels van oud materiaal had uitgelegd, waarmee zij zelf mee mochten spelen, waren ze daar na 10 minuten wel klaar mee.
Zelf hebben ze thuis trouwens veel van Thomas de trein, de houten uitvoering.

Vriendelijke groet,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2009, 16:26:58 »
Iets waar je niet aan mag komen blijft natuurlijk altijd interessant  ;)
No dress rehearsel, this is our life.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2009, 18:48:40 »
grappig mijn kinderen zijn nu weer vollop met de legotrein bezig
gr jan

« Laatst bewerkt op: 24 November 2009, 19:00:34 door roadster36 »

Sander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2009, 20:53:57 »
Kijk ook hier eens.
Een site met veel low-budget dingen.

www.Nproject.nl

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

m de deugd

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2009, 21:40:13 »
Goeden avond .

Welke schaal je ook kiest, t,is allemaal even leuk.
En ik las een aantal dingen die erg bekent klinken.
Zo heb ik ook kennis gemaakt met modelspoor.
Sucses met de keuze en de bouw van.

Martin.

brian

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2009, 10:21:16 »
bedankt voor al jullie reacties
ik zal er even kort commentaar opgeven

omdat afblijven voor een kleintje heel moeilijk is was ik wel van plan om een apart baantje te maken waar hij aan kan zitten.
ik zie lego of iets dergelijks niet zitten aangezien ik het ook wel leuk vindt om iets te maken. mocht hij erop uit gekeken zijn dan kan ik er mee verder en dat doe ik niet met lego !!!
thomas ziet er wel leuk uit maar de hype is over, het is niet meer op tv en hoelang kan je hier nog meer doorgaan?
Ik wil veel zelf maken. ik vidt de vele bergen en huisjes die ik kant en klaar heb gezien erg namaak. ik bedoel dat kan beter en realistischer!

ik begrijp nu wel dat met H0 de scenery makkelijker te maken is dan in N

ik ga eerst eens kijken wat analoog en digitaal precies inhoud, bij deze termen denk ik aan een nieuwe computer en dat zie ik niet zitten dus dat gaat ik ff uitzoeken.

tot later

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2009, 10:59:52 »
ik ga eerst eens kijken wat analoog en digitaal precies inhoud, bij deze termen denk ik aan een nieuwe computer en dat zie ik niet zitten dus dat gaat ik ff uitzoeken.

Als je besluitom digitaal te gaan rijden dan heb je aan een 'oude' computer genoeg.
Gebruik zelf een IBM-thinkpas uit het jaar nul met windows 98. Is op zich voldoende. ;)

Kosten voor de hobby (analoog en digitaal) zitten meer in andere zaken zoals elektronica en rijdend materiaal.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021