Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Frank 123
Vandaag om 07:37:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails  (gelezen 6763 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2006, 15:03:48 »
offtopic
ik merk dat photobucket me dit weekend niet lief vind, foto's en plaatjes in de diverse draadjes houden jullie dus te goed.
ontopic

Gerrit,

ik zou het onder de baan zo simpel mogelijk houden, schaduwstation met enkele sporen dus. Omdat je niet kan keren in een lus moet je er rekening mee houden dat je dezelfde weg terug kan. Dat heeft voordelen en nadelen.

Als je graag met stoom rijdt heb je drie mogelijkheden:
een keerdriehoek aanleggen in een hoek (neemt veel ruimte)
boven en onder een draaischijf plaatsen (kan je de lok met de neus vooruit zetten)
de lok een rondje laten rijden en achter de stam rijtuigen aanpikken (er zijn behoorlijk wat trajecten waar tender vooruit gebruikelijk was. Wel rekening houden met het materieel)

En vier: overstappen op pendelmaterieel met lok en stuurstand of alleen treinstellen (kan je wel simpel rijden maar valt rangeren in het water)

Sicco Jan

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #16 Gepost op: 04 December 2006, 00:10:13 »
Om eerlijk te zijn zie ik er een beetje tegenop om een baan op twee niveau's te maken.

Laat ik nou eerst maar eens een baan bouwen op een niveau. Later ga ik misschien wel meerdere niveaus's proberen. Ik vind het nu nog te ingewikkeld ontwerpen en plannen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #17 Gepost op: 04 December 2006, 09:46:32 »
Gerrit,

lijkt me heel verstandig, we kunnen hier enthousiast roepen wat jij wilt maar dat schiet niet op als je het zelf niet wil. Twee niveaus is niet gek moeilijk, maar een schaduwstation is wel wat anders dan een brug/viaduct.

Terug naar je oorspronkelijke plan:
je hebt aan de lange zijden 2,5 halve meter ter beschikking. Ik zou op tenminste 1 daarvan een omloopspoor creeeren. Als je nu gaat rangeren moet je je steeds omdraaien naar het andere stuk baan.
 ____
/        \  |
|\     | |\|
| |    | | |
| |     \| |
\ |      | |
 \ \__/|/|
   \___/ |

Zoiets  :-[. Ik zat eigenlijk weer op het spoor TimeSaver, waarbij je twee sporen doortrekt rond je tafel. Niet bijster origineel, maar beter goed gej*t dan...

Sicco Jan

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #18 Gepost op: 04 December 2006, 11:33:02 »
Dank voor je suggestie. Alleen: een 'doorgaande trein' moet altijd een of twee afbuigende wissels nemen, da's toch niet helemaal zoals het hoort? Ik weet wel, het is maar een modelbaan maar toch. Overigens heb ik geen 2,5 meter maar 2,35 bij 2 mtr.

Wat betreft twee niveau's werken zit ik met een aantal problemen waar ik een beetje tegen op zie.

De spoorlengte om een niveau lager te komen bij een radius van 74 cm waarvan ik twee bochten kan gebruiken, met een recht stuk van 70 cm en twee stukjes van 20 cm, is ongeveer 3,4 mtr.
Met een hellingspercentage van 2% (ik zit ook nog met een helling in bochten, dat schijnt extra lastig te zijn voor het materieel) kom ik op een vrije ruimte van 6,8 cm.
En daar moet dan nog een plaatdikte vanaf, dus volgens mij wordt het krapper de krap.

En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de aanloop om de overgang recht/helling vloeiend te laten verlopen. Schijnt ook nog weer in totaal een halve meter te kosten.

Overigens, ik wil de baan i.v.m. een eventuele toekomstige verhuizing scheidbaar maken op de korte lengte dus dat ik dan twee stukken baan heb van 2,35 bij 1 mtr.
Het lijkt me heel lastig om op een koppeling twee stukken spoor te hebben die verschillen in hoogte. Straks heb je dat het ene spoor vloeiend verloopt in het andere en dat het tweede spoor een sprongetje maakt met de ander kant.

Kortom, ik zie veel beren op de dijk....

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Een ontwerp voor een modelbaantje met Tillig Elite rails
« Reactie #19 Gepost op: 04 December 2006, 13:35:23 »
doorrijden over afbuigend wissel is bij goed aangelegde wissels eigenlijk geen probleem, compromissen maken moet je toch wel. Dan is dit, gegeven de ruimte, niet het grootste dat je moet maken. Probeer met losse wissels mijn plannetje maar eens zo te leggen dat het doorgaand spoor rechtuit kan op wissels.

Over twee niveau's (ik merk dat het je toch niet loslaat):
ik zat nog te denken dat je wellicht twee lussen naar beneden kan maken. Of 3. Scheelt enorm in de vrije hoogte. Als je de lus naar beneden aan de buitenkant houdt dan blijft er ook nog ruimte om bij je schaduwstation te kunnen.
Een dubbelsporige lus met blokken kan ook nog als schaduwstation dienen. Zie de MIBA 12-2006 voor foto's bij een vereniging die het zo opgelost heeft. Beperking: de volgorde van uitrijden is dan bepaald en bij gebrek aan een keerlus moet je een spoor beide kanten op hebben.

Deelbaarheid:
hoe meer niveau's, hoe lastiger het wordt. Helemaal als je in de bocht de segment-/modulescheiding over moet. Maar onmogelijk is niks. Ik denk dat je zelfs meubelstelvoetjes zou kunnen introduceren in de kast, zodat je hoogteverschillen kan compenseren. Nog nooit ergens gezien, maar als je niet heel precies werkt (of kan werken bij gebrek aan gereedschap) zou dat wel eens het Ei kunnen zijn.

Sicco Jan