Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: ballast met zand ja of nee  (gelezen 3146 keer)

tgv

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
ballast met zand ja of nee
« Gepost op: 22 November 2009, 19:20:47 »
kan je ballast in plaats van steentjes met zand ?

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2009, 19:49:48 »
JA, alles wat niet drijft op water kun je gebruiken voor het maken van de ballast tussen de sporen.

Groet, Wullem NS

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2009, 19:51:57 »
ja, kan, doe ik al jaren, maar dat lijkt alleen realistisch bij thema's uit per I en II. Daarna werd er met grind geballast.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2009, 19:54:26 »
als je een veld spoortje maakt kan dat ja
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2009, 20:37:43 »
Als je geen veldspoor maakt kan het ook, vroeger lagen spoorlijnen vooral minder drukke lijn in zand ipv grind/steenslag. In het oosten van Duitsland waren er in de jaren 90 nog spoorlijnen met zand als ballastbed. Hoeveel daar nu nog van over is weet ik zo niet, deels zijn lijnen gemoderniseerd en er is heel veel gesloten.

Daarnaast liggen tramlijnen ook nog veel in zand/grond ipv steenslag of bestrating.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 22 November 2009, 20:46:01 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

tgv

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2009, 20:53:55 »
ik heb het geprobeerd net, wat een ramp het zand kwam tussen de rails en erop toen heb ik de trein er laten overrijden en wat maakt dat een lawaai nee gewoon terug naar steentjes ;D

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2009, 20:57:47 »
Op de rails? Laat je het zand dan los liggen?

Reinier

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2009, 21:26:10 »
Ik denk dat meneer het allemaal iets te letterlijk heeft genomen. Het is dus niet handig om er een berg zand op te kwakken en de treintjes maar een weg te laten vinden. Ohja, eerst een sneeuw, euh, zandschuiver voorop...

De bedoeling met ballasten is dat je het zand of grind (imitatie) er met een kwastje tussen de dwarsliggers werkt. Vervolgens moet je dat met de verdunde houtlijm (oid) fixeren. Vastlijmen dus.

Je hebt wel een vaste baan? Of ligt je rail nog op het tapijt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2009, 22:36:16 »
ik heb het geprobeerd net, wat een ramp het zand kwam tussen de rails en erop toen heb ik de trein er laten overrijden en wat maakt dat een lawaai nee gewoon terug naar steentjes ;D
Als het een ramp is doe je echt wat fout, eerst lijmen en als dat droog is pas rijden, zelfde geld voor steentjes, dus gewoon nog eens proberen maar het dan goed doen ;)

Edit: hier en hier nog een voorbeeldje

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 22 November 2009, 22:45:44 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2009, 11:53:21 »
Dat gaat heel goed als je het zand er eerst tussenveegt en daarna impregneert met 2:1 verdunde houtlijm. Kan bv met een injectiespuitje. Ik heb het gebruikt voor mijn schaal 1/25 TpII diorama (wel met grind als ondergrond ivm het volume) en op een HO testbaantje met spaanplaat ondergrond, en dat gaat prima. Het zand wordt beslist stevig genoeg vastgelijmd, bij wissels moet je wel even beter afschermen dan met grover grint.
RETROBAHN A.G.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2009, 10:53:58 »
Hoi experts ;)

Ik ben de voorbereidingen aan het treffen voor mijn nieuwe baan. Gesitueerd in Schotland, ongeveer tijdperk II. Weten jullie of daar toen ook zand gebruikt werd, of wat anders?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2009, 11:28:40 »
Bachmann heeft een paar jaar geleden voor de UK de volgende periode periode-indeling gelanceerd:

Citaat
1804 - 1875.     Pioneering. era 1    
1875 - 1922.    Pre-Grouping.    era 2
1923 - 1947.    The Big four - GWR, LMS, LNER and SR.    era 3
1948 - 1956.    British Railways - Early Emblem. era 4
   
1957 - 1966.    British Railways - Late Crest.    era 5
1967 - 1971.    British Railways - Blue Pre TOPS*.    era 6
1971 - 1982.    British Railways - Blue TOPS*. era 7
1982 - 1994.    British Railways - Sectorisation.    era 8
1995 - to date.    Post Privatisation.  era 9

Die ziet er iets anders uit dan wat we hier hebben.

Ik denk niet dat er in Schotland veel zand gebruikt werd als ballast. Op de foto uit 1927 van een trein op de lijn richting Waverley Station, die ik nu voor me heb, zie je een ballastbed van "crushed rock". Op de foto's in het boek "The Scottish 4-4-0's" genomen binnen station areas en op rangeerterreinen zie je as en "clinker", spul wat ruim voor handen was in de stoomtijd. Grind (ronde stenen) werd ooit in Engeland op de Southern wel eens gebruikt, maar kreeg een slechte recensie, omdat het vanwege de ronde stenen niet stabiel zou zijn.

Mag ik vragen welke modellen je denkt te gaan gebruiken op je Schotse baan?

Leen.


Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2009, 11:48:00 »
Mag ik vragen welke modellen je denkt te gaan gebruiken op je Schotse baan?

Natuurlijk mag je dat Leen ;)

Ik wil niet gelijk vloeken in de kerk, maar ik ben niet zo'n vreselijke purist. Het lastige met origineel Engels materieel is dat de schaal weer net anders is en om nou twee schalen door elkaar te gaan gebruiken is ook weer zo wat. Ik heb (heeeeeeel) vroeger HO gereden, maar stap nu over naar N dus daar moet ik eigenlijk alles nog voor aanschaffen. Ik heb een paar Fleischmann stoomlocomotiefjes liggen, maar wil zeker ook naar de opties van Graham Farrish kijken, maar dan zit je weer met beschikbaarheid op de Nederlandse markt.

Overigens thanks voor de andere info.

gr.

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2009, 15:01:22 »
Je kunt hier eens kijken voor beschikbare modellen.
Ik ben daar zelf al jaren een tevreden klant:

http://www.ehattons.com/stocklist/productsbyscale.aspx?ScaleID=2

Leen

hoefhaan

  • Gast
Re:ballast met zand ja of nee
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2009, 17:09:58 »
Maar nu ben ik toch nog wel even benieuwd waarom het zo'n ramp is geworden bij TGV.

 ???

Johan