Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Liliput 294 45 oftewel NS D 7571  (gelezen 61767 keer)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #150 Gepost op: 08 April 2010, 13:22:39 »
@ Karst,

Is de foto die op sleutelspoor staat uit de erfenis van een andere uitvoering?
Ik zie dat de ramen die jij in de kopwanden hebt gemaakt kleiner zin dan op deze foto.
Of heb ik iets gemist?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #151 Gepost op: 08 April 2010, 13:26:45 »
Hoi Ed,

Nee, dat is er fout aan mijn uitvoering. Helaas kreeg ik de beschikking over die foto pas toen het model alweer in de groene lak stond.
Als je goed kijkt, heb ik ook een traptrede te weinig aangebracht...  :(

Maar goed, het volgende ombouwslachtoffer is al onderweg ;)

Grtzz,

Karst

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #152 Gepost op: 08 April 2010, 13:34:14 »
OK, sterkte met de volgende verbouwing, deze staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar eerst al mijn andere projectjes maar eens afmaken.
Trouwens, mooi gedaan.  (y)
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #153 Gepost op: 11 April 2010, 18:51:52 »
Ik ga dan zelf niet verbouwen, ik ben meer van het Leasen van mijn collega's ik doe liever de boompjes en de beestjes.
Maar ik zat je mooie verslag te lezen, maar 1 ding blijf ik met een vraag zitten.
Je verteld dat de de bak 1,75 mm verlaagt.
dat snap ik en  de werkwijze ook.
vervolgens laat je een foto zien waarop de buffers gelijk staan, ik volg je nog
:)
Later zeg je dat je de koppeling ook 1,75 mm in moet korten, ik dacht dat ook te snappen, want je laat een foto zien dat de koppelingen op dezelfde hoogte zit.
Nu ging ik de "koppeling" foto vergelijken met de "buffer" foto en nu zie ik op de bufferfoto de koppeling ook al gelijk staat met de lok.
Mijn vraag dus, wat is het verschil in koppelingshoogte op de foto's en waarom zie ik die 1,75 mm wel in de buffers, niet in de koppeloingen ??  of zie ik wat over mijn knappe hoofdje ??
Gewoon een vraag uit interesse hoor, lease conntract voor Ewout en Gert liggen al klaar  ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #154 Gepost op: 11 April 2010, 19:07:12 »
Ha !

Altijd makkelijk dat leasen ;)

Bedoel je deze 3 foto's  ? ...







De eerste is de onverbouwde, niet verlaagde bak, de tweede is de verlaagde bak, je ziet alleen de koppeling van de lok. De rijtuigkoppeling is nog niet gemonteerd, de laatste is koppeling ingekort en gemonteerd.

Grtzz,

Karst




Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #155 Gepost op: 11 April 2010, 19:18:34 »

Waarom die bak in de ovenreiniger? De oude fabrieksopschriften van Fleischmann veeg je met een wattenstaafje met thinner er zo af. Even blazen dat de rest snel vervliegt en je bent klaar voor de primer. Plastic word echt niet aangetast.

Even een waarschuwing voor de gene die dit willen doen.
Ik had hier nog een oud model waarop ik dit even wou testen.
Als je teveel tinner gebruikt dan gaat de Fleismann lak eraf, en dan houd je een lelijke plek over.
Ik heb de bak even in NS groen gespoten, en je blijft het zien.

De andere opschriften heb ik met p1200 nat weggeschuurd.
Na het spuiten blijf je dat ook ligt zien onder strijklicht, maar niet schokkend.
Ik denk dat dat na de matte lak helemaal weg is.


Dan wat anders.
Ik snap de nummering van de bakken niet helemaal.
Er zijn verschillende nummer series;
7576-7584
7501-7509
7591-7594

Ze lijken alleen allemaal wel gelijk in uiterlijk.
Is hier een verklaring voor?
Ik bedoel is het gewoon een gevolg van vernummeringen?

Grts,
Dennis

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #156 Gepost op: 11 April 2010, 19:23:13 »
Daarom dus ovenreiniger ;)

Werk perfect en tast geen kunststof aan ;)

Overigens heb ik de opschriften op de stelbalk met een wattenstaafje met Bison Verdunner weggehaad. Ik ken al een beetje het effect van thinner... en Stig's raad leek me dan ook niet raadzaam ;)

En wat die nummers betreft...  ??? ???

Grtzz,

Karst

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #157 Gepost op: 11 April 2010, 19:28:14 »
Daarom dus ovenreiniger ;)

Werk perfect en tast geen kunststof aan ;)


Grtzz,

Karst

Daarom leek het mij raadzaam om het eens te testen op een oude kap.
Ik had toch nog wat ns groen in de spuit over ;D

Grts

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #158 Gepost op: 11 April 2010, 19:31:11 »
Nog een voordeel van volledig strippen, is dat je alle details die in het model zitten ( de 'graveer scherpte' dus ) behoud. Bij het overspuiten met twee laklagen, zoals wij dat altijd doen verlies je anders m.i. teveel van die scherpte.

De fabrikanten gebruiken maar 1 hele dunne laklaag en zetten vervolgens de opschriften er op met de tamponeermachine... Dus zijn zij in principe altijd 1 'graadje' scherper ;)

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #159 Gepost op: 11 April 2010, 19:49:01 »
Citaat
je ziet alleen de koppeling van de lok.

 :-[ :-[, nie nooi gezien nie
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #160 Gepost op: 11 April 2010, 20:37:44 »
Dan wat anders.
Ik snap de nummering van de bakken niet helemaal.
Er zijn verschillende nummer series;
7576-7584
7501-7509
7591-7594

Ze lijken alleen allemaal wel gelijk in uiterlijk.
Is hier een verklaring voor?
Ik bedoel is het gewoon een gevolg van vernummeringen?


Dennis,

Ik heb het even nagekeken in De Erfenis:
Volgens dat boek gaat het om twee nummerseries: 7501-7509 en 7551-7584.
Het verschil is dat de 7501-7509 een douaneruimte hadden en de 7551-7584 niet.
Daarnaast werden de 7501-7505 en de 7551-7573 oorspronkelijk door de SS gekocht; 7506-7509 en 7574-7584 door de NBDS.
Voor het overige waren de wagens gewoon gelijk.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dennis

  • Gast
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #161 Gepost op: 11 April 2010, 20:52:03 »
Ton,

Dank voor de uitleg.
Ik had de erfenis ook doorgenomen en heb denk ik over iets heen gelezen.
Nu ik zie dat 7551 t.m 7584 een aaneen gesloten serie is snap ik het weer ;D
Ik snapte de nummer keuze van de hier gebouwde modellen even niet, nu weer wel (y)

Grts

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #162 Gepost op: 14 April 2010, 22:00:46 »
Hoi,

Vandaag bracht de pakjesbezorger dit...



... de tweede bagagekar en slachtoffer voor een ombouw tot Nederlands erfgoed :)



... deze uitvoering komt al heel wat dichter in de buurt bij wat ik voor ogen had ;) Vouwbalg moet wel ingekort worden, alles boven de twee onderste treden van de trapjes er af.


Dan samen met de reeds omgebouwde...



... het hoogteverschil, maar ook de verschillende totale indruk van de beide rijtuigen valt nu al op !



... en helemaal als je in close-up naar de o.a. de buffer- en bakhoogte kijkt  :o



... na het verbouwen is er heel wat minder 'vrije doorkijk' :)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #163 Gepost op: 14 April 2010, 23:18:40 »
Karst
Zijn dit 2 vleesmannen of zit er ook een liliputer bij ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Liliput 294 45 oftewel NS D 7571
« Reactie #164 Gepost op: 14 April 2010, 23:51:19 »
Hoi,

dit zijn twee Fleischmannen, linkse is onbewerkt, rechtse heeft 'verlagingssetje' ;) en NS beschrifting.

Grtzz,

Karst