Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Ivo tB
Vandaag om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01

Auteur Topic: Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast  (gelezen 15894 keer)

Olav

• Offline Offline
Re:Slijpen helpt niet tegen geluidsoverlast
« Reactie #15 Gepost op: 17 November 2009, 20:11:06 »
Met alle respect heren, maar jullie weten echt niet hoe het hier is.

Ik woon nog enigzins ver er vandaan. En ik kan je zeggen dat ik minder last heb van de vliegtuigen dan van de trein.

Bedenk ook eens het volgende. Het ding ligt op beton, verzonken voor een deel in een bak met betonnen wanden. En voila, je hebt een mooie klankkast.

Mijn huis is behoorlijk geïsoleerd en zoals al gezegd op enige afstand. En toch stoort dat ding behoorlijk. Onlangs stond ik op station Zoetermeer-oost waar een intercity langs kwam kachelen op toegestane topsnelheid. Ik gewoon gewoon blijven praten, deze trein was echt stil. Dat kan je absoluut niet van de HSL zeggen.

Met hardlopen kom ik dichter langs de lijn en vind het geluid echt buiten proportie.

Ben ik op de tennisbaan, toch een dikke kilometer van de HSL hemelsbreed, kan je hem ook goed horen.

Ooit toen ik mijn huis kocht, werd mij verteld dat het geluid niet harder zou zijn dan windgeruis door de bomen. Nou, ik kan je zeggen dat er elke keer een behoorlijke orkaan door de bomen gaat.

Probleem met geluidsbelasting is dat men het gemiddelde bepaald en die moet aan de norm voldoen. Niet de piekbelasting.

Oh ja, Ze bouwen er ook nog twee scholen langs. En die liggen er echt dichtbij.

Goed, dat was mijn verhaal. En ik ben echt geen zeurkous, ben heel wat geluid gewend.

Groeten

Olav
« Laatst bewerkt op: 17 November 2009, 21:13:51 door Olav »
Groeten

Olav

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2009, 21:08:43 »
Zelfs in de trein is het een enorme bak herrie, Inderdaad door de reflectie van het geluid tusen de wanden en elkaar dan ook nog versterkend is het in de coupe's niet mogelijk met elkaar te praten .Tijdens de testritten was dit ook voor veel mensen een opvallend iets.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2009, 21:14:49 »
Heb ooit ergens gelezen dat een Thalys met 300 km/h minder geluid produceerd dat een normale intercity.
Is al en hele tijd terug en toen was er nog geen sprake van dat Albafyratrosdingeendenbekgeval.

Maar lijkt me wel hinderlijk als t echt zoveel herrie maakt.

Maaruh Olav, dan kun je m ruim op tijd horen aankomen voor een foto of filmpje ;D

Kan me wel voorstellen dat je er gek van word hoor!

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

AEvolution

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2009, 21:19:07 »
Het probleem zit hem toch ook in de traxx locomotieven? De treinen die er nu tijdelijk rijden produceren meer lawaai dan de Thalys en de Fyra. Zodra de Thalys en de Fyra de dienst overnemen, moet de herrie goeddeels over zijn.

Overigens wordt er vooral geklaagd vanuit Zoetermeer Oosterheem. Een NIEUWBOUWwijk, waar de bewoners dus op de hoogte waren van de HSL in de achtertuin, voor men daar kwam wonen.

Ik woon zelf pal tegenover station Zoetermeer en de A12. De eerste paar maanden hoorde ik de herrie wel, maar nu helemaal niet meer. Het zal voor veel mensen toch een kwestie van wennen zijn  ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2009, 21:27:43 »
ach, dat wordt over een jaar met zn allen eierdoosjes sparen en die dan massaal op het hsl-beton plakken.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2009, 21:29:36 »
Het kan wel, maar dan moet de HSL uit die bak, zodat het geluid zn vrije weg kan gaan, is de overlast ook een stuk minder.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2009, 22:19:41 »
Lotus is al meer dan tien jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van anti-geluid.
Misschien moet men daar maar eens ten rade gaan.

mvg,
Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2009, 22:23:27 »
Overigens wordt er vooral geklaagd vanuit Zoetermeer Oosterheem. Een NIEUWBOUWwijk, waar de bewoners dus op de hoogte waren van de HSL in de achtertuin, voor men daar kwam wonen.

Ja en? Die mensen is intertijd een heel ander verhaal verteld over de te verwachten geluidproductie dan ze nu meemaken. Dat zal ook wel verklaren waarom ze zo fel reageren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AEvolution

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 November 2009, 22:44:37 »
Ja en? Die mensen is intertijd een heel ander verhaal verteld over de te verwachten geluidproductie dan ze nu meemaken. Dat zal ook wel verklaren waarom ze zo fel reageren.

Klopt, maar zoals ik al zei is dit tijdelijk. De herrie komt vooral door de tijdelijke treinstellen die er nu rijden. Dat men daar over klaagt is ook geheel terecht en er worden daarom ook maatregelen genomen. Het slijpen van de rails was één van die maatregelen. De remblokken worden bijvoorbeeld ook vervangen door kunsstof exemplaren.

Er wordt nu al geroepen dat er extra geluidsschermen etc nodig zijn en gedreigd met rechtzaken om dit te eisen. Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel geluid de Thalys en Fyra straks opleveren. Komt de geluidsdruk dan nog steeds op meer dan 55 dB(A), dan moeten er extra maatregelen worden genomen.

Maar even los van de hele discussie of de HSL binnen de geluidsnormen blijft; Als je een huis koopt dat op 100m van een hogesnelheidlijn ligt, dan weet je dat je die trein gaat horen.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2009, 22:46:47 door AEvolution »

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #24 Gepost op: 17 November 2009, 22:47:57 »
Maar even los van de hele discussie of de HSL binnen de geluidsnormen blijft; Als je een huis koopt dat op 100m van een hogesnelheidlijn ligt, dan weet je dat je die trein gaat horen.

En dat geld ook voor luchthavens, die er al jaren liggen.
(zie mijn 1e post in dit draadje)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #25 Gepost op: 17 November 2009, 22:52:14 »
Zelfs in de trein is het een enorme bak herrie, Inderdaad door de reflectie van het geluid tusen de wanden en elkaar dan ook nog versterkend is het in de coupe's niet mogelijk met elkaar te praten .Tijdens de testritten was dit ook voor veel mensen een opvallend iets.

He... eindelijk... ik ben dus niet de enige die knettergek werd in die testtrein... het geluid buiten de tunnels was al hard, in de tunnels was het helemaal een ramp...

Ik kan het met goed voorstellen dat mensen klagen. Ik heb van Nico Spilt gehoord dat die Albatros een stuk stiller schijnt te zijn dan een reguliere trein (niet gek natuurlijk, want dat ding is aangepast om ook op hogere snelheid comfortabel te blijven en zo min mogelijk herrie te produceren)

Het mooiste zou gewoon zijn dat er eens iemand ballen toonde en de HSL inderdaad tot die Albatrossen beschikbaar komen buiten dienst stelt... want een aanfluiting is het toch al.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #26 Gepost op: 17 November 2009, 23:01:36 »
...
Er wordt nu al geroepen dat er extra geluidsschermen etc nodig zijn en gedreigd met rechtzaken om dit te eisen. Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel geluid de Thalys en Fyra straks opleveren. Komt de geluidsdruk dan nog steeds op meer dan 55 dB(A), dan moeten er extra maatregelen worden genomen.
...

gemiddeld over hoeveel uren?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2009, 23:12:41 »
Vandaag een enquete van Hispeed ingevuld. M.b.t. geluid een 2 ingevuld. Van mijn ritje in de eerste klas van R'dam - Schiphol heb ik pijn in de kop gekregen.. absurd hoog geluidsniveau binnen...

AEvolution

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2009, 23:51:48 »
gemiddeld over hoeveel uren?

Bepaald aan de hand van de Lden;

Citaat
Lden staat voor 'Level day-evening-night'. Het is de nieuwe dosismaat voor geluid. De EU-richtlijn Omgevingslawaai stelt het gebruik van deze dosismaat verplicht voor het maken geluidsbelastingkaarten voor de hoofdinfrastructuur en voor agglomeraties.
Voor de bepaling van Lden wordt het etmaal in drie periodes verdeeld:

dagperiode 07.00-19.00 uur
avondperiode 19.00-23.00 uur
nachtperiode 23.00-07.00 uur
Eerst wordt per periode het gemiddelde geluidsniveau over een heel jaar bepaald. Een bepaald geluidsniveau in de avond en de nacht wordt door het verminderen van geluiden uit de omgeving als hinderlijker ervaren dan het geluid van overdag. Daarom wordt het niveau dat voor de avond wordt bepaald verhoogd met een 'straffactor' van 5 dB en het nachtniveau met een factor van 10 dB.
Lden is het gemiddelde van de dag-, avond- en nachtwaarde, waarbij gebruik wordt gemaakt van een 'energetische' middeling. Dit betekent dat de duur van elke periode ook wordt meegewogen.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #29 Gepost op: 18 November 2009, 00:24:47 »
dit is duidelijk (y)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008