Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's  (gelezen 10726 keer)

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #45 Gepost op: 20 November 2009, 14:54:07 »
........6400-en mogen niet voor passagierstreinen, alleen omdat de directie dat niet wil? Het lijkt me dat er gewoon helemaal geen behoefte aan is. Waarom zou je een 6400 voor een passagierstrein willen hebben?.......
Zeg maar nee, dan krijg je er drie. 8)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #46 Gepost op: 20 November 2009, 14:59:26 »
Tsja, voor de koningin maken we natuurlijk een utzondering  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #47 Gepost op: 20 November 2009, 15:04:01 »
leden van het koninklijk huis zijn ook een soort goederen  ;D

met de groeten van Maarten

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #48 Gepost op: 20 November 2009, 15:14:37 »
Waarom zou je een 6400 voor een passagierstrein willen hebben?

In verband met het ontbreken van spanning op de bovenleiding? Als ik het me goed herinner zijn er ergens in de jaren '90 stammetjes intercityrijtuigen met drie 6400'den ingezet tussen Utrecht en Hilversum omdat er aan de bovenleiding gewerkt werd.

Eelco

garde003

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #49 Gepost op: 20 November 2009, 17:05:14 »
Dit draadje gaat over veel zaken tegelijkertijd. Met betrekking tot wieldiameters en snelheden heb ik voor de meeste nederlandse locs en enkele buitenlandse locs eens uitgezocht hoeveel omwentelingen per minuut de drijfwielen maakten bij de maximale snelheid.
De langzaamste locs waren de NS 8200 (platluizen) die 2,11 omwentelingen per minuut haalden bij maximale snelheid.
De moderne Nederlandse stoomocs (in oplopende volgorde NS3600, NS6300, NS3700, NS3900 en NS 6100 haalden ongeveer 5,25 omwentelingen per secoden. Hieruit volgt ook dat de NS 5300 als goederentreinlocs door hun kleinere wielen dus een lagere maximum snelheid konden bereiken. De Nederlandse top werd gezet door de NS4000 Zweedse locs die 5m61 omwenteling per seconde konden halen.

Experimentele informatie heb ik ook uitgezocht; Een NS7000 heeft tijdens een testrit eens 100 km/u gereden. Dat komt neer op 6,55 rpm. De BR 18301 met zijn 2300 mmm grote drijfwielen en maximum snelheid van 175 km/u komt daarbij op 6,73 rpm. De A4 Pacific Mallard haalde bij het rijden van het snelheidsrecord een omwentelingssnelheid van 8,83 rpm.

Deze hoge snelheden zijn zeer belastend voor het spoor en de drijf- en koppelstangen. De asdruk bij een stoomloc varieert nogal door de honderden kilo's die heen en weer geslingerd worden door snel rijden. De genoemde BR 19 met zijn stoommotoren had daar veel minder last van omdat deze stoommotoren veel lichtere bewegende delen konden hebben. In het boek 'The Red Devil' van David Wardale wordt aangegeven dat de zuigers en het drijfwerk bij snel rijden g-krachten moeten weerstaan die vele malen hoger zijn dan wat een piloot in een F16 ooit aan zal kunnen...

Momenteel wordt in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe stoomlocomotief ontworpen (3rd generation steam, website http://www.5at.co.uk/) die bij een ontwerpsnelheid van 200 km/u ongeveer 9,41 rpm moet kunnen halen. De website gaat ook leuk in op alle ontwerp componenten en de hoofdontwerper heeft met de Red Devil in Zuid Afrika ook laten zien dat hij weet hoe een thermodynamisch ontwerp gemaakt moet worden (http://www.trainweb.org/tusp/wardale.html).

Met betrkking tot schoorstenen is er inderdaad ook veel gebeurd. Het gehele schoorsteensysteem (vanaf de afgewerkte stoompijp (exhaust), de elementen in de rookkast om afgewerkte stoom en rookgassen te mengen tot aan de vorm van de uitwendige schoorsteen zijn van groot belang. De afgewerkte stoom dient een vacuum te creëren in de rookkast (zodat het vuur goed trekt) zonder te veel tegendruk in de cilinders te geven. Veel ontwerpers (o.a. Giesl, maar ook Kylala, Chapelon, Porta en de heer Koopmans) hebben hier veel aandacht aan besteed. De heer Koopmans heeft bij het Rijdend Tram Museum de exhaust van een RTM loc flink verbeterd.

Als meer informatie gewenst is, dan zijn de volgende Google zoektermen wel interessant;
André Chapelon (Beste locomotief ontwerper ter wereld)
SNCF 242A1 (sterkste stoomloc in Europa, meer dan 4500 PK, dat hebben ze in Duitsland nooit gehaald)
Livio Dante Porta (Leerling van Chapelon, heeft tot zijn dood stoomlocs ontworpen en verbeterd, zijn mooiste locomotief is de Argentina)
Red Devil (Zuid Afrikaanse krachpatser op smalspoor)
Roger Waller (Zwitserse constructeur, heeft o.a. de DB BR 52-8055 opgeknapt.

Een mooie startpagina is http://www.trainweb.org/tusp. Hier staat uitstekend beschreven wat er aan stoomlocomotief ontwikkelingen gedaan is na het eind van het stoomtijdperk, alhoewel sommige ontwerpen er wel erg extreem uitzien...

Het boek van de Red Devil is ook een aanrader voor mensen die diepgaande interesse hebben in het onderwerp. De Nederlandse boeken van Harterink en Mook, Labrijn etc. zijn wel aardig maar beschrijven de stoomlocomotief vanuit een nogal conservatief ontwerpstandpunt.Er zijn uiteraard wel spannende typen gebouwd zoals de Grote Groenen (NS 1300) , Blikken Tinussen (NS 2100)  en NS 6300 (de zwaarste tenderloc in Europa, maar zeker niet de sterkste). In Indonesië hebben de cosntructeurs toch wel wat meer bijzondere ontwerpen gebouwd (en dus ook meer risico gelopen waardoor locs toch niet zo succesvol waren op langere termijn, zoals bijvoorbeeld met de compound pacifics die op smalspoor weliswaar erg snel waren, maar toch niet zo voldeden).

Nog een nabrandertje; In Zweden schijnt nog steeds een operationele turbinelocomotief te zijn http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swedturb/swedturb.htm. Hoewel de stoomturbine uiteraard geen 'beperkingen' kent met betrekking tot de omwentelingssnelheden, gebruiken de meeste turbinelocomotieven wel koppelstangen en blijft de maximaal haalbare omwentelingssnelheid dan toch beperkt tot zo'n 5 a 6 rpm.

Veel plezier met verder speuren op het Internet.
Erik
« Laatst bewerkt op: 20 November 2009, 17:13:48 door garde003 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #50 Gepost op: 20 November 2009, 17:12:30 »
In Indonesië hebben de cosntructeurs toch wel wat meer bijzondere ontwerpen gebouwd (en dus ook meer risico gelopen waardoor locs toch niet zo succesvol waren op langere termijn, zoals bijvoorbeeld met de compound pacifics die op smalspoor weliswaar erg snel waren, maar toch niet zo voldeden).

De serie SS1000 (dat zijn die 2C1 4 cilinder compound locs waar je het over hebt) waren niet ideaal inderdaad. 120 km/u per uur rijden zorgde ervoor dat de twee stokers alle kolen al van de schop zagen buitelen voordat ze deze in de vuurkist konden gooien...

De serie SS900, ook 2C1, reed echter zonder enig probleem 120 km/u. En dat op Kaaps spoor!

Maar goed, dit gaat wel erg off topic. Maar als liefhebber van Indonesisch/Nederlands Indisch spoor kon ik niet nalaten even te reageren...  ;)

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #51 Gepost op: 20 November 2009, 18:36:09 »
Een landeigenaar wilde zijn land niet verkopen,...

Dat is niet de hele waarheid. De landeigenaar wilde wel degelijk verkopen, alleen tegen voorwaarden die voor de HSM niet interessant waren.

Sla het HSM boek er maar eens op na.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #52 Gepost op: 20 November 2009, 19:29:34 »
In verband met het ontbreken van spanning op de bovenleiding? Als ik het me goed herinner zijn er ergens in de jaren '90 stammetjes intercityrijtuigen met drie 6400'den ingezet tussen Utrecht en Hilversum omdat er aan de bovenleiding gewerkt werd.

Dat weet ik Eelco, ik heb daar trouwens nog ingezeten. Niet gereden overigens, want vlak voor vertrek werd de trein opgeheven wegens technische problemen.

Maar daar ging het natuurlijk helemaal niet om. Waar het wel om ging wat mij betreft, is dat er in een hoog tempo allerlei beweringen werden gedaan waar je zo je vraagtekens bij kunt zetten en die ook niet erg onderbouwd werden.

Maar om eerlijk te zijn, zijn er wel meer grootspoordraadjes waar dingen worden beweerd die onzin zijn. Het is dan meestal even afwachten tot er iemand reageert die wel weet hoe het zit. Meestal duurt dat even, want die mensen moeten dan eerst even klaar zijn met lachen voordat ze fatsoenlijk kunnen typen.  ;D ;)

Maar verder is dit een leuk forum hoor  ;)
Reinier

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #53 Gepost op: 20 November 2009, 19:52:33 »
@Garde003

Ik denk dat de rekenvoorbeelden die je aanhaalt niet geheel correct zijn:
En wel hierom:

100 km per uur = 100000 meter per uur
Dus per minuut is de afgelegde afstand dus 100000:60=1666,67  meter
Gaan we dus uit van een wieldiameter van 2300 mm = 2,3 meter
Dan is de afgelegde afstand van 1 omwenteling van dit wiel 2,3 x pi = 7,23 meter
Dus om 1666,67 meter af te leggen zijn 1666,67 : 7,23 = 230,52 omwentelingen nodig
Het toerental is dus 230,52 rpm

En dat lijkt me toch beduidend hoger

Groet
« Laatst bewerkt op: 20 November 2009, 19:59:11 door Biertje1150 »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #54 Gepost op: 20 November 2009, 19:55:28 »
En deel dat door 60 en je krijgt? Juist, rps. En dat is het probleem, hij begint goed, maar gaat later onterecht over op rpm.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #55 Gepost op: 20 November 2009, 19:56:28 »
En deel dat door 60 en je krijgt? Juist, rps. En dat is het probleem, hij begint goed, maar gaat later onterecht over op rpm.

Ook waar maar de algemene eenheid voor toerental is rpm
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #56 Gepost op: 20 November 2009, 20:06:42 »
In principe maakt dat niet uit, als je maar consequent bent.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #57 Gepost op: 20 November 2009, 20:16:33 »
In principe maakt dat niet uit, als je maar consequent bent.

Je hebt het bij de snelheid van je auto toch ook niet over m/s ?
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Lvdwerf

  • Gast
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #58 Gepost op: 20 November 2009, 20:37:35 »
Ook waar maar de algemene eenheid voor toerental is rpm
Ahum SI zegt rad/s

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #59 Gepost op: 20 November 2009, 20:43:51 »
Je hebt het bij de snelheid van je auto toch ook niet over m/s ?
Maar dat is eigenlijk wel correct, in SI eenheden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.