Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2019 door barry1972
Vandaag om 17:34:30
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 17:33:34
Franse treinen en scenery door hansb58
Vandaag om 17:27:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 17:24:50
's-Heer Heinkenspolder door barry1972
Vandaag om 17:15:05
update Lenz LH101 naar 2.0 door Von Rondstadd
Vandaag om 17:08:21
Zoutkamp 1921 - 1942 door zuylen
Vandaag om 16:54:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 16:50:43
DDM-1 afscheid door zuylen
Vandaag om 16:47:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 16:34:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 16:31:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:20:53
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Reinout van Rees
Vandaag om 16:12:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:12:25
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Reinout van Rees
Vandaag om 16:10:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 16:08:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:58:49
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:29:19
fleischmann profi wissels door jan55
Vandaag om 15:13:01
Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 14:14:43
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Eric B
Vandaag om 13:09:00
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:54:45
Lift gezocht voor NVBS avond Voorschoten door Peter Kleton
Vandaag om 12:25:55
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 11:53:51
Piko h0 NS 2200 door Rondje_HO
Vandaag om 11:42:51
OBB Nightjet door Rondje_HO
Vandaag om 11:38:02
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 11:37:18
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door heuvelbaan
Vandaag om 11:19:18
  

Auteur Topic: 1 juli 2007 - Op bezoek bij Wim Waleboer (deel 2)  (gelezen 23129 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
    • Somda
1 juli 2007 - Op bezoek bij Wim Waleboer (deel 2)
« Gepost op: 12 november 2009, 15:06:27 »


Land: Oostenrijks, Duits, Zwitsers
Schaal en systeem: G analoog ("LGB")
Tijdperk: III t/m V
Specialisatie: Buitenbaan

Baan aan zee
Waar velen kiezen voor een dagje zee, blijven wij aan de landzijde van de duinen. Wij gaan opnieuw op bezoek bij Wim Waleboer, ditmaal echter niet bij hem thuis, maar bij zijn LGB-buitenbaan gelegen bij restaurant "de Afslag" te Breskens. Het weer is ons goed gezind, het trakteert ons op een lekker zonnetje, zodat wij de gehele baan - die een oppervlakte beslaat van ongeveer 500 m2 - onder de beste omstandigheden kunnen aanschouwen.



Wat wij hier kunnen zien is dat een grotere schaal van het materieel en de scenery mooi samen kan gaan met de beplanting en dat zoiets zich mooi leent voor menig tuin.

Groot




Na de eerste keer rondkijken en het laten doordringen van de grootte van deze baan, valt direct op dat dit een type baan is dat bepaald niet onderhoudsvrij is. Gaan wij thuis een keer met een reinigingswagon en/of stofzuiger over de baan waarna wij gereed zijn voor de komende maand, Wim moet elke week aan de slag. Aanslag op de rails of wel weer wat blad over de baan wat verwijderd moet worden. Ook het onkruid wieden is met deze oppervlakte een taak die niet te licht gerekend moet worden.
Deze taak rustte oorspronkelijk niet bij Wim. De medeinitiatiefnemer van deze baan, Niek Manneke (tevens uitbater van het naastgelegen restaurant), heeft indertijd in Wim een gelijkgestemde gevonden om samen de baan op en uit te bouwen. Voor een aantal jaar hebben beide met plezier van de samenwerking en de baan genoten totdat 21 oktober 2006 het noodlot toesloeg en Niek Manneke overleed. Niet alleen persoonlijk, voor familie en vrienden, een groot gat achterlatend, maar ook in het beheer van hun beider tuinbaan-trots. Meer hierover in de laatste alinea. Nu eerst terug naar de verkenning van de baan...

De baan is digitaal, maar de digitale optie van wissels omzetten is momenteel uitgeschakeld. Dit systeem is te gevoelig voor storingen veroorzaakt door de zoute zeelucht. Dit is ook de reden dat het baanplan versimpeld is. De wissels gingen na het signaal van de centrale niet altijd goed om, wat de reden is om de baan op te splitsen in drie banen, zodat er minder wissels in gebruik zijn en dus minder kans op aanrijdingen. Door deze aanpassing ligt er nog een klein ovaal op deze baan, wat in mijn ogen toch wel jammer is. Voor de rest is er overal voldoende rijlengte behalve hier dus.

Onze gastheer is momenteel extra voorzichtig met zijn LGB-materieel. Hij heeft een onderhoudsovereenkomst met de firma Hobbytime, maar door de recente problemen weet hij niet of zij dit onderhoud nog uit kunnen gaan voeren. Als je ziet dat hier dagelijks met onder andere 2 Mallet-lokomotieven wordt gereden (waarvan 1 met sound, een gimmick die hier echt tot zijn recht komt) en nog eens 2 locomotieven die in werkelijkheid in het Harzgebied rijden, kun je wel nagaan dat er voldoende onderhoud aan dit materieel zit.





Naast de baan ligt het restaurant De Afslag. Dat geeft een uitgelezen mogelijkheid om onder het genot van een hapje en een drankje de baan te aanschouwen. Het mooie van dit geheel is dat de modelgebouwen zijn voorzien van verlichting, wat bij duisternis een extra dimensie geeft aan het geheel. Wat je bij het reserveren niet mag vergeten is het aangeven dat je aan het raam bij de LGB-tuin wilt plaatsnemen.





Gebouwen
Vele gebouwen sieren de baan. Er zijn standaardmodellen van meerdere fabrikanten. De modellen van Piko zijn nog wat kwetsbaar, dit komt doordat het kunststof vrij dun is, namelijk een millimeter of vier. Pola doet het wat dat betreft al wat beter. De modellen zijn al wat zwaarder en robuuster uitgevoerd met een wanddikte van zo ongeveer tien millimeter. De mooiste gebouwen op de baan zijn echter van giethars, het voordeel van dit materiaal is dat het onverslijtbaar oogt. Ook met de kleurvastheid zit het goed, enkele gebouwen staan al een jaar of vijf en de kleur is nog goed.

Met het bouwen van de gebouwen krijgt Wim wel hulp. De eigenaresse van het restaurant heeft er een paar gebouwd, net als de kok die er ook één netjes in elkaar heeft gezet. De sets worden gelijmd met een soort cement die met de bouwpakketten meegeleverd wordt. Volgens Wim moet deze cement ruim aangebracht worden, omdat bij een te zuinig gebruik de verbindingen niet sterk genoeg worden, wat in de buitenlucht absoluut niet wenselijk is. Verder staan hier gebouwen die Wim gekregen heeft, onder andere een zeer fraaie locloods die hier dankzij Miniatuur-Walcheren zijn bestemming heeft gekregen. Ook heeft hij van hen een gebombardeerde kerk gekregen. Deze kerk was gemaakt ter gelegenheid van 60 jaar bevrijding en heeft na meerdere jaren daar nu op deze baan zijn eindbestemming gekregen. Wim is blij met deze giften, want ze voegen duidelijk wat toe aan de modelbaan.



Wat brengt hier de toekomst
Alles wordt hier door vrijwel door één man gedaan; het opbouwen van de baan, het onderhoud hiervan en het laten rijden van dit geheel.Wim is onder andere nog van plan de rijtuigen te verlichten en lantaarns langs de nog aan te leggen rijbanen te plaatsen. G-schaal-rijders / -verzamelaars uit de buurt zijn zeer welkom om deze baan verder te helpen op te bouwen.
Verder komt er een rijweekend voor G-schalers, zo krijgen de liefhebbers de mogelijkheid om hun favoriete locs te laten rijden op deze grote baan. Wim stelt het op prijs dat je van tevoren aangeeft dat je komt en een loc meeneemt. De rijdagen vinden plaats op zaterdag 20 en zondag 21 oktober 2007.

Was getekend op 1 juli 2007,

Fotograaf: Bob Nonnekens
Schrijver: Harm van Goor
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • DB jaren 60 in de buurt van NS grens...
Re:1 juli 2007 - Op bezoek bij Wim Waleboer (deel 2)
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2009, 11:54:26 »
Voor zover ik weet de eerste modelbaan die je ook op Google-earth kan zien:
.
Verder natuurlijk ook Madurodam enz. Maar die tellen niet mee...

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, Intellibox, DCC+Motorola, S88 en LocoNet, Koploper

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:1 juli 2007 - Op bezoek bij Wim Waleboer (deel 2)
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2009, 12:01:04 »
.

Foto aanklikbaar gemaakt naar maps.google. Kan de rest het ook (niet) zien  ;)