Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: 1 juni 2008 - Op bezoek bij NZH  (gelezen 10879 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
1 juni 2008 - Op bezoek bij NZH
« Gepost op: 01 juni 2008, 12:36:43 »

Haarlem en modelspoor, wat hebben die nu gemeen met elkaar, zult u denken? Wel, eigenlijk van alles. Want als je over Haarlem spreekt, spreek je over de stad die als eerste over een spoorlijnaansluiting (de spoorlijn Haarlem - Amsterdam uit 1839) beschikte en waar de eerste elektrische tram (vanaf 1899) reed. Het is ook de stad waar de NZH-hobbyclub resideert.
         
Land: Nederland & Duitsland
Schaal en systeem: II ("G"), HO (2- rail & 3- rail), N, analoog, digitaal
Tijdperk: -
Specialisatie: veelzijdige hobbyclub met de nadruk op modelspoor
Website: http://www.nzhhobbyclub.nl

Op 13 april 2008 ging uw OBB-team op bezoek bij de NZH-hobbyclub. Uw auteur is vooraf lekker gemaakt met een enorm sporenplan, dus wij waren benieuwd. U ook? Centraal in deze aflevering van OBB staan de planning en de ruwbouw van een (grote) baan. Lees en likkebaard mee...want ruimte hebben ze...





Wat direct opvalt bij onze aankomst in Haarlem is het knipperende sein naast de voordeur. Zo er bij uw OBB-team al enige twijfel mocht hebben bestaan over wat er achter de gevel van dit pand schuilgaat, het sein laat weinig ruimte voor twijfel over.
Bij aankomst werden wij enthousiast welkom geheten door onze gastheer voor vandaag, Han Zijlstra. Onder het genot van veel koffie werd uw OBB-team ruim een halve dag langs de kroonjuwelen van de NZH hobbyclub geleid.

Kennismaking met de NZH- hobbyclub
Bij binnenkomst in dit voormalige kantoorgebouw denk je: "wauw, wat een enorme ruimte heeft de NZH-hobbyclub hier tot haar beschikking!" Zo vertelde Han ons dat de NZH-hobbyclub deze ruimte in 2003 kreeg aangeboden nadat men de vorige (in een school) had moeten verlaten. Het gebouw, dat meerdere verdiepingen telt, wordt gedeeld met een aantal kunstenaars die hun ateliers op de bovenste verdiepingen hebben. De NZH-hobbyclub heeft de gehele kelder tot haar beschikking die in meerdere grote ruimtes is verdeeld.
De NZH-hobbyclub is in 1976 opgericht door de leden van de NZH-personeelsvereniging. Inmiddels heeft zij echter ook veel leden die geen band hebben met de NZH. Wat ons opvalt is dat naast de modelspoorbouw ook andere vormen van modelbouw uitgebreid aan bod komen. Zo zagen wij schitterende staaltjes van scheepsmodelbouw. Maar ook een vliegclub maakt gebruik van één van de ruimtes. Daarnaast heeft de club een goed voorziene werkplaats in een aparte ruimte met een draaibank en andere gereedschappen die de leden, jong en ouder, ter beschikking staan bij het hobbywerk. Omdat dat allemaal te kunnen bekostigen, betalen de leden een contributie. Een deel van dit geld wordt aangewend voor algemene zaken zoals de huur van de ruimte en het onderhoud van de gemeenschappelijke kantine en dergelijke. De rest komt ten goede aan de afdeling van je voorkeur. (modelboten, modelspoor enzovoort) De gekochte materialen blijven eigendom van de club.


De jeugdbaan

Veruit de meeste leden houden zich bezig met de modelspoorbouw. Als je lid bent van de NZH-hobbyclub kun je als modelspoorder veel kanten op. Zo zijn er mogelijkheden om aan de N-baan of LGB-baan te bouwen. Er is zelfs een aparte ruimte waar de jongste clubleden een baan bouwen naar eigen inzicht. De meeste leden bouwen echter aan de H0-baan. Houd je niet van bouwen maar wil je rijden? Geen punt, het kan hier allemaal en in harmonie. Op de baan in opbouw kunnen zowel 2- als 3-railrijders uit de voeten. Dit met zowel analoog als digitaal materieel. Heb je een voorkeur voor landschaps- of scenerybouw of heb je niets met rijden? Uiteraard kan dat ook, maar dan moet je wel eerst een ruwbouw hebben, die daar natuurlijk voor geschikt gemaakt is.


De N baan
Want scenery en landschapsbouw komen volgens Han bij de NZH-leden pas in zicht als de ruwbouw van de H0-baan klaar is en de werking van de baan na uitgebreid testen goedgekeurd is. Verderop kunt u lezen waarom.

Bouwen van de H0-baan
De gedwongen verhuizing in 2003 was aanleiding voor een herbezinning bij het bouwen van de baan. Wordt het gewoon bouwen of wordt het wat anders - en hoe dan? Gezien de vele wensen van de leden en de grootte van de nieuwe H0-ruimte, werd het wat anders. Voor de ruimte waar de H0-baan in zou komen te staan, werd besloten om eerst de wensen op een rijtje te zetten en vervolgens een (sporen-) plan te ontwerpen en daarna pas te gaan bouwen.

1) Inventarisatie wensen:
Wat moest er op de baan straks allemaal kunnen rijden? Niemand die het precies wist (en zo waren er nog heel wat vragen die een antwoord nodig hadden). Daarom hebben de leden vòòr aanvang van de bouw eerst voor henzelf maar eens op een rijtje gezet wat ze belangrijk vonden. Ik zal u het besluitvormingsproces dat zich hier afspeelde besparen, maar de wensenlijst bleek uiteindelijk te omvangrijk voor de toch niet geringe ter beschikking staande ruimte van 7 x 23 meter! Men moest dus keuzes maken en een nieuwe eenvoudigere wensenlijst opstellen. De belangrijkste en te realiseren wensen van de leden zijn:

  • Men wil met 2- rail en 3-rail materieel kunnen rijden (tegelijkertijd);
  • De 3-railrijders willen hun materieel besturen vanaf een centrale plaats langs de baan met behulp van Koploper en een PC;
  • De 2-railrijders willen hun materieel analoog en digitaal besturen, het liefst langs de baan;
  • Men wil met Nederlands en met Duits materieel rijden;
  • Er moeten gescheiden spoorwerken komen voor stoom- en elektrisch materieel;
  • Er moet een vlak en een (bergachtig) heuvellandschap in dezelfde ruimte gemaakt worden;
  • Er moet op schaalsnelheid gereden kunnen worden met lange treinen;
  • Een afwisselende treinenloop met relatief veel zichtbaar spoor is vereist;
  • De stations van Haarlem en Spaarnwoude moeten opgenomen zijn in het plan

De logische vraag deed zich stellen: wat hebben de mensen thuis hier nu aan? Han geeft aan dat het ook voor de thuisbouwer (in spé) belangrijk is om óók eerst te inventariseren wat de wensen zijn, voordat hij begint met de eigenlijke bouw. Denk na over wat je wil. Wil je alleen maar rijden en rails neerleggen of is er een ander thema? Waarom rijdt daar een trein? Denk na over de functie van het spoor: goederen en/of personenvervoer van en naar? Wat kun je allemaal en wat kun je niet? Ben je handig met scenery of met elektronica of iets anders? Wat zijn de technische (on-) mogelijkheden? Probeer de uitkomst van deze vragen uiteindelijk te vertalen naar een realiseerbaar (sporen-)plan en vervolgens naar een dito modelbaan. Als je hierbij de hulp van de PC gebruikt met een ontwerpprogramma, kun je onbeperkt alle schaalopties uitproberen en kijken of je plan realiseerbaar is voor de ruimte die je zelf tot je beschikking hebt. Als je deze werkwijze hanteert, voorkom je veel teleurstellingen in een later stadium bij de opbouw van je baan.



2) ontwerpen sporenplan
Als je vervolgens de wensenlijst vertaalt naar een (sporen-) plan, betekent dit - in het geval van de NZH-hobbyclub - bijvoorbeeld dat er verschillende soorten rails (2-rail en 3-rail) in het ontwerp moeten worden opgenomen. Het grote station (maar ook de rest van de baan) is voorzien van een dergelijk "verweven" railsysteem. Wat ons hierbij opvalt, is dat 2-rail- en 3-railrijders uitgebreide rijmogelijkheden hebben op de baan in wording. Voor het realiseren van een zo afwisselend mogelijk beeld zijn meerdere rijniveaus opgenomen. Op centrale plaatsen zijn in het landschap ingebedde toegangen naar (verborgen) keerlussen en schaduwstations opgenomen. Conform de wens van de 3-railrijders is op een centrale en overzichtelijke plaats een ruimte gecreëerd van waaruit zij met Koploper en een PC hun materieel kunnen besturen
Om de wens van de 2-railrijders omtrent de bediening van "hun" deel in te vullen, zijn langs de baan zogenaamde dienstpaden gecreëerd. De 2-railrijders kunnen zo hun materiaal langs de zijkant van de baan besturen.
Dit terwijl het 3-railmaterieel gewoon de orders van de "Centrale Verkeersleiding" uitvoert op het spoor ernaast. De wens om zowel met Duits als met Nederlands materieel te kunnen rijden in een "natuurlijke" omgeving is ook mooi ingevuld in het (overigens nog te bouwen) landschap. Naar onze mening komt dit goed tot uitdrukking in de opbouw en de overgang in de baan van een vlak (Nederlands) landschap naar een bergachtig / heuvellandschap (Duits) verderop op de baan.

Gevolgen van keuzes
Uiteindelijk bleek dat niet alle wensen realiseerbaar zijn in een (toch altijd beperkte) ruimte. Dat betekende dat er concessies moesten worden gedaan en het plan in dit geval terug naar de tekentafel moest, zo legt Han verder uit. De wens van een lid om bijvoorbeeld een mijn ("Bergwerk") in het Duitse berggedeelte te willen bouwen, kan zo prima gerealiseerd worden inclusief de daarbij behorende aan en afvoersporen naar een haven aan de Rijn. Zo krijgen deze landschapselementen, waaronder ook water, een functie.



Concessies doen kan echter ook betekenen dat bepaalde wensen niet gerealiseerd kunnen worden of slechts in aangepaste vorm. Helaas past er dan geen luchthaven Schiphol meer, ook niet als je de schaalgrootte hiervan aanpast. Ter illustratie: een "runway" van 2 km is in H0 ca. 23 meter lang. Zo moest uiteindelijk ook bijvoorbeeld de geplande Faller Car System-autosnelweg aangepast worden, in dit geval ten faveure van het spoor. En zo kan de wens om met Duits en Nederlands materieel te willen rijden er ook toe leiden dat je hier niet raar op moet kijken als je een "Vlaflip" uit de tunnel in een berglandschap ziet rijden.

Han benadrukt dat het streven naar evenwicht in een plan belangrijk is. Han: "Niet al je plannen zijn realiseerbaar. Ook hier bij ons niet ondanks de toch grote ruimte. Kijk maar naar de genoemde voorbeelden. Probeer bijvoorbeeld ook een goede afwisseling tussen zichtbare en niet zichtbare spoorgedeelten te realiseren. Als je een grote ruimte hebt, kun je een groot station maken met veel sporen die een functie hebben. Dan is er ook meer ruimte voor andere plannen. In een kleinere ruimte zal dat minder zijn. Ook hier geldt: less is more."

3) De onderbouw:
Als uiteindelijk op papier alles past, dan ben je er nog niet. De baan moet namelijk ook ergens op gebouwd kunnen worden. Het uitgangspunt bij de NZH-hobbyclub is dat het een vaste baan moet worden, vertelt Han. Dat is een keuze die zij als leden hebben gemaakt. Er zal dus niet gewerkt worden met modules. Een extra reden waarom men hier niet met modules is gaan werken, is dat het met modules lastiger is om met meerdere spoorniveaus boven elkaar te werken. Om ook straks in de afbouwfase overal goed bij te kunnen, inclusief de onderzijde, kan de baan ook niet op vlakke platen worden opgebouwd. Daarom is besloten om de baan op te bouwen volgens de "open-raammethode". (zie Modelspoorpraktijk: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec94). Als dat eenmaal allemaal klaar is, kun je met hout aan de gang. Daar hout tegenwoordig ook peperduur is, hoeft dat echt niet altijd nieuw in de bouwmarkt te zijn gekocht. Een belangrijke leverancier van hout, zo vertelde Han ons, was de vorige afgebroken baan. Deze kon verzaagd worden voor de nieuwe baan. En als alle plannen doorgaan, kunnen ook sponsors mogelijk een deel van het hout bekostigen in de nabije toekomst. En natuurlijk worden de materialen ook bekostigd uit de contributie. Meer in het algemeen geldt: wees kritisch en kijk goed waar je je bouwmaterialen vandaan haalt.

4) Baanbouw
Inmiddels is uw OBB-team al een flink deel van de dag op pad. Gaandeweg de uitgebreide toelichting van Han hebben wij het punt bereikt waar de NZH-hobbyclub zelf is aanbeland: de opbouw van de baan zelf. De aanwezige leden zijn volop bezig met het leggen van de rails en het verder optrekken van de ruwbouw. Wat opvalt, is dat de bouwers bouwen en tegelijk de rijders rijden! En dat met hele lange treinen. Alleen als het rijden ècht niet samengaat met het bouwen, wordt een baanvak tijdelijk stroomloos gezet, licht Han toe. Zo kan een ieder zijn hobby hier op zijn of haar manier beoefenen. De contouren van het landschap zijn al goed te zien. Ook de toegangsluiken die toegang tot de baangedeeltes geven die (straks) moeilijk bereikbaar zijn, zijn al gerealiseerd.



5) Wat er fout ging?
Gaat dan alles hier perfect en kijkt uw OBB-team door een roze bril? Nee, natuurlijk niet, ook hier worden fouten gemaakt, vertelt Han. Het werkt echt niet anders dan thuis en het blijft mensenwerk. Zo werd bijvoorbeeld onvoldoende rekening gehouden met het klimaat van de ruimte. Er was gerekend op een vochtige ruimte. Dit bleek achteraf erg mee te vallen. Het tegendeel bleek zelfs waar: veel houtwerk kromp aanzienlijk. Dit wreekte zich op de plaatsen waar de onderbouw niet voldoende gefixeerd was. Specifiek was dit het geval bij de aansluitingen van de bruggen. Sommige bruggen zijn - tot frustratie van de bouwers - wel 3x opnieuw gebouwd!
Ook zijn baandelen gebouwd die nog niet volledig waren ontworpen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat gedeeltes die volgens plan waren opgebouwd, moesten worden afgebroken omdat het bouwsel niet te realiseren was in het totaalplaatje. Kortom, ook hier dus veel frustratie onderling. Door dit voorval werd ook volkomen duidelijk dat je pas met de scenery en landschapsbouw moet beginnen als de baan verder klaar is. Dus eerst alle fouten er uit, goed lopende treinen die niet ontsporen, keerlusproblemen oplossen, rails goedleggen, zorgen voor goedwerkende wissels, etc. Daarna pas afwerken. Anders kost het vaak dubbele frustratie als je delen weer moet openleggen.
En nog een laatste tip: gebruik niet overal het vanwege de prijs nogal populaire blauwe isolatiemateriaal als beddingmateriaal. Het is inderdaad relatief goedkoop verkrijgbaar bij bijna elke bouwmarkt. Maar de praktijk wijst uit dat houtlijm er slecht op hecht en dat je ballastmateriaal als gevolg hiervan makkelijk loslaat, en je rails dus ook. Ook verf hecht moeilijk. Je kunt het natuurlijk wel prima toepassen in de niet zichtbare baangedeelten als beddingmateriaal. De geluiddempende werking wordt natuurlijk wel minder als je de rails erop vastspijkert of vastschroeft. Overweeg om voor de zichtbare sporen ander beddingmateriaal te gebruiken.





Tot besluit
Zijn er ook nog kritische noten? Ja en nee. De projectmatige aanpak en het vele denkwerk vooraf lijken hun vruchten hier af te werpen. Het bouwen volgens plan levert aan de ene kant misschien minder creatieve oplossingen op. Aan de andere kant zijn er minder bouwfouten en dus minder frustraties door het breekwerk dat hierdoor moet plaatsvinden. Wel is er nog veel, heel veel te doen. De NZH-hobbyclub komt bij ons in ieder geval over als een harmonisch geheel waar een ieder zijn ei goed kwijt kan en waar de mening van de leden telt.

Wil je meer weten over de club zelf, kennismaken of lid worden en meebouwen? Kom dan eens vrijblijvend langs bij de NZH-hobbyclub. Je kunt er overdag terecht op dinsdag en en zaterdag. Voor degenen die overdag niet kunnen, is er ook gelegenheid om op de woensdagavond langs te komen.
Voor de juiste tijden kun je het best even op de site van de NZH-hobbyclub kijken: http://www.nzhhobbyclub.nl

Heb je commentaar of aanbevelingen naar aanleiding van deze OBB-uitgave? Stuur dan een PB naar één van de OBB-leden.

Als jullie, onze lezers, het op prijs stellen, zal in één van de volgende OBB-verslagen het accent liggen op de besturing van de baan en wat daarmee samenhangt. Hiervoor zijn wij nog op zoek naar forumleden of verenigingen met mooie praktijkvoorbeelden! Uiteraard is dat geen verplichting, dus heb je andere modelspoorse zaken die je met ons wilt delen? Geen punt! Laat het ons weten en meld je s.v.p. aan via PB, het forum of via anser@xs4all.nl. Wellicht tot ziens op het forum!

Was getekend op 1 juni 2008
Paul Gans (auteur)
Robert Kroon (fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:48:50 door Peter van der Leek »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: NZH bezoek
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2008, 12:45:10 »
Geweldig, ik mag dit altijd graag lezen.
No dress rehearsel, this is our life.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH bezoek
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2008, 12:59:12 »
Geweldig Paul !  Goed stuk.
Thx a lot!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: NZH bezoek
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2008, 13:04:48 »
Mooi en uitgebreid verslag :D

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: NZH bezoek
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2008, 13:08:47 »
Met veel genoegen lees ik altijd graag wat andere mensen/clubs doen met hun baan.
Zeker de aankleding van de baan is voor mij een zaak waar ik naar kijk. Dit om zelf ook wat te leren en dit evt. toe te passen om mijn eigen baan.

Een mooie club hebben jullie, waar veel aspecten van modelbouw bij elkaar zit, dit vind ik bijzonder.

Veel succes met alles,

Dion
groetjes Dion

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: NZH bezoek
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2008, 20:05:54 »
Het is weer een plezier om een verslag te lezen.
Andere uitvalshoek dan eerdere verslagen.
Kan ik ook een abonement nemen op de OBB? ;D ;D
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: NZH bezoek
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2008, 20:27:05 »
Blij dat het in de smaak valt :D maar vergeet  de mensen achter de schermen niet die een publicatie mede mogelijk maken zoals Chris, Joost, Wesley en de rest van het OBB-team... Greetz, Paul

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: NZH bezoek
« Reactie #7 Gepost op: 01 juni 2008, 20:35:41 »
Een leuk verslag, OBB-team bedankt.

De tip "gebruik niet overal het vanwege de prijs nogal populaire blauwe isolatiemateriaal (....) Overweeg om voor de zichtbare sporen ander beddingmateriaal te gebruiken." roept wel de vraag op "Wat gebruiken ze daar dan ?" Hebben ze daar nog antwoord op gegeven ?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: NZH bezoek
« Reactie #8 Gepost op: 01 juni 2008, 20:48:27 »
Dat niet alleen: de hechtkracht van houtlijm is geweldig. Bij het slopen van het eerste spoor op m'n 'testdiorama' heb ik me toch moeten hakken met een schroevendraaier en een hamer om het los te krijgen en om de ballast van het schuim af te krijgen, ik heb zelfs een veiligheidsbril opgezet, want het sprong letterlijk alle kanten op.

Ook kwam verfhechting heb ik geen problemen ondervonden, dus ik zou bijna vragen: wat doe ik verkeerd?

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: NZH bezoek
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2008, 21:06:11 »
Blij dat het in de smaak valt :D maar vergeet  de mensen achter de schermen niet die een publicatie mede mogelijk maken zoals Chris, Joost, Wesley en de rest van het OBB-team... Greetz, Paul

Hoi Paul,

Harry is niet geheel onbekend met OBB  ;D

(Harry was het vorige aanspreekpunt voor de BNLS-leden).


Harry,

pas jij je tekst bij je avatar even aan?  8)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: NZH bezoek
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2008, 21:07:19 »
Er is verschil tuseen blauw isolatie en blauw isolatie:) Wat wij gebruikten was isolatie mat in grote vierkante platen en 3 mm dik. leuk voor uit zicht maar verder use less. Wat we nu in zicht gebruiken is ouderwets kurk. Dunne vloerplaten die je kunt bietsen ( = goedkoop verkrijgen ) bij een kurkvloeren boer. Meestal hebben ze wat tegels over die je kunt versnijden of kun je voor weinig een partijtje overnemen. Keurig verlijmen met kurk of hout lijm en je hebtr een mopoie beddingf die je goed schuin kunt afsnijden om het railbed meer body te geven. Rails t liefst schroeven, later inzaaien en ballast verlijmen en vervolgens de schroefjes er weer uit draaien.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: NZH bezoek
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2008, 21:25:01 »
Titel van Harry is aangepast.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: NZH bezoek
« Reactie #12 Gepost op: 02 juni 2008, 00:22:38 »
Chris bedankt! Je avatar geeft het al aan: Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht  ;)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: NZH bezoek
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2008, 00:51:15 »
Ik moet ook heel vaak lachen  ;D

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: NZH bezoek
« Reactie #14 Gepost op: 02 juni 2008, 03:13:16 »
Eh, ik heb maar één vraagje. De fotograaf is toch niet de Robert Kroon uit Leek die af en toe mijn kozijnen schilldert?