Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:37:17
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door MOVisser
Vandaag om 12:36:04
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 12:34:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:26:21
Wisselstroom of gelijkstroom als rijspanning door VvKan
Vandaag om 12:25:58
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door FHJ Seller
Vandaag om 12:22:16
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 12:15:44
Trix 23219 Simplon Orient Express rijtuig binnenverlichting doet het niet door VAM65
Vandaag om 12:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:09:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 12:05:31
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door BartvD
Vandaag om 11:45:14
Fleischmann armsein 6205 hapert door zuylen
Vandaag om 11:43:31
Dat overkomt mij niet. door Carel Ruysink
Vandaag om 11:31:22
Reclame-, Stations-, naamborden maken met Paint Shop Pro, maar verschalen? door tijgernootje
Vandaag om 11:28:32
NS D 4101-45 spoor 0 door MathynK
Vandaag om 11:21:00
KÖF II in H0 door Roy van Dijk
Vandaag om 10:28:09
Een andere manier van trein beleven door Jeronimos
Vandaag om 10:23:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:21:08
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door 008200
Vandaag om 09:58:24
kato portram tram door Gert Arkema
Vandaag om 09:33:52
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 09:15:29
Tunnelportaal met een 13cm ingang door Klarentrein
Vandaag om 08:51:20
NS Stoomverwarmingswagen door edwin1974
Vandaag om 08:47:55
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Menno 1846
Vandaag om 08:42:45
Onshape cursus door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:34:05
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door puntenglijder
Vandaag om 08:19:56
Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud) door Tulpendaal
Vandaag om 08:06:03
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:50:53
Oude Roco ICE decoder probleem door coldforged
Vandaag om 01:46:33
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 01:04:52
  

Auteur Topic: 12 november 2007 - Op bezoek bij Geoffrey Korstanje  (gelezen 6359 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
12 november 2007 - Op bezoek bij Geoffrey Korstanje
« Gepost op: 12 november 2009, 14:42:35 »


Project Oudevaart
Zeeuws-Vlaanderen, het lijkt voor spoorliefhebbend Nederland een doods gebied, maar rijdend naar onze gastheer komen wij meer spoor tegen dan we hadden verwacht. Het is weliswaar allemaal industriespoor, maar zoals het erbij ligt, geeft het voldoende inspiratie om over te nemen in het klein. Bob, bij mij in de auto, stuurt mij de wijk Oudevaart in, wat dus ook de naam is van de baan die wij bezoeken. Na binnenkomst en voorstellen komen wij er al vlot achter dat wij dit bezoek niet al te lang hadden moeten uitstellen, want de familie Korstanje gaat binnenkort verhuizen naar een nog te bouwen nieuwe woning. Zoeffie dus!

Land: Nederland
Schaal en systeem: H0
digitaal Tijdperk:
eind IV - begin V
Specialisatie:
automatisering
Website: http://oudevaart.zoeffie.nl/



Bij de meeste mensen ga je naar boven voor de modelbaan, maar hier gaan we naar beneden. De kruipruimte / kelder onder het huis is de plaats voor de baan. In principe een mooie ruimte, maar de hoogte is eigenlijk niet voldoende. Er hoeft gelukkig niet gekropen te worden, maar voluit staan is alleen voor de Preisertjes weggelegd. Ook is in het recente verleden de baan bedreigd geweest door een overstroming. Gelukkig ging dat nèt goed. Geoffrey heeft dus een eigen modelspoorhok, maar wel één met beperkingen. Aan deze baan zijn meerdere mensen aan het werk. Geoffrey heeft vooral samen met zijn schoonvader Kees van de Velde aan deze baan gewerkt, maar ook zijn eigen vader Joop is nauw betrokken., Daarbij bijzondere dank voor Kees die het bijna uitgestorven modelspoorvirus bij Geoffrey weer helemaal heeft doen oplaaien. En daar zijn wij als redactie weer heel blij mee!

Oudevaart




De baan is ingedeeld in drie niveau's, waarvan de bovenste twee in het zicht zijn. Het derde, laagste niveau herbergt het schaduwstation, het middenniveau is het maaiveldniveau in zicht, terwijl de lange "paradebaan" zich op niveau +1 langs de achterrand rondom de L-vormige baan plooit. Voor de overgangen naar het schaduwstation zijn mooie verdwijnpunten aangebracht, die ook logisch ogen. Het is immers geen gezicht een tunnelingang midden in een weiland te hebben terwijl er in velden of wegen geen obstakels te vinden zijn die gekruist moeten worden (tenzij je de HSL-Zuid onder het Groene Hart wilt nabootsen, maar bij gebrek aan treinverkeer aldaar is dat vooralsnog geen geschikt thema voor een modelbaan). Het baanplan is in mijn ogen goed bedacht, maar Geoffrey zelf heeft nog wel commentaar. Op zijn toekomstige baan wil hij veel meer opstelsporen in zijn schaduwstation hebben, want hij kan nu al zijn materieel niet kwijt. Een pluspunt van de huidige baan is dat er 2 stations gepland zijn. Aan de rechterzijde het hoofdstation met mogelijkheid tot rangeren en terzijde zetten van materieel, wat in mijn ogen onmisbaar is voor het "speeleffect" op een baan. Aan de linkerzijde is er nog een tweede station gepland. Het sporenplan komt zo uit de jaren tachtig met een mooie loop van de sporen en zo min mogelijk wissels. Ook hier kan er gerangeerd worden zonder dat de hoofdbaan geblokkeerd wordt. Voor een duidelijk baanplan kan je op de website van Geoffrey terecht (zie de URL bovenaan dit artikel).





Brug in beweging
Een ander mooi punt van deze baan is de draaibrug. Deze ligt over het kanaal en draaide netjes rustig. Doordat deze brug onderdeel is van de hoog gelegen paradebaan wordt, hoewel op de achtergrond gelegen, de aandacht als vanzelf hiernaartoe getrokken. En aandacht trekken is natuurlijk een essentiële functie van een paradebaan. Een minpunt is echter dat de brug op twee verschillende tafels ligt , een verre van ideale situatie. Door het werken van het hout "valt" de brug een klein stukje, wat niet naar werkelijkheid is. Dus deze brug wordt op de toekomstige baan op één tafel geplaatst zodat dit gebrek verleden tijd wordt. De brug is een model van Walthers en wordt aangedreven door de origineel bijgeleverde motor. Deze motor is 12 volt maar "krijgt" bij Geoffrey maar 5 volt. Het effect is dat de brug een stuk langzamer en realistischer draait. Overigens ook de moeite waard is het Artitec-scheepsmodel dat in het kanaal ligt te wachten tot de brug opent. Een klein voorproefje van de aankleding op deze baan?





Modellen
De loks die we hier tegenkomen zijn allemaal uit de begintijd van ACTS en het eind van NS Cargo. Inzet van loks van beide bedrijven is daardoor mogelijk. Op de vraag welke lok zijn voorkeur heeft, krijgen we als antwoord: "de Cargorode NS 2384". Deze one-of-a-kind lok heeft namelijk in werkelijkheid in Zeeuws-Vlaanderen gereden. Verder staan hier meerdere ACTS-loks, die dus een belangrijk gedeelte van het goederenvervoer moeten verrichten op de baan. De oudere modellen worden voorzien van een nieuwe verflaag zodat ze er weer frisser uitzien. Ook een leuke gimmick is de rijdende stopmachine. Het is juist dat kleine beetje extra dat maakt dat de exploitatie een realistisch accent zal krijgen. Geoffrey heeft goed nagedacht over de mix van treinen, loks en wagens. Ze zijn alle in het juiste tijdperk (of daar heel dichtbij) te vinden geweest en passen ook goed in de Zeeuws-Vlaamse regio. Alles bij elkaar geeft dat een vergelijkbare indruk als de mix die je in het grootbedrijf aantreft.





Dinamo en Koploper
Deze gehele baan wordt aangestuurd door Dinamo in combinatie met Koploper. Dit betekent dat alle loks gewoon analoog zijn, maar de baan kan toch volledig met Koploper worden bestuurd. Onder de baan is dus de vertrouwde spaghetti van draden aan te treffen. Kees is gelukkig wel zo verstandig geweest om de gehele dradenloop op papier te zetten, wat bij eventuele problemen veel tijd en ergernissen kan besparen. Naast de baan ligt dus een keurig logboek met alle bedradingsschema's. De bediening gaat verder via het toetsenbord en kan, door twee fraaie LCD-monitoren vòòr de baan, netjes gevolgd worden. Voor Geoffreys zoon is er een handregelaar aangesloten, zodat hij ook met de treinen kan rijden. Bijkomend voordeel is dat zijn zoon geen brokken kan maken, doordat bij eventuele foutmeldingen, oftewel bijna-ongelukken, Koploper automatisch een noodstop uitvoert.





Al met al zijn wij op positieve wijze onder de indruk gekomen van deze baan in wording. Er zal nog een hoop moeten gebeuren voordat hier gesproken kan worden van een baan die (zo goed als) gereed is, maar de basis is goed doordacht en uitgewerkt. Het is wat dat betreft jammer dat de koevoet erin gezet moet worden. Maar Geoffrey zou Geoffrey niet zijn als hij zijn plannen voor het nieuwe huis al niet op stapel zou hebben. Goede verwachtingen dus al is het ook hier een kwestie van een lange adem. Wij wensen Geoffrey daar veel plezier en succes mee!

Fotograaf: Bob Nonnekens
Auteurs: Harm van Goor en Bob Nonnekens
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek