Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door FritsT
Vandaag om 12:33:25
fleischmann profi wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:27:43
Lift gezocht voor NVBS avond Voorschoten door Peter Kleton
Vandaag om 12:25:55
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door FritsT
Vandaag om 12:24:35
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 12:19:55
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:19:31
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:19:11
Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer door Arjan6511
Vandaag om 12:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:02:10
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door Tom Z.
Vandaag om 11:54:45
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 11:53:51
Piko h0 NS 2200 door Rondje_HO
Vandaag om 11:42:51
OBB Nightjet door Rondje_HO
Vandaag om 11:38:02
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 11:37:18
Zoutkamp 1921 - 1942 door Eric B
Vandaag om 11:31:04
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door heuvelbaan
Vandaag om 11:19:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 11:14:35
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door FritsT
Vandaag om 11:07:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 10:58:03
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door nederbelg
Vandaag om 10:52:36
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door ronald1956
Vandaag om 10:49:25
Franse treinen en scenery door iarnrod
Vandaag om 09:14:31
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 08:35:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:08:41
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door wjmeijer1986
Vandaag om 01:29:22
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:38:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:08:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
19 november 2019, 23:57:55
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Martin Hornis
19 november 2019, 22:58:27
De Noordelijke Spoor- en modelbouwdagen in Veendam. door Martin Hornis
19 november 2019, 22:49:08
  

Auteur Topic: 1 februari 2007 - Op bezoek bij Railz MiniWorld  (gelezen 3859 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
    • Somda
1 februari 2007 - Op bezoek bij Railz MiniWorld
« Gepost op: 11 november 2009, 22:29:54 »
Op bezoek bij Railz MiniWorld, of het creëren van een eigen werkelijkheid


Stelt u zich eens voor dat u al jaren een gerespecteerd beleidsmedewerker bent op het ministerie van Defensie. U hebt er geen weet van dat u drager bent van een virus dat "ondernemerschap" heet, een zeer gevaarlijk virus dat zich soms pas na jaren openbaart met symptomen als: een visie, de bereidheid om risico's te nemen en een algemene gedrevenheid om een bepaald doel na te streven. De gevolgen zijn ernstig: de patiënt verlaat volledig zijn bestaande leefritme en belandt in het onzekere bestaan van de ondernemer, met al zijn risico's, beloningen en mislukkingen. Op een verder doodnormale dag in 2003 ontwaakt het virus. Erger; u krijgt nòg een virus te pakken, het welbekende modelspoorvirus. Een virus dat op zichzelf vrij onschadelijk is, maar in combinatie met het ondernemersvirus kan muteren tot een gevaarlijke variant die radicale gevolgen heeft voor de rest van uw leven. Vier jaar later zal blijken dat u nog altijd de beide virussen onder de leden hebt en wordt alom gevreesd dat de aandoening in uw geval ongeneeslijk is.

Land: Eerst NL later divers
Schaal en systeem: Eerst HO later N
Tijdperk: V
Specialisatie: Divers

Website Railzminiworld:
http://www.railzminiworld.com/

U krijgt een stapelgek idee (één van de eerste symptomen) nadat u wat modelspoorbeurzen hebt bezocht ter tijdverdrijf. Het is allemaal wel heel erg mooi wat er te zien is, maar toch ook onpraktisch voor zowel de exposanten als de bezoekers. De exposanten moeten continu hun hele hebben en houwen van beurs naar beurs slepen en de bezoekers zijn gebonden aan bepaalde dagen in het jaar om de kunststukjes te aanschouwen. Het zou toch geweldig zijn als ergens in een bepaalde ruimte een vaste modelbaan staat opgesteld waar mensen het hele jaar door langs kunnen komen om zich te vergapen aan de wondere wereld die modelspoor heet? Navraag bij enkele vrienden leidt tot de ontdekking dat uw idee in Duitsland al jaren bestaat en ook commercieel succesvol kan zijn. Bij onze oosterburen zijn namelijk maar liefst zeventien van die attracties te vinden, dus dat is een knauw voor het vernieuwende aspect van uw idee ... anderen waren u voor. Wat blijkt nu? In Nederland bestaat er niet één, en dat terwijl in ons land toch echt meer inwoners telt dan één zeventiende deel van de Duitse bevolking. Dat biedt mogelijkheden, denkt u bij zichzelf (nog zo'n veel gezien symptoom van het ondernemersvirus: het scherp waarnemen van zogenaamde "business opportunities").




U kunt vast een eigen onderneming opzetten - u bent immers senior beleidsmedewerker bij Defensie - en u gaat aan de slag. U zegt het ministerie vaarwel terwijl iedereen u voor gek verklaart en u schrijft een gedegen business plan dat is opgebouwd rond een groot aantal kerncijfers. De bank is onder de indruk van uw plannen en toont zich bereid samen met u het risico te nemen. U heeft nu dus de middelen, de gelegenheid en het motief om van start te gaan en dat doet u dus ook. Railz Miniworld is geboren.

Bovenstaande overkwam Marc van Buren, initiator van het project om de grootste overdekte modelbaan van Nederland vorm te geven in het hart van 's lands hardst werkende stad (daar laten althans de Rotterdammers zelf zich graag op voorstaan). En er is hard gewerkt: in maart 2006 begon men met het slopen van de tussenwanden van de - toen nog - kantoorruimte en het afvoeren van al het puin. In maart 2007 zal de opening van het eerste gedeelte van 280 m2 modelspoorbaan een feit zijn. Wij geven het u te doen, ook al heeft u dan de beschikking over een team van werknemers met een omvang van 21 fte. Het is een prestatie van formaat om in zo korte tijd zowel een groot pand volledig te verbouwen èn een modelbaan te bouwen.




Om alvast een groep enthousiastelingen te kunnen betrekken bij het project worden van het begin af aan jaarabonnementen verkocht. Voor de abonnementhouders (250 in totaal!) worden open dagen georganiseerd waarop zij naar believen rond kunnen neuzen en de bouw van dichtbij kunnen volgen. Die open dagen zijn overigens ook erg handig voor wanneer twee vreemd uitgedoste rare snuiters een verslagje willen maken voor een bekende website ... maar met vreemd uitgedoste rare snuiters heeft Marc wel ervaring, zo zal later in het maquettebouwatelier blijken.

De rondleiding
Uw toegenegen reportersteam werd keurig ontvangen - op de presentielijst waren we zelfs gepromoveerd tot 'pers' - met koffie en thee in een gemoedelijke sfeer. Voor entertainment tijdens het wachten op de rondleiding was ook gezorgd: in de ontvangstruimte werden door enkele medewerkers hele bossen aan bomen van ijzerdraad gefabriceerd (er wordt hard gewerkt, zo hebben wij u al eerder meegegeven). Stipt ... nou vooruit, redelijk stipt ... om twaalf uur werd de rondleiding aangevangen met een schisma in de groep. De ware opendagtijgers mochten vrijelijk rondlopen terwijl de rookies onder de bezielende leiding van Marc van Buren worden ingewijd in de geheimen van deze "familie-attractie in het centrum van Rotterdam", zoals de flyer trots vermeldt. Op de tweede foto van dit verslag ziet u Marc (op Italiaanse wijze, met veel gebaren en nog meer woorden) uitweiden over het sporenplan van het eerste gedeelte, half verdwijnend in de grote schare bezoekers.

Dat eerste gedeelte bestaat uit een viertal thema's die elk hun plaats hebben gekregen in het AutoCAD-ontwerp en elk typisch Hollands zijn. Het bestemmingsplan vermeldt een zone met kustlandschap, een ingepolderde zone, een middelgrote stad en een groot haventerrein. Wat heet groot, het schijnt de grootste overdekte modelhaven van Europa te zijn (zo'n 100 m2). En dat vinden ze in Rotterdam natuurlijk weer erg mooi. Bij het ontwerp is rekening gehouden met drie uitgangspunten die op de doorsnee particuliere modelbaan van nul en generlei belang zijn, maar in deze setting dus wel: voor de bezoekers moesten alle details bij voorkeur op niet meer dan vier meter afstand zichtbaar zijn, voor de brandweer moest aan allerlei regels voldaan zijn met betrekking tot vluchtwegen, brandwerende materialen en meer van dat fraais, en voor het noodzakelijke onderhoud moest alles gemakkelijk bereikbaar zijn zonder de exploitatie al te lang (meer dan 20 minuten) stil te moeten leggen.

De gedeelten "kust" en "polder" appelleren vooral aan het nostalgiegevoel van de Nederlander. U kent het wel: dijken, duinen, kavels weide, gemalen, gemoedelijkheid en dat soort Unox-achtige sferen. Daarom is hier niet alleen een dubbelsporige geëlektrificeerde hoofdlijn te vinden, maar ook een museumlijn waarop men met stoommachientjes kan rondtuffen in onthaasting. Of die sfeer goed getroffen wordt is in de huidige bouwfase nog moeilijk te zeggen: landschappelijk is er nog weinig samenhangends te zien. Het lijkt alsof er nog ontzettend veel te doen is, maar de landschapsbouw is in feite de laatste etappe: alle huisjes en dergelijke staan al vol ongeduld te wachten in het maquettebouwatelier. Pas in laatste instantie zal alles werkelijk samenkomen en zal het geheel razendsnel transformeren van een grote hoop hout en gips naar een (naar verwachting fraaie) modelbaan. Toch staan er al een paar kenmerkende gebouwen opgesteld.




De uitwerking van de thema's heeft een diorama opgeleverd dat niet is, maar wel had kunnen zijn. Zo figureren een Scheveningse bunker, de industrie van IJmuiden en het dorpsgezicht van Katwijk (met de haven van Stellendam) op de zone "kust".

Werk in uitvoering
In de aangrenzende ruimte staat een groot houten frame (te zien op de derde foto) waar een metropool moet komen, wellicht het nieuwe Rotterdam Centraal en zijn omgeving. Dit gedeelte gaat uiteraard niet op 31 maart 2007 in première, maar aardig is dat na die datum bezoekers wèl toegang hebben tot de ruimte en dus de bouw in zijn harde realiteit kunnen ervaren. De bezoekers zullen overigens ook rond kunnen snuffelen in een gedeelte van het maquettebouwatelier, waar zij bij tijd en wijle andere vreemd uitgedoste rare snuiters kunnen tegenkomen (echter voorlopig zonder baard). Omwille van de jeugdige lezers is de linkse foto licht bewerkt. Op de rechtse foto kunt u een klein deel van de collectie gerealiseerde gebouwen zien wat u, indien nodig, gerust moet stellen dat 31 maart ècht haalbaar kan zijn.





In het maquettebouwatelier worden allerlei werkzaamheden verricht in het kader van het edele snij- en lijmambacht. Ook is er een kleine bioscoopruimte te vinden waar men doorlopend een DVD "The making of Railz Miniworld" kan bekijken als het rondstruinen u even allemaal te veel wordt. Uiteraard zal de DVD ook te koop zijn in het winkeltje.

Terug in de ruimte waar het allemaal gaat gebeuren (vanaf 31 maart dan) bespreekt Marc het gebied "polder", waar een grote oppervlakte te vinden is waar zich geen enkel spoor bevindt en waar de focus dus primair ligt op de scenery. Men vindt daar onder andere de molens van Kinderdijk en velden in oneindig laagland waardoorheen traag brede rivieren stromen. Deze velden liggen uiteraard iets hoger dan de aangrenzende slootjes en zijn opgebouwd uit het afvalhout van de framebouw. Dat is goedkoper en het spaart het afvoeren uit.

In de middelgrote stad ligt een station met perrons van zes meter lengte en vijf spoorlijnen: de dubbelsporige hoofdlijn, de goederenlijn naar het havengebied, een metrolijn en een HSL. Deze laatste zijn hier bewust naast elkaar gelegen aan de voorzijde van de baan om het verschil in snelheid te kunnen ervaren. De stad heeft een oud centrum (waarmee Rotterdam dus niet meer met goed fatsoen als potentieel voorbeeld valt aan te merken) en naar buiten toe wordt de bebouwing steeds wat moderner. Vooral bij dit gedeelte is het in dit stadium lastig om zich het een en ander goed voor te stellen en in te beelden. Een stad wordt immers gemaakt of gebroken door haar gebouwen en die zijn nu net niet aanwezig op de plaats waar ze thuishoren, maar staan in het maquettebouwatelier op een aantal planken te wachten op de dingen die gaan komen.
Tot besluit vindt men in de haven allerlei gespecialiseerde havenbekkens en -terreinen waar tal van goederen worden overgeslagen: containers, graan, ijzererts, olie, chemische producten, enzovoort. Hier is wat beter een beeld van te vormen omdat contouren en dergelijke zichtbaar zijn en vooral ook veel, heel veel sporen.

Marc vertelt ondertussen over de onzichtbare delen van de baan Zo vermeldt hij onder andere dat van een groot aantal schaduwstations (variërend van 3 tot 13 meter) gebruik wordt gemaakt en dat de baan bestuurd wordt met Dinamo in combinatie met Koploper (waarvoor toestemming voor commercieel gebruik is afgegeven). Ook vertelt Marc dat de besturing vanuit een commandocentrale via een netwerksysteem plaatsvindt waarmee kilometers bekabeling worden uitgespaard.

In de donkere gewelven van het pand (spreekwoordelijk dan) vinden we momenteel een baan die door Modelspoorvereniging Spijkspoor is afgestaan en die de ruimte tijdelijk een functie geeft. Wij geven hier geen beschrijving van de Spijkspoorbaan omdat dat buiten het bestek van dit verslag valt. Hier is in de toekomst een baan gepland naar Schots - maar niet scheef (vergeeft u ons de flauwe woordspeling)- voorbeeld. De reden dat deze baan juist in de kelder gepland is, is de beschikbare hoogte tot het plafond; die is in deze kelder veel groter dan op de begane grond. Wel zo handig als je het middelgebergte zo concessieloos mogelijk wilt realiseren.

Getallen
Wij willen graag afsluiten met wat cijferwerk, want spoorenthousiastelingen zien graag getalletjes. Op de baan (dus de 280 m2 die in eerste instantie op 31 maart exploitabel is) kunnen 200 treinen een plaats vinden, waarvan er 40 tot 60 tegelijkertijd aan de rol kunnen zijn. De capaciteit van alle schaduwstations opgeteld is ook ongeveer 200 treinen. Er ligt zo'n 1200 meter spoor (dat is omgerekend ruim 104 kilometer), er zijn 75 autootjes te vinden die uiteraard door middel van het welbekende Faller Car System hun baantjes trekken. Daarnaast vindt u vier grote havenkranen en twee railkranen. Ter verdere sfeerverhoging worden door verschillende verlichtingsprogramma's dag en nacht met elkaar afgewisseld. Zo kunt u ieder uur genieten van 20 minuten feeënrieke nachtverlichting (denk eens aan de petroleumhaven 'by night'). Dan weet u dat ook weer.

Stelt u zich eens voor dat het 31 maart 2008 is. U zit in de trein naar Rotterdam, want een bezoekje aan Railz Miniworld doet een spoorwegliefhebber in hart en nieren natuurlijk niet met de auto (parkeren in Rotterdam is ook al zo'n gedoe met die chipknip). U gaat naar Railz Miniworld omdat het nu een jaar open is en u het eigenlijk wel eens met eigen ogen wilt aanschouwen. U hebt natuurlijk van tevoren de website www.railzminiworld.nl bezocht en gezien dat het vanaf Rotterdam Centraal nog geen vijf minuten wandelen is. Ook hebt u het Op Bezoek Bij-verslag gelezen en u begrijpt ergens wel dat er geen grote overvloed aan foto's is, maar omdat het verslag beloofd heeft dat het er enige maanden later allemaal veel gaver uit zou zien gaat u zelf maar eens kijken. U vindt de locatie gemakkelijk want inmiddels vindt de gemeente het prima dat er buiten een bord hangt dat de ingang aanwijst. U betaalt uw toegangsprijs en belandt midden in een spectaculaire attractie waar volop beweging is, waar dag en nacht elkaar elke 20 minuten afwisselen, waar u letterlijk middenin een enorme modelbaan kunt staan maar waar u ook het 'werk in uitvoering' kunt aanschouwen. En temidden van al dat spektakel ziet u dan een man die, doodziek als hij is, vergenoegd dit alles aanschouwt in de wetenschap dat zijn idee een succes is. Maakt u zich geen zorgen: hij heeft niet zo'n last van zijn ziekte en plukt er nu zelfs de vruchten van, zo goed gaat het met hem. Hij heet Marc van Buren.

Was getekend op 1 februari 2007,

Bob Nonnekens (Fotograaf en eindredactie)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 23:33:56 door Gerard Rozeveld »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek