Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Hans1963
Vandaag
om 10:56:49
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:42:38
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:38:53
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Dave.......
Vandaag
om 10:34:16
13 december modelspoorbeurs Houten
door
PBModels
Vandaag
om 10:32:35
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:23:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:22:36
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:22:10
Bauarbeiten im gange
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:20:54
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 10:14:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:06:20
Onshape gebruikersgroep
door
Henk de Vlaam
Vandaag
om 09:26:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Huup
Vandaag
om 06:50:33
Alternatieven voor servo's
door
Frank 123
Vandaag
om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
ckikilwai
Vandaag
om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 00:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren
door
B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Roco 2025
door
1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club
door
schipcas
11 December 2025, 20:58:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026
door
tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld (gelezen 5717 keer)
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2337
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
«
Gepost op:
11 November 2009, 21:41:26 »
Na het verslag van Eurospoor is het nu tijd voor ons eerste echte "Op bezoek bij"-verslag. Vincent uit de regio Rotterdam mocht het spits afbijten door ons zijn invulling van de treinhobby te laten zien.
We werden allereerst vriendelijk ontvangen door het gehele gezin, Vincent had zijn voorbereidingen getroffen om te zorgen dat het ons aan niets ontbrak. Na plaats te hebben genomen in de bank met een kop thee ontstond al snel een vlot gesprek over alles wat met de hobby te maken heeft. Zo kregen we te horen dat we niet Vincents eerste baan zouden mogen aanschouwen, die was immers al "gesaneerd" om plaats te maken voor zijn huidige baan. Wat opviel in het gesprek op de bank was het enthousiasme van de moeder van Vincent, dat natuurlijk alleen maar positief kan werken op de ontplooiing van zijn hobby. We kwamen natuurlijk in de eerste plaats voor de baan en die zijn we na de banksessie dan ook zeker gaan opzoeken.
Land
: Duits / Engels
Schaal en systeem
: H0 3-rail Digitaal
Tijdperk
: III & IV
Specialisatie
: Stoomlocs
Website Kloefeld:
http://groups.msn.com/MarklinTrein
Hier zien we de baan van Vincent die op zijn kamer gesitueerd is, zoals we dat waarschijnlijk allemaal wel kennen van eigen ontwikkelingen. Uw eerste ingeving zal zijn "een ovaaltje", en dat was het dan ook. Het station bestond uit 3 sporen evenals het depot waar vele grote stoommachines waren opgesteld. Maar bij beter kijken zagen we al snel dat er wel heel wat meer energie en enthousiasme ingestoken was dan je nodig zou hebben voor het aanleggen van het ovaaltje alleen. Details waren namelijk uitgebreid en nauwgezet uitgewerkt en dat straalde er dan ook zeker vanaf.
Telefooncellen en kolenbunkers
Enkele van die details waren bijvoorbeeld de los aangebrachte kolen, die precies op schaal waren en netjes in het daarvoor bestemde depot lagen (en zoals dat in werkelijkheid ook is, ook ruim om die kolenbunker heen verspreid te vinden waren). Een groot deel van zijn uitgebreide collectie stoomlocs was uitgerust met een rookgenerator, waarvan Vincent ons dan ook graag de werking showde. Een leuk detail daarbij was dat de voetbrug naar het eilandperron speciale beschermingspanelen heeft tegen de stoom uit de schoorstenen van locs die er onderdoor rijden (zodat de voetgangers op de brug geen douche van roetdeeltjes te verduren krijgen). De locs waren ook in detail uitgewerkt, zo was er verlichting bij de drijfstangen om reparaties in het donker beter kunnen worden uitgevoerd door het personeel. Ook liet Vincent ons zien dat hij gedacht had aan een schoorsteen op het dak van de locloods. Dit omdat de stoom weg moet kunnen wanneer een loc binnen rijd, vertelde hij terwijl hij liet zien hoe dat in zijn werk gaat.
Wanneer we het dan toch over details hebben wil ik ook nog wel even de netjes opgestapelde losse stoeptegels noemen die langs het spoor bij het hekwerk lagen en de kleine speeltuin in de vorm van een houten speeltrein op de hoek van de baan. Dergelijke kleinigheden maken een baan levendig.
Het thema was Engels / Duits, dat weliswaar een ongebruikelijke combinatie is maar wel netjes was uitgewerkt. Zo waren de treinen overduidelijk Duits - waar natuurlijk niets mis mee is -, de kerk daarentegen had een duidelijk "so British"-karakter had. Ook enkele details zoals een brievenbus, een onvervalste "Phone Booth" en bebording langs de rails waren in Engelse stijl.
Het tijdperk, dat door Vincent als "de hoogtijdagen van het stoomtijdperk" werd aangeduid (rond de jaren '60), was consequent uitgewerkt. Dat hield bijvoorbeeld in dat ook de auto's uitsluitend van die tijd waren. De besturing van de baan was overigens meer uit het tijperk van vandaag en morgen, want hij had alles netjes gedigitaliseerd met onder andere een Mobile Station. Ook de wissels zijn elektrisch aangedreven en er was gedacht aan lampjes in alle gebouwen. Een leuke anekdote is dat ook hij ervaren heeft dat digitaal niet betekent dat je maar twee draden hebt. Onder zijn baan hing namelijk al een aardig web van draadjes en elektronica.
Wat de toekomst het verleden zal brengen...
Hoewel het uit ruimtegebrek een ovaaltje betrof was dit ovaaltje tot in de kleinste puntjes verzorgd. We zijn dan ook zeker benieuwd wat Vincent zou doen met meer ruimte en meer financiële middelen. Hij heeft immers niet alleen meer dan voldoende inspiratie en gevoel voor details maar hij kan als geen ander kijken hoe het in het echt werkt omdat bij als vrijwilliger bij de SSN werkt waar hij onder andere locs op stoom brengt. Toekomstplannen voor een nieuwe baan waren al gemaakt maar de eerste prioriteit was toch het vinden van meer ruimte om deze mooie hobby te kunnen uitbreiden. Tot die tijd moet zijn bureau er aan geloven die door de baan langzaam maar zeker (in de vorm van onder andere een draaischijf) overwoekerd wordt.
Was getekend op 4 december 2006,
Mark van 't Hoff (auteur)
«
Laatst bewerkt op: 29 July 2014, 23:33:04 door Gerard Rozeveld
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld