Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:49:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:45:08
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 18:41:40
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:01
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door Te 2/2
Vandaag om 18:35:47
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 18:29:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 18:19:05
Viessmann-Kibri-Vollmer 2021, nieuws van de fabrikant door charp
Vandaag om 18:11:25
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Pauldg
Vandaag om 18:05:41
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:53:25
Brawa 2021 door TonM
Vandaag om 17:52:28
Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door MathynK
Vandaag om 17:48:56
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 17:48:43
Waar in de wereld in Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 17:45:28
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:42:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 17:34:08
Bedrading locomotief solderen door MOVisser
Vandaag om 17:31:10
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 17:25:39
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:18:01
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Eric B
Vandaag om 17:07:33
Advies gevraagd voor materialen onderbouw. door cor_b
Vandaag om 16:40:12
Magnorail in grotere schalen door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 16:29:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 16:25:18
Minitrix 2021 door HansQ
Vandaag om 15:56:50
Lenz 2021 (spoor 0) door VvKan
Vandaag om 15:47:58
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 15:43:22
NPE Modellbau 2021 door VvKan
Vandaag om 15:35:14
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 15:33:05
Crowdfunding voor MBS Haaksbergen gestart door Jeronimos
Vandaag om 14:13:58
  

Auteur Topic: 4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld  (gelezen 4708 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2143
    • Somda
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
« Gepost op: 11 november 2009, 21:41:26 »


Na het verslag van Eurospoor is het nu tijd voor ons eerste echte "Op bezoek bij"-verslag. Vincent uit de regio Rotterdam mocht het spits afbijten door ons zijn invulling van de treinhobby te laten zien.
We werden allereerst vriendelijk ontvangen door het gehele gezin, Vincent had zijn voorbereidingen getroffen om te zorgen dat het ons aan niets ontbrak. Na plaats te hebben genomen in de bank met een kop thee ontstond al snel een vlot gesprek over alles wat met de hobby te maken heeft. Zo kregen we te horen dat we niet Vincents eerste baan zouden mogen aanschouwen, die was immers al "gesaneerd" om plaats te maken voor zijn huidige baan. Wat opviel in het gesprek op de bank was het enthousiasme van de moeder van Vincent, dat natuurlijk alleen maar positief kan werken op de ontplooiing van zijn hobby. We kwamen natuurlijk in de eerste plaats voor de baan en die zijn we na de banksessie dan ook zeker gaan opzoeken.

Land: Duits / Engels
Schaal en systeem: H0 3-rail Digitaal
Tijdperk: III & IV
Specialisatie: Stoomlocs

Website Kloefeld: http://groups.msn.com/MarklinTrein


Hier zien we de baan van Vincent die op zijn kamer gesitueerd is, zoals we dat waarschijnlijk allemaal wel kennen van eigen ontwikkelingen. Uw eerste ingeving zal zijn "een ovaaltje", en dat was het dan ook. Het station bestond uit 3 sporen evenals het depot waar vele grote stoommachines waren opgesteld. Maar bij beter kijken zagen we al snel dat er wel heel wat meer energie en enthousiasme ingestoken was dan je nodig zou hebben voor het aanleggen van het ovaaltje alleen. Details waren namelijk uitgebreid en nauwgezet uitgewerkt en dat straalde er dan ook zeker vanaf.

Telefooncellen en kolenbunkers




Enkele van die details waren bijvoorbeeld de los aangebrachte kolen, die precies op schaal waren en netjes in het daarvoor bestemde depot lagen (en zoals dat in werkelijkheid ook is, ook ruim om die kolenbunker heen verspreid te vinden waren). Een groot deel van zijn uitgebreide collectie stoomlocs was uitgerust met een rookgenerator, waarvan Vincent ons dan ook graag de werking showde. Een leuk detail daarbij was dat de voetbrug naar het eilandperron speciale beschermingspanelen heeft tegen de stoom uit de schoorstenen van locs die er onderdoor rijden (zodat de voetgangers op de brug geen douche van roetdeeltjes te verduren krijgen). De locs waren ook in detail uitgewerkt, zo was er verlichting bij de drijfstangen om reparaties in het donker beter kunnen worden uitgevoerd door het personeel. Ook liet Vincent ons zien dat hij gedacht had aan een schoorsteen op het dak van de locloods. Dit omdat de stoom weg moet kunnen wanneer een loc binnen rijd, vertelde hij terwijl hij liet zien hoe dat in zijn werk gaat.
Wanneer we het dan toch over details hebben wil ik ook nog wel even de netjes opgestapelde losse stoeptegels noemen die langs het spoor bij het hekwerk lagen en de kleine speeltuin in de vorm van een houten speeltrein op de hoek van de baan. Dergelijke kleinigheden maken een baan levendig.





Het thema was Engels / Duits, dat weliswaar een ongebruikelijke combinatie is maar wel netjes was uitgewerkt. Zo waren de treinen overduidelijk Duits - waar natuurlijk niets mis mee is -, de kerk daarentegen had een duidelijk "so British"-karakter had. Ook enkele details zoals een brievenbus, een onvervalste "Phone Booth" en bebording langs de rails waren in Engelse stijl.





Het tijdperk, dat door Vincent als "de hoogtijdagen van het stoomtijdperk" werd aangeduid (rond de jaren '60), was consequent uitgewerkt. Dat hield bijvoorbeeld in dat ook de auto's uitsluitend van die tijd waren. De besturing van de baan was overigens meer uit het tijperk van vandaag en morgen, want hij had alles netjes gedigitaliseerd met onder andere een Mobile Station. Ook de wissels zijn elektrisch aangedreven en er was gedacht aan lampjes in alle gebouwen. Een leuke anekdote is dat ook hij ervaren heeft dat digitaal niet betekent dat je maar twee draden hebt. Onder zijn baan hing namelijk al een aardig web van draadjes en elektronica.

Wat de toekomst het verleden zal brengen...


Hoewel het uit ruimtegebrek een ovaaltje betrof was dit ovaaltje tot in de kleinste puntjes verzorgd. We zijn dan ook zeker benieuwd wat Vincent zou doen met meer ruimte en meer financiƫle middelen. Hij heeft immers niet alleen meer dan voldoende inspiratie en gevoel voor details maar hij kan als geen ander kijken hoe het in het echt werkt omdat bij als vrijwilliger bij de SSN werkt waar hij onder andere locs op stoom brengt. Toekomstplannen voor een nieuwe baan waren al gemaakt maar de eerste prioriteit was toch het vinden van meer ruimte om deze mooie hobby te kunnen uitbreiden. Tot die tijd moet zijn bureau er aan geloven die door de baan langzaam maar zeker (in de vorm van onder andere een draaischijf) overwoekerd wordt.

Was getekend op 4 december 2006,
Mark van 't Hoff (auteur)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 23:33:04 door Gerard Rozeveld »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek