Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse treinen en scenery door Bert V
Vandaag om 18:35:37
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 18:34:58
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 18:21:37
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Marcvd
Vandaag om 18:13:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJsselsteyn
Vandaag om 18:12:01
LS Models 2019 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 18:07:11
Goede plantenspuit door barry1972
Vandaag om 18:00:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hansb58
Vandaag om 17:56:58
's-Heer Heinkenspolder door barry1972
Vandaag om 17:15:05
update Lenz LH101 naar 2.0 door Von Rondstadd
Vandaag om 17:08:21
Zoutkamp 1921 - 1942 door zuylen
Vandaag om 16:54:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 16:50:43
DDM-1 afscheid door zuylen
Vandaag om 16:47:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 16:31:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:20:53
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Reinout van Rees
Vandaag om 16:12:28
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Reinout van Rees
Vandaag om 16:10:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 16:08:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:58:49
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:29:19
fleischmann profi wissels door jan55
Vandaag om 15:13:01
Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 14:14:43
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Eric B
Vandaag om 13:09:00
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:54:45
Lift gezocht voor NVBS avond Voorschoten door Peter Kleton
Vandaag om 12:25:55
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 11:53:51
Piko h0 NS 2200 door Rondje_HO
Vandaag om 11:42:51
OBB Nightjet door Rondje_HO
Vandaag om 11:38:02
  

Auteur Topic: 4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld  (gelezen 4466 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
    • Somda
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
« Gepost op: 11 november 2009, 21:41:26 »


Na het verslag van Eurospoor is het nu tijd voor ons eerste echte "Op bezoek bij"-verslag. Vincent uit de regio Rotterdam mocht het spits afbijten door ons zijn invulling van de treinhobby te laten zien.
We werden allereerst vriendelijk ontvangen door het gehele gezin, Vincent had zijn voorbereidingen getroffen om te zorgen dat het ons aan niets ontbrak. Na plaats te hebben genomen in de bank met een kop thee ontstond al snel een vlot gesprek over alles wat met de hobby te maken heeft. Zo kregen we te horen dat we niet Vincents eerste baan zouden mogen aanschouwen, die was immers al "gesaneerd" om plaats te maken voor zijn huidige baan. Wat opviel in het gesprek op de bank was het enthousiasme van de moeder van Vincent, dat natuurlijk alleen maar positief kan werken op de ontplooiing van zijn hobby. We kwamen natuurlijk in de eerste plaats voor de baan en die zijn we na de banksessie dan ook zeker gaan opzoeken.

Land: Duits / Engels
Schaal en systeem: H0 3-rail Digitaal
Tijdperk: III & IV
Specialisatie: Stoomlocs

Website Kloefeld: http://groups.msn.com/MarklinTrein


Hier zien we de baan van Vincent die op zijn kamer gesitueerd is, zoals we dat waarschijnlijk allemaal wel kennen van eigen ontwikkelingen. Uw eerste ingeving zal zijn "een ovaaltje", en dat was het dan ook. Het station bestond uit 3 sporen evenals het depot waar vele grote stoommachines waren opgesteld. Maar bij beter kijken zagen we al snel dat er wel heel wat meer energie en enthousiasme ingestoken was dan je nodig zou hebben voor het aanleggen van het ovaaltje alleen. Details waren namelijk uitgebreid en nauwgezet uitgewerkt en dat straalde er dan ook zeker vanaf.

Telefooncellen en kolenbunkers




Enkele van die details waren bijvoorbeeld de los aangebrachte kolen, die precies op schaal waren en netjes in het daarvoor bestemde depot lagen (en zoals dat in werkelijkheid ook is, ook ruim om die kolenbunker heen verspreid te vinden waren). Een groot deel van zijn uitgebreide collectie stoomlocs was uitgerust met een rookgenerator, waarvan Vincent ons dan ook graag de werking showde. Een leuk detail daarbij was dat de voetbrug naar het eilandperron speciale beschermingspanelen heeft tegen de stoom uit de schoorstenen van locs die er onderdoor rijden (zodat de voetgangers op de brug geen douche van roetdeeltjes te verduren krijgen). De locs waren ook in detail uitgewerkt, zo was er verlichting bij de drijfstangen om reparaties in het donker beter kunnen worden uitgevoerd door het personeel. Ook liet Vincent ons zien dat hij gedacht had aan een schoorsteen op het dak van de locloods. Dit omdat de stoom weg moet kunnen wanneer een loc binnen rijd, vertelde hij terwijl hij liet zien hoe dat in zijn werk gaat.
Wanneer we het dan toch over details hebben wil ik ook nog wel even de netjes opgestapelde losse stoeptegels noemen die langs het spoor bij het hekwerk lagen en de kleine speeltuin in de vorm van een houten speeltrein op de hoek van de baan. Dergelijke kleinigheden maken een baan levendig.





Het thema was Engels / Duits, dat weliswaar een ongebruikelijke combinatie is maar wel netjes was uitgewerkt. Zo waren de treinen overduidelijk Duits - waar natuurlijk niets mis mee is -, de kerk daarentegen had een duidelijk "so British"-karakter had. Ook enkele details zoals een brievenbus, een onvervalste "Phone Booth" en bebording langs de rails waren in Engelse stijl.





Het tijdperk, dat door Vincent als "de hoogtijdagen van het stoomtijdperk" werd aangeduid (rond de jaren '60), was consequent uitgewerkt. Dat hield bijvoorbeeld in dat ook de auto's uitsluitend van die tijd waren. De besturing van de baan was overigens meer uit het tijperk van vandaag en morgen, want hij had alles netjes gedigitaliseerd met onder andere een Mobile Station. Ook de wissels zijn elektrisch aangedreven en er was gedacht aan lampjes in alle gebouwen. Een leuke anekdote is dat ook hij ervaren heeft dat digitaal niet betekent dat je maar twee draden hebt. Onder zijn baan hing namelijk al een aardig web van draadjes en elektronica.

Wat de toekomst het verleden zal brengen...


Hoewel het uit ruimtegebrek een ovaaltje betrof was dit ovaaltje tot in de kleinste puntjes verzorgd. We zijn dan ook zeker benieuwd wat Vincent zou doen met meer ruimte en meer financiële middelen. Hij heeft immers niet alleen meer dan voldoende inspiratie en gevoel voor details maar hij kan als geen ander kijken hoe het in het echt werkt omdat bij als vrijwilliger bij de SSN werkt waar hij onder andere locs op stoom brengt. Toekomstplannen voor een nieuwe baan waren al gemaakt maar de eerste prioriteit was toch het vinden van meer ruimte om deze mooie hobby te kunnen uitbreiden. Tot die tijd moet zijn bureau er aan geloven die door de baan langzaam maar zeker (in de vorm van onder andere een draaischijf) overwoekerd wordt.

Was getekend op 4 december 2006,
Mark van 't Hoff (auteur)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 23:33:04 door Gerard Rozeveld »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek