Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door zofman
Vandaag om 12:16:04
We zien wel waar het schip strandt door Wim Vink
Vandaag om 12:13:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:10:49
De kleine modellen met het grote voorbeeld door Syb030
Vandaag om 11:55:09
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door mwdb
Vandaag om 11:53:03
Toekomst van modeltreinbeurzen? door MOVisser
Vandaag om 11:51:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Chris
Vandaag om 11:47:28
Falkenheim door tothebeach
Vandaag om 11:46:58
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door Overet
Vandaag om 11:40:45
Raadplaatje door Piet Groot
Vandaag om 11:38:53
Nieuw boek over de Sik door IJsselsteyn
Vandaag om 11:30:21
NS Dienstgebouw bouwen voor Hoekdam door Spoor010
Vandaag om 11:11:14
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door ron.kraaijkamp
Vandaag om 10:47:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Paalsteek
Vandaag om 10:19:08
Waar zijn dienstregelingen te vinden van goederentreinen in Nederland? door Bart Zegers
Vandaag om 09:58:14
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door sander1985
Vandaag om 09:27:20
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 09:18:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 07:28:21
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Niekleair
Vandaag om 06:52:05
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 06:19:07
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
13 juli 2020, 23:53:56
Projekt 083-338 door Noordernet
13 juli 2020, 23:17:00
Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
13 juli 2020, 23:07:14
Probleem functiedecoder Lenz LF101XF door wob
13 juli 2020, 22:38:00
Frans loodsje et cetera door MOVisser
13 juli 2020, 22:36:33
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
13 juli 2020, 22:20:11
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Falcon10
13 juli 2020, 22:12:55
Seinen in het station. door heuvelbaan
13 juli 2020, 21:33:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door KJB
13 juli 2020, 21:04:55
Probleeem decoder 80 017 stoomloc door RE465
13 juli 2020, 20:32:55
  

Auteur Topic: 4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld  (gelezen 4609 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
4 december 2006 - Op bezoek bij Modelbaan Kloefeld
« Gepost op: 11 november 2009, 21:41:26 »


Na het verslag van Eurospoor is het nu tijd voor ons eerste echte "Op bezoek bij"-verslag. Vincent uit de regio Rotterdam mocht het spits afbijten door ons zijn invulling van de treinhobby te laten zien.
We werden allereerst vriendelijk ontvangen door het gehele gezin, Vincent had zijn voorbereidingen getroffen om te zorgen dat het ons aan niets ontbrak. Na plaats te hebben genomen in de bank met een kop thee ontstond al snel een vlot gesprek over alles wat met de hobby te maken heeft. Zo kregen we te horen dat we niet Vincents eerste baan zouden mogen aanschouwen, die was immers al "gesaneerd" om plaats te maken voor zijn huidige baan. Wat opviel in het gesprek op de bank was het enthousiasme van de moeder van Vincent, dat natuurlijk alleen maar positief kan werken op de ontplooiing van zijn hobby. We kwamen natuurlijk in de eerste plaats voor de baan en die zijn we na de banksessie dan ook zeker gaan opzoeken.

Land: Duits / Engels
Schaal en systeem: H0 3-rail Digitaal
Tijdperk: III & IV
Specialisatie: Stoomlocs

Website Kloefeld: http://groups.msn.com/MarklinTrein


Hier zien we de baan van Vincent die op zijn kamer gesitueerd is, zoals we dat waarschijnlijk allemaal wel kennen van eigen ontwikkelingen. Uw eerste ingeving zal zijn "een ovaaltje", en dat was het dan ook. Het station bestond uit 3 sporen evenals het depot waar vele grote stoommachines waren opgesteld. Maar bij beter kijken zagen we al snel dat er wel heel wat meer energie en enthousiasme ingestoken was dan je nodig zou hebben voor het aanleggen van het ovaaltje alleen. Details waren namelijk uitgebreid en nauwgezet uitgewerkt en dat straalde er dan ook zeker vanaf.

Telefooncellen en kolenbunkers




Enkele van die details waren bijvoorbeeld de los aangebrachte kolen, die precies op schaal waren en netjes in het daarvoor bestemde depot lagen (en zoals dat in werkelijkheid ook is, ook ruim om die kolenbunker heen verspreid te vinden waren). Een groot deel van zijn uitgebreide collectie stoomlocs was uitgerust met een rookgenerator, waarvan Vincent ons dan ook graag de werking showde. Een leuk detail daarbij was dat de voetbrug naar het eilandperron speciale beschermingspanelen heeft tegen de stoom uit de schoorstenen van locs die er onderdoor rijden (zodat de voetgangers op de brug geen douche van roetdeeltjes te verduren krijgen). De locs waren ook in detail uitgewerkt, zo was er verlichting bij de drijfstangen om reparaties in het donker beter kunnen worden uitgevoerd door het personeel. Ook liet Vincent ons zien dat hij gedacht had aan een schoorsteen op het dak van de locloods. Dit omdat de stoom weg moet kunnen wanneer een loc binnen rijd, vertelde hij terwijl hij liet zien hoe dat in zijn werk gaat.
Wanneer we het dan toch over details hebben wil ik ook nog wel even de netjes opgestapelde losse stoeptegels noemen die langs het spoor bij het hekwerk lagen en de kleine speeltuin in de vorm van een houten speeltrein op de hoek van de baan. Dergelijke kleinigheden maken een baan levendig.





Het thema was Engels / Duits, dat weliswaar een ongebruikelijke combinatie is maar wel netjes was uitgewerkt. Zo waren de treinen overduidelijk Duits - waar natuurlijk niets mis mee is -, de kerk daarentegen had een duidelijk "so British"-karakter had. Ook enkele details zoals een brievenbus, een onvervalste "Phone Booth" en bebording langs de rails waren in Engelse stijl.





Het tijdperk, dat door Vincent als "de hoogtijdagen van het stoomtijdperk" werd aangeduid (rond de jaren '60), was consequent uitgewerkt. Dat hield bijvoorbeeld in dat ook de auto's uitsluitend van die tijd waren. De besturing van de baan was overigens meer uit het tijperk van vandaag en morgen, want hij had alles netjes gedigitaliseerd met onder andere een Mobile Station. Ook de wissels zijn elektrisch aangedreven en er was gedacht aan lampjes in alle gebouwen. Een leuke anekdote is dat ook hij ervaren heeft dat digitaal niet betekent dat je maar twee draden hebt. Onder zijn baan hing namelijk al een aardig web van draadjes en elektronica.

Wat de toekomst het verleden zal brengen...


Hoewel het uit ruimtegebrek een ovaaltje betrof was dit ovaaltje tot in de kleinste puntjes verzorgd. We zijn dan ook zeker benieuwd wat Vincent zou doen met meer ruimte en meer financiële middelen. Hij heeft immers niet alleen meer dan voldoende inspiratie en gevoel voor details maar hij kan als geen ander kijken hoe het in het echt werkt omdat bij als vrijwilliger bij de SSN werkt waar hij onder andere locs op stoom brengt. Toekomstplannen voor een nieuwe baan waren al gemaakt maar de eerste prioriteit was toch het vinden van meer ruimte om deze mooie hobby te kunnen uitbreiden. Tot die tijd moet zijn bureau er aan geloven die door de baan langzaam maar zeker (in de vorm van onder andere een draaischijf) overwoekerd wordt.

Was getekend op 4 december 2006,
Mark van 't Hoff (auteur)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2014, 23:33:04 door Gerard Rozeveld »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek